Robbe San Diego vragen.

Zoiets had ik ook in gedachte, maar kan het ook om vanaf de spiegel alles al vast te zetten en aan te sluiten en zo richting de motor te werken?
Een mogelijkheid zou misschien ook kunnen zijn om het motorspant aan te passen?
Hallo René,

Dat is een mogelijkheid, maar dan zou je in de bouwbeschrijving moeten nakijken of je dan geen dingen doet die later onomkeerbaar blijken...
Als bijvoorbeeld de ashoek niet goed is, zal de sturende drive niet lekker passen en hoge slijtage hebben.
Heb je de San Diego kit al in huis? Laat in dat geval eens wat foto's zien van de meegeleverde onderdelen voor de aandrijving.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

E74132AB-D06A-43D3-992D-67BC663898DF.jpeg
A4B284EB-8DCA-409F-ACB1-09FC22287A72.jpeg
CF66DBD9-ACF6-4B7A-ADCC-152B3E3F4D11.jpeg

Bij deze een paar foto’s.

De motoren zitten niet echt aan een spant bevestigd lijkt me.
Volgens mij zijn het motorsteunen.

Groeten René.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Klopt.
Onderdeel 24 bepaalt de hoek van de schroefas naar de spiegel, de motorsteun staat daar 'los' voor.
Niet bepaald een oplossing waar ik enthousiast bij sta te springen; het uitlijnen van de koppelingen luistert nauw, omdat je anders je lagers onnut zwaar belast, dat loopt niet mooi of rustig.
Het is en blijft een opnieuw uitgebrachte kit, waarbij geen moeite gedaan is om de fouten van het origineel van 20-30 jaar geleden te verbeteren...

Als het mijn boot was en ik de sturende outdrives wilde houden (nee, dus) dan pakte ik twee assen met een motorflens, zodat het uitrichten vervalt.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.bauer-modelle.com/epage...Shops/Bauer_Uwe46269592/Products/3.3291.Greun
Hier kun je motorvermogens aanhangen die probleemloos gehakt kunnen maken van de sturende outdrives en perfect uitgelijnd zijn.

Hier passen motoren op waar de as uit het vaste deel steekt.
Op de foto een 3654-1600Kv buitenloper op de motorflens in mijn Arowana, hier zit er een waterkoeling plaat tussen omdat dit een speedboot is, bij een schaalmodel kun je hier wel zonder.
Aeolian in position 02.jpg


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Voorlopig wil ik bouwen zoals aangegeven.
Het uitrichten zal zeker een uitdaging worden, wanneer dit erg problematisch gaat worden kan ik altijd nog gaan voor de optie die u voorstelde.
De koppelingen zijn inmiddels ook al binnen.

Nu de esc’s en de accu’s nog.
Ik weet niet of er grote verschillen tussen deze 2 esc’s zijn.

groeten, René.
 
Ik weet niet of er grote verschillen tussen deze 2 esc’s zijn.
Hallo René,

Ik ook niet, ik heb een paar van de duurdere (aangeschaft in navolging van een forumlid, die er ook een aantal in gebruik heeft), maar nog niet ingebouwd en getest, dus ik heb geen idee hoe het aanloopgedrag is.

Groeten, Jan.
 
Is duurder vaak ook (iets) beter voor esc’s?

groeten, René.

Dat zou fantastisch zijn als het zo zou zijn ;)
Helaas...

Erg lastig altijd om vooraf te weten hoe en of een Esc. goed is zonder ervaring van anderen.

Op YouTube staan wat testen met meetapparatuur tussen verschillende Esc. voor vliegtuigen met nagenoeg dezelfde specificaties. En of er verschillen zijn tussen de prestaties. Waar ik mij over verbaasde was het maximaal afgegeven vermogen. Dat lag bij een aantal Esc's hoger bij ook nog eens een lager verbruik. Zo zie je maar.

Persoonlijk zou ik ook voor de KMB-28 drives gaan. Of je moet een 3D printer hebben...
Ik ben echter erg bevooroordeeld op dit gebied ;)
 
Hallo Unusual RC,


Dankjewel voor uw reactie.
We gaan er wel uitkomen met die esc’s.

En wat die KMB-28 drives betreft, heel aantrekkelijk, maar voorlopig ff niet.
Misschien in de toekomst.

Groeten, René.
 
Hoes't? Nog vooruitgang?

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Nee, zeker geen vooruitgang, eerder stilstand[emoji4].
Ben er nl. nog niet aan begonnen.
Ben eerst nog met ander projectje bezig.
Maar het kriebelt.

Zal niet lang meer duren voor ik een start ga maken met de bouw.

Groetjes, René.
 
