Tja nouja, toch..
Geef pattex nou niet helemaal ongelijk. Mij werd er altijd verteld ga nu naar het veld daar leer jij vliegen. Zonde om je hobby zo te beginnen, en al dat zo meer.
Toen mijn eerst gebouwde toestelletje vanaf tekening ( 3 jaar vrije vlucht gevlogen, en dus leren bouwen). ik was 12 jaar oud. Ik kom op het veld, zitten er 5 oude vandagen op een stoel, te wachten totdat er iets spannends gebeurd. Zelf vliegen doen ze niet, en word alleen maar geleuterd over de klein kinderen, en de vrouwen die zo ontzettend goed voor ze zijn.
Dan kwam ik daar, 12 jaar, gebouwd toestel, servo's ingelijmt met lijmpistool, roerhoorntjes van stukkies staaldraad in een rietje, en wielen van karton. Een speed 280 erop en gaan..
Dacht ik..
Dit kan zo niet!, Veel te gevaarlijk! "ja maar het werkt toch?" nee dat werkt niet! "meneer de flappen bewegen"nouja en zo verder. Leuk, 5 oudjes die elkaar aanvullen met grapjes over hoe het ding in mekaar zit. Ze hadden het anders moeten brengen tegen een jongen van 12 jaar, dan was het misschien nu anders afgelopen en had ik lekker gevlogen op het veld.
Onzin? Nee hoor, heb dit echt meegemaakt.
Tot voor kort gebeurde het weer. Ik kom daar aanzetten met een combat vliegtuig welke ik zo van het internet heb geplukt. De beste man vloog er al maanden mee. Alles zat degelijk in elkaar, alles zonder speling.
Weer de oude 5 vandagen. Nu een oudere jongen geworden, dus die jongen moet weten wat er wel, maar ook niet degelijk is. Ik werd afgekraakt van hier tot ginter, terwijl ik verdomme dat ding niet eens gebouwd had. " ik heb dat ding niet gebouwd!"hebbenw e niks mee te maken! Jij moet zorgen dat het spul in orde is. Vertel is hoe is het met die piper van je afgelopen laatst? "hoezo? de motor loopt niet vanwege speling op het big end" haha, dat kan niet! met een wegknikkend hoofd "tis zo! Ik zie het toch?" en vervolgens stond ik daar, met mijn combat kistje, weglopend, auto gepakt, en klaar was ik ermee
Had ik moeten weten voordat ik er mee aan kwam zetten volgens mij.
Goed maakt niet uit, ding had er al een vlucht of 30 zonder problemen opzitten.
Goed wat ik nu duidelijk wil maken?
Voor mij hoeft een club niet meer ( persoonlijk, ik hoor dat het soms anders is) en vlieg dus lekker zelf op een groot terrein zonder vliegclubs, auto's of mensen in de buurt.
Heeft dit wat te maken wat pattex zei? ja wel deglijk, er word gedaan alsof ik een jumbo op het platteland van 80 kilo door de lucht heen zeul. "zo moet je er ook mee omgaan" helemaal juist
Mezelf leren vliegen, mijn verantwoordelijkheden genomen, en nu zo'n 12 jaar aan het vliegen zonder dat ik er ooit iemand mee in gevaar heb gebracht,
Ja maar wat als dit en wat als dat? ook juist, tzal een eindeloze discussie worden, maar tis genoeg voor mij. Kdurf verdomme geen vliegtuig meer mee te nemen naar mn club. Lekker vliegen en de hobby leuk houden.
Kword er zo moe van.. Vliegen heb je gauw onder de knie, en vanuit daar ga je verder naar de lastigere kistjes. Bouwen is een tweede. leren vliegen doe je op een simulator, en vanuit daar een Multiplex Teddy.
Oke, de meneer jaagt een calmato van 3Kg rond op eigen houtje, dat gaat mij ook tever, maar de obsessie van sommige mensen....nee hoor, maakt voor mij het vliegen met dat soort collega's niet leuk, maar het wildfladderen des te leuker...