Robbe Arcus electric met bouwverslag :mrgreen:

Rob, de problemen die jij schetst heb ik helemaal niet gehad. Heb je wel opgemerkt dat de strips van elkaar verschillen? er is er eentje voor de linkervleugel en eentje voor de rechter.

Hoi ZamBeZi, strips zitten goed. Als ze verkeerd zitten, komt de dikke blok aan het einde (waar vleugel romp in moet) midden op de vleugel te zitten.
Wissel je links en rechts, dan past de strip er niet in omdat de uitsparing voor de servokabel verkeerd zit :|

Heb ik (en m'n broer) dan misschien zo'n maandag ochtend model gekregen :( ??? Na goed, spul zit er in en buis zit lekker strak!

Heb toch een beetje het idee dat de kwaliteit van het Robbe spul iets minder is dan van MPX. Voordeel van de Arcus is onder andere de reeds geplakte romp. Zoals eerder te lezen heeft dat ook nadelen (als je bijvoorbeeld wat extra ruimte voor LiPo wilt vrijmaken.

Wat me opviel is dat de romp niet overal even netjes geplakt was. Kijk bijvoorbeeld eens naar het vlak waar de staart op komt, hoe kan ik hier nou een staart fatsoenlijk op vastlijmen? Heb 'm uiteraard eerst vlak gemaakt voordat ik staart geplakt heb ;)
2007_0719_scheef_geplakt.jpg

Canopy sluit niet super aan, gaapt op sommige plekken en is wat te groot:
2007_0719_canopy01.jpg

2007_0719_canopy02.jpg

Verder met het bouwverslag maar weer. Neus is eraf en motor zit erin :D :
2007_0719_motor01.jpg

2007_0719_motor02.jpg

Koelgat wat standaard links en rechts in neus aanwezig is.
In accuruimte zijn ook koelgaten aanwezig, waardoor er lucht door de romp kan stromen om accu, regelaar en motor te koelen 8)
2007_0719_motor03.jpg

Mijnheer Rob zei:
Heb toch een beetje het idee dat de kwaliteit van het Robbe spul iets minder is dan van MPX.
Ik kan dat beamen ook voor wat betreft de ARF versie.
Overigens: mocht je plannen hebben om net als ik de onderkant van het stabilo te spuiten, dan kan ik je aanraden om te spuiten voor je het op z'n plek plakt, maar wel het plakoppervlak afplakken. Volgens mij houdt lijmen op die verf minder goed.

Zet 'm op - hoe dan ook, als-ie af is vliegt-ie super.
Bart

Ik heb overigens een tweede LiPo voor de Arcus besteld bij bidproducts.com en die is net binnen. Omdat we het hier eerder hadden over de beperkte accuruimte in de Arcus is dat misschien wel nuttig om hier te vermelden:
De BidProducts 11.1V 1mAH 20C lipo is 20 mm dik.
Mijn eerdere Platinum lipo is 18 mm dik.

Bart

bdoets zei:
Hmmm, dat gaan korte vluchten worden Bart... :| 1000mAH (1AH) misschien?

Heb je toevallig een linkje? Ik kan 'm niet gevonden krijgen...

Bedankt voor de tip van het spuiten! Ik ga 'm voorlopig gewoon wit houden. M'n broer heeft de rolroeren (onderzijde) rood gemaakt.
Hij heeft dit met een watervaste stift gedaan (was zo gepiept) :mrgreen:

Vleugels zijn inmiddels voorzien van stickers, alleen romp moet ik nog beplakken.

Niek zei:
Mn stabilo stickers laten steeds half los; iemand anders ook last van?
Benieuwd of meer mensen last van loslatende stickers hebben/gaan krijgen :? Kwam het niet door het buigen van vleugel?

Ik heb als test een poging gedaan het schuim wat te ontvetten met spiritus (binnenzijde canopy).
Ik heb dit op 1 helft gedaan en andere helft niet, vervolgens afvalstukje van sticker erin geplakt en tijdje laten liggen :sleeping:

Na het wachten, sticker los getrokken, om te zien of deze op ontvette deel beter vast zat dan op niet ontvette deel. Verschil was niet merkbaar...