Even een oude Koe uit de sloot trekken.
Ik zit er over te denken een San Diego te gaan bouwen.
Nu weet ik dat het vaargedrag van deze op hoge snelheid niet top is .
Maar hij is ook voor erbij om op zomer avonden leuk mee te varen hoeft dan niet super snel te gaan .
Als ik snel wil pak ik mijn Mistic Cat of mijn Lizard wel .
Opbouw wil ik dan doen met 2 brushless outrunners 3536 en dan met een wat lager KV dan degene die Krick aangeeft zodat ik dan op 4S op dezelfde rpm uitkom ongeveer als de aanbevolen motoren op 3 S .
Denk dat ik dan een langere runtime eruit krijg.
Twee overbemeten esc’s van 60 amp ipv de 30 amp aanbevolen.
En ga er dan vanuit dat waterkoeling niet echt noodzakelijk is ( of zie ik dit verkeerd ? ) .
Waar ik ook aan zit te denken is om de assen met de kruiskoppeling ertussen te vervangen voor twee flex assen zodat wel de sturende aandrijving blijft maar er geen koppelingen tussen hoeven.
Dit idee komt vanwege dat ik vroeger een graupner Key Biscane had die ook een sturende aandrijving had maar zonder die koppeling maar met een flex as .
Dus zou dit ook te doen zijn bij de San Diego ? .
 
Hallo Tino,

De ruimte voor een stuk flexibele as is de lengte van de kruiskoppeling Navy 44, dat is 38 mm, waar de koppeling aan het sturende deel nog vanaf gaat.
De roeruitslag is dus redelijk beperkt, geen probleem als je de ruimte hebt, of beide motoren apart kunt aansturen voor een kleinere draaicirkel.
Mijn grootste bezwaar tegen een flexas, is het feit dat het verenstaal betreft, dat roest en moet(!) dus na elke vaart uit de boot gehaald worden, droog gemaakt en weggelegd tot de volgende vaart.
Bij een boot met een drivedog (en geen sturende aandrijving) is dit relatief eenvoudig, bij de San Diego moeten beide sturende drives er af (afstelling weg), wat een heel gedoe is, want de koppeling aan de motorzijde moet ook los.
Je hebt ook een stuk teflon in de schroefaskokers nodig, om whipping te voorkomen, ik weet niet of daar ruimte voor is bij de standaard schroefaskokers.

Op 4S kom je op outrunners met 650-800 Kv uit, afhankelijk van de gebruikte regelaars en props (meegeleverde props weggooien, dat is bagger!) zit je dan rond de 10.000 toeren onder last. Dat vaart dan zo:
Of je zonder waterkoeling uitkomt is een kwestie van proberen, de 100A regelaar in mijn M.A.S. werd onbehoorlijk warm na een drie kwartier continue stapvoets varen en schakelde thermisch af.
Na het aanbrengen van waterkoeling nooit weer last gehad.

Groeten, Jan.
 
Oke Jan duidelijk dus geen flex as en outrunners rond de 800 kv zat ik al aan te denken.
En denk dat ik dan voor alle zekerheid gewoon wel voor regelaars met waterkoeling ga .
Scheelt niet heel veel in de prijs.
Props vervangen had ik al in de planning staan om hier een paar graupner voor te nemen of een paar alu props .
Dank voor je input.

groet Tino
 
Boot is besteld nu wachten tot hij binnenkomt.
Motoren twijfel ik nog welke te bestellen de geadviseerde door Krick zijn 3536 outrunners 1250 kv ( 500 watt) en dan op 3 S .
Het idee is om zoals al eerder aangegeven op 4S te gaan varen met minder KV om het stroomverbruik te verlagen.
Nu kom ik motoren tegen met 910 Kv die dan 400 watt kunnen leveren.
Of 1050 kv die wel ook 500 kunnen leveren.
Of eventueel 3542 of 3548 uitvoeringen die dan zelfs meer kunnen leveren in uitvoering van rond de 800 Kv .
Is mijn gedachte goed als ik zeg dat dat laatste een betere optie is en dat die dan in principe het minder zwaar krijgen en dus in principe zelfs lagere stromen trekken bij een zelfde prop size ? .
 
Minder zwaar is een understatement, de 2 x 500W van de Krick motorisatie is volslagen overkill voor dit model, dat in de oerversie met twee Speed 600 ook al ver boven de schaalsnelheid kon varen.
En als je geen ruimte hebt om een poosje vol gas grote ovalen te varen, dan maakt het weinig uit of je voor 400 of 500W motoren gaat.

De 4250-800Kv in mijn M.AS. kan ook rond de 1000W opnemen, ik vaar er overwegend op wandelsnelheid mee, of nét op de step...

Groeten, Jan.
 
Oke dankjewel dan ga ik gewoon voor de 3536 uitvoering met 910 Kv .
En denk in combinatie met 50 amp watergekoelde ESC ‘s .
Is het nog noodzakelijk om ook het motorspant van waterkoeling te voorzien of is dit niet nodig ? .
Is mijn eerste niet speedboot die ik bouw vandaar de twijfels.

groet Tino
 
Dat hangt er van af hoe hard de motoren moeten werken, dus de gekozen schroef en hoe hard je er gemiddeld mee vaart.
Ik dacht ook zonder motorsteun koeling te kunnen, tot ik tijdens de maiden bij mooi weer (doorzichtige plastic afdekking, dus broeikas effect) last kreeg van een regelaar die thermisch afschakelde en vervolgens mijn vingers brandde aan de motor, die echt niet hard had hoeven werken, maar in datzelfde broeikasje loei heet was geworden in de zon.

Ik heb vervolgens waterkoeling op de motorsteun gezet (en de waterkoeling van de regelaar aangesloten) en nooit weer last gehad.
Waterkoeling 01.jpg

Een simpel plaatje met een gat van 3,2, mm er doorheen, beide uiteinden opheboord naar 4 mm en daar een stukje dunwandige alu buis in gelijmd.

Waterkoeling 03.jpg

in bijna al mijn boten gebruik ik een drukloos koelsysteem, dat ook bij achteruitvaren doorstroming houdt; de inlaat is een buisje dat in de vaarrichting onder een kleine hoek door de romp naar voren steekt, de uitlaat wijst naar achteren, ook onder een kleine hoek:

Waterkoeling 04.jpg


Waterkoeling 05.jpg


Zoals je op de foto's kunt zien steken de buisjes niet uit, hooguit een scoop van vingernagel dikte. Na een dot gas om het systeem vol te drukken, heb je ook bij stapvoets varen voldoende flow.
Omdat de M.A.S. een gestepte romp heeft, zitten in- en uitlaat vlak vóór de eerste step, anders zou ik alleen maar schuim op pikken, wat niet geweldig koelt. Bij een romp zonder steps zitten in- en uitlaat een centimeter of vijf vóór de spiegel, zodat ze altijd in het water zitten.

Het is wel zaak om de hele buizenboel en slangen zo laag mogelijk in de romp te houden, des te eenvoudiger is het om het systeem vol te drukken, dus geen slangen die tot onder het dek omhoog steken:

Waterkoeling 02.jpg


Het is even wat meer werk, maar werkt subliem.

In een kunststof romp gebruik ik styreen buisjes, want die kun je veel beter waterdicht in het vlak verlijmen.

Groeten, Jan.
 
Dankjewel voor de super uitleg.
Dan ga ik gewoon voor alle zekerheid waterkoeling in het motorspant maken ook .
Was ook al van plan om dat drukloze systeem van jou toe te passen.
En dat het met styreen buisjes ook lukt is heel mooi .
Was al aan het zoeken naar alu dunwandige buis maar styreen heb ik gewoon liggen gebruikt dit in mijn zeeaquarium op de doseerpomp .

groet Tino
 
Nog even 1 vraag is 1 systeem dan voldoende voor beide motoren/ regelaars of 1 per set ?
Gewoonlijk laat ik het koelwater eerst door de regelaar lopen en vervolgens door het motorspant, want in die volgorde valt er ook het meest te koelen en de motor is meestal overbemeten, dus die warmt maar weinig op.

Ga je met 'lauw' water (lichtjes overdreven, want als de flow continue is tijdens het varen heeft het koelwater nagenoeg dezelfde temperatuur als het buitenwater) in de tweede regelaar, gevolgd door de tweede motor, dan kan die in principe iets warmer worden dan de eerste set.

Grootste bezwaar tegen het in serie zetten van koelsystemen is de grotere hoeveelheid siliconenslang, die een veel hogere interne weerstand heeft dan de aluminium of styreen buis.
In mijn boten zijn alle grote lengtes alu, of styreen buis, alleen bij de regelaar en motor zitten zo kort mogelijke stukken siliconenslang.
Ik ken set-ups, waar pas vanaf half gas water uit de uitloop komt (bij een pick-up in het roerblad), vaar je langzamer, dan is de interne weerstand zó hoog dat de druk op de inlaat onvoldoende is om het water er door te krijgen.

Voordeel van een drukloos systeem is de onderdruk, die de uitlaat genereert, die helpt de flow ook bij lage snelheden in stand te houden.

Als je niet alles op het randje dimensioneert, qua stroom opname (regelaars), hoe hard de motoren moeten werken (weerstand in de aandrijftrein en propkeuze) én je de lengtes siliconenslang tot een minimum beperkt (of inwendig gladde PVC slang gebruikt, die je dan wél goed tegen afschuiven moet zekeren), dan zou je de koelsystemen in serie kunnen zetten.

T- of Y splitsingen zou ik niet gebruiken, als je niet kunt controleren dat beide koelsystemen een even hoge inwendige weerstand hebben. Water kiest altijd de weg van de minste weerstand...

Groeten, Jan.
 
Back
Top