Robbe Arcus electric met bouwverslag :mrgreen:

ZamBeZi zei:
Verder een schuif in m'n zender ingebouwd en hierop de landingsflaps gezet, afstelling conform manual Easyglider (beide rolroeren omhoog, tevens 10% hoogteroer down)
Dit werkt nog niet goed, want als ik deze functie gebruik, duikt ie gelijk met de neus richting de grond; 'moet nog een beetje experimenteren hiermee dus
Ik heb er tot dusver een klein beetje mee gespeeld, op veilige hoogte, zonder hoogte bij te mixen; en ik had de indruk dat met beide rolroeren omhoog het toestel netjes rechtuit bleef vliegen. Heb er dus nog geen landing mee gemaakt, alleen passes op een meter of dertig hoog.
Overigens had ik niet het idee dat de daalhoek opeens merkbaar steiler was! Misschien moet ik de spoiler-uitslag wel groter maken (dat zou moeten door verstelling van de hevels, en dat zou betekenen dat ik de uitslagen voor ailerons dan weer in de zender moet terugnemen).
Ondertussen nog wachtend op een verse lipo...
Bart

Ik had al gelezen dat je er ook één aangeschaft had, vroeg me al af waar je bleef ;)

Mooi, weer een nuttige post! Toevallig een plaatje van de boel onder de canopy? Heb je de ontvanger in het "bakje" onder de LiPo liggen?
Meteen omhoog of ook een paar keer geworpen boven hoog gras ofzo?

In ieder geval gefeliciteerd met succesvolle maiden!!! :D

Ik ga flaps omlaag zetten, ben zelf nog niet zover, maar m'n broer heeft alles al werkend (nu nog wachten op juiste LiPo:| , dan kan ie omhoog).

Plaatje van de rolroeren:
:arrow: Neutraal
:arrow: Rol linksom
:arrow: Fllaperons
Uitslag kan evt. later nog aangepast worden. Hoogteroer heeft ie nog niet meegemixed. Vanuit flaperon stand zijn rolroeren nog steeds te gebruiken.

Zoals Zambezi al aanhaalde, leuk om mee te experimenteren!

2007_0715_flaperons.gif

Had nog een paar plaatjes over, hier de rolroer uitslag (zonder flaperon).
M'n excuus voor die nerveuze knipperende plaatjes ;) ik zal er mee stoppen :hammer:
2007_0715_rolroeruitlag.gif

Mijnheer Rob zei:
Ik had al gelezen dat je er ook één aangeschaft had, vroeg me al af waar je bleef ;)

Mooi, weer een nuttige post! Toevallig een plaatje van de boel onder de canopy? Heb je de ontvanger in het "bakje" onder de LiPo liggen?
Meteen omhoog of ook een paar keer geworpen boven hoog gras ofzo?

Ik zal binnenkort even een plaatje posten!
Verder ligt de ontvanger idd in het bakje en heb ik de kist maar gewoon gelijk geworpen; geen enkel probleem

groetjes,

Mijnheer Rob zei:
M'n excuus voor die nerveuze knipperende plaatjes ;) ik zal er mee stoppen :hammer:
Ik vind ze wel aardig, alleen moet je de camera beter fixeren; als het opnamestandpunt exact hetzelfde is, is het enige dat beweegt het roer en knippert er niks.
Ik weet niet wat voor zender je gebruikt, maar op mijn FX-18 kan ik met één schuif zowel flaps (omlaag) als spoilers (omhoog) instellen. Ben er alleen nog niet uit hoe ik die begrens, want voor flaps wil ik maar een klein beetje en voor spoilers zo veel mogelijk; dat moet ik nu zelf doseren met de schuif, maar als-ie hoog in de thermiek zit en ik wil een paar graden flaps om beter te stijgen is dat niet handig. In beide gevallen blijven ze ook als aileron werken.
Bart

ZamBeZi zei:
Ik zal binnenkort even een plaatje posten!
Mooi! We zien het wel verschijnen!

Hoop binnenkort ook zo'n plaatje te kunnen laten zien. Coenraad laat een paar LiPo's van Robbe komen, die Robbe bij de Arcus voorschrijft (3 cellen, waarschijnlijk 1600mAh).

