Robbe Charter setup

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door C3ntijn, 28 jan 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou kun je natuurlijk net doen alsof er geen vooruitgang bestaat, maar zelfs 35 jaar geleden was het al uitermate gebruikelijk om Chartertjes van een vlakke(re) vleugel en rolroeren te voorzien, en dan waren het nog steeds uitstekende (sterker nog: VEEL betere) trainers.
    De gedachte dat een trainer per definitie geen rolroeren heeft vind ik een uitermate opmerkelijke, en vooral een uitermate achterhaalde.
    We wisten 35 jaar geleden al dat dat beter was, alleen 35 jaar geleden verhoogde die extra servo, knieheveltjes en scharniertjes de totaalprijs van je eerste kist nogal, iets wat voor de gemiddelde krantenwijk best een hindernis was...
    Iets wat nu een standaard servo van €3,50 is, kostte 35 jaar geleden minstens 50 piek, en voor dat geld kon je destijds ook voldoende brandstof kopen voor een heel zomerseizoen fanatiek vliegen.

    Heu... max aanbevolen motorisering was een .29... en ze vlogen ook meer dan uitstekend met een webra blackhead 40 kamzuiger motor. De mijne destijds zelfs prima met een OS FSR 40, ze konden echt prima met wat vermogen overweg hoor.
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nou nou, wat een wijsheden, eigen waarheden en persoonlijke meningen allemaal. Heerlijk :) Net een bende modelvliegers bij elkaar... Euh...

    M'n vader had medio de jaren 80 een tweede vlakkere vleugel gebouwd met ailerons na de originele en er een .40 opgepoot ipv de originele .25 (vraag me al lang niet meer welke types het waren. O.S. en daar stopt het een beetje) maar ik herinner me nog levendig zijn vreugde uitdrukking met de "upgrade". Heb er zelf mijn eerste aileronervaringen mee opgedaan (m'n Westerly had toen geen ailerons) en dat verliep allemaal prima.

    We dwalen zwaar af.
    M'n westerly is ondertussen ook al jaren voorzien van een electrosetupje (met een 4S 2500 mAh en een G25, geen druppel lood nodig) en vliegt nog steeds prima met de originele vleugel of met de nieuwere aileronvleugel.

    Ik ben wel eens benieuwd naar die voorgestelde setup van Robbe eigenlijk
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik was er destijds ook zéér content mee, vond gewoon dat dat de kist was die Robbe achteraf gezien EIGENLIJK had moeten ontwerpen.... Zéér grote verbetering t.o.v. het toch al prima vliegende origineel.
    Toen kwam die "Nieuwe", mét rolroeren en zonder hem gezien te hebben, heb ik lang gedacht dat dat toch wel een toppertje zou moeten zijn.
    Was een pijnlijke tegenvaller....
    Ik kan niet begrijpen hoe een fabrikant zó ongeloofelijk de vliegeigenschappen kan opofferen aan de productiekosten...
     
  4. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Zo, gevonden en schokkend.
    De setup van Robbe. Een Roxxy c35-48-06. 660W en 700kv.
    Accu een 3s4000
    Prop 11x10!


    Sent from my SM-G930F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Mijn leskistje is voorlopig gewoon een 'We Can Fly' en als er iets dwarrelt met een beetje wind... Maar zweven doet dat dingetje prima. En als die op is stap ik over op de charter met hopelijk minder risico op grote schade...

    Sent from my SM-G930F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik zie al op het zicht dat dit een heel kromme setup is....

    Tamelijk zware motor met een betrekkelijk lage kv waarde en een veeeeeel te kleine prop met veeeeel te veel spoed...
    op 3S haal je gewoon de toeren niet die je nodig hebt....

