Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hier nog eventjes een aanpassing die ik gemaakt heb
    ik vond die openingen in de roeren niet zo mooi en dus heb ik ze aan de bovenkant dicht gemaakt
    de centrale as waar ze op vast komen te zitten heb ik in gesmeerd met polyester lossings produkt en dan de opening met stabilit opgevuld.
    [​IMG]
    de lasnaden zijn ook reeds aangebracht.

    groetjes raf
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier het aangepste luik
    [​IMG]
    hier boven zoals robbe het heeft voorgesteld met de schroeven

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier de veranderingen aan het luik
    de optie met de schroeven zoals robbe het voorstelde vind ik niet goed
    dus heb ik naar een andere optie gezocht.
    en het is deze geworden
    het luik hangt daarbij nog eens extra vast met een elastiek aan het voorste spant moest het om de een of andere reden los geraken .
    het luik sluit nu met een schuifje dat ik door de vloed gaten kan overen weer schuiven en zo het luik vergrendelen
    het voorste gedeelte van de romp is nu helemaal met lasnaden afgewerkt.

    nu verder werken aan het achterste gedeelte dat nu nog aan het drogen is.


    sportieve groeten raf
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    Wat werk jij belachelijk snel, ik moet toch eens met m'n baas gaan praten! :lol: Ziet er goed uit, ik ben net pas aan de boeg begonnen.

    Wat bedoel je eigenlijk precies met "fouten in de romp", niet detailgetrouw, of fouten van meneer Robbe?

    Ik ben het met je eens dat hier een ballasttank in hoort, en nog een paar modificaties. Omdat ik mijn U 2540 voor een recentie aan 't bouwen ben doe ik eerst alles (behalve echt gekke dingen) volgens de beschrijving, om te kijken hoe het gaat, en of de boot ook daadwerkelijk dynamisch goed aan het duiken te krijgen is. Ik hou wel een paar opties open voor latere verbouwingen uiteraard. Mij zit dus ook dat luik niet lekker, zonder schroeven is al heel wat beter, maar dan nog.

    Groeten, Lex.
     
  4. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Lex,

    ik ben er niet op uit om Raf voor te zijn (Raf en ik hebben hier al over 'gedachtenwisseld' tijdens het duikboten-weekend in Hengelhoef), maar de U2540 van Robbe heeft nogal wat 'schoonheidsfouten' als het gaat om 'waarheidsgetrouwheid' en 'in-elkaar-geflanste-constructies-die-eigenlijk-anders-kunnen'.
    Zo zijn de 6 torpedluiken correct qua aantal, maar de bovenste twee (foutief) smaller dan de andere, is de hele achtersteven (v.w.b. de afstand richtingsroeren-kiel, schroeven-horizontale duikroeren en de aanhechting van de duikroeren niet 'natuurgetrouw'.
    De achterste antenne zit volgens Robbe aan stuurboord van de ruggegraat (moet in het midden) en is het luikje aan stuurboord voor onderhoud aan de voorste duikroeren precies NAAST de lasnaden geplaatst.....
    Dit waren een aantal optische 'foutjes'. Raf zal je de constructie-fouten/oplossingen aangeven...

    Houdt niet weg dat ik het nog steeds een fantastisch model vind, maar ja...centjes tekort...

    Jos.
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Jos,

    Bedankt alvast!

    Als ik zo een paar origineel-foto's en de algemene verhoudingen bekijk zijn de periscoop en snorkel dan ook te groot?

    Groeten, Lex.
     
  6. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Dat idee heb ik ook, maar net als met de overige Duitse U-boot types waren er geen twee boten hetzelfde. Ik herinner me trouwens dat tijdens het duikbotenweekend van Hengelhoef ik gesproken heb met een Nederlander die net als jij geheel zelfstandig een walrus-achtig type boot ( http://users.pandora.be/moonen.hilda/hengelhoef/DSCF0339.JPG ) had. Ben z'n naam kwijt. Volledig voorzien van compressors en electronica. Hij wist te vertellen dat hij ook de U2540 wilde gaan bouwen en een grote hoeveelheid foto's en infomateriaal had verzameld in de afgelopen jaren. Hij staat op http://users.pandora.be/moonen.hilda/hengelhoef/DSCF0347.JPG links boven aan (pet op, blauwe jas in het verlengde van z'n boot).
    Misschien dat Raf je zijn naam nog kan geven en jij 'm verder kan helpen...

