Rhode Island van Graupner

Hallo mede modelbouwers

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb vraag

Rhode Island is artr modelboot (net een paar dagen in bezit) nou ben ik er achter dat de regelaar die er inzit alleen voor uit kan. dit vind ik niet handig (jaren geleden had ik de systeem van graunper die kon wel achter uit) vroeger zat ik weleens in het riet. dus de vraag luid wat is de makkelijkste manier om deze boot ook achter te laten varen.

oh ja wat is de handigste plek om de antenne van de ontvanger te plaatsen ?

Jeroen

Hallo Jeroen,

Welkom op dit forum!

Ik neem aan dat je de F1 tunnel versie hebt (er is namelijk ook een monohull geweest met dezelfde naam: WP RHODE ISLAND Graupner 2042 - Hobbydirekt Modellbau ).

Een tunnel met buitenboordmotor moet je niet achteruit willen laten varen; ten eerste loop je het risico de boot achteruit onder water te trekken, en ten tweede is de buitenboordmotor voorzien van een flexas, die maar één kant op kan draaien.

Laat je een flexas de verkeerde kant op draaien dan kun je wachten op een vastloper of andere schade.

Lees ook even dit:
propellor-voor-de-rhode-island-artr

Welke zender heb je, 40 MHz FM, of 2,4GHz?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan is het toch vrij vreemd dat er op de regelaar van mijn Impulse 31 wel een achteruit functie zit. Ik heb deze functie wel uitgezet omdat ik het probleem zelf ook al een beetje in zag.

Als ik kijk de naar de buitenboordmotor van de tunnel denk ik dat er geen flexas in zit. Kijkt u maar eens naar het rechte deel voor de schroef, bij een flexas loopt dat altijd krom. Ik denk dus dat er tandwieltjes inzitten, dan mag er toch wel achteruit mee gevaren worden? Zo lang ze waterdicht is maakt het niets uit als de achterkant een beetje water over zich heen krijgt. Het achteruit varen zal alleen niet zo geweldig hard of recht gaan...

Jasper

Bedankt voor jullie snelle reactie, het is een tunnel boot met buiten boord motor
de regelaar die er inzit is een Navy 75 graupner.
ik hoef niet hard achter uit, als ik maar uit het riet kom anders moet ik erheen om hem eruit te halen vandaar de achter uit. mijn vorige boot de systeem kon wel achter uit en had een flex as.

Jeroen

Hallo Jeroen,

In tegenstelling tot wat Jasper denkt, heeft de buitenboordmotor alleen de vorm van eentje met (kegel)tandwielen, maar zit er wel degelijk een flexas in.

De vergelijking met de Systems Cat gaat mank, omdat die nog niet eens de helft van het vermogen van de Rhode Island aan boord had én voorzien was van een sturende drive met een kardan koppeling, die kon dus wél achteruit zonder de boel stuk te maken.

Bij een snelle boot moet je leren om vér vooruit te kijken en op die manier uit de problemen / het riet te blijven...

De 2,4GHz antenne kan in de boot blijven, zo hoog mogelijk boven de waterlijn.
Even experimenteren met de beste plaats.

Bij voorkeur niet zó van je weg varen, dat de roostertail tussen de zender en de ontvanger komt, 2,4GHz gaat niet door water heen.

Groeten, Jan.

Goede morgen jan

De system die ik had, had geen kardan koppeling.
zie foto

Jeroen

0000704-2.jpg

Het is heel simpel en Jan heeft het al gezegd, doe je een flexas in de verkeerde richting draaien is hij binnen de kortste keren kapot. Denk eens aan een gevlochten touw, als je dat verder op zou draaien zet je spanning op het touw maar verder niets, als je in de andere richting draait, draai je het koord af, zelfde principe met een flexas, alleen dat het wel serieuze gevolgen kan hebben, een flexas die verdraaid is uit de boot halen zou wel eens een hele klus kunnen zijn. Daarnaast zou die flexas eigenlijk na elke vaarbeurt terug uit de boot moeten om te laten drogen en opnieuw in te vetten.. Simpelweg niet in het riet varen of een ophaalbootje maken met vaste as zodat die wel achteruit kan :)

Gr,

Roy

Wij hebben in de schuur ook een Graupner Systems liggen. Bij ons zit er zo'n http://www.toemen.nl/images/producten/12680-Motor_Coupler_Impulse_31_-_PRB4259.jpg koppeling in (wel andere maten natuurlijk), zo eentje die je flexas mooi plat maakt. Wij hebben alleen het probleem dat as begint te slingeren bij bepaalde toerentallen. De koker is maar +- 7 cm lang. Ook slipt de koppeling tussen de flexas en het asje die naar de schroef gaat door.

Ik geef Roy gelijk, maar volgens mij komt er bij de Systems simpelweg niet veel kracht op te staan. Ik heb met het overblijfsel van een gebroken flexas gisteren even geprobeerd wat er gebeurd als ik hem de verkeerde kant op draai. Resultaat: De flexas is op sommige plekken 2x zo breed geworden en na ongeveer 12 seconden brak de flexas.

@Pompebled: Ik heb zelf nog maar een buitenboordmotor gehad, daar zaten tandwieltjes in. Als ik even naar het stuk tussen de schroef en de motor zo het inderdaad ook makkelijk kunnen dat er een flexas in zit. Wat weerhoudt fabrikanten ervan om tandwielen te gebruiken? De slijtage of misschien dat tandwielen meer ruimte nodig hebben als een flexas?

