Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. Beste duikgekken,

    Voor diegenen die erop hebben gewacht en het geduld hebben gehad. De Robbe U2540 is eindelijk geleverd. Op een Duitstalig forum (te bereiken via www.sonar-ev.de) staan de eerste foto's. Nu afwachten hoe hij werkelijk is geworden. Een boot van die lengte zal wel wat problemen geven met dynamisch duiken.

    Danny
     
  2. kwiklink

    kwiklink Guest

    en in modelbouw aktueel nr 102 van september staat de advertentie....
    gaat aan gewerkt worden, kwikreview binnen 4 maanden?
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.637
    Locatie:
    Betuwe
    Dat wordt wel heel 'kwik'... :wink:

    Roel
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    Ik heb de doos kunnen bekijken
    bedankt de mensen van toy1 in bergeyjk
    het is een fentasties model
    robbe heeft geleerd van zijn vorige fouten zo te zien

    de slots zijn nu uitgefreesd inplaats dat men zoals bij de u-47 de stukken er in moest lijmen

    het gedeelte om de romp helften aanelkaar te zetten overlappen nu een goede 10 cm
    vroeger moest men stukjes aan de roimp lijmen waar dan het andere gedeelte overheen komt
    dat geeft nogaltijd barsten in mijn romp

    de wtc is van een ander materiaal gemaakt

    en hij is heeeeeeeeeeeeel groot

    ik ben vanplan om nog eens te gaan kijken en dan hopen dat ze de prijs hebben want die wisten ze nog niet (kwam juist van de pallet af)

    en dan mischien heel mischien wie weet



    sportieve groeten raf
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Jammie, jammie:


    [​IMG]


    En voor de 'detail-gekken' (zoals ik):

    [​IMG]

    [​IMG]


    Helaas NIET de mijne...., maar nu de 2540 formeel 'los' is kan ik deze foto's eindelijk laten zien....


    Jos (weer aktief aanwezend na wat privé-problemen)
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik ben vanaf vandaag de bezitter van een u 2540

    grote doos
    grote boot en veel lood

    dikke problemen want hoe ik hier de baionet coppeling moet gaan inbouwen weet ik nog niet

    het achterste stuk schuift over het voorste
    waardoor er een zeer kleine naad over blijft
    maar de baionet sluiting die kan ik dus niet zetten

    ook de stop heeft weer zo een klein lipje zoals bij de U47
    dus een renuur voor een o ring er in draaien gaat niet .
    problems problems
    we zien wel hoe ik of iemand anders ze gaat oplossen


    sportieve groeten raf
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Aha!

    toch een voordeel als je geen centjes hebt om'm al aan te schaffen: een ander gaat voor mij de problemen vinden en oplossen!!

    Succes Raf!!!


    Jos
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    effe een paar fotokes posten


    [​IMG]

    [​IMG]

    sorry voor de geel plakkerkes maar het is stunt en vlieg werk wat ge hier ziet
    ik zou hem nog klaar willen hebben voor 9/10 oktober

    sportieve groeten raf
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    jos die foto's die je gepost hebt zijn wel niet van de robbe u 2540
    die zijn van een andere boot


    sportieve groeten raf
     
  10. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    @RAF... je hoeft je niet te verontschuldigen omdat je zo snel al foto's wilde posten... maareh ge had ook witte plakkerkes kunnen gebruiken :oops:
     
  11. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Niet helemaal: was 1 v.d. concept-modellen!

    Jos
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo Jos

    ik dacht het wel
    ze hebben aan het achter steven aan de linker kant weer iets te bakken gemaakt
    ik moet er niet aan denken de boot zo te gaan bouwen
    verschrikkelijk ziet het er uit
    er is een stuk aan de rompzijkant gezet om de stang en de kopeling van het roer af te dekken
    daar zal ik iets op moeten vinden
    dit is maar een van de vele kleine probleempjes
    ik heb nu de trailer klaar en kan nu aan de romp gaan beginnen
    de trailer is opgebouwd zoals de U96
    alleen hebben ze het nu beter en steviger gemaakt
    nu ga ik aan de boeg beginnen


    sportieve groeten raf
     
  13. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Zeg Raf,

    als je de 2540 op 9/10 oktober klaar wil hebben....ga je tot dat weekend nog een keer slapen of spaar je dat op en doe je dat in 1 keer achter elkaar ná Hengelhoef??????

