Robbe U 31 versie 1.1 : schroef, techrek, tweede ballastsysteem, periscopen, toerenroeren

hallo lex

dus jij aapt ook na wat dat nokje betreft op die radar servo
het lijkt me net het zelfde systeem als een ruitenwisser motor hahumm
hahahahahaha

wel slim bedacht en netjes gedaan die wtc
hoe hou je die toch zo proper ???????

groetjes raf
 
@Lex:

ben je niet bang dat die twee bakjes bovenop je WTC (boven de waterlijn?) wat problemen oplevern. Je hebt hierdoor in principe meer volume nodig in het ballastsysteem. Dat kan je natuurlijk weer compenseren met bijbehorende hoeveelheid lood maar dan ligt de U weer lager t.o.v. de waterlijn aan de oppervlakte. Alle materialen van die (meesterlijk mooie!) periscopenconstructie bij het totaalgewicht van de U opgetelt zal de boot sowieso al dieper in het water doen liggen.
Je hebt in feite de boot wat onstabieler gemaakt door het toegenomen gewicht in de toren (langsstabiliteit dus minder) maar dat zal gezien het totale gewicht van de U31 (en de lage positie van het loodballast) wel meevallen.
Misschien zie ik spoken (ik ken het gedrag van de U nauwelijks en twijfel zeker niet aan je bouwkwaliteiten) maar ik zou eerst even testen voordat je de kastjes permanent bevestigd. Je weet nooit....
Ik heb aan de hand van jouw foto's gelijk de ideale constructie van de periscopen/snuiver/antenne/radarboel voor m'n U5001 ontdekt. Thx!!!:worship:

Jos
 
hoi Jos,

Blij te zien dat je weer wat computertijd tussen de drukte door gevonden hebt.
ik zou eerst even testen voordat je de kastjes permanent bevestigd.

TE LAAT... !! Maar ook rekening mee gehouden. Zoals je op de vorige bladzijdes had kunnen lezen (... gniffel...;)) heb ik er een tweede ballastsysteem in gezet met een tank van 700cc inhoud. Daarvan heb ik ongeveer 350-400 cc nodig voor de bakjes, de overige inhoud gaat op het conto van het iets hoger in het water laten liggen van de WTC. Met de standaard zuigertank van 600cc ligt lag de versie 1.0 onderwater op periscoopdiepte en bovenwater net op waterlijn. Qua ballast versus drijfvermogen zit ik dan met de totale wijzigingen aan versie 1.1 denk ik goed.

Onstabiel gaat dat ding echt niet worden. Ze lag al als een blok in het water met die 9 kg lood in haar buik, een ietsje meer heen en weer slingerende toren is zelfs meer natuurgetrouw denk ik.

De stabiliteit in de lengterichting zou moeten verbeteren door die extra 300cc die de WTC hoger komt te liggen. En de bakjes zelf werken hier ook aan mee. Aan de plaats van de bakjes is sowieso niets te doen, dit is de enige mogelijkheid. De versie 1.0 had hier in de lengterichting een wat onstabiel vaarbeeld (wat met de roeren op te heffen was) en ik hoop dat die 300cc genoeg is, maar daar zit bij mij ook nog een vraagtekentje. Of anders de ballasttanks nog wat verschuiven en een strategisch geplaatst stukje schuim in het achterschip. Mocht ik meer nodig hebben is er nog ruimte in het techrek om de tweede tank op 850-900 cc te brengen, dan houd het echter op. Of ik moet het heeeelemaal anders aan gaan pakken, maar eerst maar eens kijken hoe het zo lukt.
 
Hallo Lex,

Prachtig idee zo om de perescoop zo te laten werken. ik wil de srvo's een spindel aan laten drijven om deze op en neer te laten bewegen. en ook in een doosje. Lijkt me minder storingsgevoelig ( mechanisch gezien)
Ben weer druk aan het bouwen aan mijn Zwaarvis en schiet al aardig op. Je duikrevgeling gaat er zeker in en wil toch de ventielservo vervangen door een magneet klep. Kan deze hellaas nergens te pakken krijgen. Jullie wonen toch op het gebied van submodelbouw in een bevoorrecht deel van het land. ( Verhuizen zit er niet voor mij) Weet je een adres waar ik deze vinden kan?

Groet leo Bil
 
Hoi Leo,

Even googelen op "festo" , dab zou je wat moeten kunnen vinden. PB me even voor de noodzalijke wijzigingen aan de aanstuurmodule om er een magneetklep mee te bedienen. Vergt wel wat (eenvoudig) soldeerwerk.

Een spindel gaat ook, maar veel te langzaam in mijn ogen. Zeker als je die met een servo aan gaat drijven. Vandaar dat ik dit hevelsysteem vaker toepas. Eigenlijk is het alleen af en toe de geleidebuizen met een doekje in de siliconenspray zetten, dan blijft alles soepel lopen.
 
Laatst bewerkt:
Het tweede doosje is nu ook klaar.

16024938367764da5.jpg

Hierin twee servo's voor de torenroeren en het plateau met snuiver en antennes.

Detail van het hevelsysteem voor het plateau. Een rechtstreekse stang gaat niet door de vorm van de toren.

