Rhinoceros: frustrerend

Discussie in 'Tekeningen' gestart door hezik, 2 nov 2008.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De oplossing voor post #58... in 1 keer networksrf

    Wat ook kan is de oppervlakken joinen, dan rebuild, maar dan anders, dit kan namelijk niet...
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Nee, dat is het dus niet. De hoeken die in mijn 'skelet' zitten, dat ik die terugzie na het maken van surfaces, is inderdaad logisch en dat ik daar zelf nog wat aan moet doen, of ze 'eruit moet tekenen' is ook logisch en volstrekt acceptabel.

    Het gaat mij juist om hoeken en randjes tussen twee vlakken die in het skelet WEL al 'smooth' waren.. die kan ik niet plaatsen.

    Het probleem wat ik met afronden etc had, is niet zozeer dat je spanten smaller worden, ofzo, maar dat het dan onmogelijk is om nog symmetrie tussen beide kanten te houden, omdat je niet exact weet waar alle punten liggen. Daarom vroeg ik ook naar het mirror commando.. dan ben ik vrijer met tekenen.

    Zal ik een euro overmaken? Dan kan ik nog even doorgaan met vragen :)
     
  3. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik doe het zonder randjes in een paar klikken.

    [​IMG]



    Pieter

    4 cent
     
  4. hezik

    hezik Guest

    eh.. het ging mij om de naad midden over de cockpit.. en dat jij geen naad hebt daar, klopt, omdat het 2e stuk cockpit bij jou ontbreekt.. wat er niet is, kan geen naad hebben ;)

    Wat ik uit dit hele verhaal toch een beetje opmaak.. is dat er domweg geen oplossing is die goed werkt. In 1 keer een networksrf is gewoon onmogelijk, je moet met meerdere surfaces gaan werken.. je kunt wel grotere delen in 1 keer doen, zoals nando, maar ook daar krijg je toch weer naden en randen waar je mee bezig moet..
     
  5. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wist ik veel dat je die naad overdwars bedoelde. in de lingte loopt er ook 1.

    Verder heb ik het volgende ontdekt aan de tekening.

    1. niet alles zit op lijn achter elkaar (of in het midden) kijk in je front view dan zie je dat. Of is dat ingebouwde torck compensatie?

    [​IMG]

    2. Door veel gehannes is er wat met de spanten mis. Selecteer de bovenkant van een spant en druk F3 degree = 2 controlpoints 5 of zo.
    selecteer de andere bovenkant en vergelijk je ziet dat niet overal de beschrijving van de curve gelijk is. Ik kopieer nu links naar rechts om te kijken of het dan mooier gaat.


    Pieter
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Dat zal inderdaad door het vele geklooi komen.. het oorspronkelijke bestand zit wel alles achter elkaar..

    Ik had sowieso al besloten dit hele ontwerp te ditchen en opnieuw te beginnen.. en dan waarschijnlijk in een ander tekenpakket.. rhino doet mij teveel onvoorspelbare zaken, wat natuurlijk ook aan onkunde van mij ligt, maar ik vind het pakket niet prettig of intuitief werken.

    Soms heb je van die dingen.. dan join je 2 lijnen en verandert hij ook de loop van die 2 lijnen, waardoor andere lijnen die je middels osnap exact 'op' die lijn gezet had, gelijk volstrekt waardeloos geworden zijn..

    Hier min of meer het vertrekpunt:
    www.rcfly.nl/t3.3dm

    hier zie je dat alles inderdaad nog echt recht is. Hoe hij aan die verdraaiing is gekomen, is mij een raadsel, maar zal idd door het geklooi komen.

    Ik geef rhino nog 1 kans..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2009
  7. hezik

    hezik Guest

    Van deze zin begrijp ik niets:

    Ik druk op F3 en er gebeurt niets? Wat moet ik zien dan?
     
  8. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bij mij gaat er dan een venstertje open met info

    staat ook in Menu -> Edit -> Properties.

    Als je wat selecteerd en de properties (F3) opvraagt dan kun je DETAILS opvragen. Die tonen zich dan in een venstertje.

    En nou ga ik weer frezen :-D

    Positief mal voor een vleugel D-BOX

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pieter
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Bedankt voor de hulp tot zover.. ik ploeter nog even door :)
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    [​IMG]
    Ik zie het probleem niet hoor...

    Een e-mail met het bestand word gestuurd. (Edit: is gestuurd)
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2009
  11. hezik

    hezik Guest

    Dank, heb hem ontvangen en bekeken, maar wat ik mis, is hoe je dit nu percies gedaan hebt.. ja, met 1 networksrv, maar hoe? :)

    Wat ik nog ga veranderen.. hoe langer ik er mee bezig ben, hoe meer die rechte rompzijkanten mij tegen gaan staan.. ik wil het geheel ronder gaan maken.. maar ben ook nog druk doende met rhino leren, zoals wel al duidelijk was :)

    Ben nu bezig met het doorspitten van Rhino lvl 1 en Rhino lvl2 van McNeel.. leerzaam.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2009
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Alles selecteren wat je in die networksrf commado wilt doen (in die tekening heb je alleen die 3 cuves bij de motorkap over, de rest allemaal selecteren. Dan netwrksrf. en ok

    Daarvoor heb ik 3 extra doorsnedes geplaats in de staart. Dat is toch geen probleem meer?

