Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

  • Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
[/quote]hallo


de kleine wtc is aangepast
er kunnen twee slanke servo's in plus nog wat elektronica
ik heb ook een oplossing gevonden voor de verlichting in de toren
die kan ik dus vanuit de boot aansturen daar in de kleien WTC 5 volt aankomt kan ik daar aftakken en dan met een readcontact buiten op de romp de verlichting aan sturen langs binnen
robbe laat de twee servo cabels naar binnen gaan
ik ga de +/- van de servo's in de klWTC door verbinden
dan kan ik de twee andere draden gaan gebruiken voor de aansturing van een water melder
dan heb ik een indicatie of er water in de WTC komt of niet en moet toch niet meer draden trekken
de voorste duikroeren zijn aangesloten en de stuur stangen zijn verlegd
dan achterste duikroeren zitten nu te drogen en het richtings roer ook
de stuur stangen zitten er reeds in maar kunnen nog niet aangesloten worden daar ik nog moet wachten op de bajonet sluiting van norbert brugge.
ik kan in de slede onder in de boot 3 stangen lood leggen
dit moet volgens mij genoeg zijn om te kunnen duiken met een duiktank
blijft de vraag WAAROM DIENEN DIE TWEE DIKKE BUIZEN BOVEN OP DE WTC.
en ik kan de boot niet testen omdat ik geen afdichting heb
er komen 28 cellen in de boot van 3.3 amp
20 om op te varen en 8 voor ontvangst , pomp en verlichting .
ze komen weer op dezelfde plaats als in de U47
alleen kan ik nu de cellen nog meer naar onder leggen
morgen begin ik aan de duiktank
nu alles eenn nachtje laten drogen

sportieve groeten raf
 
Hoi Raf,

tsjonge....je zet er wel tempo achter zeg! Niet te gek hè....'vooruitdenken' scheelt je vaak het tienvoudige aan achteraf-problemen!
Over die voorste duikroeren: een klein micro-switchje (€1,25) zou de hele boel toch moeten kunnen beveiligen?
Bij het zien van het techniek-frame van de U2540 krijg ik toch wel heel veel 'déjavu's' van de U47 (origineel). Geen optie om dit gelijk aan te passen (voor een deel in ieder geval) naar mijn 'eigen' versie? Ik hou momenteel (met 20x3.00A cellen en 8x2.2A en ballasttank á 725ml) zelfs ruimte over in de U96.....
Ik krijg overigens wel de 'maak ook U2540-kriebels' van jouw bezige bij bezigheid...

Jos
 
hallo Jos en anderen


de u 2540 heeft heel veel mee gekregen van de u47
er zijn dingen tengoede veranderd maar andere ook ween verslechterd.
ik had de achterste stop waar assen en stuurstangen door moeten liever in het zelfde materiaal gezien als in de U47 B.V.
nu is het een dun plaatje abs wat volgens mij het oppompen zelfs niet gaat weerstaan
dit ga ik op vangen door er glsvezel versterkte epoxy in te gieten
wat de beveiliging betreft ga ik read contakten gebruiken met magneten
ik heb het schema al uitgetekend en ik hoef maar een minimale aan passing te doen aan de bekabeling in de kleine wtc
de verlichting wordt er ook van afgetakt en kan langs binnen worden bestuurd door een 2 kanaal schakelaar met memorie funktie
de relais komt dan aan de binnen kant te zitten maar ik ga alleen het magnetische veld er van gebruiken door aan de buiten kant weerom een read relais te bevestigen
ik ga dus met 4 draden naar binnen in de grote WTC inplaats van de door robbe voorgestelde 6
en heb meer funkties

nu ga ik nog ff verder bouwen

sportieven groeten raf
 
hallo
ben al weer een stukje verder

ik ben aan de toren begonnen

op het ogenblik dat robbe voorsteld om de grondplaat in te bouwen NIET DOEN
want de stukjes die je moet inbouwen om de positie lichten in te monteren passen niet perfect en moeten van binnen uit met stabilit worden op gevuld anders zit je met aan elke kant een gat aan de voorkant.
ook je lampjes en draden krijg je der niet meer door heen gestoken daar alles dan veels te dik wordt
de schroeven van de twee geschuts torens heb ik vervangen door messing boutjes
die ijzeren schroefjes die gaan geheid roesten na een tijdje en dan vallen je torens er zo vanaf .
wedde dat je boot dan juist in het water licht .
die krengen zakken geheid naar de bodem.
de deuren daar moet je nog een vloed gat in aanbrengen (waarom hebben ze dat er niet gewoon mee ingestanst??????????).
zo een ovaal gat uitboren en veilen is niet makkelijk.
voor de rest valt het nogal allemaal mee.
de periscopen en antennes en zo zijn ook al af.
morgen de reling er op zetten dat wordt ook nog een mooie klus.


