Robbe U 31 versie 1.1 : schroef, techrek, tweede ballastsysteem, periscopen, toerenroeren

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 11 nov 2008.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Prima Roel, ik heb hier nog wel een extra schep staan ... :cool: :D
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dat spitten gaat toch niet veel uithalen denk ik
    want lex kennende wordt de volgende boot dan toch weer tegroot voor de vijver hahaha
    wel mooi werk ik sta te poppelen om al dit moois weer in het natuurlijke ellement bezig te gaan zien

    groetjes raf
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Lex kan een schop krijgen...
     
  4. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Shovel !!

    Gr. Rob
     
  5. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    "kick"
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Vandaag heb ik voor het eerst met de U 31 versie 1.1 in open water gevaren. Nou ja open, een vaarbak in een tuincentrum in Dronten. Duiken ging er niet, de eeuwige vraag van "hoe diep kan die dan?" was eenvoudig te beantwoorden met "tot op de bodem, ongeveer 40cm diep".....

    Het exacte trimmen laat dus nog even op zich wachten, maar het bovenwater vaargedrag is in ieder geval een stuk stabieler geworden. Die ene cm die de WTC buis hoger in het water ligt is net genoeg om het voor en achterover kantelen te verminderen. In de bocht wil de achtersteven nog steeds wel naar beneden, dat ligt denk ik gewoon aan de rompvorm.
     
  7. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi,

    Dus als ik het goed begrijp heb jij geen 11 steden tocht onderwater gevaren?:sleeping:

    Nou ik ben vandaag voor het eerst weer aan de gang gegaan, en heb mee een vraag voor je.

    Die diam. van de pvc tank is te groot voor de tech. rek, heb jij hem er opgelegd en dan vast-gemaakt of de bak breder gemaakt.

    Gr. Rob
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Rob,

    Ik heb de uitsparing proter gemaakt. Wel dezelfde breedte, maar langer uitgezaagd zodat de beide tanks plaats hadden. (zijn dezelfde diameter) Daarna met aluminium U-profielen de boverzijde versterkt (trekkrachten en doorbuigen), en in de hoeken onder in het techrek twee alu buizen gelijmd om de torsiestijfheid weer op peil te krijgen.
     
  9. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge,

    Is gebeurd , dank u. past perfect, ik bedoelde ook dat diam. hetzelfde was, het ging om de uitsparing.

    Gr.Rob
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2009
  10. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Mogge Lex,

    Ik heb een vraag voor je, hoe ziet bij jou de onderkant van het laatste stuk van de romp voor de kegel eruit ik heb echt een probleem om dat mooi sluitend te krijgen de randen wippen omhoog als ik het voorzichtig aandraai,
    .
    ik heb aan de bovenkant geen schroefjes gebruikt en hij sluit mooi aan, maar zodra hij vast zit met de vier schroefjes gaat hij aan de onderkant (dus bij die split) openstaan wat ik ook probeer hij sluit niet, alles is passend hoe heb jij hem dat geflikt?

    groeten Rob
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Rob,

    Had ik ook, is een foutje van Robbe. De hak van de steunspant waar het achterschip omheen valt steekt niet ver genoeg naar beneden. Ik heb daar een 2mm (dacht ik, anders 3mm) dik vulplaatje onder gelijmd waarna de 'kiel' van het losse achterschip er wel mooi tegenaan komt te liggen.

    Ook heb ik een stukje abs halverwege dat 'vouwdeel' gelijmd. Dat valt aan de binnenkant over de naad heen en schroef ik aan één kant vast aan het andere deel. Dan heeft die naad wat steun, anders zit hij van hak tot ringspant gewoon los. Dat leek me niet zo stevig, zeker als al dat water er in hangt bij het uit de plomp halen van de boot!
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2009
  12. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Lex ,

    100 punten, dat stukje abs had ik er al opgeschroefd maar dat is niet genoeg, dat stukje
    van de hak loopt wel even wijdig met de rest v/d kiel , is het dan toch nodig een stukje
    van 2mm erop te lijmen, ik vraag het maar want anders wordt het toch weer verwijderen
    geblazen:eek:nweer:


    Gr. Rob
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Maak anders eerst eens een foto'tje van hoe het bij jou zit om zeker te zijn. Als ik bij mij het achterschip er zonder vulstukje omheen legde zat er 2mm ruimte tussen onderzijde hak en "kiel" achterschip. Bedenk ook dat het achterschip een stukje on het voorste deel moet vallen. De hak moet net zo diep steken als het vlak waar het achterschip overheen moet vallen.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2009
  14. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    hier zijn wat foto's hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.Ik heb een stukje ABS er in gelijmd,om aan de andere kant te schroeven en dat past goed denk ik moet het namelijk nog boren.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr Rob
     
  15. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Lex

    Heel de middag aan geprutst maar nu zit het goed gelukkig ben hem nu aan het afwerken
    de vlekken wegschuren enzo...
    Bedankt in ieder geval.

    gr Rob
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Rob,

    Zo te zien heb je hier net zo'n beetje het enige pasprobleem van de U 31 te pakken. In het MbA artikel heb ik er het volgende over gezegd:

