Mag ik me effe voorstellen? ik ben Peter, en ben 38 jaar
en doe al sinds m'n 21e sporadisch aan modelbouw.
ik heb eerst een paar dagen echt uren lang dit forum doorspit,
en moet zeggen dat ik nog nooit zoveel info en mooie filmpjes
op een en hetzelfde forum heb gezien, en daarvoor mijn
complimenten.
Ik ben ooit begonnen met diverse electroauto's van tamyia,
van de goedkope willy's jeep tot de juggernaut 2 en als topper
de zeldzame toyota bruiser.
Verder heb ik ook een marder gehad, en heb nog een robbe trainer
vliegtuig waarmee ik een aantal jaren geleden een jaartje of 2 bij
een modelvliegclub heb gevlogen.
Helaas was me dat clubje te ver weg, en ben er toen weer mee
gestopt, en sindsdien heb ik weinig meer gedaan, behalve
een Vectron Blackhawk gehad, waar ik straks effe op terug kom,
en een x-ufo, die ik na het lezen van dit draadje, vanmiddag
weer terug naar de winkel gebracht heb, omdat het dus
om een V1 ging, en daar was ik dus zonder dit forum
en draadje nooit achtergekomen, en kan ik wel zeggen,
''lang leve het internet, en wat goed dat er tegenwoordig voor
elke hobby zoiets als een forum bestaat.''
zo, en dan nu over die X- ufo.
ik had de mijne in september bij intertoys gekocht, en
heb er alleen thuis voorzichtig mee in de woonkamer proberen
te vliegen, en dat viel me zwaar tegen.
ten eerste was het aanzetten van zowel het toestel als de
zender een heel gedoe, want om de haveklap deed de ufo
helemaal niks, en dan weer wel.
Maar goed, toch proberen te vliegen, dus eerst effe de ufo
proberen uit te trimmen, want hij bleef niet netjes op 1 punt
hoveren, en draaide hij om z'n eigen as, en was het trimmen
zo goed als niet te doen.
Na een crash, moet je dus de gasknuppel op de zender effe
voluit en dan weer dichtzetten om hem te resetten, en dan
had ie van die nukken om ineens plankgas op te stijgen.
Ook de bijgeleverde lader of accu had last van kuren, want
1x gaf de lader vol aan, en was de accu toch leeg, en heb ik
de accu een keer met een robbe lader geladen, en dat ging dan
wel, en dan weer vliegen, en weer op de bijgeleverde lader,
en lade deze ineens weer wel de accu op.
Ook de vliegtijd vond ik waardeloos, want ik heb het dan wel niet
getimed, maar ik had de indruk dat het nog geen 3 minuten
vloog, en toen kwam ik op dit forum terrecht, en heb hem
vanmiddag dan ook mooi weer teruggebracht, want zoals in
dit draadje beschreven wordt, deugt er inderdaad geen donder
van de eerste serie.
ik kan me voorstellen dat er genoeg leken bij intertoys zo'n
ding aangeschaft hebben, en eigenlijk helemaal niks van
modelbouw, en in dit geval van een v1 of v2 serie afweten,
en dan onwetend met een waardeloze V1 zitten, en denken ze
(onterecht) dat het aan hun onkundigheid ligt, dat ze er niet mee
overweg kunnen, en heb ik in die winkel van intertoys uitgelegt
hoe het in elkaar zit, en dat intertoys eigenlijk de V1 uit de handel moesten nemen, en contact moeten opnemen met hun leverancier
of silverlit, maar daar had de winkelbediende allemaal geen zin in.
nou, ja, ik heb m'n geld terug, en ik heb m'n best gedaan door ze
te informeren, en voor de rest zoeken ze het maar uit.
eigenlijk is het schandalig dat silverlit zelf niet een omruilactie
aankondigt, want wie weet hoeveel mensen met zo'n mislukte
eerste serie zitten, en zonder te weten eigenlijk hun geld terug
kunnen krijgen?