Jasper

Wat weerhoudt fabrikanten ervan om tandwielen te gebruiken? De slijtage of misschien dat tandwielen meer ruimte nodig hebben als een flexas?
Hallo Jasper,

Een tandwiel overbrenging kan véél minder vermogen hanteren dan een flexas, gezien het feit, dat de buitenboordmotor achter een speedboot hangt, is een flexas de beste oplossing.

Als je het vermogen, of het toerental overdrijft, krijg je natuurlijk op den duur alles stuk, lees het forum er maar eens op na.

Groeten, Jan.

Bedankt voor de reacties

achteruitvaren voor mij betekent langzaam achteruit en niet lang en daar kan een flex as niet tegen. tuurlijk probeer ik uit het riet te blijven. het voor is mij ook al 20 jaar geleden dat ik gevaren heb dus in het begin is een foutje snel gemaakt links rechts of contra.

Jeroen

Hoi mede modelbouwers

Bootje compleet lipo accu (yellow 4000mah RC 35c 11,1v), lader skyrc e66800 en zender MX-12 hot van graunpner. nu heb ik weer een vraagje handleiding lader niet echt duidelijk
laden van de lipo, lipo laden of lipo balance laden ?
accu pakket te groot voor de gereserveerde accu ruimte volgens graupner gaat er een pakket in van lang 160 mm de yellow is maar 138 mm lang de ruimte is 133 lang. past weer heerlijk. had ik in de system geen last van

ik ga wel kijken hoe ik dit ga oplossen

Jeroen

Hallo Jeroen ,

Lipo laden en hoe er mee omgaan :

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Mooi leesvoer voor dummy's :cool:, ik laat altijd mijn lipo's gebalanceerd en meestal op 0,5C , dus als de lipo 4000Mah is , dan mag je op 1C laden = 4A(4000:1000), de helft is dan 2A(0,5C).

:idea: :?:
Misschien kan je volgende keer even de spellingschecker en /of leestekens gebruiken?, dat lees de vraag of omschrijving beter .

Leuk dat je een Tunnel F1 hebt , ik heb er ook één maar dan van Thundertiger :
thunder-tiger-bandit-f1

suc6

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi motorsports

Dat stukje over lipo had ik gelezen.
De handleiding van mijn lader is in het engels, daar kon ik wel wat uit halen maar niet wat ik wilde weten. vandaar de vraag.

Heb ik nog een vraagje
Welke stick (op de zender ) is voor gas geven en welke voor sturen ?
ik dacht zelf links is voor gas geven en rechts voor sturen !

Jeroen

Dag Jeroen ,

Het besturen van een RC voertuig is persoonlijk, bv ik wil graag mode 1 en een ander mode 2 qua setup stickzender .

Meest gebruikt is dan de throtte functie onder de linkerstick zit (naar voren meer gas , terug minder gas ), en de stuur functies op de rechterstick (naar links bewegen is naar links gaan, rechts viceversa), mode 2 .

Maar dat verschilt per persoon, kwestie van uitproberen , om zo er achter te komen welke setup je het beste bevalt .

suc6

Laatst bewerkt:
Ik vaar mijn boten liever met een pistoolzender dan met sticks (maar dat is voorkeur). Dus wijsvinger aan een hendeltje voor de gas en stuurwieltje om met je andere hand dan te sturen. Met sticks vind ik het wat ''hoekig'' varen, vooral de bochten dan. Met een pistoolzender gaat alles wat geleidelijker maar dat ligt vooral aan mij en aan mijn niet al te vaste hand. Je kan pas weten welke zender het best bij jou past nadat je ze allebei eens geprobeerd hebt.

Gr,

Roy

Dank je wel motorsports en Roy

Ik heb nog steeds mijn oude zender van mijn system liggen en die heeft stuurknuppels.

Ik word gek, de zender moet opgeladen worden (graupner MX-12 Hot 2,4) hoe ?
handleiding is in het duits en mijn duits is niet best.
ik heb nog gezocht naar een handleiding in engels of nederlands, engels heb ik gevonden maar hoe nu op te laden ?

help mede modelbouwers

Jeroen

Je zal om te beginnen even moeten weten of je een ingebouwde hebt of een accu die eruit kunt halen , dan is het type belangrijk bv : NiCd of NiMh of Lipo, Life ect .
Dan is de vraag of een kabeltje hebt die je aan de accu kan bevestigen voor te laden , en daarna moet je het bij passende laadprogramma kiezen op je lader .
Kan ook zijn dat je met een laadplug ingebouwd in de zender de accu kan laden .

Voila in NL :

http://www.gebruikershandleiding.com/Graupner-MX-12-HOTT/preview-handleiding-298812.html

Tippie : vanaf Blz 8

:idea:

Vul even in je profiel je woonplaats in, misschien woont er een behulpzaam forumlid die je kan helpen ter plekke ....

Hoi Rob

Het is een accu pakket NH 4,8 V, die zit in de zender.
Meegeleverd een adapter voor in het stopcontact. deze sluit je aan op je zender.
Je zou bijna denken stekker er in en laden maar, helaas niks laden.

Jeroen

Back