sportieve groeten raf
 
hallo


de toren is af
hier de foto's
afb8711.jpg


afb8712.jpg


afb8713.jpg




afb8714.jpg



robbe is hier weer eens schoon de mist in gegaan met hun fotoboek en bouwbeschrijving
de toren is asimetrisch en ze hebben maar een kant afgebeeld
naar de andere kant moet ge maar raden wat waar moet komen
er zijn zelfs delen waar niet over geschreven wordt en die er toch opmoeten zitten
want op de foto's zijn ze dan wel weer tezien.
een boven afdruk van de toren ontbreekt ook
en een bovenafdruk van het dek is er ook niet in totaliteit
dus het wordt gissen hoe de lasnaden gaan lopen
dan zijn er op de foto's ook nog eens meer vloedgaten dan er gaten in de toren zijn .
dan hebben ze ook nog een hele foto in spiegelbeeld afgedrukt en dit van het plastiek stuk waar alle kleindelen op zitten zoals de deuren kleppen enz.
een kleuren schema ontbreek ook of ik heb het nog niet gevonden
maar een blad met ral keluren er op zou makkelijk zijn geweest en dan een overzicht van waar welke kleur moet komen was ook handig
nu is het gissen
dit was het voor vandaag.

sportieve groeten raf
 
Dat begint al ergens op te lijken Raf.
Vraagje: is de ruimte onder de toren (tot aan de WTC) voldoende om de periscopen inklapbaar te maken? De toren lijkt mij sowieso veel groter dan die van de U47. Met veel zin en tijd zou je volgens mij een waterdichtcompartiment kunnen inbouwen om alle zaken op de toren beweegbaar te maken. Als ik de motortjes bekijk die ik in de kraan van de Seabex aan het inbouwen ben kan je er hier heel wat van in kwijt. Het enige nadeel zijn alle vloedgaten. Die zou je in voorkomend geval aan de binnenkant weer moeten dichtmaken als je er een waterdicht compartiment van wilt maken.
Een dergelijke ruime toren is ook handig om in geval van 'onderwater-instabiliteit' wat extra drijfvermogen in op te bergen.
Trouwens: volgens mij zie ik op de foto lasnaden. Zelf gemaakt?
Als je dit met een 'gewonde' schouder kan doen, lijkt het mij met twee gezonde armen nog makkelijker. Of is dit de positieve invloed van de morfine? Zo ja, dan is het misschien handig een herhalingsrecept bij Ome Dokter aan te vragen: weet je in ieder geval zeker dat jouw 2540 in Hengelhoef gereed is!

Jos.
 
Hi Raf

Het ziet er allemaal goed,ze hebben er trouwens lang genoeg over gedaan om dan ding op de markt te krijgen.Hoe laat je hem statisch duiken en weer om hoog komen,d.m.v. duiktanken en blazen met gas?
Zoals je weet was mijn geduld op om nog langer te wachten en ben er een nu zelf aan het bouwen,niet zo in detail als die van jouw,mij gaat het hoofdzakelijk om de techniek en gaat ook niet zo snel als jouw boot,maar het wordt beslist geen tienjaren plan.Ik ben er ook al een heel eind mee en ga nu de voorste duik roeren monteren,het machanisme had ik al een tijdje klaar en werkte prima.
Ik heb nog een vraagje aan je als ervaren boten bouwer,hoe worden de voorste en achterste duik roeren eigelijk bediend,aan elkaar gekoppeld of onafhankelijk?
Ik hoop dat het bouwen van je boot niet te snel gaat,bij ons zeggen ze "haaste spoed is zelden goed"en hoop dat het voor jou niet op gaat.

Groetjes van een andere boten bouwer.

