Rhinoceros: frustrerend

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
als je ctrl ingedrukt houd kan je 2 punten kiezen om je object te plaatsen, bvb 1st in het zij-aanzicht op de juiste hoogte, en dan in bvb in het bovenaanzicht de juiste breedte/lengte, terwijl rhino het punt vanuit het zij-aanzicht ook vasthoud.. probeer maar eens, het wijst zichzelf wel uit

"move" (dus via command move) en slepen(muisknop ingedrukt houden als je het aanklikt en meeslepen) heeft dezelfde functie, maar andere voorwaarden.
zo werkt die "truc" met het ingedrukt houden van de control toets bvb niet wanneer je slepen gebruikt, omdat je de muisknop moet ingedrukt houden..
er zijn ook nog andere commando's waar je move moet gebruiken dacht ik, maar die ken ik zo van buiten niet..

Goed.. het is een tijd later, maar dit project leeft nog.. en rhinoceros frustreerd mij nog steeds :)

Het volgende probleem.. ik heb nu alle lijnen op de plekken staan waar ik wil, ze raken elkaar ook echt allemaal, er valt op te splitten, enzovoort.

Dan probeer ik te sweepen, vlak voor vlak. Ik zie dan dat op sommige punten de zo gecreerde vlakken elkaar domweg niet raken..

Ik heb het ook al geprobeerd met t-splines, maar ik krijg het niet voor elkaar iets te maken waarvan alle vlakken elkaar raken en dingen niet hoekig zijn.

Wat doe ik fout?

Ik heb het bestand, als iemand er eens naar zou kunnen kijken en wat pointers zou kunnen geven, zou ik erg geholpen zijn..

Het hoofdprobleem waar ik tegenaan loop, is dat Rhino de surfaces die het maakt, NIET de curves laat volgen die ik geselecteerd heb. Soms kan je aanzetten dat ie zaken moet preserven, maar die optie lijkt wel at random wel of niet gegeven te worden..

Hier het bestandje:
poging tot F3A kist

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier een voorbeeld van wat ik bedoel.. waarom maakt hij deze randen?

5381498889b9336ad.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Pfff zou het niet durven te zeggen, ik ben zelf ook weer aan het tekenen.. Misschien dat je een van de experten kan PM-en? Ik blijf je wel volgen! Hoe ver ben jij? Ook nog bij het modeleren?

Nou ik kom niet veel verder dan dit.. ik heb dus m'n romp en 'doorsneden' getekend, maar het wil neit vlotten met het sweepen etc.. networksrf doet het al beter, maar krijg het gewoon nog niet goed.

En de experts.. wie zijn dat dan? :)..

Volg je 2 trail curves bij sweepen? Zoniet is dat je probleem.Zo ja, neem dan eens voor je 2de vlak als 2de trail curve de edge curve van het vlak dat je eerst gemaakt hebt.
Als dat allemaal niet helpt naar voldoening dan kun eens curve network proberen op alle curves tegelijk. Heb je meteen ook meer controle in hoeverre de oppervlaktes aansluiten op de curves. G1 en G2 continuïteiten sukkelt iedereen mee hoor.
Ik kan zelf je bestand even niet bekijken, maar hopelijk raak je al ergens met deze uitleg.

hezik%201.jpg

Let niet op die puntjes, dat was poging 1

Wat ik heb gedaan is de horizontale curves samengevoegd (join commando) en toen networksrf met die 5 curves.

hezik%202.jpg

Gelijk maar een een extra stukje gedaan, 7 curves hier.

Alle verticale zijn (per stuk) aan elkaar (hoe zeg je dat...) en alle horizontale ook

Hier 12 curves:
hezik%203.jpg

achterin zit nog een rand, de bovenste lijn is niet mooi vloeiend, net als achter de cockpit.

De motorkap moet je als appart iets doen verwacht ik, of iig het begin van de motorkap.

ziet er al netter uit!
Als deze allen met networksurface gedaan zijn, dan kun je wat met de waarden spelen om het strakker te maken (niet de edges) , en anders de curves apart wat bijstellen.
Met controlepunten kun je veel doen. Krijg je de curves niet vloeiend, knip er een stukje van tussen en blend ze aan elkaar. Of gewoon rebuild, dan zet je de controlepunten weer gelijk uit.

Ik had het zelf al allemaal net networksrf gedaan, met hetzelfde resultaat als Nando, of vergelijkbaar, maar je blijft toch overgangen zien, ook op die van Nando.

Hoe blend je surfaces aan elkaar?

Ik zie echt geen overgangen op die van mij, rond de cockpit dan. bij de staart zit er nog 1.
En achter de cockpit zit bovenin een soort geul, hoe die er komt en hoe ik die weer weg kan krijgen weet ik (nog) niet.

En even voor de duidelijkheid, ik heb maar 1 keer de networksrf commando gebruikt.

Laatst bewerkt:
RHINO V4.0

Wie kent volgend prblm,

Kan geen SKP files openen.

Mvg
Kurt

Waarom is dat een probleem?
.skp Is van Google SketchUp, kan enkel Google SketchUp wat mee.

Nando
RHINO kan ook SKP files openen.

Heb geen ervaring met Sketchup, heb een 3D file van een Stampe SV4 momenteel via sketchup aan het zoeken om daar mijn snijplans uit te krijgen.

Als je enige info moest hebben ivm SKP is dit altijd welkom Nando

Mvg
Kurt

De jouwe is rond de cockpit mooier, maar daar zit weer zo'n vage ribbel in de romprug.

Wat ik mij afvraag; hoe heb je dat in 1 networksrf kunnen doen? Als ik dat probeer krijg ik dat gemekker dat ie ze niet kan autosorten..

Je kan ze ook 'manual' sorteren.
Maar de vraag hoe je surfaces kan blenden houdt mij ook bezig.
(De genoemde problemen met de randen trouwens ook.)

Tsja, soms zijn die randen wel logisch, als je 'm echt vraagt een moeilijk vlak te maken.. maar soms zet ie tussen twee rechte vlakken nog een rare hobbel.. erg irri.

Andere vraag die ik nog had; kun je ook een romphelft kopieren en spiegelen? Vooral met de curves in de neus zou het een stuk handiger zijn als ik maar 1 helft hoefde te maken en dan kon spiegelen..

Er is wel een commando 'blend' maar kan nou niet zeggen dat die echt iets lijkt te doen..

Spiegelen is eenvoudig met mirror: selecteren en de datumlijn als spiegellijn aanwijzen.
Krijg je misschien wel weer van die vervelende randjes, misschien makkelijker om eerst de doorsneden te mirorren.

Back