[Review] Elprog Pulsar 2 lader met inflex! Super lader...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 18 apr 2005.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Jazeker :) Super lader ;) Ik heb nog een iets oudere versie maar ik laad er toch al 200W + mee probleemloos :) 8s lipo op 6.8A ;) Vooral de FAST mode bij lipo's is super want daarmee laadt je veilig op 2C (tot 90% lipo capaciteit)
     
  2. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bedankt , hij wordt steeds interessanter. Vooral prijstechnisch ook interessant ten opzichte van een schulze 636 of 936. Nog tips voor winkels?
     
  3. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Hij is verkrijgbaar bij info@effectmodell.de Daar zouden ze mij hem opsturen voor 250eu + 34.48 (MWst 16%)

    Dit is dan de pulsar 2, ik vraag me af wat hij meer kan dan de eerste.

    Tadango: Heef je eens een adres van die tchech die je kent?
     
  4. Tadango ,
    die12.6 volt is een normale constante laadspanning , Kokam heeft het maximaal over 13.5 volt [3x 4.5 ] !
    Zie ; http://www.kokam.com/english/product/PCM_BMS.html
    Deze methode kan je dus gebruiken , maar weet wel dat je een lipo nooit mag overladen !
    Mijn vraag is dan ook , hoe weet de lader wat de huidige capaciteit en conditie is van de cellen ?
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Capaciteit weet hij niet, wel wanneer hij bijna (90%) vol is ;)

    Winkel geen idee. Address van die chech is de support op pulsar :)

    Ik heb ook de pulsar 2. De 1 kon tot 150W oid en 5 of 6A....

    Hoger dan 12.6V? Zijn ze helemaal gek geworden? Dat is dus overladen.... 4.25 MAX!
     
  6. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik ben erg ongeduldig (naderend modelvliegkramp). Lader dus zojuist besteld bij Eflight.ch in zwitserland samen met wat ander spul. Ben benieuwd!
     
  7. Tadango , ik herken hierin geen superlader , zeker niet voor lipo,s .
    Het verhaal op; http://www.prop.at/testber/pulsar.html
    heeft het alleen maar over software foutjes , maar of dat zo is ???
    In ieder geval heeft men geen boodschap aan het verhaal van Kokam , men gaat gewoon onvoorzichtig te werk met de lipo,s [ als ze wat ouder worden en toevallig een keer mishandelt moet je toch wat voorzichtiger zijn met lipo,s ] .
    Ik hou het in ieder geval bij de X-Peak 3 . Kokam is het met mij eens zie ;
    http://www.kokam.com/english/product/kokam_app_01.html
    hier staat deze lader in volle glorie .
    Heb slechte ervaringen met fast chargers voor lipo,s [ o.a. BEL ]
    Gaan tot de limiet heeft zijn prijs
    Werken met de volle stroom tot 90% gaat alleen maar goed als dergelijk potencieel nog aanwezig is ..
     
  8. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
  9. Een echte super lader voor lipo,s zou doen aan "monitoring of each cell " zie het BMS verhaal van Kokam .
    Zeker bij de beschreven fast charger .
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Monitoren van elke cell is compleet bullshit. Elke maand aan een discharge balancer en klaar. Geen gezeur met laden en hoge stromen. Monitoren kan dan alleen zonder balanceren. Als je cellen gaan verlopen is je pack toch stuk ;)

    Pulsar heeft nog 0,0 fouten hier opgeleverd. Is voor mij de beste lader met veel opties en enorm gebruikers gemak. Kan me niet schelen wat andere zeggen, ik ben super tevreden.
     
  11. myshadow

    myshadow

    Lid geworden:
    15 nov 2005
    Berichten:
    307
    Als je niet weet welk type lipo je in handen hebt, is een 4.25V een veilige waarde om mee te werken.
    Bij een Kokam SLPB ligt de maximale waarde op 4.5V!
     
  12. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Technisch gezien is balanceren, monitoren per individuele cell. Dat je daar verschillende systemen in heb [de 1 misschien wat nauwkeuriger dan de ander] en waar mogelijk andere detectievormen gebruikt worden kan zo zijn, maar alle hebben het doel om het overladen te voorkomen boven een bp spanning. Een balancer is een “afterunit” maar wie zegt U dat deze niet simpel geintregeerd is in Uw de lader, of dat men voor een totaal ander concept gekozen heeft.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gebalanceerd opladen is dus elke cel apart opladen, dus niet monitoren. Zo'n lader is enorm duur voor hoge stromen. Een losse balancer die je 1 keer per maand gebruikt is dus net zo goed ;). Als je lader stopt omdat hij ziet dat 1 cell niet goed mee loopt dan kan je alsnog gaan langzaam laden en balanceren. Als dat vaker dan 1 keer per maand moet is je pack echt overleden. Dus in de lader is leuk maar niet belangrijk.
     
