Nog even en dan houd ik er echt over op, want anders gaat het veel op 'draadkaping'

lijken.
Maar als Erik een beter beeld krijgt van waar de diverse opvattingen vandaan komen zou hij er ook zomaar iets aan kunnen hebben. Vandaar...
Nou kun je natuurlijk net doen alsof er geen vooruitgang bestaat, maar zelfs 35 jaar geleden was het al uitermate gebruikelijk om Chartertjes van een vlakke(re) vleugel en rolroeren te voorzien, en dan waren het nog steeds uitstekende (sterker nog: VEEL betere) trainers.
De gedachte dat een trainer per definitie geen rolroeren heeft vind ik een uitermate opmerkelijke, en vooral een uitermate achterhaalde.
We wisten 35 jaar geleden al dat dat beter was, alleen 35 jaar geleden verhoogde die extra servo, knieheveltjes en scharniertjes de totaalprijs van je eerste kist nogal, iets wat voor de gemiddelde krantenwijk best een hindernis was...
Iets wat nu een standaard servo van €3,50 is, kostte 35 jaar geleden minstens 50 piek, en voor dat geld kon je destijds ook voldoende brandstof kopen voor een heel zomerseizoen fanatiek vliegen.
Ik praat over maximaal 15 jaar geleden.
Als je me vraagt waarmee je strakker op een hogere snelheid mee kunt vliegen, dan zeg ik meteen 'jouw set up'. Geen twijfel mogelijk. Vandaar die opmerking over de instructeur die aan het eind van de vliegdag nog even moet laten zien wat er allemaal mogelijk is met zo'n simpel trainertje (als je echt kunt vliegen lukken barrelrolls, rugvlucht en cubaanse achten ook met de oer Charter), dan snap ik de drang om de leerling een minder zelfcorrigerende kist met 'power to spare' voor te stellen.
Dit was bij uitstek de set up waarbij de leerling om de haverklap de controle verloor en ook nog eens veel verder weg vloog dan zijn capaciteiten toelieten ("nou, ik zie niet meer wat 'ie doet, kun jij hem even overnemen?"). Wij hadden ze ook op de club, dus ik heb er de nodige mogen 'redden'.

Vraag je me daarentegen waarmee mijn beginnende leerlingen eerder een gecontroleerd vliegbeeld lieten zien, zonder dat ik als instructeur voortdurend moet ingrijpen, dan zonder twijfel juist 'Charter Mk.1 met max. 4 cc tweetakt'.
Uiteraard werd deze filosofische beschouwing gedurende de afgelopen 15 jaar steeds minder actueel, want zie jij nog nieuwe leerlingvliegers met netjes (helemaal zelf) gebouwde Charters?
Nou, ik niet.

Helemaal kommer en kwel? Natuurlijk niet. Een schuimpje, wat men na een crash met wat nieuwe onderdelen zo weer vliegklaar heeft of desnoods helemaal vervangt, maakt dat leerlingen volgens mij minder emotioneel gebonden zijn aan hun eerste (vroeger: zelfgebouwde) model en daardoor veelal vrijer zijn met leren waardoor hun ontwikkeling vaak vlotter gaat.
Aan de andere kant vliegen sommige van die schuimpjes als een natte krant en dat komt het leren ook niet ten goede. Dan verlang je nog wel eens terug naar zo'n oer-Charter...
Heu... max aanbevolen motorisering was een .29... en ze vlogen ook meer dan uitstekend met een webra blackhead 40 kamzuiger motor. De mijne destijds zelfs prima met een OS FSR 40, ze konden echt prima met wat vermogen overweg hoor.
Mits onder volledige controle, en dat is net wat er bij beginners nog ontbreekt, maar ook ik vind 3,5cc (.19) erg marginaal.... I rest my case

: