Ripsaw EV1 bigscale bouwverslag.

Een aantal dingen moet ik nog uitvinden :
Hoe de warmte af te voeren (er komt een dicht RVS kap op) ventilatoren ?
Hoe krijg ik een beetje goede ontvangst (draadje van de GR12 onvanger is maar 130mm)

Misschien dat andere tankbouwers daar al een oplossing voor hebben ?
 
Voor de koeling zou ik gewoon gebruik maken van pc-ventilatoren en wat de ontvangst betreft, daar zou ik me niet teveel zorgen in maken hoor.
Als je gewoon zorgt dat de ontvanger niet te dicht bij een servo of andere elektronische componenten of draden ligt, dan zal de ontvangst goed zijn.

In mijn (metalen) modellen ligt de ontvanger heel diep weggestoken maar dit heeft nog niet in het minste voor problemen gezorgd.
 
full


De wielen gemonteerd en gelijk de schokbrekers ertussen gehangen.
De wielen moet ik afwachten hoelang deze meegaan, voor de prijs van een wiel kan je net aan een lagertje kopen wat erin zit.

full


De schokbrekers zijn niet sterk genoeg om het gewicht van de Ripsaw te dragen. (wat ik van tevoren al wist)
In het bovenste gat komt nog een hulp trekveer te zitten die het meeste werk gaat doen, de afstelling van de schokbreker is dan alleen nog finetunen. De trekveren komen er pas op als alles erop en eraan zit, om zo de juiste veren bij het juiste gewicht te krijgen.
Ik verwacht ongeveer 30N/mm veren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig project! Goed uitgedacht allemaal en dat je het uiteindelijk ook nog zelf maakt is helemaal goed :)
 
Waren er dan geen sterkere schokdempers of zou dat te duur zijn (of te groot)?

Erg mooi weer! Vroeg me al af hoe/waar je de schokdempers ging plaatsen, aan de binnenkant is wel een slim idee.
 
@ Dirk Jan :
Dank je voor de complimenten !

@ thijsco19 :
De beperking zijn de standaard veren, deze gaan tot 120N/44mm.
Ik kan nog veren laten maken met dikker draad en dan zit ik maximaal op 300N/44mm, als dat voldoende is ga ik voor die optie.

Ik wil aan de buitenkant zo min mogelijk gevoelige delen hebben, dat is wel zo fijn als ik door een modderpoel van 15cm wil rijden.
De bak zelf gaat waterdicht worden, alle doorvoeren van assen hebben een oliekeerring.
De enige uitdaging zijn de bewegende voorwielen, die kunnen 40mm schuiven om de track op spanning te houden. Daar moet ik nog wat voor bedenken.
 
Zoiets heb ik ook in mijn hoofd, alleen zijn de afmetingen een beetje lomp.
Een ander idee is een schuifplaat, maar daar kan weer troep tussen komen en vastlopen.
Wordt dus nog even wachten op ingevingen...
 
Heel open en robuust maken? Dan van de binnenkant afsluiten?

Aan de binnenkant heb ik maar 2mm tussen de ashouder en de zijplaat,
daar kan weinig meer tussen.
Maar ondertussen iets gevonden in de richting, een ovale zuignap.
Middengat groter maken en fixeren op de as, de rand gaat fungeren als stoflip.
Als ik de boel niet te strak zet, ook weinig last van slipstick.
 
50cm nylon omgetoverd tot 1 berg krullen en 8 halve loopwielen.
Kon natuurlijk niet wachten met de ketting, dus die gelijk eromheen gelegd.


full


Op de kettingplaatjes worden straks de losse segmenten van de tracks geschroefd.
Ondertussen zijn de tandwielen ook binnen, dus gaan we eerst weer verder aan de aandrijving.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de originele versie zijn U-profielen verbonden met staaldraad.
gezien de schaal en de stevigheid van het staaldraad heb ik ervoor gekozen om trapezium vormige trackplates te maken.

Ik wilde nog wel iets van slip op de ondergrond houden en de slijtage wat beperken op harde ondergronden.
 
De tandwielen zitten in het differentieel

full


Na een uur met shims gespeelt te hebben is hij "ready to go"

full


Om een idee te krijgen van de grootte :
het diffhuis is rond 70mm, het tandwiel is rond 122mm, uitgande assen rond 12mm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


De CVT lijkt te werken, met boormachine erop is deze vrij makkelijk te verstellen vanaf 1400 toeren.
De as met de spline voor de voor en achteruit zit er ook tussen, nu nog het diff.

Ohwja, en de Zenoah.

Totaal zoals de Ripsaw er nu bij staat zit ik op 18kg

Heb je van de CVT iets meer informatie beschikbaar?
Hoe werkt het?
Automatisch of via een externe servo o.i.d.?
Heb je dat zelf ontworpen of heb je bestaande ontwerpen gebruikt?
Heb je daar een v-snaar voor gebruikt.
Gebruik je daar centrifugaalkrachten bij? hoe?

Waarom?
Ik wil graag een variomatic op mijn FG marder.

Maar waarom ik dit nog niet tot succes hebt gemaakt?

De moter trekt de v-snaar naar de eeuwige snaarvelden.
En de schijven waren niet slijtvast.(dit valt simpel op te lossen met andere materiaal keuze)

Maar ik ben dus zeer benieuwt naar oplossing?

Alvast bedankt.

En ....grappig dat de ontwerpers van de echte.....een beetje moeilijk deden, maar dat je tot hier bent gekomen zullen zij ,diep in hun ziel fantastie`s vinden.

Mvr. Richard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De CVT is van een GY6 50cc blok, zoiets moet je zelf niet gaan bedenken als iemand anders het al gedaan heeft.
De vario wordt normaal gesproken met centrifugaal gewichtjes naar binnen gedrukt, ik heb daarvoot in de plaats een axiaal lager genomen die naar binnen wordt gedrukt met een servo.
Ook de snaar is van hetzelfde blok, ik kon het ontwerp aanpassen aan de beschikbare afmetingen en tussenafstanden.
Voor slijtvaste harde schijven moet je deze van aluminium maken (7075) en daarna laten hard-anodiseren, dit is licht en slijtvast.
Op je marder zou ik deze setup niet aanraden, het hele spul heeft een vracht wrijving vanwege de snaar. Het totaalgewicht werkt ook niet echt mee om snel te kunnen versnellen, je motorblok heeft waarschijnlijk 2 tot 3 seconden nodig om op toeren te komen.
Dus nee, het is bestaand en ja, ik heb de rest naar eigen idee aangepast.
Of het ooit gaat werken zoals het er nu inzit ? Durf ik nog geen antwoord op te geven. Vandaar dat ik ook een losse motorplaat heb gemaakt om eventueel er wat anders in te zetten.
De eerste testen met een boormachine als aandrijving erop kwam ik tot 3000rpm en vanaf 1400 rpm kon ik met de servo de boel verstellen, onder dat toerental trok ik alleen de veer langer.
 
Back
Top