160249383677ae9af.jpg


Zo ziet het geheel er dan uit met alles ingebouwd

1602493836778a780.jpg


En een filmpje hoe het nu beweegt. Met name het plateau lijkt in de film schokkerig naar boven te gaan, dat is in het echt mooi vloeiend. En in het 'uitgeklede' deel zie je rechts achteraan het plateau nog een draadje.
Dat moet nog aangesloten worden en is van het toplicht in de voorste antennemast.


(even op het filmpje dubbelklikken, dan ga je naar Youtube zelf. Daar is het onderste deel niet zwart vervagend en is het mechaniek beter te zien)

Nu is het dichtschroeven, en de boot opnieuw uittrimmen. Dat zal echter nog even op zich laten wachten, bebebebeetje fris buiten ....;) :xmas: Misschien ga ik ook nog de snelheden anders instellen maar dat is even kijken hoe het er op het water uitziet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo lex

mooi gedaan en het loopt prachtig

en nu kom ik roet in het eten gooien hahahaha
ik heb toen een film gezien over deze boot en die kon met de radar juist boven de golven uit zo mooi op diepte blijven liggen dat het niet meer normaal was
dus die radar mast kan alleen afzonderlijk van het platform omhoog
de mast volgde zelfs de deining van de golven mee zodat de radar steeds boven water bleef
maar das mugge ziften natuurlijk of je moest nog plaats voor 1 servo in een baje hebben dan wordt het een uitdaging

prachtig werk krijg er zin in om dit ook bij de u2540 te gaan doen maar dan met het extra bakje voor de voorste duikroeren opnieuw ontwikkelt worden want nu zit het dus onder de toren en daar neemt het plaats voor de periscopen in
een kijken wat er gedaan kan worden


groetjes raf
 
Hoi Raf,

dus die radar mast kan alleen afzonderlijk van het platform omhoog
de mast volgde zelfs de deining van de golven mee zodat de radar steeds boven water bleef

Dat verhaal heb ik ook gehoord. Ik denk dat de servo niet zo de uitdaging is, maar dat wordt me net te gek. Meer een uitdaging is dan het op en neer gaan op de golven. Misschien is dat met een supergevoelige LTR5 te doen, maar ik laat het maar lekker zo. ;) Je kunt het ook te gek maken hahaha. :D
 
Hallo Lex.
Het ziet er weer prima uit, as usual.
Vanaf het ziekbed (snotter, rochel, hatsjoe, kreun en bibber) :halfrobot: de groeten.
 
Echt heel fraai dit Lex.

Ik heb geluk met de Ohio dat daar ook zo'n verhoogd dek op ligt om doosjes onder te verbergen. Ik zie een 'Copy & Paste' actie in het verschiet :)
 
@Roel,

Hopelijk heb jij een beetje goede uitgaande virusscanner op je PC dan ... anders liggen we van het weekend allemaal te proesten!! :hammer:

Beterschap!
 
Vandaag heb ik maar eens 'misbruik' gemaakt van wat door de weermannen en vrouwen aangeduid wordt met "veel te zacht voor de tijd van het jaar". Geen ijs meer in de tuinvijver en een graadje of 10, mooi genoeg om de U 31 in de nieuwe uitvoering eens te trimmen.

Maar eerst hoe de beide doosjes er nu uitzien afgedicht met lexan deksels:

1602494e444553dbf.jpg


En een blik op de zijkant. De boutjes moest ik "omgekeerd' plaatsen omdat anders de toren er niet meer goed ging. Onder de moertjes zit een alu strip zodat het plastic van de doosjes niet gaat vervormen.

1602494e444595063.jpg


En toen te water! Eerst de waterdichtheidstest. Geen bubbeltje te zien, dat gaat alvast goed.

1602494e4445ce1f7.jpg


Zo ligt ze nu bovenwater. Ongeveer één centimeter hoger dan voorheen wat zo goed als exact de juiste waterlijn is.

1602494e448e32e14.jpg


Hiervoor bleek ik ongeveer 1,4 kg lood uit de kiel te moeten verwijderen. Toen even schuiven met het resterende stuk, en vastzetten met een parkertje door de kiel.

Toen naar onderwater. Hier bleek mijn vijver toch net iets te ondiep te zijn. Maar voor 95% is ze nu goed getrimd, de rest zal de eerste beste keer in dieper water moeten gebeuren.

1602494e447206191.jpg


Nog wat bovenwater plaatjes:

1602494e44725fe89.jpg


1602494e447295682.jpg


Nu nog verder varend de LTR 5 opnieuw afstellen, en wat fijn trimwerk verrichten. De boot lijkt onderwater iets achterover te liggen, maar dat kan ook aan de waterplanten liggen die haar iets omhoog drukken. In ieder geval ligt ze met lege tanks mooi hoog op het water, hopenlijk heeft dat ook z'n effect op de vaar stabiliteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Lex! ik had er over gedacht om naar het water te gaan vandaag, maar ben toch maar de schuur ingekropen... ideaal hobbyweertje!!
 
Hoi Lex,

Boven water ligt hij in iedergeval perfect, onderwater duikbril op, kop onder water en kijken, of even aan de vissen vragen :bday:

Gr. Rob
 
Back
Top