REVIEW: Silverlit X-Ufo... Het geld echt waard :)

De storingen die het meest voorkomen bij de x-ufo zijn:
kapotte gyro: die ligt dan uit zn scharnier met wat geluk is het dunne draadje nog heel en is alleen aan 1 kant het lagertje er uit geplopt. als dat het geval is, even kapje dr af, zit niet erg stevig gelijmt kan met schroefendraaier opgewipt worden. daarna de tol weer in het scharnier zetten en daarna het lagertje met dopje er weer op. Handig is het als je dat voorelkaar hebt, dat dopje aan de rand te versmelten met een soldeerbout zodat die er dus niet weer uit gaat. wel opletten dat draadje en het witte vet vrij bewegelijk blijven.
Mocht het draadje wel geknapt zijn, vervangen met draad uit een oud relais spoel, is super dun draad ! kan desnoods ook rechtstreeks op de gyro motor gesoldeert en niet door het scharnier priegelen...

Een ander veel voorkomend probleem is de spannings stabilisator. die transistor b772 is vaak kapot als er even een motor geblokkeerd is en de overbelastingschakeling(want die zit r wel op) heeft niet gewerkt.
ook Q10 die voor de 3 volt voor de gyro zorgt is gevoelig voor storingen.

bartjuuuhhh zei:
De storingen die het meest voorkomen bij de x-ufo zijn:
kapotte gyro: die ligt dan uit zn scharnier met wat geluk is het dunne draadje nog heel en is alleen aan 1 kant het lagertje er uit geplopt. als dat het geval is, even kapje dr af, zit niet erg stevig gelijmt kan met schroefendraaier opgewipt worden. daarna de tol weer in het scharnier zetten en daarna het lagertje met dopje er weer op. Handig is het als je dat voorelkaar hebt, dat dopje aan de rand te versmelten met een soldeerbout zodat die er dus niet weer uit gaat. wel opletten dat draadje en het witte vet vrij bewegelijk blijven.
Mocht het draadje wel geknapt zijn, vervangen met draad uit een oud relais spoel, is super dun draad ! kan desnoods ook rechtstreeks op de gyro motor gesoldeert en niet door het scharnier priegelen...

Een ander veel voorkomend probleem is de spannings stabilisator. die transistor b772 is vaak kapot als er even een motor geblokkeerd is en de overbelastingschakeling(want die zit r wel op) heeft niet gewerkt.
ook Q10 die voor de 3 volt voor de gyro zorgt is gevoelig voor storingen.

Ey bartje kan jij mij eens meer vertellen over die transistor ?
Misschien is dat wel de oorzaak van die andere ufo weet je wel
Dat alleen het rode lampje blijft branden !!

hmmm t ziet er idd zeer interessant uit dat verhaal maar dat heb ik dus gewoon gekopieerd wat die ene gast niet kon vinden, ..... sorry!

@ bartjuh

Bedankt, die heb ik ook wel gezien, maar ik weet wel hoe ik de gyro los moet halen en weer in de hengsels moet hangen. Mijn vraag was echter hoe het draadje precies overal doorheen moet omdat dit finaal los zit. Ik heb nu alleen twee stukjes nog vastzitten bovenop en hij is dus in het midden geknapt.

Met een goede scherpe foto of een heldere uitleg hoop ik dit weer overal doorheen te kunnen rijgen.

er staat dus ook dat ie niet persé door dat scharniertje heen hoeft zolang hij maar vrij kan bewegen, en anders moet je ff op dat duitse ufo forum kijken, daar staat ook een schat aan informatie op.

succes!!!

Twiggerdingo zei:
Graag jullie assistentie.

ik heb een originele ufo gekocht, maar het koperen draadje van de gyro is geknapt. Is er ook ergens een duidelijke uitleg hoe dit draadje terugbevestigd kan worden?

Ik weet dat je een draadje uit een spoel hiervoor kan gebruiken, maar hoe zit dit dan vast door de gyro? Ergens een duidelijke foto?

Als je hem heb gekocht dan kan je hem toch gewoon ruilen, althans indien mogelijk, scheelt je weer een hoop pruts werk........Is dit ander wat je zoekt:

Dit is de website http://forum.xufo.net/bb/viewtopic.php?t=2078&highlight=foto+gyro en dit zijn de foto's die daar op stonden. Succes!!

vip1980 zei:
Twiggerdingo zei:
Graag jullie assistentie.

ik heb een originele ufo gekocht, maar het koperen draadje van de gyro is geknapt. Is er ook ergens een duidelijke uitleg hoe dit draadje terugbevestigd kan worden?

Ik weet dat je een draadje uit een spoel hiervoor kan gebruiken, maar hoe zit dit dan vast door de gyro? Ergens een duidelijke foto?

Als je hem heb gekocht dan kan je hem toch gewoon ruilen, althans indien mogelijk, scheelt je weer een hoop pruts werk........Is dit ander wat je zoekt:

Dit is de website http://forum.xufo.net/bb/viewtopic.php?t=2078&highlight=foto+gyro of deze is erg duidelijk http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=4770599&postcount=671 en dit zijn de foto's die daar op stonden. Succes!!

bartjuuuhhh zei:
ja dus even dat draadje er even opnieuw tussen solderen en weer vliegen met die handel!

Hartelijk dank voor het advies, het is gelukt.

Ik kwam nog dit draadje tegen:

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=678112

Hier staan een heleboel foto's en closeups van alle problemen en oplossingen (ook hoe je een bakje voor je lipo kan maken!)

