Rijders/Vliegers omgeving Zaandam (Deel 8)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, goed solderen is een kunst en je hebt er dus knap gereedschap voor nodig. Bij dik snoer gewoon 7mm strippen, in elkaar draaien, plat drukken met een combitang, eventueel de zijkanten weer wat terug drukken. Dan vertinn zonder "haren" los te werken. Soldeer moet goed vloeien en ook zo'n 3 à 4mm in de isolatie gezogen worden (reken voor 2,5mm op minimaal zo'n 20cm soldeer 8O). Dan de Deans vertinnen. Krimpkous over de draad (goede diameter) en doe dat helemaal naar de accu schuiven. Dan de draad zo'n 5cm van het te solderen stuk vasthouden, de Deans even klemmen. De draad weer vertinnen met een beetje soldeer zodat het sneller warmte geleidt. Als de soldeer zacht wordt, soldeerbout tussen de draad en de Deans zodat de soldeer op de Deans ook smelt. Nog even 3 seconden door verwarmen en dan de soldeerbout weghalen. Soldeerwerk minstens 5 seconden niet bewegen en dan.... Perfect gesoldeerd. Even iets afu laten koelen, krimpkous op zijn plek en klaar. Dan de andere pen/draad.

Te heet om vast te houden? Dan is je soldeerbout niet heet genoeg door te weinig vermogen. Een knappe soldeerbout is zeker 50W en een punttemperatuur van 400 tot 425 graden. :teacher:

Of je gebruikt dit hulpje, werkt perfect bij het solderen van kabels :D

soldeerhulp2-1.jpg

:thumbsup: :worship: :celebrate: WAUW
Nog een teaser dan. ;) Uw neusje is ook van kleur voorzien. Vleugeltjes met blauw/cyaan? Ik klieder op die van mij nog wat hard roze/magenta (je weet tog). ;) Die van chocojoop wordt wat opvallender zonder fratsen. En Erik3B nog wat blokjes en de vlag opleuken/verbeteren. Zondag neem ik ze mee en dinsdag die van chocojoop plakken op de club. :D

zicral_heel_veel2.jpg

Links die van Erik3B, rechts die van PH-ILS, voorgrond die van Sleur.

Nog een teaser dan. ;) Uw neusje is ook van kleur voorzien. Vleugeltjes met blauw/cyaan?

Ja hoor, u weet... ik hou van blauw :yes:
Verder laat ik helemaal de kunstenaar in je opkomen :D

Misschien een idee om van de vleugels door te laten lopen in de romp (achter de canopy) Maak het niet te ingewikkeld... ik vind hem nu al onwijs gaaf worden:banana:

Was ook een beetje het idee. :yes: Alleen spuiten op dat gemillde is klut. Rechte lijnen zijn wel af te plakken maar bochten is nogal wat werk. Maar dat heb ik er wel voor over. Moet er gewoon hip uit zien. :yes: 8)

Ik heb net 2 nieuwe LiPo's via de post ontvangen.;)
Turnigy 3s 11.1 V 5000 mAh met daaraan die 5.5 Bullet connectors.

Nu wil ik een verloopje maken naar Deans, dus vandaar deze maat ;)

Heb eigenlijk niet zoveel zin om de originele connectors van de LiPo's af te knippen :?

Ahaaa, ik snap, maar ....

Beter om geen verloopjes te gebruiken. Vergroot alleen maar de kans op storingen en problemen. :yes: Gewoon afknippen en de juiste connectors erop solderen.

dat dus ;)

Vervelende daarvan is dat de riem tegen de lipo aan loopt. :( Nog even wat voor bedenken.

Snaar afknippen geen optie .... :mrgreen:

Hmmm...:?
Best wel lastig met die dikke dropveters om dat knap op een Deans stekker te krijgen,met een krimpkousje er om heen :nosmile:

*netjes solderen een vak apart vind*

Dat wordt dus eerst de draad vertinnen en dan een stukje vlak vijlen om een enigszins plat gedeelte te verkrijgen om het wat beter op de Deans stekker te kunnen solderen. ;)

Even een paar keer proberen dan maar :yes:

Krijg eters morgenavond,dus geen mach voor mij :(,

Sate zeker ? ;-)

Nope, BYM eet niet mee :rolling:

Piepschuim al over Sleur's place...

zicral_heel_veel.jpg

Van boven naar beneden de Zicral van: Chocojoop, Sleur, Erik3B en PH-ILS. PH-ILS de grootste natuurlijk, de hebbert. ;)

Voor de grap moet je eens een paar keer op en neer scrollen met die foto in het beeld :confused:
Ziet er apart uit :)

Wel hééééél erg gaaf gedaan, wauw is idd wel een juiste benaming :yes:

Snaar afknippen geen optie .... :mrgreen:
Ja lol, ik heb nog een vrijloop diff voor op de vooras. Dan wordt het gewoon een achterwielaandrijving dus 2WD. Maar wil eerst even wennen met 4WD. Als de snaar versleten is, heb ik nog een reserve. Daarna moet er een Pro10 zijn. 8) :yes:

Ja lol, ik heb nog een vrijloop diff voor op de vooras. Dan wordt het gewoon een achterwielaandrijving dus 2WD. Maar wil eerst even wennen met 4WD. Als de snaar versleten is, heb ik nog een reserve. Daarna moet er een Pro10 zijn. 8) :yes:

Of een stukje accu wegvijlen anders :p

Ben er morgen met de TT0geen en Vincent, eens kijken hoe hij op de baan gaat presteren, ALS er al ruimte voor gaat zijn :confused:

@Erik3D ben je er ook morgen?
Neem je dan je F1 spulletje mee?

*benieuwd is*

Zal het morgen niet erg druk zijn vanwege de wedstrijden komend weekend? Of zijn er aparte rijtijden voor prutsers, touringcars en projectielen?

Zal het morgen niet erg druk zijn vanwege de wedstrijden komend weekend? Of zijn er aparte rijtijden voor prutsers, touringcars en projectielen?

Als je het bij Hans meld dan zet hij inderdaad de kookwekker voor beginnelingen, iedereen heeft recht om te rijden :yes:

Heb vandaag een DX2.0 binnen gekregen voor kameraadje, blijkt het gewoon volledig niet te doen .... grmbl

Als je het bij Hans meld dan zet hij inderdaad de kookwekker voor beginnelingen, iedereen heeft recht om te rijden :yes:
Ik zie wel. Sturen lukt vast nog wel. Uitwijken en ruimte maken is ook geen probleem. En een beetje wederzijds begrip en respect zal resulteren in lekker meerijden. Ik hoop dat de banden morgen binnen komen. Als ik het zo lees zijn ze al twee weken overal op. 8O :?

Ik zie wel. Sturen lukt vast nog wel. Uitwijken en ruimte maken is ook geen probleem. En een beetje wederzijds begrip en respect zal resulteren in lekker meerijden. Ik hoop dat de banden morgen binnen komen. Als ik het zo lees zijn ze al twee weken overal op. 8O :?

Mijn idee inderdaad :yes:

Vond het vorige week ook al lekker gaan, ondanks mn BYMaam ...
Wel weer ff wennen je zo te moeten concentreren, maar suuuperleuk :)

ik kan toch een aardig kloddertje tin leggen, en kan aardig wat controleren ook, maar hier snap ik niks van ...
Hij krijgt gewoon prik, ook na de stekker, en toch weigertie :confused:

dx2.jpg

@ Sleur:

Thanks voor je soldeer-techniek beschrijving ;)
(misschien iets voor een sticky op het MBF?)

HQ-SOLDER30__24126_zoom.jpg

Is dit een bruikbare soldeerbout? Temperatuur: 160-480°C
vermogen van het verwarmingselement: 48 W

@ Siggy:

Solderen en vijlen.... klinkt suf, I know ;)

Ik bedoel daarmee: als de draad vertint is, een plat stukje eraan vijlen,
Die draad op de Turnigy LiPo is echt dik en dan een Deans connector eraan solderen en óók nog een krimpkous aanbrengen, is best wel ff fröbelen...

Ik ben nog even gaan :google: -en (de rekening die ik aan Sleur moet betalen liep te hoog op) :oops:

Deze site met soldeertips ziet er goed uit.
Ook met plaatjes en voorbeelden :p

Ziet er dus naar uit dat mijn soldeerstation met regelbare temperatuur het niet gaat worden voor LiPo- connector draad soldeer klus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back