Ripsaw EV1 bigscale bouwverslag.

Ondertussen de tandwieltjes binnen gekregen en weer verder gegaan met de aandrijfplaat.
Hieronder goed te zien hoe ik de vario heb omgebouwd tot iets wat werkbaar zou moeten kunnen zijn...

full


Het totale overzicht van de aandrijfplaat, ook de speelgoedveertjes omgeruild voor serieuze veren. Het geheel blijft nu keurig op de vering staan inclusief de 10Kg die er ongeveer nog bijkomt.

full


Nu verder aan de remmerij...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks !

Alleen nog heel erg twijfel over de kleur, ik denk aan de volgende opties;
- alles matzwart (staat wel heftig, maar ook heel erg saai)
- grijs/wit camo (nog een redelijke uitdaging, ik ben een kluns met verf)
- alu en rvs parelstralen (dus geen verf)

Iemand nog meer ideeën of suggesties ?
 
Persoonlijk zou ik voor glanzend zwart in combinatie met matzwart gaan.

Als je wit zwart grijs doet kun je een arctic camo maken.
Makkelijk af te plakken..
2004-bmw-m3-sports-arctic-camouflage-wrap-photo-gallery-38639-7.jpg
 
Zoiets, maar dan minder contrast erin zoals de foto waar het allemaal mee begon :

full


Maar halfglans zwart in combinatie met matzwart ik inderdaad ook een mooie optie !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe kom je aan die mooie foto?

Mat en halfglans lijkt me wel een mooie combi, ligt er eigenlijk ook aan welke omgeving je hem neerzet/gebruik.

Zoals bovenstaande foto is de zanderigen camo wel mooi gekozen.
 
Gewoon ergens op het www gevonden een jaartje of 2 terug.
Dit is de full scale rc uitvoering

Ik heb geen vaste ideeën wat betreft de omgeving, dus dat geeft alle vrijheid.
 
De servo's voor de remmen zitten ook op hun plaats.

full


Ik heb de veren op 20mm van de as van de servo zitten om verplaatsings afstand te creëren.
In totaal heb ik ruim 35mm verplaatsing om gedoseerd te remmen en daarbij kracht op te bouwen via de veerspanning.
Daarna zit de secundaire hevel die aan de remkabel trekt.
Op de servo heb ik 350N/cm, op een afstand van 20mm geeft dat 175N/cm
en op de secundaire hevel zit een verhouding van 3:1 en heb ik 52.5kg trekkracht op de kabel.
De remhevel op de remblokken hebben een overzet van 5:1 en heb dan ruim 260Kg op de remblokken staan.
Gezien nog wat verliezen van de kabels en hevels hou ik 230 Kg over, genoeg om de neus in de grond te laten duiken bij een noodstop... 8-O
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps, de Ripsaw op de weegschaal gehad.
Ik dacht het al te voelen op het moment dat ik 'm optilde dat het meer was dan de 30Kg, de weegschaal geeft nu 43.1Kg aan.
Ik ga dus richting 60Kg, een uitdaging voor de aandrijving.
 
Van een halve vierkante meter de trackplates uitgezaagd, ik heb er 160 nodig en het zijn er uiteindelijk 180 geworden (handig voor de breek)

full


Stuk voor stuk afbramen, beetje monnikenwerk maar hoort bij modelbouwen.

full


Hierna nog 360 kamertjes frezen voor de ketting met de bijbehorende 360 gaatjes, kortom.. ik ben nog wel even druk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
van welk materiaal heb je die trackplates gemaakt? idd klote werk hehe
hoort erbij, pff en dan heb ik al met 1000000x simpelere projecten last van ;)
 
erg gaaf!! ben benieuwd hoe hij het straks gaat doen met uiteindelijk wat meer kilootjes dan gedacht!
 
@G60force:
Trackplates zij gemaakt van een plaat glasversterkt nylon, echt troep om te verwerken.
Ik had een vers geslepen zaagblad voor kunststof, die was na 20 mtr zagen gewoon bot !
Iedereen heeft zijn eigen grens van moeilijk wat ik ook altijd respecteer.

@marderboy
Thanks !

@BadBert
Daarom heb ik ook nog geen Zenoah gekocht, eerst maar eens kijken wat het spul compleet gat wegen en wat ik nodig heb om 25/30 Km/h te halen.
Dee aandrijving is berekend op ruim 6Kw, dan komt er wel kleur aan denk ik.
Blijft toch altijd tricky om met dit soort gevaartes zo hard te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Viel uiteindelijk wel mee om 180 trackplates te maken.
full

Nu nog aan de ketting schroeven en kijken wat het resultaat is geworden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
O man wat moet dat toch een bevredigend resultaat zijn!! :D

Zoooo... een verademing.
Aan de andere kant ga ik met seriematig werk weer allerlei "zieke" dingen bedenken zoals een 2e set tracks voor op de weg, profiel infrezen op de bestaande trackplates.:confused:

Maar het schroeven gaat lekker, nog ongeveer 150 te gaan
 
De tracks zijn eindelijk klaar, redelijk tevreden over het resultaat.
Per stuk zijn ze 2mtr lang, 78 trackplates en 3Kg.

full


Het "redelijk" is de kleine afwijking in de breedte van de tracks vanwege het zagen onder een hoek van 30 graden.
Eerst maar eens passen en kijken of het allemaal klopt zoals ik het bedacht heb,
daarna bepalen hoe hoog de trackgeleiders tussen de wielen moeten worden om de boel stabiel te houden zonder overmatige slijtage.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben erg benieuw naar `het machine-park `wat je tot je beschikking hebt?
Maak je alles in je hobbyhoekje of is het wat meer dan een hobbyhoekje?

Maar ga zo door...twee dikke duimen!!

Mvg. Richard
 
Back
Top