Joop
 
hallo Joop

geen angst dit is niet mijn eerste duikboot
en de U2540 verschild alleen maar in rompvorm van de vorige U47
de carryer waar alles op gemonteerd wordt is juist dezelfde alleen een cm of 10 langer
afb8750.jpg



afb8751.jpg


hier zie je de carryer van de U2540 met de nieuwe duiktank van de u47
zoals je ziet gaat ze er mooi in deze tank heeft een inhoud van 650 gr
ik bedien die met een pomp en sluit ze af met een ventiel (daar ben ik volop aan het werken om ze te maken)
nu heb ik gezien dat ik er best nog 100 gr bij kon krijgen als ik de carryer zou doorgezaagd hebben en de onderste geleidings stang zou hebben verwijderd .
de u 2540 krijgt een veel langere tank en daar komen nog dwarschotten in te staan die gemaakt worden van gaatjes printplaat want zo mooi kun je zelf die gaatjes niet boren.
de duikroeren die worden onafhankelijk aangetsuurd
ik heb dus geen koppeling tussen de voorste en de achterste
ik heb altijd zo gevaren
op de achterste staat een lageregelaar van norbert brugge om de boot onderwater vaart horizontaal te houden
de voorste daar vang je het duiken van de boot mee op
als ik op snelheid duik wat spectaculair is als de toren onder gaat (de mensen kennen dat van das boot) dan druk ik de boot met de voorste roeren omlaag
dan komt hij onder een veel steilere duikhoek naar onder maar dat moet je dus opvangen met je voorste duikroeren
anders is het bonk tegen de bodem.

sportieve groeten raf
http://users.pandora.be/moonen.hilda
 
hallo

vandaag de kiel in de epoxy gezet
maar door de lage temperatuur heb ik dus niets kunnen verder doen :evil: :evil:
de epoxy hard maar heel langzaam uit maar is dan wel keihard om te schuren daarna
ik ben dan maar verder aan de u 47 D bezig
die kan nu geschuurd worden maar met mijn schouder nog eventjes oppassen want zo een boot 28 cm verlengen is een heeeeeeeeeeel grote verandering aan het model en dus ook veel plamuur werk

sportieve groeten raf
 
Hi Raf

Je hebt het over een duiktank van 650 gram,die van mij hebben twee duiktanken ,voor en achter,van elk 1,5 liter in houd.De reden hier voor is dat ik hem ook wat hoger in het water kan laten liggen,of dat een voor of nadeel is weet ik niet,ik ben n.m. noch niet zo'n ervaren boten bouwer,maar de tijd zal leren.

Gr.Joop
 
Hi Raf

Nog een vraagje,hoe gaan de snorkel,antenne en de perischopen om hoog en omlaag,ik heb het d.m. van een pneumatische cilinder gedaan.Het machanisme heb ik al klaar,het wachten is nog op mijn cilinder(over een week krijg ik hem).

Gr.Joop
 
Hi Raf

Nog een vraagje,hoe gaan de snorkel,antenne en de perischopen om hoog en naar beneden,ik heb het d.m. van een pneumatische cilinder gedaan.Het machanisme heb ik al klaar,het wachten is nog op mijn cilinder(over een week krijg ik hem).

Gr.Joop
 
Mooi schip, vooral die imposante afmetingen.
Ik vind alleen de U-47 mooier, dat model doet me meer denken aan een Duitse U-boot. Tja, smaken verschillen... :wink:
 
hallo


joop de snorkel en periscopen gaan voor lopig niet werken daar ik de kleine wtc naar de toren heb verplaast
dus ik heb minder ruimte in de toren maar ik kan wel altijd aan de mini wtc als er iets moest lekken
als je de mini wtc op de originele plaats zet dan kun je het dek niet mooi afwerken
en dit is volgens mij toch een van de karakter trekken van deze boot een mooi aan de romp aan sluitend dek

JWI ik zal straks eens proberen van al mijn boten een foto te maken zowel van diegene die af zijn als diegenen die in aanbouw zijn

ik bezit een onafgewerkte thypoon (zelfbouw)
een 7 c, een 7 d (inaanbouw) dan de u2540 en een tanker .
dan nog mijn orka en een paar mini subjes plus nog heeeeeeeeeeeeel veel ideeën die van wat ik nog zou willen maken

hier enige modellen
afb8791.jpg


afb8793.jpg


dan is er nog eentje die reeds als mal bestaat maar daar kan ik nog niet veel over kwijt dat is een heel speciaal project .
ik heb daar problemen mee (de motor ontploft namelijk )en dan wil die dus niet meer vooruit.
sportieve groeten raf
 
hallo
hier de foto

afb8796.jpg


afb8798.jpg


nu ook een toelichting over de modellen
de orka
duikt dynamisch is zeer wendbaar en kan zelfs op zijn rug varen onder water
borst vinnen worden onafhankelijk aangestuurd en hebben elk hun eigen hellings regelaar .

de thypoon
die is reeds 10 jaar oud en wordt nu vernieuwd
de voorste duikroeren kunnen uitklappen en zijn bestuurbaar
het achter steven is opnieuw gebouwd daar het model waar hij van gemaakt was niet was zoals de boot er echt uit ziet
binnen is hij ook veranderd of hij gaat duiken met een tank weet ik nog niet
voorlopig dynamisch.