Conclusie:
:arrow: Spiritus tast schuim/Arcel in ieder geval niet aan.
:arrow: Ontvetten voegt (op korte termijn) niks merkbaars toe aan hechting... :nooo:

Kwaliteit is nagenoeg gelijk aan MPX hoor!
Probeer anders maar eens bij MPX de twee romphelften netjes te plakken; in 9 van de 10 gevallen maak je dan zelf ook een verschilletje bij het staartvlak :lol:
Verder is bekend dat bij de Easyglider de blokken die je in de vleugel moet plakken juist weer iets te dik zijn...

Wel vind ik de stuurstangen en alles wat daarbij hoort (roerhoorntjes, tonnetjes etc.) bij MPX wat beter

Vandaag nog even op de club gevlogen met windkracht 3 a 4; ging prima, maar het mooiste is toch om deze kist te vliegen met weinig wind en veel termiek

Deze lipo kan ik aanbevelen; genoeg capaciteit en past prima: http://www.rctechnics.eu/lipo-111v-1000mah-p-478.html

over die canopy..
In mijn easyglider moet je de canopy eens zien,super mooie kleur dat het in geverfd is maar....Vond dat kliksysteem maar niets en heb hem bevestigd met velcro=past helemaal niet zo mooi in elkaar...wat spleetjes maar stoord mij echt niet!
Had geprobeerd met magneetjes mùar die dat ik had waren te flauw en hadden dus niet genoeg kracht...
Maarjah dit alles is wel op te lossen als het me echt begint te storen!

mvg sven

ZamBeZi zei:
Kwaliteit is nagenoeg gelijk aan MPX hoor!
Probeer anders maar eens bij MPX de twee romphelften netjes te plakken; in 9 van de 10 gevallen maak je dan zelf ook een verschilletje bij het staartvlak :lol:
Verder is bekend dat bij de Easyglider de blokken die je in de vleugel moet plakken juist weer iets te dik zijn...

Ben nog steeds blij met de Arcus hoor ;)
Maar probeer er kritisch naar te kijken. Arcus heeft zeker voordelen, reden ook waarom ik geen Easyglider ben gaan halen, maar gezien ik geen provisie ontvang van Robbe zet ik de (in mijn ogen) voor verbetering vatbare punten er ook bij :mrgreen:

Bij de Arcus van m'n broer zaten die vlakken overigens wel goed, maar die had een getordeerde romp (staat ook ergens een foto van).
Sluiting van de canopy ben ik zeker over te spreken (voorzijde in neus schuiven, achterzijde magneet). Had echter wat mooier aan kunnen sluiten in mijn ogen... :?

Goed, terug naar bouwverslag :twisted:
Ben weer even bezig geweest, servo's rolroeren zijn mechanisch aangesloten en met afstandsbediening afgesteld :D

Verder is staart geplakt:
staart_geplakt.jpg

en zitten de latjes voor de servo's erin.
latjes_servos_01.jpg

latjes_servos_02.jpg

Ben inmiddels nog wat verder, maar heb daar geen plaatjes van :?

Nu afwachten wanneer LiPo binnen komt (had ik eigenlijk al verwacht).

Bedankt voor tip van de LiPo ZamBeZi, lijkt me geschikte keuze, amperage is voor mij echter aan krappe kant. Ik heb een 18A regelaar, weet nog niet exact hoeveel motortje trekt. Het zou kunnen dat deze LiPo (12A continue en 18A piek) te zwaar belast gaat worden :|:
Ze hebben ook een iets zwaardere uitvoering die het wel trekt, afmetingen zijn dan 70 x 35 x 20mm (2mm dikker dan de LiPo waar jij het linkje van gaf). Ik zal komende week eens kijken of ik die laatste erin zou kunnen frotten :D

Ervaring met rctechnics? Geschikte zaak? Vlotte levering? Goede communicatie?
Wil er geen winkelbespreking van maken hoor, maar alleen even polsen of ik daar veilig m'n euro's naar toe kan sturen ;)

Ik ken dat motortje van jou niet, maar als het met de Roxxy vergelijkbaar is, of je propt 'm op max 12 amp statisch (dan zou je al bijna verticaal kunnen met die Arcus), dan is die lipo prima.
Houdt er rekening mee dat je een zwever hebt gekocht; je zal die motor niet continu, en dan zeker niet volgas gebruiken.