    En haal je maar een asvermogen van 200W terwijl die motor veel meer kan leveren. Dus je steekt er een te zware motor in, die niet op toeren kan komen en maar een derde van haar potentieel kan leveren.... En dat is dan de "geadviseerde setup"?
    Op 4S komt hij enigszins tot leven maar op 3S is dat een tractormotor met zijn differentieel in een auto leggen. Power zat, maar je kan het niet kwijt...

    upload_2019-1-31_8-59-51.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
  8. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Als ik er over na denk, ik verwacht dat ze een beslissing hebben genomen om het zwaartepunt te beïnvloeden. En uit verkoop oogpunt is het natuurlijk ook slim. Hier verdienen ze meer aan dan een kleinere motor. Voordeel is dan weer dat die motor straks wel in een volgende toepassing op zijn plek zal zijn;-)

    Sent from my SM-G930F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ehhh... kon... voltooid verleden tijd immers?

    Zelf nooit zo een hoge pet gehad van die roxxies. Magere rendementen op de motoren.
    Markt was in algemeenheid zo goed op de hoogte dat men zich aan andere merken regelaars en motoren vergreep...
    Al dit elektrogrut werd uiteraard ingekocht in China, tegen lucratieve bedragen.... alles wordt daar gemaakt...
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2019
  10. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Zover ben ik ondertussen ook. Maar toen was ik verse bol ( nog steeds eigenlijk). En inderdaad kon ipv kan... Met dat begrip ook dat ik niet wil klagen over het verdwijnen van de winkels in Nederland en ze dus wat gun. HK is voor mij een uitzondering. Hobby-in gunde mij bij de eerste bestelling al meteen het vertrouwen en dat waardeer ik. Dus koop ik daar graag.

    Sent from my SM-G930F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dries,
    Zo gek is die setup niet voor een Charter.

    Motor wordt dicht bij zijn optimale rendement gebruikt, dat is al een pluspunt.

    De relatief grote prop met hoge spoed geeft een zeer behoorlijke efficientie (4.57g/W), dat haal je met de meeste 3S setups niet. In algemene zin is het altijd goed een zo groot mogelijke prop te gebruiken, liefst met een hoge spoed. Peroonlijk zou ik de spoed nog iets hoger kiezen. Niet omdat een Charter volgas meer dan 100kmh pitschspeed nodig heeft, maar omdat je in vlakke vlucht nog meer gas terug kunt nemen, waardoor de setup nog efficienter draait.

    Het vermogen zit aardig in de buurt van een 4cc 2-takt, waarop een Charter prima vliegt. In de praktijk zal het vermogen nog iets hoger liggen, omdat Ecalc de lipo-spanning wat conservatief inschat.
    Meer vermogen kan, maar vereist wat meer gas-beheersing om het model niet te snel te maken. Of dat een goed idee is hangt af van de talenten van de piloot.

    Ben met je eens dat het gewicht van de motor wellicht 50gr lager zou kunnen, maar daar zal de Charter weinig moeite mee hebben. En het iets hogere gewicht komt het rendement ten goede.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem

    He, tuurlijk :)

    Uiteraard leer ik bij van Gerben zijn redenering (als we daar niet van bijleren houden we er allemaal beter mee op). Maar het blijft bij me wringen dat je eigenlijk een te zware motor meedobbert, en dat extra gewicht kunt spenderen in accucapaciteit (is ook geen vaste stelregel uiteraard).
    De marketing plugging van Robbe voor hun eigen motoren zal ook wel meegespeeld hebben ;-)
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2019
  13. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Nou, dan hadden ze ook een andere motor kunnen kiezen. De Roxxy serie is niet echt klein.... tegenwoordige tijd want nu multiplex Roxxy. Maar kort en goed zijn er vele wegen die naar een (redelijk) goede setup leiden.
    Wat mij vooral opviel was het verschil tussen de voorgestelde set-ups en die van Robbe.