Nu wil ik effe op de Vectron Blackhawk terug komen.
ik begrijp niet dat de x-ufo voor een een of andere inovation
prijs in aan merking is gekomen, want het is voor kinderen
vet moeilijk, en is de vliegduur met de standard accu veel te
kort, en laten de misleidende promotiefilmpjes zien alsof het
een eitje is om er mee te vliegen.
dan geef ik toch de voorkeur aan mijn vectron blackhawk,
en begrijp ik niet dat dat geen rage is geworden, want
de besturing is supermakkelijk, en de controller zit pefect in
elkaar, en kun je er zo goed als continu mee vliegen omdat
hij direct door een adapter met een lange kabel van stroom
voorzien wordt, en die kabel zullen velen afschrikken,
maar het is dan ook gemaakt voor binnenhuis en aangezien
we niet allemaal in een paleis wonen, hoeft dat geen beperking
te zijn want de kabel is lang zat, en kan dus in elke doorsnee
hollandse huiskamer overal komen.
verder stond er in de handleiding dat de motoren op volle
belasting maar 24 uur mee gaan, en dat zal ook veel kopers
hebben afgeschrikt, en dat is grotendeels onterecht, want
ik denk dat zo'n x-ufo ook niet veel langer mee gaat, alleen
duurt het veel langer voordat de 24 uur volgemaakt worden
omdat er per vlucht met een standaard accu maar 5 minuten
gevlogen kan worden, en dat betekend dat je dan 288 vluchten
van 5 minuten moet maken om die 24 uur vol te maken.
De vectron kan 10 minuten continu vliegen, en dan stopt hij
vanzelf om je er zo aan te herineren dat de motoren even
af moeten koelen. Met de mijne heb ik dus alleen in mijn
woonkamer gevlogen, en eigenlijk nooit op vol vermogen,
en heb dan toch een aantal weken probleemloos kunnen
vliegen, maar daarna begon de power van de motoren
beduidend af te nemen, en steeg hij niet meer tot tegen
het plafond, en toen heb ik een soort van cheatcode gebruikt
om meer stroom naar de motoren te krijgen, dmv een bepaalde
knop van de afstandsbediening ingedrukt te houden en dan pas
de zender aan te zetten.
Zo heb ik nog een paar dagen kunnen vliegen totdat een van
de motoren het begaf, en zag ik dat de koolborstels weggesleten
waren, en zouden een paar nieuwe dus genoeg moeten zijn
om weer weken probleemloos te kunnen vliegen, maar ik ben er
helaas nog niet aan toe gekomen om die te vervangen,
en weet ik niet eens of ze los te krijgen zijn, maar in elk geval
schijnt er een winkel te zijn die de motoren los verkoopt voor
een paar euro per stuk, dus dat is dan mooi meegenomen voor
een hoop lol op de langere termijn, en dat maakt de vectron toch
tot een redelijk proffesioneel vliegend gadget dat echt door
iedereen bediend kan worden, en had het wat mij betreft toen hij
uitkwam tot speelgoed van het jaar verkozen mogen worden.
besturen is zo eenvoudig omdat het toestel zichzelf stabiliseert
doordat het om z'n eigen as draait, en zit er dus geen voorkant
of achterkant op het toestel, en dan vraag je je al af hoe je dan
in godsnaam kunt sturen, en dat gebeurt door een infraroodsignaal
waarmee de ufo de positie van de zender kan bepalen, en
zo de 3 motoren ieder op een bepaald moment, meer of minder
stroom te geven.
Zo ''ziet'' de ufo altijd waar je met de zender staat, en is de
bediening dan ook altijd makkelijk, want linksaf blijft altijd linksaf
en vice versa, en zodoende is het voor iedereen een makkie om
daarmee te leren vliegen.
verder zitten er nog een paar ledjes op de buitenring die door het
ronddraaien een zelf ingevoerde tekst op de buitenring projecteerd,
en dat is in het donker een echt spektakel om te zien.
kijk voor mee info op:
http://www.vectron-blackhawk.nl