    En daarvoor heb ik alle horizontale curves gejoint en laten beginnen bij de eerste doorsnede en laten eindigen bij de laatste doorsnede.
    Alle doorsnedes heb ik closed curve's van gemaakt (weer join commando) Maar de horizontale curve's en verticale closed curve's zijn nog wel los van elkaar.
    En ze snijden elkaar (maar daar had jij al voor gezorgd).
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2009
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Als ik een 2m f3a kist zou ontwerpen, zou ik het erin laten. En mss een nog hogere romp...
    Een grote kist met net zo veel, of meer rudder-authority als een (f3p)shock, :worship:
    Dan maar 16 mixer ertegenaan gooien...
    Welke zijn dat?
    Ben je nu een zaklamp en een bad-eend aan het maken?
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Deze romp is al hoog hoor.. hoger dan bv. een Osmose. Naar verhouding is dit al een gigantische romp :p

    En romphoogte en mixers zijn niet gerelateerd, dat is meer ontwerpspecifiek. De Osmose vliegt zonder mixers neutraal, bv.

    De rechte zijnkanten.. bv. de Osmose is ronder, maar de reden dat ik toch daar wat ronding in wil aanbrengen.. dit ontwerp lijkt wat dat betreft op de Prestige en daar werd het juist als nadeel ervaren. Voor wat ik ervan begrijp van de mensen die het echt kunnen inschatten, zouden kisten met een meer ovalere rompvorm beter vliegen.

    Oh.. en een bad-eend. Maar ik maak 'm niet, ik lees alleen de tekst. Er zitten wel hoofdstukken tussen over het vlakker maken van oppervlaktes, maar het lijkt er toch op dat ik de opties wat dat betreft wel ken, dat de optie die ik zoek, domweg niet bestaat, helaas.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Wat een discussie!
    Een paar zaken die ik denk ik nog niet aan bod zag komen:
    -vlakjes opbouwen in patches die vloeiend zijn lukt beter als je als curves de randcurves van al eerder gemaakte randvlakken neemt (geldt voor sweeps en andere). Dan zijn de naden continu.
    - fillet tussen 2 curves en daaruit een vlak is wel vloeiend, maar wel "slechts" G1 continu. Een piloot en een designer walgen hiervan.
    - er wordt veel te weinig gebruik gemaakt show controlpoints, rebuild,... Dan zie hoe die rimpels ontstaan, U en V lijnen,...
    - patches van curve network surfaces geven nooit een goed resultaat, enkel 1tje op zichzelf waar je eventueel op verder bouwt. Naar mijn ervaring toch.
    - blend blend blend !!! hetgeen waarvan ik in mijn broek deed toen ik met rhino begon en niemand spreekt hier zelfs maar over! Zowel voor curves als surfaces. Wel weten wat je doet.

    Hier een kever van mij al van hele tijd geleden:
    [​IMG]

    Deze is wel opnieuw gemodelleerd van op een 3D scan, maar het modelleren is identiek.
    Bestaat uit redelijk veel patches, wat toen ook mijn eerste stap in het donker

    [​IMG]
    resultaat, je ziet wel wat ik bedoel


    Er is dus gewoon een boek (of dvd) beschikbaar over hull design van boten. erg nuttig in deze discussie. Heb deze nog doorlopen, al heb ik hem niet meer. Zer nuttige tutorial. Ergens te vinden op de site van Rhino. (ik was toen verdeler van Rhino en kon alle beschikbare tutorials ter beschikking hebben).
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Dat was ook een beetje mijn doel.. doorzeveren totdat mensen met nuttige info komen ;)

    Dat deed ik inderdaad al. Zodra het mogelijk was, nam ik niet de curve maar de 'surface edge'.

    Toch heb je dan rare dingen.. in de neus van de versie die ik met kleine stukje networsrf'd had, zaten twee vlakken die op die manier gemaakt zijn. Connect surfaces deed er verder ook niets meer mee, maar als ik 'merge' deed, beweerde hij dat de vlakken te ver van elkaar lagen. Joinen kon ook niet. Dat terwijl de vlakken dus 1 naad had die voor beide vlakken gelijk was.

    Ik vond de uitwerking ervan er ook niet mooi uitzien.

    Daar ben ik het helemaal mee eens, ik was dan ook totaal niet tevreden met hoe e.e.a. er bij stond.

    Nou, we hebben er naar gevraagd, maar er kwam niet meer info. Ik heb blend geprobeerd en dat deed op het eerste gezicht 0,0 niets. Wat is de exacte functie van blend?

    Het boek heb ik niet, wat ik wel heb:
    Rhino 4.0 User's Guide.pdf
    Rhino Level 1 v4.pdf
    Rhino Level 2 v4.pdf

    Verder nog een hele trits over v-ray, flamingo en splines, maar daar heb ik mij verder nog niet in verdiept.
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Blend: vlakken of curves naadloos en G2 continu in elkaar laten overvloeien. Probeer het eens met 2 curves (en dan blend curves uiteraard).
    Nog een trukje dat ik soms gebruik: teken slechts één helft van een model. Maar als je die spiegelt zie je vaak nog een naad in het spiegelvlak. Wat helpt is alles een paar mm meer afknippen en spiegelen zodat je een soort van spleetje hebt tussen beide helften. Dan beide helften aan elkaar blenden and be amazed.
    Ben ik wat duidelijk?
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Yep, ik was inderdaad aan de slag gegaan met een half model.. en de blend functie zal ik dan toch meer mee moeten experimenteren.. als ik een wat gerichtere vraag heb, zal ik mij weer melden :)
     
  19. kurtie100

    kurtie100 Guest

    Kan men ontvouwen in Rhino, heb een romp getekend.
    Of hoe gaat men verder tot het bekomen van een snijplan.
    Ben vertrokken van een 3Dimensionele SKP file, zo de romp verkregen, maar nu wil ik die tot een snijplan verkrijgen.
    Mvg
    kurt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2009
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    of het lukt met een geïmporteerd skp file weet ik niet, maar je zoekt in elk geval de functie: "unroll developable surface" Staat onder de surface functies.
     

Deel Deze Pagina