ring voor glas Wilesco ketel

  • Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
:oops: Oeps.... dat heb ik dan niet goed gelezen....:oops:

Maar echt, regenwater is net zo slecht of zelfs slechter hoor....

Heb je de pH van regenwater wel eens gemeten? Die is geen 7... Wat hij wel is, is heel erg afhankelijk van de windrichting (vervuiling in de bovenlucht) en de weersomstandigheden (of industriële vervuiling verdunt of niet). Ik zou dergelijk "onbekend" water nooit, maar dan ook echt nooit in "mijn" systeem willen hebben. Gelukkig heb ik geen stoom installatie van mezelf:rolling:.

Groet, Bert
 
Hier zojuist gemeten.
Leidingwater pH 7
Regenwater van vorig jaar pH 6

Ik zal komend seizoen eens kijken hoe het met het dichtgroeien van de ketel gaat als ik 50-50 water gebruik.
De eerste tijd was er "gedestileerdwater" van een bunkerschip gebruikt, ik denk dat dat gewoon duur verkocht leidingwater was (zie foto in mijn verslag van een dichtgegroeide klepkast, na een liter of 4), daarom ben ik toen overgegaan op regenwater.
Ketel is nu mooi schoon na 80 liter verbruikt te hebben.
Op zich wil ik best wel geld uitgeven aan gedesti water, als ik er dan maar zeker van kan zijn dat het dat ook is, gezien het graaiwerk bij de meeste mensen haal ik dat dus beslist niet meer op een bunkerschip.
Om het nu bij de (grote)drogist te gaan afnemen kost me te veel.(een 5 liter kan €10 met verzenden)
 
Om het nu bij de (grote)drogist te gaan afnemen kost me te veel.(een 5 liter kan €10 met verzenden)

Bij Praxis verkopen ze het in literflessen, ik weet niet zeker maar ik dacht zo'n euro per liter (ik zal een kijken de volgende keer, kan zijn dat het meer is).

Ik denk wel dat we verschillend moeten kijken naar waterkwaliteit voor grote installaties die voornamelijk van gelegeerd koolstofstaal gemaakt zijn (veelal hoge temperatuur chroom-molybdeen legeringen, nucleair uitsluitend rvs) en kleine model installaties van messing en koper.
Voor landinstallaties wordt trouwens geen gedestilleerd water gebruikt, maar ontkalkt leidingwater (<0,1 dH) met additieven die voornamelijk de hoeveelheid vrij zuurstof en kooldioxide moeten beperken en een pH>9,2. Maar bij maritieme installaties kan dat natuurlijk anders zijn.

De eisen voor koper/messing installaties zullen wel anders zijn. Ontkalkt is logisch vanwege aanslag, en weinig opgeloste zouten of andere ionen die het tot een goede elektrolyt maken om ontzinking tegen te gaan. Voor de rest zou ik het zo niet weten.

Ik blijf iets vreemds tegenkomen wat betreft messing. Ik ben meestal behoorlijk kritisch over informatie die uitsluitend op Wikipedia te vinden is, maar in zowel de Nederlandse als de Engelse versie over messing staat dat te zacht water ook ontzinking kan bevorderen. Hier snap ik dus de ballen van, maar helaas ontbreken literatuurverwijzingen. Ik kijk er nog wel eens verder naar.

Groet,

Ad
 
Hier zojuist gemeten.
Leidingwater pH 7
Regenwater van vorig jaar pH 6

Daar ga je: da's dus zuur, en niet goed.

Bij Praxis verkopen ze het in literflessen, ik weet niet zeker maar ik dacht zo'n euro per liter (ik zal een kijken de volgende keer, kan zijn dat het meer is).

Ik denk wel dat we verschillend moeten kijken naar waterkwaliteit voor grote installaties die voornamelijk van gelegeerd koolstofstaal gemaakt zijn (veelal hoge temperatuur chroom-molybdeen legeringen, nucleair uitsluitend rvs) en kleine model installaties van messing en koper.
Voor landinstallaties wordt trouwens geen gedestilleerd water gebruikt, maar ontkalkt leidingwater (<0,1 dH) met additieven die voornamelijk de hoeveelheid vrij zuurstof en kooldioxide moeten beperken en een pH>9,2. Maar bij maritieme installaties kan dat natuurlijk anders zijn.

De eisen voor koper/messing installaties zullen wel anders zijn. Ontkalkt is logisch vanwege aanslag, en weinig opgeloste zouten of andere ionen die het tot een goede elektrolyt maken om ontzinking tegen te gaan. Voor de rest zou ik het zo niet weten.

Ik blijf iets vreemds tegenkomen wat betreft messing. Ik ben meestal behoorlijk kritisch over informatie die uitsluitend op Wikipedia te vinden is, maar in zowel de Nederlandse als de Engelse versie over messing staat dat te zacht water ook ontzinking kan bevorderen. Hier snap ik dus de ballen van, maar helaas ontbreken literatuurverwijzingen. Ik kijk er nog wel eens verder naar.

Groet,

Ad

Dat er in grote landinstallaties demiwater gebruikt word, heeft te maken met dat dat ten eerste goedkoper is, en ten tweede, een installatie voor continue bedrijf word regelmatig gespuid.

Theoretisch, als het water een paar keer rond geweest is door de installatie, is het voedingwater reeds gedestilleerd, en alle niet verdampende stoffen dikken in in de ketel.
Door gericht te scummen ("afromen" van de bovenkant) en te spuien raak je die troep voldoende kwijt.

Tenzij je superkritisch gaat, zullen er aan het water van landinstallaties bij mijn weten niet heel veel andere eisen gesteld worden dan aan maritieme installaties, met dien verstande dat oververhitte stoom op zee redelijk zeldzaam geworden is omdat er niet heel veel stoom voortgestuwde schepen meer zijn.
Hoe dan ook, in scheepsinstallaties komt nog behoorlijk wat "koper" en geelmetaal voor, o.a. in warmtewisselaars, maar ook pompen en kleppen. Waarbij ik tamelijk vaak het gevoel heb dat dit geen roodkoper is, en ook niet altijd Brons. Zekerheid heb ik daar niet over.
Alleen van de manometer leidingen ben ik redelijk zeker dat het koper is vanwege de buigbaarheid.

Te zacht water zou ik me alleen bij voor kunnen stellen dat het water met de verkeerde base alkalisch is gemaakt.... Natron loog bijvoorbeeld is bij mijn weten niet echt lekker voor koper en koperlegeringen. Maar water met een klein snufje natronloog voelt wel heel zacht en zepig aan je vingers aan.... Mischien word dat wel abusievelijk voor "zacht" water aangezien.

Maar dat laatste is maar een gok....

Groet, Bert
 
Daar ga je: da's dus zuur, en niet goed.

Theoretisch, als het water een paar keer rond geweest is door de installatie, is het voedingwater reeds gedestilleerd, en alle niet verdampende stoffen dikken in in de ketel.
Door gericht te scummen ("afromen" van de bovenkant) en te spuien raak je die troep voldoende kwijt.

Tenzij je superkritisch gaat, zullen er aan het water van landinstallaties bij mijn weten niet heel veel andere eisen gesteld worden dan aan maritieme installaties, met dien verstande dat oververhitte stoom op zee redelijk zeldzaam geworden is omdat er niet heel veel stoom voortgestuwde schepen meer zijn.

Groet, Bert

Vroeger heette dat "scummen" in het Nederlands "breinen" en dat werd gedaan met het Brein toestel (op nederlandse stoom locomotieven).

Vergeet niet de nucleaire schepen zoals vliegdekschepen van de Navy en hun atoom onderzeers, deze varen in wezen ook op stoom, en nog oververhit ook.
 
Vergeet niet de nucleaire schepen zoals vliegdekschepen van de Navy en hun atoom onderzeers, deze varen in wezen ook op stoom, en nog oververhit ook.

Ja, maar dat zijn wel heel speciale gevallen. Die verschillen in sterke mate van landinstallaties omdat ze vanwege de beperkte afmetingen met hoogverrijkt uranium werken. Er was zelfs sprake om er snelle natrium gekoelde kweekreactoren voor te gebruiken (herinneren we ons Kalkar nog?), maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat ooit gebeurd is. Voor zover ik weet zijn het allemaal PWR reactoren.

