Robbe schroeven

Hallo allemaal,
Kan iemand van jullie mij vertellen, of uit de codering die op de schroeven van Robbe staat welke draairichting de schroef heeft.
bij voorbaat dank, Leonardo048

Kan je toch zelf zien?
Houd de schroef met de dichte kant naar je toe.
De kant waar de as en de motor aan komt dus van je af.(die zie je niet)
één blad recht omhoog.

Zit de linkerkant van het bovensteblad dichterbij je neus dan de rechterkant, is het een rechtse schroef.

Vervelende is alleen dat sommige fabrikanten van schroeven juist weer vanaf de motor kijken, en een linksdraaiende schroef dan ineens in hun optiek een rechtsdraaiende is...

In de scheepvaart is mijn omschreven manier standaard.
Dat sommige model winkels het anders doen is vreselijk lastig.
Zag laatst een site daar stond het specifiek bij , dat er vanaf de motor werd gekeken.

Vervelende is alleen dat sommige fabrikanten van schroeven juist weer vanaf de motor kijken, en een linksdraaiende schroef dan ineens in hun optiek een rechtsdraaiende is

Het zijn niet de fabrikanten hoor
De Duitsers bekijken het van uit de Motor
De hollanders bekijken het van achteren naar de schroef
En dan is je arm die het verst moet uitstrekken om de rand van de bladen te pakken is ook de draairichting dus

Vervelende is alleen dat sommige fabrikanten van schroeven juist weer vanaf de motor kijken, en een linksdraaiende schroef dan ineens in hun optiek een rechtsdraaiende is

En dan is je arm die het verst moet uitstrekken om de rand van de bladen te pakken is ook de draairichting dus

maar wel van het blad dat naar boven staat.......(voor de volledigheid en correctheid)

Wel vreemd dat een Hollands bedrijf als Raboesch ook vanaf de motor kijkt...

Oorspronkelijk geplaatst door Indoorvlieger
Hollands bedrijf als Raboesch ook vanaf de motor kijkt...

He knul je begrijp het gewoon niet
Als je een schroef bekijk van af achteren
Dan is hij voor ons begrip rechts
En bij onze duitse buren is hij ineens links
De schroef blijft dus het zelfde
mvg
Frederik

:yes:

Toch heb ik hier ergens weleens gelezen dat er toch de verkeerde werd geleverd.
Want als er bij mij een rechtse onder het schip moet, dan moet ik toch echt (bij raboesch) een linkse bestellen.
Als je dan niet weet dat die firma de Duitse "kijk richting" aanhoudt, heb je echt niet de goede.

Oorspronkelijk geplaatst door Indoorvlieger
Hollands bedrijf als Raboesch ook vanaf de motor kijkt...

He knul je begrijp het gewoon niet
Als je een schroef bekijk van af achteren
Dan is hij voor ons begrip rechts
En bij onze duitse buren is hij ineens links
mvg
Frederik

Ik begrijp het prima, Frederik, dat onze oosterburen van de motorkant kijken en dus anders dan wij en dat je zo dezelfde schroef zowel links- als rechtsdraaiend kan noemen. Maar zij zijn niet de enige, het Nederlandse bedrijf Raboesch doet het namelijk ook, vanaf de motor kijken, dat is het enige wat ik even als aanvulling kwijt wilde. :rolleyes:

Op de Robbe schroeven staat een pijl (een soort logo van Robbe) met de diammer en op de schroef die ik heb staa dan K 60 R
Ik denk dat dat 60mm diam. en rechtsdraaiend betekent

Is dit een conclusie of een vraag,
als je wilt dat wij er iets van moeten vinden, zal je toch een foto moeten plaatsen met een schuifmaat erbij.

Mijn glazen bol is nogal bewolkt vandaag.

Ik ga ondertussen verder met het maken van een eigen messing schroef rond 100mm met 4 bladen.(rechtsdraaiend)

Blijft leuk... Al mijn 1:1 schepen hadden een schroef die de meeste tijd rechtsdraaiend was, zoals wij dat in Nederland definieren. linksom ging ie alleen wanneer we achteruit wilden... Enne het waren toch echt geen buitenboordmotoren die wij in het schip hadden staan.

Back