@Bart, camera fixeren geeft inderdaad beter resultaat, deze plaatjes waren gewoon uit de hand geschoten :D
Zowel statief of andere manier van fixeren, net als digitaal uitlijnen, kostte me teveel tijd naar m'n zin, denk dat het zo ook duidelijk is... (sorry :oops:).
Had van tevoren ook niet het plan er een gif van te maken ;)

Ik gebruik de MX-12.
Ik wil de flaperons vooralsnog alleen voor het landen gebruiken. Ik kan later, als het thermiekvliegen me bevalt, altijd nog eens gaan spelen met andere opties :mrgreen: Flaperons inschakelen doe ik niet met een schuif, maar met een schakelaar op de afstandsbediening.

Ik weet vanuit het fullscale gebeuren dat kleine aanpassingen aan vleugel behoorlijke verschillen in klimsnelheid kunnen betekenen. Weet niet of je dat op het oog met een RC zwever kunt merken of dat dat pas zin heeft als je een vario gebruikt?!? :?

Mijnheer Rob zei:
Hoop binnenkort ook zo'n plaatje te kunnen laten zien. Coenraad laat een paar LiPo's van Robbe komen, die Robbe bij de Arcus voorschrijft (3 cellen, waarschijnlijk 1600mAh).

De Robbe-lipo is volgens mij 1100 mah, meer wordt veel te dik en dan past ie niet meer in de daarvoor bedoelde ruimte.
Ik heb zelf nog 2 stuks 2S Hyperion Litestorm’s VX 1800 liggen die single ook perfect passen (2 x 2S = 4S in m’n Funjet); ik heb overwogen om die te gebruiken met een Typhoon 15-10 in de Arcus. Niet gedaan omdat ik de Roxxy al had liggen en de HET-motortjes (de buitenlopers dan) met 3 boutjes vastgezet moeten worden en dat paste precies niet in de motorsteun van de Arcus; hoe je ‘m ook draait – er zit altijd iets niet lekker of in de weg. Ik was ook erg gecharmeerd van het plug/play idee van de Roxxy’s; dat maakt die Arcus zo’n sterk verhaal t.o.v. de Easyglider.

Ik ben nog niet zo thuis in zweefvliegerij, maarre… ff kort samengevat
- spoilers = beide ailerons omhoog, bedoeld om te remmen of om kist omlaag te drukken > mijn ervaring is dat dit de kist vooral omlaag drukt
- flaps = beide ailerons omlaag, bedoeld voor meer lift en dus een lagere snelheid en/of beter thermieken?

Ik vlieg trouwens ook met een FX-18 en heb beide functies ook onder 1 schuif zitten

Mijnheer Rob zei:
Ik weet vanuit het fullscale gebeuren dat kleine aanpassingen aan vleugel behoorlijke verschillen in klimsnelheid kunnen betekenen. Weet niet of je dat op het oog met een RC zwever kunt merken of dat dat pas zin heeft als je een vario gebruikt?!?
Vandaar dat ik 'm op een meter of 20 à 30 langs laat komen en dan met die schuif speel. Dan moet je toch het effect van de spoilers kunnen zien. Voor de flaps is het effect waarschijnlijk te subtiel...

ZamBeZi zei:
Ik was ook erg gecharmeerd van het plug/play idee van de Roxxy’s; dat maakt die Arcus zo’n sterk verhaal t.o.v. de Easyglider.
Precies, dat was ook mijn idee.

ZamBeZi zei:
Ik ben nog niet zo thuis in zweefvliegerij, maarre… ff kort samengevat
- spoilers = beide ailerons omhoog, bedoeld om te remmen of om kist omlaag te drukken > mijn ervaring is dat dit de kist vooral omlaag drukt
- flaps = beide ailerons omlaag, bedoeld voor meer lift en dus een lagere snelheid en/of beter thermieken?

Klopt wel zo ongeveer. Dat omlaag drukken (spoilers) moet je denk ik niet te letterlijk nemen... er wordt gewoon een deel van het rendement van de vleugel teniet gedaan. (Tot dusver viel het effect me dus tegen, maar ik ben er nog niet echt mee geland).

Als je een manier vindt om met de FX-18 de flapstand te begrenzen op een graad of 15 max. dan houd ik me aanbevolen...!
Bart

Bart, dat heet ATV

Ik heb de schuif de ene kant op 100%, (rolroeren omhoog, ca 40 graden) de andere kant op 20%.

Rolroeren omlaag wordt ie nerveus van.
Is me ook afgeraden door ervaren zwevenaar.