    Jos
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    nee Jos
    ik heb daar een betere oplossing voor
    morgen moet ik om 7.45 in het hospitaal zijn en daar doen ze me dan inslaap voor men operatie aan mijn schouder
    Als ik nog terug wakker wordt 8O dan heb ik een bultje bij elkaar geslapen en kan ik weer een paar dagen er tegen

    ik ben daarom met de grote stukken in de weer zodat ik nog met een arm verder ga kunnen werken
    maar geen nood ik ben in hengelhoef er zeker bij en de U nogwat gaat zeker varen
    al zal ik mischien niet aan het roer staan
    je gaat versteld staan van de veranderingen die hij heeft ondergaan
    nu begint hij eindelijk lekker te varen
    juist nog lasnaden en klinknagels dan laklaagje er overheen en klaar
    hij staat nu in de grijze primer en die kleur is niet helemaal verkeerd

    sportieve groeten raf
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    nog heel de nacht aan de u 2540 gewerkt
    de spanten zitten er in
    de WTC is klaar en de motoren zitten er in
    nu nog een stuk uit de carrier zagen om de pomp te kunnen plaatsen.
    bepaalde spanten in de carrier heb ik er los in gezet om ze later te kunnen verwijderen daar ik een duiktank ga in bouwen heb ik die niet nodig en zitten ze alleen maar in de weg
    nu de vraag wat ik met de extra buizen ga doen
    de mensen die de U47 reeds kennen die weten waar ik nu over ga praten
    je hebt dus de WTC en daarboven heeft robbe nu twee waterdichte buizen geplaatst
    ik zie er het nut voorlopig niet van in dan dat ze alleen meer drijfvermogen gaan leveren wat dan weer moet gecompenseerd worden door meer lood in de kiel te leggen
    wat pure onzin is .
    stabiliteit is het enige wat ik er aan kan winnen maar of dit de manier is weet ik nog niet
    het probleem is als ik ze weg laat dan moet ik ook twee lood klompen weg laten die ik dus later heel moeilijk kan in bouwen als de boot eens klaar is.
    nu vandaag zal ik niet veel kunnen doen want ik heb een hospitaal bezoekje voor de boeg .


    sportieve groeten raf
     
  16. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Raf,

    terwijl jij onder het mes ligt (lag) even mijn gedachten laten gaan over het 'lood-probleem'. Het volgende begrijp ik uit jouw verhaal: Ik neem aan dat het dezelfde constructie is als bij de U-47: de ballastkiel. Bij de U2540 betekent het weglaten van de 'balans-buizen' (laat ik ze zo maar noemen) minder drijfvermogen, dus ook dito minder lood in de kiel. Als de boot dicht-gelijmd is kan je de balastkiel waarschijnlijk niet meer plaatsen....
    Is er een beetje ruimte tussen de WTC en de romp? Dan misschien aan het werk met zakjes (of condooms) met loodkogeltjes. Gevuld zijn deze redelijk goed te vormen en bijna overal tussen te krijgen. Wel een aanrader om je kiel vooraf in compartimenten te verdelen (schotjes bouwen die je om de 10 cm. tussen WTC en kielbodem plakt), zodat de zakjes loodkogels niet kunnen verschuiven nadat ze zijn ingebracht.

    Losse kogeltjes in deze compartimenten storten is ook een optie, nadat de boot is uitgebalanceerd dan de kogeltjes fixeren door via gaatjes in de onderzuide van de kiel epoxyhars te spuiten. Nadeel van dit laatste: krijg je d'r nooit meer uit!

    Zomaar een gedachte....

    Ik hoop dat je voldoende pijnstillers krijgt om toch door te kunnen knutselen!
    Sterkte.


