Robbe Arcus electric met bouwverslag :mrgreen:

Mooi, is ook de bedoeling om 'm zonder lood te balanceren :D
Heb jij de LiPo op één of andere manier nog vastgezet of klemt ie genoeg om te blijven zitten?

Spulletjes binnen, zoals op plaatje te zien ook wat onderdeeltjes van Conrad ontvangen :D
Lipo mooi gelijk aan de dummy :mrgreen:

Morgen eens kijken of de boel erin te krijgen is 8)

2007_0728_lipo_enzo.jpg

Vanavond heeft mijn Arcus, sinds zijn zware crash, zijn re-maiden gehad. Hij heeft er toch wel wat aan over gehouden, ik moet weer wat met het zwaartepunt gaan prutsen en hij heeft ook een beetje ingebakken bocht. En hij lijkt opeens minder motordomping te hebben, met volgas wil-ie maar omhoog; dan houd ik 'm een klein beetje down maar evengoed klimt-ie met 80º omhoog. Verticaal doet-ie nét niet geloof ik, ik heb het niet willen proberen; het verschil zal in de twee nieuwe lipo's zitten, allebei 1000 mAh, 20C, 11V, ik geloof net iets meer dan die ik er eerst in had..
Het motortje klinkt trouwens iets anders dan vroeger, maar heeft dus wel nog steeds een boel power. Zou de as een pietsie krom kunnen zijn, en dat-ie dan toch zo'n klimvermogen heeft? Kan ik me haast niet voorstellen.

Bart

hallo

hier dan eindelijk een bericht van (mijnheer)jeroen :lol:
inderdaad de broer van (mijnheer)rob
heb gisteren maiden gemaakt met succes !!!
volledig windstil .... ideale omstandigheden
eerste keer dat ik met rolroeren vlieg viel niet tegen
landen ging ook erg goed (wel ruimte genoeg gekozen)
heb nu dus ook de aanbevolen lipo op dit forum
http://www.rctechnics.eu/lipo-111v-1000mah-p-478.html
zwaartepunt is net haalbaar met deze lipo maar deze moet dan ook wel erg
ver naar achteren geplaatst worden
wilde eigenlijk de achterzijde niet verzwaren maar heb hem nu wat verstevigd
met stukje carbon en wat pattex super tape !
al met al weinig extra gewicht maar het scheelt wel
en natuurlijk heeft de romp iets meer bescherming dan orgineel

Hallo Jeroen,
Klimt de jouwe ook zo waanzinnig met die accu?
Mijn accu kan iets meer leveren dan de jouwe (20-35C geloof ik zo uit het hoofd) maar ik heb geen idee hoeveel dat in de praktijk eigenlijk scheelt. Als de mijne half zo steil zou klimmen zou dat ook prima zijn, maar het is vrij indrukwekkend...

Bart

bdoets zei:
Hallo Jeroen,
Klimt de jouwe ook zo waanzinnig met die accu?
Mijn accu kan iets meer leveren dan de jouwe (20-35C geloof ik zo uit het hoofd) maar ik heb geen idee hoeveel dat in de praktijk eigenlijk scheelt. Als de mijne half zo steil zou klimmen zou dat ook prima zijn, maar het is vrij indrukwekkend...

Bart

hallo bart

inderdaad toestel klimt enorm
moet de neus flink omlaag drukken om niet helemaal vertikaal te stijgen
maar heb nog niet veel met volgas gevlogen
moet eerst nog effe wennen aan het toestel dus doe het nog rustig aan
had gister zelfs het idee dat je met de rolroeren bij moet sturen
wanneer je meer gas gaat geven ..... dan lijkt het toestel naar links te hellen
misschien later wat bij mixen

Gisteren weer een paar perfecte vluchten gemaakt, waarbij ik ook gemerkt heb dat het toepassen van airbrakes (beide ailerons up) toch best z’n voordelen heeft; ik moet alleen nog ff het schuifje blindelings op m’n zender kunnen vinden en nog even het bijmixen van het hoogteroer aanpassen.
Ook erg leuk was het thermiekvliegen; geen idee hoe goed deze dat doet (’t is m’n eerste zwever), maar stijgen deed ie prima.

Ik heb de timer van m’n zender op een zeer veilige 50%+ motorlooptijd van 3,5 minuten gezet (omdat de ontvanger en servo’s natuurlijk ook uit die zelfde lipo snoepen) en daarmee heb je genoeg sap om een tijdje te klooien. De moet moet nog laden, dus ik weet niet hoeveel er uit is en dus of ik die 3,5 minuten nog wat kan opschroeven.