Rolroeren omhoog 1 a 2 meter boven t veld gaat goed, komt stijl omlag baf op zijn buik.

Sorry, dat ik hier zo kom binnenvallen, ik zocht via Google naar "Robbe Arcus" en kwam bij dit modelbouwforum terecht waar ik met interesse dit draadje volg. Als beginneling heb ik de Arcus RTF gekocht dus geheel kompleet inclusief de besturing, een poosje zitten twijfelen tussen de Easyglider en de Arcus, maar het is toch de Arcus geworden vanwege een wat modernere techniek (brushless en lipo) en hij zag er wat beter uit met die plastic cockpitkap.

Standaard zit bij de RTF versie een 2-cellige lipopack van 950 mAh die niet past in de uitsparing onder in de romp, wel in de breedte maar niet in de lengte. Omdat ik 1 lipopack wat weinig vond heb ik er nog een bijgekocht (Robbe 3S1P 11,1 volt 1550 mAh) de afmetingen hiervan zijn 22,5x30x95mm, na enige aanpassing past deze in de romp. De ruimte onderin heb ik naar achteren wat groter gemaakt en het past allemaal maar net.

Ik moet de accu er eerst een beetje scheef dus langs de servo heen inschuiven daarna zover naar achteren drukken totdat ik er vanaf de bovenzijde bij kan, dan de achterkant van de accu optillen en vanaf de voorzijde zover mogelijk naar achteren duwen. De ruimte tussen voorzijde accuuitsparing en voorzijde lipopack vul ik dan met een styropor blokje. Dan bovenop nog een stukje styropor klemmen, de accu ligt dan goed vast en er is dan nog ruimte langs de zijkanten om de servokabels van de rolroeren naar voren te leiden.

Ik zag de foto van Rob met die nog grotere lipo en ben bang dat zoiets niet gaat lukken zonder de stevigheid van de constructie van de romp aan te tasten. De servo zit echt in de weg, mijn servo's zitten niet op latjes gelijmd dus liggen al een stuk lager.

5ahg5.jpg

6arx3.jpg

7akw5.jpg

9awb5.jpg

bdoets zei:
Niek zei:
Rolroeren omhoog 1 a 2 meter boven t veld gaat goed, komt stijl omlag baf op zijn buik.
Je hebt geen correctie op het hoogteroer gemixt?
Bart

Correctie op 't hoogteroer zou ik voorzichtig mee zijn; ik heb 't wel en 't gaat dus nog niet goed
Hopelijk is 't weer morgen goed om er verder mee te experimenteren
Wel erg leuk om te zien dat iedereen hier gelijk gaat klooien met spoilers en flaps, terwijl Robbe hier niets over voorschrijft

Wat ik verder merk is dat een zwever een nieuw soort verslaving is; ik heb nu 5 a 6 vliegklare motorkisten en dan dus de Arcus, maar deze laatste voegt echt iets toe

@Jos: welkom op 't forum en bedankt voor je zinnige aanvullingen

Hoi Jos, welkom hier op het forum en zoals Zambezi al aanhaalde, bedankt voor de zinvolle aanvullingen :D

Hoe heb je meer ruimte gemaakt in de buik van het toestel? Had je een handig truukje/hulpmiddel gevonden of was het een lang priegelsessie met een mesje ofzo? Ziet er in ieder geval netjes uit! 8)

Ik heb inmiddels weer wat tijd, heb de motor erin zitten en ben vleugels aan het afmaken (plakken van blokken in vleugel). Zal later wat plaatjes droppen!

Ik begin zo langzamerhand wel erg nieuwsgierig te worden naar de verschillen tussen spoiler en flaperon... :?
Als ik de handleiding van de zender aanhou, kom ik op flaperons uit. Ik heb echter ook even gekeken in de handleiding van de Easyglider Electric, daar hebben ze het over spoilers, 20mm, in combinatie met -5mm mixen van hoogteroer.

Het naar beneden zetten van beide rolroeren, zorgt voor wat extra weerstand waardoor snelheid wat naar beneden gaat. Wat meer belangrijk is, het naar beneden zetten (flaperons) brengt de stall snelheid een flink eind naar beneden. Je kunt dus langzamer vliegen voordat je je stallpunt bereikt!
Ik verwacht dat spoilers het landen ook een stuk eenvoudiger kunnen maken, ben benieuwd hoe de Arcus op beide methoden zal reageren :D

Niek zei:
Niek, heb je dit zelf ervaren of alleen gehoord van die ervaren zwever? Heb je al landing gedaan met flaperons?

