Hier zojuist gemeten.
Leidingwater pH 7
Regenwater van vorig jaar pH 6
Daar ga je: da's dus zuur, en niet goed.
Bij Praxis verkopen ze het in literflessen, ik weet niet zeker maar ik dacht zo'n euro per liter (ik zal een kijken de volgende keer, kan zijn dat het meer is).
Ik denk wel dat we verschillend moeten kijken naar waterkwaliteit voor grote installaties die voornamelijk van gelegeerd koolstofstaal gemaakt zijn (veelal hoge temperatuur chroom-molybdeen legeringen, nucleair uitsluitend rvs) en kleine model installaties van messing en koper.
Voor landinstallaties wordt trouwens geen gedestilleerd water gebruikt, maar ontkalkt leidingwater (<0,1 dH) met additieven die voornamelijk de hoeveelheid vrij zuurstof en kooldioxide moeten beperken en een pH>9,2. Maar bij maritieme installaties kan dat natuurlijk anders zijn.
De eisen voor koper/messing installaties zullen wel anders zijn. Ontkalkt is logisch vanwege aanslag, en weinig opgeloste zouten of andere ionen die het tot een goede elektrolyt maken om ontzinking tegen te gaan. Voor de rest zou ik het zo niet weten.
Ik blijf iets vreemds tegenkomen wat betreft messing. Ik ben meestal behoorlijk kritisch over informatie die uitsluitend op Wikipedia te vinden is, maar in zowel de Nederlandse als de Engelse versie over messing staat dat te zacht water ook ontzinking kan bevorderen. Hier snap ik dus de ballen van, maar helaas ontbreken literatuurverwijzingen. Ik kijk er nog wel eens verder naar.
Groet,
Ad
Dat er in grote landinstallaties demiwater gebruikt word, heeft te maken met dat dat ten eerste goedkoper is, en ten tweede, een installatie voor continue bedrijf word regelmatig gespuid.
Theoretisch, als het water een paar keer rond geweest is door de installatie, is het voedingwater reeds gedestilleerd, en alle niet verdampende stoffen dikken in in de ketel.
Door gericht te scummen ("afromen" van de bovenkant) en te spuien raak je die troep voldoende kwijt.
Tenzij je superkritisch gaat, zullen er aan het water van landinstallaties bij mijn weten niet heel veel andere eisen gesteld worden dan aan maritieme installaties, met dien verstande dat oververhitte stoom op zee redelijk zeldzaam geworden is omdat er niet heel veel stoom voortgestuwde schepen meer zijn.
Hoe dan ook, in scheepsinstallaties komt nog behoorlijk wat "koper" en geelmetaal voor, o.a. in warmtewisselaars, maar ook pompen en kleppen. Waarbij ik tamelijk vaak het gevoel heb dat dit geen roodkoper is, en ook niet altijd Brons. Zekerheid heb ik daar niet over.
Alleen van de manometer leidingen ben ik redelijk zeker dat het koper is vanwege de buigbaarheid.
Te zacht water zou ik me alleen bij voor kunnen stellen dat het water met de verkeerde base alkalisch is gemaakt.... Natron loog bijvoorbeeld is bij mijn weten niet echt lekker voor koper en koperlegeringen. Maar water met een klein snufje natronloog voelt wel heel zacht en zepig aan je vingers aan.... Mischien word dat wel abusievelijk voor "zacht" water aangezien.
Maar dat laatste is maar een gok....
Groet, Bert