Robbe Mars naar 2.4ghz

Die 4 in1 is waarschijnlijk prima voor de topicstarter (want hij vaart en bovendien ver van de bewoonde wereld), maar hij is de spreekwoordelijke uitzondering.
Voor de gemiddelde Nederlandse modelvlieger is het echt een no-go, want het ding heeft geen CE certificaat.
Als hun club de zaken goed voor elkaar heeft, dan laten ze zoiets niet toe.
Of ze moeten zich op hun gemak voelen in het juridische mijnenveld van wettelijke aansprakelijkheid.
Vergelijk het met veroorzaken van een ernstig ongeval met een auto zonder APK.
Zolang alles goed gaat, kraait er geen haan naar. Gaat het toch mis, dan zijn de rapen gaar.

De af fabriek 4-in-1 is CE en wordt in NL verkocht in de reguliere handel (o.a. droneshop.nl).

DHZ heeft geen CE maar dat hoeft ook niet; zelfbouw is in de EU toegestaan op de 2.5GHz, net als op 35MHz trouwens en er is geen keuring verplicht voor zelfbouw.

De 4-in-1 firmware ondersteunt LBT.

Als er brokken zijn met DHZ apparatuur ben je net zo goed WA verzekerd als bij fabrieksspullen, tenzij er sprake is van opzet op verwijtbare nalatigheid. Dat is hier niet aan de orde.

Dit is helemaal geen no-go, maar een veelbelovende ontwikkeling in de hobby.

Je vergelijking met de APK raakt kant noch wal.

Dank voor je positieve commentaar.

Ik weet het goed gemaakt: als iemand toch levenslang moet betalen omdat de verzekering, met de wet in de hand, weigert, dan betaal jij toch?
Is wel zo eerlijk.
Niemand kan nu nog zeggen dat ik niet gewaarschuwd heb.

Het werkt. Geweldig. Er stond hier een ander verhaal dat het niet lukte met het binden. Dat maar snel gewist.
Na velen malen proberen ineens geluid en beweging in de servo's.
Alles is nog in de test stand dus los.
Jetibox is vergeten mee te sturen door de verkoper. Komt denk nog wel.
Verder alvast bedankt iedereen voor de hulp en positieve inbreng hier.
Ben zowizo veel wijzer geworden hier op het forum. Opgegroeid in eind 70 met Robbe er is nadien veel veranderd in het RC gebeuren.
Gr Hans
20231108_202624.jpg
20231108_202616.jpg

Laatst bewerkt:
PS kan ik de antenne gewoon aan mijn aluminium huis van de zender vast zetten of moet daar isolatie tussen. Aarde denk ik. Omdat alle moderne zenders van plastic zijn.
Gr Hans

Je kan de antenne gewoon op de aluminium kast monteren. De antenne van de TU2 module in mijn vintage zender met aluminium kast is ook zo gemonteerd.

Zo de Jeti zit in de ProMarsRex.
Dat wat de bedoeling was. Werkt prima alleen nog testen op een beetje bereik. Nog een vraagje mijn TU antennetje is een beetje lam nu heb ik nog een TGI2 2.4 Jeti module met een goede antenne. Zijn de Jeti 2.4 antennes uitwisselbaar?.

Goedendag mijn Mars werkt prima. Nou mijn vraag ik wil mijn Robbe Supra ook wel naar de 2.4mhz hebben.
Nou heb ik nog een Jeti duplex GTi2 module deze is eigelijk voor Graupner maar wil hem gaan proberen kijken wat hij doet op Robbe. Het PPM signal is te verandere met de Jetibox. Maar ik weet van de TGi2 niet de aansluiting die uit een Graupner komt. Dus + en - en het PPM signal ingang. Zodat in deze module kan aansluiten en kan proberen.
Alvast bedankt
Gr Hans
20231111_135012.jpg
20231111_135025.jpg
20231111_131702.jpg

Dit zijn de aansluitingen van een JR module, waarvan je uiteraard alleen + BAT , GND en (c)PPM nodig hebt:
Aansluiting JR module.jpg

Bedankt Bruno voor de snelle oplossing was duidelijk.
Gelijk even geprobeerd.
Geeft een PPM storing wat eigenlijk wel te verwachten was met een graupner module aan robbe. Jammer hoopte dat de elektronica het zou aanpassen.
Gr Hans

Wat bedoel je precies met "PPM storing" ?
Ik dacht dat die JETI polariteitsongevoelig was (net zoals FrSky).
Maar mocht dat niet zo zijn (ik heb de documentatie niet) dan kan een inverter de oplossing wel eens zijn.
Met die zener kies je de hoogte van het uitgangssignaal, dus doet de JETI het pas bij 6 volt, dan doe je een 6,2 V zener of zoiets.
272462d1369824735-ppm-signal-inverter-4-8-11-0-volt-ppm.jpg

Wat ook nog kan is dat de signaaluitgang van je zender een "open collector" is (zeg maar een schakelaar naar de massa, zoals in het schema hierboven). In dat geval zul je de benodigde ingangsspanning nog wel moeten toevoeren. In de originele module zat er dan een weerstandje naar de + (Pak 'm beet ~ 470 Ohm).
Dat moet je dan nog even aanbrengen tussen + Vbat en de PPM ingang van de JETI module.
Als het dan nog niet wil moeten we eens dieper gaan graven.

Laatst bewerkt:
PPM stoting geeft de jetibox. Kan nog kiezen voor standaard v2 of v3 mode maar maakt geen verschil. Ik weet niet wat de PPM spanning uit een graupner is. Had wel eens gehoord dat dat negatief was maar dat weet ik niet zeker. Ik zou denk van een PPM signal uit de Robbe naar een PPM signal van Graupner moeten maken. Als die inverter dat kan doen zou mooi zijn.

Ps ik denk dat ik het verkeerd deed. Met door het menu bladerend van de Jetibox kwam ik, ppm signal alarm on , tegen wat je on en off kon zetten had ik nu pas in de gaten. Dacht dat een alarm melding was gewoon nu zo aangesloten als op uw foto . De ontvanger gebonden en het werkt. Het is de bedoeling dat deze in de Robbe Supra gaat.
Eerst nog een ontvanger er bij zoeken.
Voor als nog bedankt voor de inbreng.
Gr Hans

:thumbsup:

Nog één tip (geleerd van Jan van Mouwerik, de overleden RC service man): "verstevig" de draad/soldeerpunt overgangen, met een druppeltje kontaktlijm ( bijv. Bisonkit).
Ik gebruik de kleurloze, transparante versie, doe een druppeltje aan een coctailprikker en smeer dit om de eerste 5 mm van de draad, tot op de print.
Of bij (stick)potmeters over de soldeerlip.
De lijm droogt tot rubberachtige "sok" die zowel het soldeerpunt als het eerste stukje draadisolatie omvat.
Zo wordt voorkomen dat door trillingen er op de hard/zacht overgang metaalmoeheid ontstaat en de draad uiteindelijk afknapt.
Sinds ik dit toepas heb ik nog nooit (meer) (afkloppen....:D) een draadbreuk gehad in welke situatie dan ook....

Ja Jan van Mouwerik was een ikoon heeft ook eens deze supra onderhanden gehad. Ik ga dat nog doen. Lijkt heel logisch goeie tip ga het dan ook voortaan doen.
Kleine moeite.
Bedankt gr Hans

Back