Nucleaire landinstallaties zijn aan de binnenkant geheel rvs of inconel. Er wordt erg zuiver water in gebruikt bij BWR (verzadigde stoom), maar bij PWR (geen stoom in het primaire circuit) wel met de nodige additieven:

In de BWR wordt het water zeer zuiver gehouden en wordt er in het geheel niets gedoseerd aan het water. Het reactorvat is bekleed met roestvast staal en het zuurstof gehalte is hoog. Het staal wordt dan dus ook goed gepassiveerd.
In het primaire systeem van de PWR wordt een mengsel van H3BO3 en LiOH gedoseerd. Het Borium dient als moderator en het LiOH houdt de pH van het water op ca 9.0 om de oplosbaarheid van het ijzeroxide laag te houden. In het secundaire systeem van de PWR wordt de gecoördineerde fosfaat conditionering toegepast.

Groet,

Ad
 
eerste stoom

Jullie nemen we vast niet kwalijk dat ik tussendoor even terug ga naar het oorspronkelijk onderwerp :).
Vandaag was een toch een spannende dag. Het venster gemonteerd, daarna weer test nr. 1 (gewoon de ketel vullen met water) toen dat goed was (en daarna werd het dus spannend) het verwarmingselement monteren en opwarmen.
test nr. 2 Eerst laten koken en geen druk opbouwen, dat ging goed.
Daarna test. nr.3 kranen dicht draaien, in een kamertje ernaast gaan zitten, door een ruit kijken en op druk laten komen tot het veiligheidsventiel aan slaat. Ook dat ging goed.
Nu nog de laatste test, met lucht (zie eerdere discussie argumenten en ballon) op 3 bar en dan de ketel zwart spuiten (uiteraard niet waar het element en de glasring zitten) met mat 850C verf. Waarom? Gewoon omdat ik dat mooier vind dan dof en gekrast verchroomd messing. Over warmteverlies hoef ik me geen zorg te maken met een gloei-element eronder.

Ruud

first_steam2.jpg
 
Jullie nemen we vast niet kwalijk dat ik tussendoor even terug ga naar het oorspronkelijk onderwerp

Nee hoor beslist niet.
banghead.gif


Ik neem het je wel kwalijk dat je de ketel eerst in bedrijf gesteld hebt en dan daarna pas gaat testen :rolleyes: :rolleyes:

DOM DOM DOM.

Het venster gemonteerd, daarna weer test
nr. 1 (gewoon de ketel vullen met water) toen dat goed was (en daarna werd het dus spannend) het verwarmingselement monteren en opwarmen.
test
nr. 2 Eerst laten koken en geen druk opbouwen, dat ging goed.
Daarna test.
nr.3 kranen dicht draaien, in een kamertje ernaast gaan zitten, door een ruit kijken en op druk laten komen tot het veiligheidsventiel aan slaat. Ook dat ging goed.
Nu nog de laatste test, met lucht (zie eerdere discussie argumenten en ballon) op 3 bar en dan de ketel zwart spuiten

PS hoe kom je aan 3 bar??
Kan dat flinter dunne messing dat wel hebben????
 
Jullie nemen we vast niet kwalijk dat ik tussendoor even terug ga naar het oorspronkelijk onderwerp :).

Nou vooruit dan, Ruud:D.
Maar als dat geleuter van ons is weggeëbt kan je een moderator (ik zou Martin (Burp) of Maarten (Puffin) nemen), per PB met een lijst van berichten (de # nummers rechts bovenin) vragen die te verwijderen, dan doen ze dat wel.
Dat is het nadeel van deze "specialisten" fora, bij de bouwverslagen kan de topic starter zelf berichten verwijderen.

Groet,

Ad
 
Nee hoor beslist niet.
banghead.gif


Ik neem het je wel kwalijk dat je de ketel eerst in bedrijf gesteld hebt en dan daarna pas gaat testen :rolleyes: :rolleyes:

DOM DOM DOM.

Het dom zijn ben ik niet mee eens, ik ben voorzichtig gaan testen met steeds iets hogere (trapsgewijze) belasting in plaat van eerst met 3 bar. Een foute naad was nu al aan het licht gekomen. Persoonlijk gevaar is er nooit (andere kamer) geweest.

PS hoe kom je aan 3 bar??
Kan dat flinter dunne messing dat wel hebben????

Hoe kom ik aan 3 bar. Er is mij verteld dat je moet testen op 2x de werkdruk, en dat schijnt voor deze keteltjes ongeveer 1,5 bar te zijn.
 