de 7 c
duikt statisch met aan baxterzak als duiktank die wordt nu na 9/10 oktober vervangen door een duik tank uit printplaat

de tanker

die is reeds 25 jaar oud en krijgt deze winter een volledige opknap beurt
hij dook op vloeibare gas en had een centrale duiktank die versmalde naar de bovenkant toe om heel juist te kunnen doseren hoeveel water er in de boot moest om te blijven drijven op 0 niveau.

de 7 D
is zoals te zien in aanbouw en is een verlengde 7c van robbe
hij gaat duiken zoals de 7 C dus ook met een pomp en duiktank

de U2540
is nieuw en wordt vandaag geschuurd en in de grond lak gezet als het niet regend tenminste


sportieve groeten raf
ps ik heb ook nog een mini skipjack; thypoon ;2 x die klein geel bootjes en dan nog een thurtlle boot .
maar die varen op dit ogen blik niet
 
hallo


ik zit met een probleempje
ik heb foto's gevonden van de wilhem bouwer ex U2540 en die ziet er helemaal anders uit dan de robbe boot
de toren heeft bv geen sleephaak en geen vloed gaten
aan de linker zijde zitten er andere uitstulpingen
dit zijn nog maar een paar van de verschillen

sportieve groeten raf
 
Geen paniek Raf,

op http://www.wilhelmbauer.de/u2540.htm staat heel duidelijk:

Im Juni 1957 hob die Firma Beckedorf das gesunkene Boot,in den Howaldswerften bei Kiel wurde es dann restauriert,mit Änderungen und Ergänzungen versehen.Am 01.09.1960 erfolgte die Taufe auf den Namen "Wilhelm Bauer" und die Indienststellung (!) bei der Bundesmarine.

Dit is hetzelfde idee v.w.b. de type VIIC als je kijkt naar de U995 in Laboe, en deze vergelijkt met de daadwerkelijke uitvoeringen. Bij de U995 zijn veel vloedsleuven 'dichtgelast' en zijn de torpedoluiken verdwenen.

Ik denk dat je juist tevreden mag zijn: je hebt de 'originele versie' van de U2540, in plaats van de 'gereviseerde versie' na de berging!

Jos.
 
Hi Raf

Wat de wilhelm Bauwer betreft heeft Toneburst gelijk,Ik ben van de zomer naar het scheepvaart museum in Bremerhaven geweest en heb verschillende foto's van de Wilhelm Bauwer gemaakt,van binnen en van buiten,hier bij zijn ook diverse vloed gaten dicht gelast en dat is duidelijk op mijn foto's te zien.Ik kan,als je er belang bij hebt,wel wat foto's mailen ter verduideling.
Van alle typen XXI is bijna geen een het zelfde,ik heb zelfs foto's van een type XXI die aan beide zijden midscheeps elk zes torpedobuizen heeft die naar achteren zijn gericht,zo zie je maar.

Ik weet niet hoe ik foto's op dit forum moet plaatsen anders had ik ze hier wel neer gezet.

Gr.Joop
 
Hoi Joop,

het is een goeie zaak dat er weer een duikbotengek bij is!!! Ik moet zeggen dat ik het aardig dapper vind om ineens een XXI zelf te maken.

Heb je deze gemist: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9160&item=3728857675&rd=1 ????????

Ben je er op 9/10 oktober ook bij in Hengelhoef???
Als je trouwens problemen hebt met het posten van foto's, dan wil ik dat wel voor je doen (of uitleggen hoe je het doet). Geef me dan maar een seintje via Persoonlijk Bericht (pb).


Jos
 
hallo


de stand van zaken


aan een kant heb ik reeds de lasnaden aan gebracht.
het is geen simpele klus daar robbe het bijgeleverde plan in een schaal heeft geprint waar je een hele boel moet omrekenen om het te laten passen op de romp
en er zijn weer fouten op de tekening
er zijn een paar vloedgaten teveel in de romp of wel teweinig op het plan
hier onder de foto's
afb8822.jpg


afb8823.jpg


de opening in de boeg is een service luik om aan de voorste duikroeren te kunnen.
als ik de boot nu zelf zou bouwen dan zou ik de hele eenheid er langs boven uit halen inplaats van opzij.
dit luik doet heel veel afbreuk aan de mooie rompvorm en langs boven kon je de naden juist onder een paar afdekplaatjes laten uitkomen die er zowiezo toch moeten zitten
robbe een heel lelijke oplossing die je daar hebt gemaakt .
sportieve groeten raf
 
Back
Top