    Jos.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo Jos

    ik ben terug thuis en zit vol met spul dat de pijn wegneemt
    dus terug aan het bouwen


    de constructie is ongeveer hetzelfde alleen op een paar plaatsen verschilt de u 47 tegenover de u2540
    de u 2540 heeft 4 loodblokke
    twee worden links en rechts in de romp vast gelijmd dicht tegen de bodem
    in de kiel is er een u prfiel ingelijmd waar nog eens twee blokken lood in kunnnen verschoven worden

    ik ga nu eens passen meten of ik er geen drie achter elkaar in kan krijgen
    want ik op dit ogenblik nog niet weet is of die buizen nodig zijn
    daar ik met een duiktank ga werken en niet zoals mij de u met een baxterzak
    deze boot krijgt een gevormde duiktank die ik met een pomp ga volpompen net zoals die baxterzak maar de lucht die uit de tank komt die gaat in de WTC
    de pomp schakeld af als de tank vol is
    deze tank heb ik ook voor de u47 klaar maar nog niet ingebouwd .ik win daar 100 gr aan ballast mee.
    wat weer resulteerd dat de u47 mooier aan de oppervlakte kan komen te liggen.
    de u2540 die krijgt ook zo een tank maar ze is haast dubbel zo lang en ik moet nog testen hoeveel er in gaat
    dus daarom weet ik nog niet of ik de buizen volledig of een stukje ga gebruiken
    want dat is het mooie aan dit ontwerp ik kan de buizen er later nog inschuiven


    sportieve groeten raf

    ps het is een heeeeeeeeeeele boot die hier op tafel staat
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik heb de achterste servo's ingebouwd
    het probleem is dat de grondplaat waar de servo's opkomen testaan wel dik genoeg is maar de plaat is te lang en door de uitsparingen van de servo's plooit ze tamelijk veel (teveel naar mijn goesting)
    nu heb ik van afval twee verstevigings balkjes gemaakt en die aan de ondrzijde er tegen aan gekleefd
    kijken of het een oplossing is geworden als alles droog is
    de stuurstang doorvoeringen heb ik zelf gemaakt en die zijn ook reeds gemonteerd
    koperen koppelstukken van gasleidingen die ik aangepast heb .
    de water intake van de pomp is ook geplaatst
    ik ga de carryr niet meer doorzagen zoals in de u47 ik zet de pomp aan de binnen kent van de carryr vast
    er is nog een beetje plaats tussen de pomp en de regelaar (juist de dikte van de zijplaat van de carryr)


    sportieve groeten raf
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    [​IMG]
    de wtc zoals hij nu klaar is

    [​IMG]

    de veranderingen om de pomp te kunnen inbouwen
    [​IMG]
    de onderzijde van de pomp
    zo gaat ze maar net in de WTC buis er is nog 0.5 mm speeling tussen de bevestiging en de WTC buis
    [​IMG]
    de waterdicht doorvoeringen die ik bij de u47 ookheb gebruikt en die ook in al mijn andere duikboten zitten
    [​IMG]

    hier heb ik de kleine WTC gezet die de voorste roeren aan drijft en het uitklap mechaniek.
    de toren is afneem baar en ik vraag me af waarom ze die wtc daar niet hebben gezet.
    volgens plan staat hij twee spanten meer naar voor maar dan komt hij onder het dek te zitten .
    als er dan ooit eens iets met een van de servo's of een waterlek is dan moet je het dek volledig gaan afbreken
    normaal is het dek een geheel met de romp maar zoals voorzien op het plan moet het worden vast geschroefd en dat doet enorm afbreuk aan het model
    ik ga het dek er op lijmen en dan mooi glad met de romp gelijk schuren zodat het een geheel gaat vormen
    de servo's die ze aanraden om in die kleine wtc te bouwen zijn ook een mis stap van robbe
    er bestaan nu servo's die de zelfde stelkracht hebben en die maar de helft zo dik zijn en niet langer of hoger
    dan blijft er genoeg plaats over om nog een schakelingetje in te bouwen om het mechaniek te beveiligen tegen sturen met ingeklapte stabilisator vinnen

    dat was het zowat voor nu mischien vanavond nog wat meer info
    reacties zijn altijd welkom 1000 weten meer dan 1 niet

    sportieve groeten raf
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
     

Deel Deze Pagina