RCTechnics is een prima zaak; niet te duur en perfecte, snelle service

Niek zei:
Beetje hellinggevlogen gisteravond.
Ziet er goed uit Niek. Was geen "laat de sticks maar even los" avondje ;)
Leuk om filmpje te zien :mrgreen:

Vandaag heeft m'n broer weer contact gehad met leverancier, wederom geen LiPo binnen :cry: Dit keer hadden ze het zelfs over "eind volgende week pas binnen" :evil: Gezien we sinds 17 juni al aan het wachten zijn, toch maar eens gaan kijken of het alternatief van ZamBeZi geen oplossing kan bieden 8)

Heb even snel een boxje geprint, geknipt en geplakt, met de afmetingen van deze LiPo, om e.e.a. te passen. Hieronder de resultaten:

De box, maten 70x35x20, niet supernetjes, maar voldoende voor deze test.
Servo's zitten er inmiddels dus ook in ;)
2007_0725_lipo_01.jpg

Hier ligt de box schuin in het "bakje" onder in de romp. Dit kan dus NIET als de ontvanger in dit bakje ligt!
2007_0725_lipo_02.jpg

Verder doorgeschoven, tot hier komt ie zonder weerstand
2007_0725_lipo_03.jpg

Na de LiPo aan de achterzijde omhoog gewipt te hebben, kan ie nog een stukje verder geschoven worden, tot op dit punt
2007_0725_lipo_04.jpg

Nogmaals, van voren gezien
2007_0725_lipo_05.jpg

Past dus niet 100% en er moet nog bekeken worden of ie erin te krijgen is als ontvanger in het bakje ligt.
Ik ben er echter zeker van dat deze LiPo wel passend te krijgen is, eventueel met een beetje snijwerk ;)

Gewoon de 12C nemen; die past perfect, is lichter en goedkoper en zal je echt niet slopen met af en toe omhoog sleuren.
Of verwacht je dat je 25 ampere gaat trekken met dat motortje?

OK, bedank voor de antwoorden weer :D
Misschien eens doormeten wat motortje trekt :? Ik kan hier echter maar tot 10A meten (multimetertje trekt niet meer :oops:).

M'n broer heeft een test gedaan met de huidige (dikke) LiPo, Arcus kon vol gas net aan de prop hangen. Regelaar is 18A, 25A zal het dus zeker niet worden.
Verschil tussen de LiPo waarvan ik dit bakje gemaakt heb met de 12C is maar 2mm, niet echt schokkend...

Baal wel een beetje, dit als set gekocht, dan zou je toch verwachten dat alles past of in ieder geval niet zo lang zou duren om opgelost te krijgen :| Ik zit zelf redelijk krap in m'n tijd, m'n broer zit met nog meer smart te wachten tot de boel omhoog kan (is ook helemaal klaar op accu na). Zal eens even met 'm overleggen wat we gaan doen/bestellen...
Conrad heeft dus ook nog wat alternatieven, zoals deze LiPo (17mm dik, maar wel weer een stuk duurder).

Vleugels ben ik nog niet tevreden over, zitten erg los in de romp, absoluut niet klem. Daarbij komen ze niet dicht genoeg tegen elkaar aan, waardoor ze niet tegen de nok in de uitsparing van romp vallen maar daar wat speling hebben, zie bewegende plaatje.

Geen schokkende speling, maar zo'n 2mm die ik er nog wel vanaf ga snoepen, heb liever dat de boel goed opgesloten zit. Bij m'n broer zaten de vleugels overigens veel strakker in de romp.

2007_0725_lipo_vleugel.gif

Zo, gistermidag nog druk gevlogen met arcus in wk4, doet ie prima!

Met wat ballast in de vleugelbuis komt ie weer vooruit.
lasstaaf 6 mm, 200 gr of lasstaaf 3 mm 80 gr.

De 80 gr ballast beviel in deze omstandigheden het best.

Ik kreeg geen mails meer dat er nieuws was op dit draadje, toch heb ik er nog steeds een abo op... maar vandaar dat ik er even niet was.