    Sent from my SM-G930F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik maak alleen reclame als ik er voor flink voor betaald wordt :D ;)
    Een verzoekje door het moderatorteam om het Tapatalk onderschrift uit te schakelen in mobieltje:
    Handtekening Tapatalk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nog even en dan houd ik er echt over op, want anders gaat het veel op 'draadkaping' :eek: lijken.
    Maar als Erik een beter beeld krijgt van waar de diverse opvattingen vandaan komen zou hij er ook zomaar iets aan kunnen hebben. Vandaar...;)
    Ik praat over maximaal 15 jaar geleden.
    Als je me vraagt waarmee je strakker op een hogere snelheid mee kunt vliegen, dan zeg ik meteen 'jouw set up'. Geen twijfel mogelijk. Vandaar die opmerking over de instructeur die aan het eind van de vliegdag nog even moet laten zien wat er allemaal mogelijk is met zo'n simpel trainertje (als je echt kunt vliegen lukken barrelrolls, rugvlucht en cubaanse achten ook met de oer Charter), dan snap ik de drang om de leerling een minder zelfcorrigerende kist met 'power to spare' voor te stellen.
    Dit was bij uitstek de set up waarbij de leerling om de haverklap de controle verloor en ook nog eens veel verder weg vloog dan zijn capaciteiten toelieten ("nou, ik zie niet meer wat 'ie doet, kun jij hem even overnemen?"). Wij hadden ze ook op de club, dus ik heb er de nodige mogen 'redden'.:confused::D
    Vraag je me daarentegen waarmee mijn beginnende leerlingen eerder een gecontroleerd vliegbeeld lieten zien, zonder dat ik als instructeur voortdurend moet ingrijpen, dan zonder twijfel juist 'Charter Mk.1 met max. 4 cc tweetakt'.
    Uiteraard werd deze filosofische beschouwing gedurende de afgelopen 15 jaar steeds minder actueel, want zie jij nog nieuwe leerlingvliegers met netjes (helemaal zelf) gebouwde Charters?
    Nou, ik niet.:(
    Helemaal kommer en kwel? Natuurlijk niet. Een schuimpje, wat men na een crash met wat nieuwe onderdelen zo weer vliegklaar heeft of desnoods helemaal vervangt, maakt dat leerlingen volgens mij minder emotioneel gebonden zijn aan hun eerste (vroeger: zelfgebouwde) model en daardoor veelal vrijer zijn met leren waardoor hun ontwikkeling vaak vlotter gaat.
    Aan de andere kant vliegen sommige van die schuimpjes als een natte krant en dat komt het leren ook niet ten goede. Dan verlang je nog wel eens terug naar zo'n oer-Charter...:D
    Mits onder volledige controle, en dat is net wat er bij beginners nog ontbreekt, maar ook ik vind 3,5cc (.19) erg marginaal.... I rest my case ;):
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Charter vloog bij ons op de club keurig op een zondagse dag... patent in schoolslag... op een Saito FA30!
    Bijna onhoorbaar... uitermate lui...
    't is wel ver terug... vast zo rond 2009 geweest?... en ik had mijn F5B mee...

    Weet niet of er een grondstart bij in zat... of dat deze geworpen is geweest geworden...
    Maar ik was wel stom verbaasd over het wonderschone boven blijven drijven...
    Zonovergoten, een knal blauw zomers hemelfirmament. Mooi! :)
    Groet Bas
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je zou eens "iets recentere" informatie kunnen bekijken, zoals, oh, eh... de Robbecatalogus van '85 of zo....
     
  18. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Goedemorgen Ron, ik zag het gisteren middag ineens staan en heb het meteen aangepast. Deze is leuker en past meer bij me

    beter langzaam vooruit dan helemaal niet.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Niet alleen ik zal iets aan de toelichtingen hebben hoop ik.
    De charter zal deze zomer vast van stal komen. En indien nodig wijzig ik de motor dan wel. Voorlopig is de mijne uit kit gebouwd met vlakkere vleugel en rolroeren, op het oog opgezet als een modernere kist. Maar schijn bedriegt misschien. En moderner is niet altijd beter.
    Mijn bijdrage aan de discussie was, "het kan ook anders dan hoge Kv en kleinere prop." Leuk als dat zoveel reacties los maakt.

    beter langzaam vooruit dan helemaal niet.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zag in DE nog een lazercut staan voor zo een dikke 150 euronauten...

    RC Europe heeft een lasercut voor de Westerly.
    Ook zoiets in prijs.
     

Deel Deze Pagina