  14. Volgens mij balanceer je de cellen in de hoop dat ook na de ontlading je weer op de zelfde celspanning uitkomt .
    Hoe dat mag heten , voor of na behandeling , dat weet ik niet .
    Hoe meer je de goede voorzichtigheid in acht neemt , hoe minder je hoeft te balanceren [ ik doe dat handmatig door ze heel licht per cel te belasten 1 x per vliegseizoen] , Kokam heeft het nooit over balanceren !
    Als de lader stopt [ te hopen als het fout zit ! ] moet je toch echt de zaak even monitoren . [ kan ook handmatig ]
    Als je eenmaal in die situatie zit [ met zo,n SUPER lader ], moet je nog maar afwachten wat er kapot is !
    Voor mij is omgaan met lipo,s een succes verhaal , als die dingen minder kapot gaan , heb je dus meer profijt van je investeringen .
    Verder kan je dus zelf monitoren tijdens het laden , zo,n ding heeft meestal een display
    Super moet je ze dus zelf maken , met een goede lader , maar zeker met veel [ laad ] geduld kom je een heel eind !
     
  15. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Precies, dat super is voor iederaan anders en dat stel ik graag zelf in, wat met deze lader prima kan. Met een beetje gezond verstand mag dit allemaal niet zo'n problemen opleveren. Lipo's gaan hier gewoon snel opgeladen worden.

    Overigens zal ik vooral NiMh's met dit ding gaan opladen :wink:
     
  16. Daher ist der Fast-Mode optimal fürs Flugfeld, wobei man zu Hause im Normal-Mode den Akku schön langsam wieder aufladen kann, was natürlich der Lebensdauer den Akkus nur zugute kommt.
    Dit lees ik in het testbericht ,
    misschien niet toch een paar accu,s meer meenemen en al je mogelijke laadtijd investeren in de normal mode ?

    Eine Kleinigkeit ist mit allerdings negativ aufgefallen .
    In de meeste testberichten die ik lees , ruik ik onraad bij dergelijke zinsneden , hoop dat ik ongelijk krijg !
    In ieder geval is men er nog steeds niet uit met de software , 2.07 is er alweer , het laatste progam .
     
  17. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ik vindt het opzich wel leuk dat men on publiek sugesties en verbeteringen kan mailen. op die manier krijg je tenminste een geoptimaliseerde lader. :D
     
  18. Ik heb toch alleen maar laders in huis waarvan de software goed is / goed functioneerd .
    Lijkt mij toch een eerste vereiste voor een lader , 7 programma,s in tien maanden vind ik toch wat veel .
    Zo,n presentatie is leuk en mooi , maar om nu on publiek te vragen of zij de lader willen verbeteren is een zwakte bod !
    Alle kennis voor een goede lader is aanwezig , Kokam , panasonic , varta enz enz hebben daarover een goed verhaal !
    Fan,s moet je niet om raad vragen , evenmin als van de kriticus ..
     
  19. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het is erg lastig om volledig foutloze software te maken. Ik spreek uit ervaring. Weleens bedacht dat jij de eventuele fouten/bugs ook niet persee hoeft op te merken met je "superlader".

    Zwaktebod of niet, de ontwikkeling stoppen zodra het produkt op de markt is, is misschien nog wel erger. Bovendien kan men moeilijk alle mogelijke situaties testen die in het veld voor zouden komen.

    Voor wat betreft lipo's is daar niks speciaals aan mijns inziens. CCCV laden, klaar. NiCd en NiMh is een heel ander verhaal. En ook dat hebben ze volgens mij prima in orde.

    Maar goed, de lader is voorlopig nog niet binnen. Tegen de tijd dat hij er is laat ik wel weten of het allemaal naar behoren werkt.

    Paul
     
  20. De basis voor goed functionerende software blijft een goede dimensie annalyse .
    Of anders gezegd , hoe moeten alle data zoals voltage amperage , weerstand , cellenaantal , enz , enz zich verhouden binnen het laadproces .
    Als je deze annalyse niet goed weet te verwerken in de software , heb je een probleem . Het niet goed herkennen van het aantal cellen van de lader is dus niet zomaar een kleinigheid , maar gewoon een software probleem !
    Al het anthousiasme ten spijt ! :( :( :(
     

Deel Deze Pagina