Heb een paar plaatjes uit de Easyglider handleiding geknipt, zie hieronder 8)

LET OP, KOMT UIT HANDLEIDING VAN DE EASYGLIDER, NIET VAN DE ARCUS!!!
easyglidersettings1.jpg

LET OP, KOMT UIT HANDLEIDING VAN DE EASYGLIDER, NIET VAN DE ARCUS!!!
easyglidersettings2.jpg

Mijnheer Rob zei:
Ik begin zo langzamerhand wel erg nieuwsgierig te worden naar de verschillen tussen spoiler en flaperon... :?
Als ik de handleiding van de zender aanhou, kom ik op flaperons uit. Ik heb echter ook even gekeken in de handleiding van de Easyglider Electric, daar hebben ze het over spoilers, 20mm, in combinatie met -5mm mixen van hoogteroer.

Dat heb ik dus toegepast, maar dan duikt ie dus met de neus omlaag richting de grond. Beter is om in eerste instantie uit te gaan van niet bijmixen van het hoogteroer.
Maar nogmaals: het is geen must, maar leuk om mee te pielen; concentreer je eerst gewoon op je kist afmaken en je eerste vlucht, voor een nette landing heb je die spoilers echt niet nodig

Mijnheer Rob zei:
Het naar beneden zetten van beide hoogteroeren, zorgt voor wat extra weerstand waardoor snelheid wat naar beneden gaat.
Hoogteroeren? Typefoutje toch hoop ik...
Niek zei:
Dat is logisch; rolroeren omlaag betekent ook een vergroting van de invalshoek, je komt dus dichter bij het stallpunt te vliegen. Het gaat ook maar om een heel klein beetje, ik schat zelf een graad of 15; vandaar dat ik die stand graag zou willen begrenzen op mijn zender.

Rolroeren omhoog = meer weerstand, profiel wordt plaatselijk slechter dus minder lift. Gevolg, je kan sneller vliegen zonder energie op te bouwen (als je normaal aanduikt naar je landing dan bouw je snelheid op en schiet het toestel ver door. Met spoilers wordt die extra energie gedumpt.) Vergroten van de weestand is voornamelijk interessant bij hogere snelheden (omdat bij verdubbeling van de snelheid, de luchtweerstand kwadratisch toeneemt). Mijn eigen probeersels tot dusver waren bij trimsnelheid.
Rolroeren omlaag = meer weerstand, profiel wordt plaatselijk zeer hol waardoor meer lift wordt gegeneereerd, stallsnelheid gaat iets omlaag en je kan nu een beetje trager vliegen. Kan gunstig zijn in thermiek (cirkelen met minder dwarshelling, in kleinere cirkels).

Ik zou eigenlijk verwachten dat-ie nerveus wordt met rolroeren omhoog. Immers, het drukpunt gaat naar voren en het toestel wordt effectief staartlastig. Moet ik ook nog uitproberen. Als die lipo maar kwam...

Bart

ZamBeZi zei:
Maar nogmaals: het is geen must, maar leuk om mee te pielen; concentreer je eerst gewoon op je kist afmaken en je eerste vlucht, voor een nette landing heb je die spoilers echt niet nodig

Haha, geen zorgen hoor :D Ik vlieg er gerust mee zonder flaperons of spoiler, maar ben er wel mee bezig, interessante materie!
En zoals je prima omschreef: LEUK OM MEE TE PIELEN :mrgreen:

bdoets zei:
Hoogteroeren? Typefoutje toch hoop ik...
Jep :oops: we hebben het al de hele tijd over rolroeren (heb 'm aangepast ;))

plaatjes:

ar1.JPG

de bouw...

ar2.JPG

servo's passen perfect!...

ar3.JPG

afgeschuinde neus (ietsje)...

ar4.JPG

accu ver achterin...

ar5.JPG

onder de canopy; normaliter is het hier dan nog drukker door de lange verlengdraadjes voor de aileronservo's...

Mijnheer Rob schreef:
Hoe heb je meer ruimte gemaakt in de buik van het toestel? Had je een handig truukje/hulpmiddel gevonden of was het een lang priegelsessie met een mesje ofzo? Ziet er in ieder geval netjes uit!