Nou vooruit dan, Ruud:D.
Maar als dat geleuter van ons is weggeëbt kan je een moderator (ik zou Martin (Burp) of Maarten (Puffin) nemen), per PB met een lijst van berichten (de # nummers rechts bovenin) vragen die te verwijderen, dan doen ze dat wel.
Dat is het nadeel van deze "specialisten" fora, bij de bouwverslagen kan de topic starter zelf berichten verwijderen.

Groet,

Ad

Neen, hoor ik vind het echt niet erg en nogmaals, zeer leerzaam.
Ruud
 
Het dom zijn ben ik niet mee eens, ik ben voorzichtig gaan testen met steeds iets hogere (trapsgewijze) belasting in plaat van eerst met 3 bar. Een foute naad was nu al aan het licht gekomen. Persoonlijk gevaar is er nooit (andere kamer) geweest.

Onverbeterlijk.

Denk je dat ze een kerncentrale ook eerst gaan opstarten en dan pas gaan kijken of de lassen in de leidingen in orde zijn?

Ik geef het op.

male19-male-crying-tears-smiley-emoticon-000061-large.gif
male19-male-crying-tears-smiley-emoticon-000061-large.gif
male19-male-crying-tears-smiley-emoticon-000061-large.gif
male19-male-crying-tears-smiley-emoticon-000061-large.gif
male19-male-crying-tears-smiley-emoticon-000061-large.gif


Wat een enorme ******

Doordat het bij zulke mensen niet altijd goed gaat, loopt nu de hele wereld over van regels, wetten, certificaten, en andere ellende.
 
test

@ Baggeraar,: Dat heet gewoon: ' opschalen ' , misschien niet in jouw wereld, maar in de mijne een heel gewone praktijk. Overigens vind ik je laatste reactie redelijk hysterisch, dat kan best een beetje minder.
 
@ Baggeraar,: Dat heet gewoon: ' opschalen ' , misschien niet in jouw wereld, maar in de mijne een heel gewone praktijk. Overigens vind ik je laatste reactie redelijk hysterisch, dat kan best een beetje minder.

Als je nu even de moeite neemt een beetje na te denken over mijn "hysterische" commentaar en je zou je een klein beetje verdiepen in stoom, kom je er vast achter dat je totaal verkeerd bezig bent.

Normaal maak je iets, dan controleer je het, dan kijk je met waterdruk of (in dit geval de ketel) het geheel sterk genoeg is en pas daarna breng je de ketel onder stoom MET manometer om te kijken of de veiligheidsklep(pen) op de juiste druk opengaan.

Neem de moeite en lees het volgende eens door, wellicht helpt het.

http://www.stoomgroepholland.nl/documents/Keuringsreglement_01_01_13.pdf

http://www.stoomgroepholland.nl/doc...ringsreglement_10_november_2012_webversie.pdf
 
Druktest

Nou, de druktest (met lucht) is uitstekend verlopen. Na alle discussies hier over de manier van testen (met lucht of met water), liep ik tegen een bedrijfsdocumentaire van Wilesco op Youtube op (3 delig) en wat zag ik? Wilesco zelf test ook met lucht en zet het keteltje onder water, zeg maar de fietsbandmethode. Wel, wat goed genoeg is is voor Wilesco is goed genoeg voor mij. Dat gezegd hebbende, realiseer ik me natuurlijk wel dat dit wellicht op gaat voor de met relatief lage druk werkende Wilesco keteltjes en misschien niet voor alle ketels. Het testen zie je op 8'.24" van de video

Ruud
http://youtu.be/co59FaqAITU
 
Gelaste CV radiatoren zetten ze ook vol met lucht in een grote bak water.
Grote ketels afpersen moet met water.
Onder druk zetten en koffie gaan drinken.
Staat de manometer na een 1/2 uur nog steeds op dezelfde waarde dan is het goed.
Bij afpersen met lucht moet je (buiten dat het levens gevaarlijk is) elke naad met zeepsop controleren.
Met een inhoud van 1000 liter maakt het voor de druk niet uit of er een paar liter lucht verdwijnt.
Lekt er echter een kopje water weg scheelt dat zo een paar bar.

Volgens mij was 5 mL water op een 1 liter ketel al voldoende (als er tenminste geen enkele luchtbel meer inzit) om 5 bar te krijgen.
 
Back
Top