Hoewel er bij mijn weten bij mij geen BEC in zit, bleek eergisteren toen de motor er uiteindelijk mee uitschee, dat ik nog even kon sturen. Dus dat is wel prettig om te weten (ik neem aan dat de motor meer pep nodig heeft dan de servo's). Wel had ik denk ik beter meteen het gas dicht kunnen doen toen de motor stopte... nu was de tijd die ik nog kon sturen kort en moest ik nog een eindje lopen, ik denk dat ik langer kan sturen als ik meteen gas dichtgooi.

Ja, hoogte bijmixen bij de spoilerstand moet ik ook nog doen. Ik hoef het schuifje niet blindelings te vinden... als-ie nog wat hoogte heeft kan ik wel even naar de zender kijken, dan verplaats ik mijn linkerduim van de gasknuppel naar de spoilerschuif (ik gebruik stickmode 2 en het richtingsroer gebruik ik nauwelijks, dus de linkerknuppel heb ik als ik ga landen niet meer nodig).

Misschien bestel ik er nog eens een schuifje bij voor aan de achterkant van mijn zender (FX-18 ) dan kan het helemaal blindelings, met rechter- of linker wijsvinger. Maar erg nodig is dat geloof ik niet.
Bart

Niek zei:
? geen bec? gebruik je een losse ontvanger accu dan? Zonde van t gewicht.
Niek, ik neem aan dat je op mijn post reageerde. Voor zover ik weet heb ik geen BEC.. maar wat weet ik nou helemaal? Ze hebben de setup bij 2bros gewoon bij mekaar gezocht volgens de opgave van Robbe. In een ander toestel heb ik het wél, en dat is een heel andere lipo/ESC aansluiting.
Nee, ik heb maar 1 accu in de Arcus, en ik heb me tot op dit ogenblik helemaal niet afgevraagd of er BEC in zat. Maar zoals gezegd, eergisteren stopte de motor en toen kon ik 'm wel degelijk nog besturen... dus wie weet zit er wél BEC in? Of is het mogelijk dat er niet genoeg sap meer in zit voor de motor, maar dat de servo's nog wel wat doen? (tja... als dat kan, who needs BEC...)

Bart

Niek zei:
Wat je brschrijft is dus bec.
geen bec = losse ontvanger accu
uh... nou, in mijn SportWing ligt een setup die door Rob Coenraad bij mekaar is gezocht, MET bec, en maar 1 lipo.
Ik weet dat er bec op zit, omdat er bij de lipo een speciaal stekkertje zit dat ik al dan niet moet gebruiken bij een 3- dan wel 2 cels lipo. Alleen met dat toestel heb ik nog nooit gehad dat de motor ermee kapte.
In mijn Arcus zit niks dat (in mijn onkundige ogen) wijst op een bec.

Bart

PS- volgens mij, en als ik het goed begrijp, zou je met een losse ontvanger accu toch helemaal geen BEC meer nodig hebben?

Hee Jeroen, welkom (terug) hier :D
Gefeliciteerd met succesvolle maiden :thumbsup: Hier zoals je weet nog even andere prioriteiten, maar hij is zo goed als klaar :mrgreen:

Zit eraan te denken een ander stekkersysteem te nemen voor de rolroerservo's :? Als ontvangerbakje onder de LiPo ligt (in het bakje) is het lastig om de boel aan te sluiten (moet ontvanger er dan uithalen om bij stekkers te kunnen). Iemand een idee voor een paar goede stekkers die eenvoudig in- en uit elkaar gehaald kunnen worden?
Las laatst (volgens mij in Cularis draadje) dat iemand USB stekkers gebruikt had, die lijken me voor de Arcus aan de grote kant, ik zoek even verder, maar als er suggesties zijn hoor ik het graag :D

Laat me overigens niet tegenhouden voor die stekkers hoor, als het weer en vooral de tijd het toelaat, gaat ie de lucht in! 8)

Jeroen heeft overigens nog enkele vluchten gemaakt. Uiteindelijk toch flaps naar boven gezet voor landing. Effect is prima, zakt mooi naar beneden. Iets bijmixen van hoogteroer zou misschien nog mogen, maar die finetuning komt nog wel :mrgreen:

Back