Inderdaad een priegelsessie! ik heb met een hele smalle vlijmscherpe houtbeitel stukje voor stukje weggehaald, kost wat tijd maar lukt best wel. Je zou zeggen: "Fijn dat ze bij Robbe die romphelften al samengelijmd hebben, zoiets doet Multiplex niet met de Easyglider!" maar in ons geval komt dat eigenlijk niet zo best uit.

Nog even iets over die klittenbandbevestiging:

Dit is volgens mij een aanpassing die Robbe later bedacht heeft, de vleugelhelften sluiten daardoor niet mooi meer tegen elkaar en ook de overgang naar de romp is niet zoals het zou moeten zijn. De oplossing van Bart (klittenband verwijderen, stukje wegsnijden en terugplakken) heb ik ook overwogen maar de goede cockpitsluiting bracht mij op een ander idee: ik had nog wat kleine maar zeer sterke magneetjes liggen (Conrad nr 185106) en heb die gebruikt, gaatje iets kleiner uitsnijden dan de diameter van het magneetje 'n drupje lijm erin en het magneetje aandrukken tot het mooi vlak ligt met het arcel, aan de andere vleugelhelft heb ik strookjes metaal (als van de cockpitsluiting) gebruikt, de beide uiteinden van het strookje metaal een 3 tot 4 mm haaks omgebogen en messcherp afgevijld zodat het in het arcel zou snijden. Deze plaatjes heb ik toen op de andere vleugelhelft goed aangedrukt weer verwijderd, lijm in de ontstane sneden en het zit perfect. Na een vlucht met de klittenbandconstructie waarbij ik twee loopings gemaakt had was ik niet meer zo gelukkig met dat stukje klittenband, een betere kwaliteit klittenband of het gehele vlak ervan voorzien zou kunnen maar bij het losnemen van de vleugelhelften zal dan een beetje wrikken onvermijdelijk zijn. Op den duur zal dan de passing met de uitsparing in de romp waarschijnlijk niet meer zo goed zijn.

3acd6.jpg

Magneetjes en metalen plaatjes

4ahv4.jpg

Zo sluit het weer mooi aan!

Netjes Jos, mooi ook met Conrad nummer erbij :thumbsup: Misschien toch maar weer een bestellinkje plaatsen :mrgreen:

Heb jij vullende lijm gebruikt? :?

Zoals het hoort bij een bouwverslag weer een update met de nodige plaatjes:

Blokken klaar om in vleugel te lijmen. Aan de zijde waar servokabel ligt, raakt de blok slechts op een dun randje.
Met buis erin, raakt deze zelfs helemaal niet (eerste twee foto's ligt blok nog los in vleugel).
2007_0719_vleugel_01.jpg

2007_0719_vleugel_02.jpg

Vastlijmen als volgt gedaan, er zijn uiteraard meerdere methoden, maar deze (heb ik van m'n broer) werkte bij mij prima en zorgt voor goede aansluiting met buis zonder dat deze door lijm vast komt te zitten!
:arrow: Vleugel met uitsparing naar boven klaar leggen voor verlijming
:arrow: bodem van uitsparing, alleen aan de zijde waar servo kabel NIET ligt, voorzien van lijm
:arrow: blok plaatsen, aandrukken en uit laten harden (geen buis in vleugel!)
:arrow: buis in vleugel steken
:arrow: in groef aan kant waar servokabel ligt, lijm laten lopen
:arrow: stevig aandrukken, ik heb wat activator gebruikt om de boel snel te fixeren
:arrow: uit laten harden
:arrow: Overige naadjes indien nodig, verlijmen

Na het lijmen:
2007_0719_vleugel_03.jpg

Zoals je op onderstaande foto kunt zien, sluit blok niet aan op profiel in vleugel, hoewel buis er in deze verlijmde toestand strak in zit!
Dus niet zonder meer blok in vleugel lijmen (wat bij bijvoorbeeld Easystar geen probleem is), dan bestaat de kans dat je de buis er niet in zult krijgen 8O
2007_0719_vleugel_04.jpg

Nog twee plaatjes om te laten zien dat de blok in de vleugel valt (had iets dikker mogen zijn dus!)
2007_0719_vleugel_05.jpg

2007_0719_vleugel_06.jpg

Heb uiteindelijk nog een strook tape over de blokken geplakt om het netjes af te werken. Heb daar geen plaatje van...

Back