Ripsaw EV1 bigscale bouwverslag.

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Nak, 16 jun 2013.

  1. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Was in het begin wel een optie en zou inderdaad een stuk eenvoudiger zijn.
    Maar juist dat eenvoudiger is te weinig uitdaging voor mijzelf.
    Omdat er verder weinig bijzondere dingen aanzitten, wilde ik toch een hoop ontwikkel en bouwplezier instoppen.
    Ik weet ook dat ik met de vario nog een uitdaging krijg of het uberhaupt gaat werken, er zijn al vele voor mij gegaan zonder succes, vandaar dat ik het wil proberen om een servo gestuurde vario erin te zetten.

    Komend najaar wil ik beginnen met de bouw, dan zijn mijn andere hobby's beperkt door het weer.
     
  2. thijsco19

    thijsco19

    Lid geworden:
    28 jun 2013
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Maasland
    Interessant, ga ik zeker volgen!
     
  3. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    [​IMG]

    De aandrijving in de body geplaatst, waren nog wel aanpassingen nodig om het passend te krijgen.
    Ondertussen ook een 3D van zenoah gevonden, al weet ik niet zeker of de bevestiging van een G2D hetzelfde is als een RC290.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    [​IMG]

    Ondertussen de zijplaten laten snijden (zijn te lang voor m'n freesbank) en
    de basisplaat voor de aandrijving uitgefreesd.
    Om een idee te krijgen heb ik de achterste verbinding ertussen gezet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    [​IMG]

    En vandaag weer een dagje overgebleven alu restjes via de freesbank omgezet in onderdelen voor de Ripsaw.
    Bovenin de servoplaat voor de remmen en tegelijkertijd de versteviging voor de zijplaten.
    Onderin de lagerhuizen van de achterassen en ertussen een begin van de aandrijfplaat waar straks de gehele aandrijving op komt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. thijsco19

    thijsco19

    Lid geworden:
    28 jun 2013
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Maasland
    'overgebleven alu restjes'? Dat zijn gewoon complete alu blokken :p.
    Haha, ziet er mooi uit!
     
  7. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Tnx !

    Ik heb voor een project ooit iets teveel besteld (39kg) ,aan de hand daarvan heb ik in het begin daarvoor het ontwerp een beetje "aangepast"..
    Ik ben ook bang dat de Ripsaw niet onder de 30kg zal blijven.

    De remmerij heb ik ook wat aangepast, werd een beetje houtje-touwtje op de manier waarop ik het bedacht had.
    Totdat ik een mechanische schijfrem op een fiets zag.
    Zo simpel en toch goede remkracht, en dat met een 27kg/cm servo moet wel lukken.
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Mechanische schijfremmen voor fietsen vergen de nodige kracht , daarom zijn ze meestal ook uitgevoerd met een flinke remgreep en bijbehorende hefboom werking.

    De remgreep maakt een beweging van pak m beet 10cm terwijl de blokjes zelf op hun beurt misschien 3 รก 4mm bewegen... Als je het remsysteen van fietsen wilt gebruiken kun je beter naar een hydrolische versie kijken waarbij je de remgreep onderdeel maakt van de aansturing vanuit de servo.

    De hydrolische varianten zijn vele malen.effectiever dan de kabelvarianten die je vaak op fietsen uit de goedkoopste klasse tegenkomt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    begint er op te lijken blijf het volgen.
    in de 1/5 auto's gebruiken ze ook hydrauliek remmen wie weet kan je daar wat mee.
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    1/5's heb ik ook nog aan gedacht.... Maar denk dat de Ripsaw daar te zwaar voor gaat worden.

    Grote kans dat binnen de kortste keren de boel verbrand en de olie kookt ;-)

    Met 30+ kg heb je wel een beetje schijven en remblokken van formaat nodig om te voorkomen dat het verbrand.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Ik heb even doorgerekend, de servo trekt 270N/cm
    de remhevel is 60mm lang, met op 10mm de drukstift
    dat maakt dus 5*270N = 1350N remdruk
    Beetje wrijving verlies en optimistische spes van de servo, moet ik toch 1000N remdruk per kant overhouden.
    Remschijven hebben een diameter van 120mm en zitten voor de eindoverbrenging van 19:10.
    De remblokken zijn gemodificeerd en komen van een motorfiets, die kunnen wel wat hebben.

    Dit moet toch remmen als een beest ????
    Of mis ik nu wat heel cruciaals ?

    De warmteontwikkeling in de Ripsaw is ook nog een uitdaging, de kap is nu nog helemaal dicht tegen stof en water.
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhmmm ja je mist iets behoorlijks cruciaals....

    kracht x arm is leuk.

    maar jouw servo kracht x arm gaat afnemen in plaats van toenemen.

    270N/cm doet die op 1cm. niet op 10cm het tien voudige..

    Pak zelf maar eens een emmer water en hou hem dichtbij je lichaam en vervolgen op volledig gestrekte armlengte kijken wat je langer volhoud.
     
  13. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    De kabel op de servoarm zit op 10mm afstand van het draaipunt en die gaat vervolgens naar de remhevel die een slag van 15mm omzet naar een slag van 3mm.

    Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk dat de remhevel niet de servohevel was.
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Denk dat je je er op verkijkt ....
    Maar je merkt het vanzelf als de Ripsaw af is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    [​IMG]

    De CVT lijkt te werken, met boormachine erop is deze vrij makkelijk te verstellen vanaf 1400 toeren.
    De as met de spline voor de voor en achteruit zit er ook tussen, nu nog het diff.

    Ohwja, en de Zenoah.

    Totaal zoals de Ripsaw er nu bij staat zit ik op 18kg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    [​IMG]

    Weer een stapje verder, de lagerbussen voor de draagarmen en assen voor de retourgeleiding tandwielen gemaakt en gemonteerd.

    Als de tandwielen binnen zijn ga ik weer verder met de aandrijving.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    [​IMG]

    Afgelopen week het cnc park aan het werk gezet om de bogey's en de armen te maken.
    De bout in het midden zal nog vevangen worden door een paspen.

    [​IMG]

    De eerste zitten erop, wel dryfit, maar gaat een idee geven hoe het eruit komt te zien.
    De loopwielen op de uiteinden zijn standaard wielen (voorlopig) die qua prijs interessant zijn om te testen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    ziet er schitterend uit en alles zelf gemaakt, respekt :)
     
  19. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Echt vakwerk! Respect hoor!! :thumbsup:
     
  20. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    :D:D:D

    Dank je wel voor de complimenten !

    Het maken is zo zeer de uitdaging niet, dat is een kwestie van een
    3D model naar de freesbank sturen of 2D naar de draaibank.

    Het is meer het ontwerpen en zorgen dat alles werkt wat de nodige
    uurtjes in beslag neemt.

    Ik moet wel zeggen dat de Ripsaw best wel groot aan het worden is, iets
    wat je totaal niet in de gaten hebt als je uit de vrije hand aan het ontwerpen bent.
     

Deel Deze Pagina