Dat gaf mij samen met jouw extra opmerking dat het niet veel uitmaakt hoe de draadjes vastzitten genoeg moed om een poging te wagen.

Enfin, alles gesoldeerd (beide draadjes vervangen) en ja hoor de gyro spint nu wel op! wel een beetje jammer dat ik vervolgens de de rode schuimen ring op de soldeerbout legde en nu dat voor de helft is ingesleten, maar ja.

In de huiskamer bleef hij ook mooi vlak, alleen moet ik nu nog alles afstellen want hij wil heel graag richting de muren en voor een maiden flight kan ik dat beter buiten doen denk ik.

Nogmaals dank ik laat nog wel horen wat het resultaat buiten is en binnen als alles afgesteld is.

Vwb ruilen, ik heb hem 2ehands...., is wel een V2!

BTW, Ik heb hier nog een 11,2 V, 1000 Mamp lipo liggen, kan die ook op de ufo?

bartjuuuhhh zei:
mooi dat ie t weer doet,....van die accus heb ik verder geen verstand helaas...

groeten bartjuuuhhh

He ik ga dat ook maar eens even proberen !!
Ik heb namelijk nog een hele doos vol kapotte gyro,s hier liggen haha.
Dit weekend weer een bezigheid erbij !

bartjuuuhhh zei:
ja als t zo makkelijk is.... maar waar haal je dat draad dan vanaf?

ergens van een motortje uitelkaar slopen daar de spoel uithalen !!
Of je pakt een dun draadje en trekt die uitelkaar !!
Kweet nie

red eagle zei:
bartjuuuhhh zei:
ja als t zo makkelijk is.... maar waar haal je dat draad dan vanaf?

ergens van een motortje uitelkaar slopen daar de spoel uithalen !!
Of je pakt een dun draadje en trekt die uitelkaar !!
Kweet nie

Ik denk dat inderdaad de draad van een spoeltje van een motor het beste is om mee te werken. Dit is dun, niet stug (zoals een gewone ader uit een koperdraad wel is) en is vlgns mij ook geisloleerd met een bepaalde laklaag. Het draadje wat ik nu heb gebruikt (1 ader uit een koperdraadje) werkt ook prima, alleen is het dus wat stugger (heb ik wat extra ruimte voor gegeven (speling)) wat de gyro kan beinvloeden. Ook ben ik wel een beetje angstig voor kortsluiting omdat dit draadje dus geen mantel heeft en bij een crash mogelijk sluiting zou kunnen veroorzaken.

maar ja bij gebrek aan beter...... Het werkt in ieder geval.

Het is zover, mijn giro is ook kapoetski !! me vader wou even vliegen, 1 verkeerde beweing en het ding valt van een meter of 10 uit de lucht zo op zen kop, giro uit het scharnier, draadje geknapt, kortom de hele rattaplan aan diggels. Na even knoeien zat de giro weer in zijn scharniertje, en waren de draadjes ook weer vast, het is toch wel echt speelgoed, in ieder geval die giro is om te huilen!! Maar nu, even proberen natuurlijk, kapje er niet op, gewoon even proberen: giro werkt weer, draait netjes, alles goed. maar toenwas ie ineens in onbalans, alles gestopt meteen. Wat blijkt: het kleine ietsiepietsie lagertje wat er in zit, is er uit gevlogen!:< kan ik deze ergens krijgen? of is deze x-ufo rijp voor de zolder?

hmmm speelgoed? met de x3d en een mx 12 is het echt geen speelgoed hoor...

maar je kan misschien aan marc(red eagle) vragen of hij je een gyro wil verkopen die heeft er een aantal,....

dat die mech-gyro om te huilen is was al bekend toch.....

Hee Hallo Ufioten

Was ik ook weer.

Tjjdje uit de lucht geweest, letterlijk en figuurlijk.

X3Dkost 179,90 en wel hier:
http://www.xufo-shop.de/sess/utn;jsessionid=154556ff3e03e3e/shopdata/index.shopscript

Als je 6 standaardgyro's kapot vliegt (incl. Porto) heb je het ook uitgegeven. Bovendien is het gewoon niet te vergelijken. Die X3D is echt een bijzonder stukje electronica. Niet een vervaner maar een enorme verbetering.

En aan de vorige vragensteller (toen ik er niet was):

@ ?? Die 1000 mah Lipo accu kan eronder. Stekkertje aanpassen en een bevesiging bedenken.
Veel langere vligduur en minimaal 12 gram lichter. Bij dat motorvermogen is dat een groot verschil.

@ ?? Mijn X-frame is voorlopig in elkaar gezet maar verder wacht ik even. Ik vlieg nog even met de schuimufo zolang die heel is en daarna zonder schuim. Om de print en de X3D over te
bouwen moet ie weer helemaal (bijna) uit elkaar.

@ ?? Nee ik heb geen filmpjes. Ik vlieg (te weinig en )meestal alleen. Ik heb mijn handen al vol aan de MX12, een camera past daar vorlopig nog niet bij.

@ Bartjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh
Bevalt het met de MX12. Is het een merkbaar (positief) verschil???

Nog vragen?????

GroetselsArie

he arie!!! leuk dat je er weer bent, de MX12 komt van de week pas binnen dus, dan zal ik het ervaren! Maar jij was er enthousiast over toch, net als iedereen dus zal wel goed komen!

laterzzzzzz, bartjuuuhhh...

Back