Sleurhutje
Forum veteraan
Maar je kunt de lamellen van de lamellenkoppeling wel krom krijg. Dat heb ik dus bij de Voyager een keer gehad omdat de zooi tijdens 140 op de snelweg in beveiliging sprong en de automaat dus in zijn 2e versnelling knalde. Dat resulteerde in 1600 eypo schade door falen van een computer.Dat word een heel technisch verhaal maar even simpel uitgelegd:
De koppeling werkt op vloeistof en niet met een plaat en tegenwoordig zijn de meeste uitgerust met een koppel omvormer wat inhoud dat er ook geremd word op de motor.Je moet het simpel zien als een peddel(de motor) in het water(versnellings bak)(maar dan met kommen)als je roeit ga je vooruit hou je de peddel in het water rem je weer af, als je net zo hard zou roeien als dat je vaart heb heb je geen weerstand(dus ook geen slip)ga je nu ineens achteruit roeien rem je dus meer af.Met achteruit roeien bedoel ik dat je bak harder gaat draaien als je motor.Snappie?