Rob, bij mij gaat de 20 mm dikke lipo er wel in, maar ik heb de zender voorin staan, naast de voorste servo. Ik heb een vrij klein ontvangertje...

Overigens is het wel vrij vol onder de cockpit, de ESC ligt daar ook nog bij en een hele bos kabels. Hoop maar dat die rommel nooit een servo-armpje gaat blokkeren. Anders is het misschien een optie om van het arcel onder de cockpitkap nog wat weg te snijden; dat heeft toch geen andere functie dan de kap op z'n plaats te houden.

Dat die vleugel 2mm heen en weer kan vind ik niet zo'n punt, kan bij mij ook maar dan moet ik er wel flink aan trekken. Zolang ze maar aan elkaar vast blijven zitten... vandaar dat ik nog steeds aan het rondkijken ben naar een alternatief voor dat klitband. Die magneetjes vind ik wel mooi maar ik kan me niet voorstellen dat die voldoende kracht hebben naar m'n zin.
Als de vleugel te makkelijk gaat schuiven dan stel ik me voor om de opening wat nauwer te maken. Ik dacht bijvoorbeeld aan een streepje bruislijm aan beide kanten langs de bovenkant; romp op z'n kop leggen om rustig te laten drogen, dan passen en ev. bijschuren of snijden.
Bij landingen waar een vleugel eerder de grond raakt (=bijna altijd) is het overigens wel prettig als de vleugel wat kan schuiven tov de romp.

Heb nou wel weer 2 lipo's maar al een tijd niet meer gevlogen. Het weer wil niet zo erg... alleen op ogenblikken dat ik net wat anders gepland had...

Bart

Niek zei:
Met wat ballast in de vleugelbuis komt ie weer vooruit.
lasstaaf 6 mm, 200 gr of lasstaaf 3 mm 80 gr.
De 80 gr ballast beviel in deze omstandigheden het best.
Niek, dat is wel een groot verschil. Met de 6mm staaf was-ie echt te zwaar?
Het verbaast me dat 80 gr. al een zinvol verschil maakt.

Bart

Weet niet of ie echt te zwaar was.. met de 3 mm stangbleef ie mooi op de wind staan en kon ie ook nog vooruit komen.

ZamBeZi zei:
Gewoon de 12C nemen; die past perfect, is lichter en goedkoper en zal je echt niet slopen met af en toe omhoog sleuren.
Of verwacht je dat je 25 ampere gaat trekken met dat motortje?

Woensdagavond heeft m'n broer bestelling geplaatst (goede actie Jeroen :worship:)
Besteldatum: woensdag, 25 juli 2007

Artikelen
-===================================================-
3 x Goudplug 4.0mm kort (1x male + 1x Female) (RCT-1003B) = 3.30EUR
6 x Goudplug 4.0mm lang (1x male + 1x Female) (RCT-1003A) = 6.60EUR
4 x Multiplex Connector (1x male + 1x Female) (RCT-1034) = 7.20EUR
2 x LiPo 11.1V 1000MAH (12C) (LP101112) = 47.00EUR
-===================================================-
Sub-Totaal: 64.10EUR
Tax 19%: 10.23EUR

Het is de 12C dus geworden 8) Donderdag hebben ze bestelling dus ontvangen en vandaag (vrijdag) alles in huis :thumbsup:
Eerste ervaring met RCtechnics, positief dus 8) Nogmaals bedankt ZamBeZi!

M'n broer heeft de boel dus thuis en uiteraard meteen bekeken of ie past. In praktijk is ie 19mm dik, maar hij past perfect.
Hij moet nog even gaan kijken of het mogelijk is de ontvanger in het bakje te droppen, waarschijnlijk gaat dat ook nog lukken :D
Een kijken of we die andere LiPo terug kunnen sturen ;)

Ik heb de nieuwe LiPo morgen in huis, wordt vervolgd.... 8)

goed bezig :lol:

deze lipo kan je dusdanig ver naar achteren schuiven, dat je geen lood nodig hebt om 't zwaartepunt goed te krijgen
je kan eventueel een dubbel plakbandje er omheen doen om de lipo er makkelijk uit te kunnen halen

Back