    Maar voordat er überhaupt geschroefd kan worden kom ik nog een probleem tegen. Eigenlijk is dit het eerst punt dat er iets echt niet blijkt te passen. Om de einddop komt een spant waar het omheen gevouwen achterschip op steunt. Aan de onderzijde van het spant komt een hak waaraan het achterschip vast geschroefd wordt. Ik had de WTC buis de voorgeschreven 20 mm laten uitsteken uit de romp. Als je dan het spant erop past kan die niet ver genoeg naar voren, de hak is te lang. Daarnaast past het spant wel keurig naadloos in het achterschip, maar verder naar voren dan zou moeten. Hij komt op 31 mm vanaf de voorzijde te liggen. Dat is op de WTC precies ter hoogte van de O-ring voor de afdichting, en dat gaat dus niet lukken. Als oplossing schuif ik de WTC daarom 5 mm verder naar voren de romp in, dan komt het spant net 3 mm achter de O-ring op de einddop te liggen. In de boeg is daar net ruimte genoeg voor. De hak kort ik 8 mm in, en hierna kan het spant op de voor het achterschip wel goed passende plaats op de dop gelijmd worden.

    Hier komt het nadeel van de missende 1:1 bouwtekening naar boven, je kunt nergens nameten hoe het zou moeten zitten. Alles moet zelf gaandeweg opgemeten worden. Zo blijkt er tussen de hak en de onderzijde van het achterschip ook nog 2 mm ruimte te zitten. De hak zit dus eigenlijk te hoog. Hij moet in één lijn liggen met de kiel, en dat doet hij dus niet. Door er een plaatje 2mm ABS extra onder te lijmen los je dat eenvoudig op, en bovendien heb je dan meer ‘vlees’ voor de bevestigingsschroeven van het achterschip. Zo is het eerste serieuze pas-probleem van dit steunspant getackeld. Al ben ik wel verbaasd dat er hier plotseling bij één onderdeel dríe zaken niet kloppen. Plaats van de spant, lengte van de hak, en hoogte van de hak. Na in de vorige bouwfases bijna uitsluitend perfect passende delen door je handen te hebben gehad is dit toch wel onverwacht.


    Ik vermoed ook dat jou achterschip strak om het spant ligt, en dan onderin nog een milimeter of 2-3 te kort komt om mooi aan te sluiten. Ik neem aan dat jij al het één en ander gelijmd hebt zodat je het spant niet kunt meer verplaatsen. Je kunt dan voorzichtig het spant aan de buitenkant schuren zodat die wat kleiner word. Overal evenveel, dan hou je de vorm zoals die moet zijn. Zoveel er af schuren totdat het achterschip onderaan sluitend tegen elkaar past. Het spant mag daarbij liever iets te klein worden dan te groot blijven. Het achterschip zet zich namelijk toch vanzelf tegen het voorschip aan als je het zaakje in elkaar schuift.


    Dan nog de hak. Op de foto staat die zo te zien niet helemaal in lijn met de kiel. Hierdoor komt er ook spanning in het materiaal bij het vastschroeven. Hij zou zo moeten zitten zoals de gele lijn:

    [​IMG]

    Als je de hak rechtzet zal er waarschijnlijk toch nog een passtukje tussen moeten.

    [edit] onder het typen heb je jou laatste bericht geplaatst, had ik niet gezien. Mooi dat het nu goed zit! [edit/]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Lex

    Bedankt voor de uitleg maar op de foto staat het inderdaad niet in lijn maar in het eggie wel ;) ben al blij dat het eindelijk zit daar is toch nog echt wat aan te veranderen wat Robbe betreft denk ik zo heb er wel 6 schroefjes in de hak gezet

    Gr Rob
     
  18. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hallo Lex,

    Het past , ik ben tot diep in Bar tijd bezig geweest :morning: van de spant heb ik niet veel
    last gehad ongeveer 0,5 mm weg geschuurd en het past perfect.

    Alles mooi glad geschuurd, de servo doorgangen gelijmd en staan nu te drogen in de garage.

    Na alles opgeruimd te hebben, en een klets bier genutig te hebben, ben ik maar na mijn kooi
    gegaan:sleepy:

    Gr. Rob
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Vandaag heeft de U 31 dan eindelijk in open (snert-) water gevaren. Ze bleek bij het afrtimmen nog ietsje achterover te liggen op periskoopdiepte. Nu dus geen waterplanten die klaarblijkelijk het achterschip in de vijver stikum ondersteunden... Maar na het nu correct uittrimmen lag ze bovenwater een tikkie voorover. Niet veel, maar net genoeg om bij een lagere snelheid toch weer zelf onder te willen duiken, met een bovenwater komende schroef.

    Ik ga dan ook de zuigertenk nog een centimeter of anderhalf naar voren verplaatsen. Dan moet er weer wat uit het techrek gezaagd worden, maar er is nog net ruimte voor. Hierdoor hoop ik dat ze dan na correct onderwater trimmen bovenwater een tikkie achterover komt te liggen wat een beter vaarbeeld op zou moeten leveren. Wordt weer vervolgt. Zo is er toch nog weer werk aan de winkel voor de Subsail ;)
     
  20. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    hoi Lex,

    Het begint op te schieten, ondanks het plamuren van naden:eek:nweer: maar het ziet er uit

    Een vraag; ik wil mijn duiktank proportineel aan sturen zoals engel, welke nr of type mot ik hebben ? god zal u lonen !!!

    Gr. Rob
     

Deel Deze Pagina