    Jos[/url]
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    dat is Ronald swarts

    maar meer weet ik er ook niet van


    groetjes raf
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb me ook geërgerd aan dat serviceluik van Robbe. Hier mijn schroefloze oplossing:

    Ik heb voor de boeghelften aan elkaar te lijmen eerst het luikje pas gemaakt, en er een afsluiting met nokjes en palletjes aan de binnenzijde van de rompschaal op gelijmd. Die palletjes steken iets omhoog achter twee van de gaatjes, en kunnen door een ingezaagd gleufje met een kleine schroevendraaier worden verschoven.
    [​IMG]

    Vervolgens wat keukenfolie om het luik gespannen, het pasvlak met 2-componentenplamuur ingesmeerd, en het luik erin gezet. Na het drogen de is de naad verder met plamuur verder afgewerkt en geschuurd, waarna het luik er weer is uitgehaald.
    [​IMG]

    Na het verwijderen van de folie kan het luik nu mooi pas in de romp gezet worden met een minimale naad.
    [​IMG] [​IMG]

    Ben benieuwd hoe dit er na het spuiten uit komt te zien.

    Groeten, Lex.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    hier mijn oplossing
    [​IMG]


    sorry voor de slechte foto maar op dit ogen blik heb ik geen andere camera bij de hand
    ik heb het luik eerst verstevigd en de 4 hoekstukjes heb ik er wel op gezet dit om een betere uitlijning van het luik te bekomen bij het sluiten
    ik heb geen extra materiaal gebruikt dan wat in de bouwdoos zat
    dat heb jij wel gedaan
    de twee rode plastiek stukjes met inwendige nylon stang
    ik kan mijn schuifje ook verschuiven met een schroevendraaier
    maar ik vraag mij af wat er gaat gebeuren als je de staafjes perongeluk(gebeurt meestal veel) tediep ingedrukt zijn geworden

    ik ben ook wel benieuwd voor wat effect het gaat hebben als jeromp gespoten is geworden



    groetjes raf
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    Het extra matariaal zijn twee stukjes standaard bowdenkabel. Het onderste stukje dat achter de rompschaal klemt is iets vlak gevijld. Hierdoor blokkeert het palletje in de onderste stand, en kan niet te ver ingedrukt worden.

    Hoever ben je met die van jou, issie al nat geworden?

    Groeten, Lex.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo jos


    nee water heeft hij nog niet gezien

    het probleem is namelijk dit
    kun je me wat uitleg geven want ik heb een duikboot van krick gekocht
    ja dat kan en wil ik

    kun je me wat helpen met de bouw van de duikboot
    ja dat kan en wil ik
    ok dan laat ik hem hier en bel me dan ff als hij klar is
    dus ik ben nog altijd aan die krick ()!"(àçé!(àçéè!"(àé") boot bezig
    ik wil hem weer tegoed maken he
    ik wil hem zo maken dat het een degelijke boot wordt die ook goed vaart zowel boven als onder water

    dus geen update van de u-2450
    groetjes raf
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    U bent (weer eens) te goed voor deze wereld, meneer RAF...

    Wat was de lijfspreuk ook al weer?

    "EIGEN BOOT EERST!!!"
     
  13. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Roel toch....

    Je refereert naar een uitspraak van Wim Kok, en het is bijzonder onbeleefd om citaten niet geheel volledig weer te geven. Volledigheidshalve hierbij dus het volledige citaat:

    "Eigen boot eerst, dat nooit meer!!!"

    En het lijkt er op dat Raf een stringente volgeling is geworden van 'de sekte'...

    Jos
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik kon eigenlijk al niet meer volgen na ''weer eens tegoed ''


    groetjes raf
     
  15. Guest

    Guest Guest

    Hallo, de persoon waar jullie het over hebben is Ronald Zwart.
    Hij heeft al ongeveer 20 jaar een Walrus, als het niet langer is.
    Hij weet heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel van de XXI af en heeft wel heel veel foto's.
    Ik snap trouwens veel mensen niet er waren heel veel klachten over de 7C en nu bouwen ze allemaal de XXI.
    De verkoop van de XXI is zeker 2 jaar uitgesteld.
    Ik heb zelf ook een XXI van polyester alleen hij moet gebouwd worden en is ongeveer 1,20 lang dacht ik.
    Die abs is toch te dun en de boot is te lang om statisch onder te krijgen of hij licht veel te diep in het water.
    Dat probleem heeft de 7C ook.
    Het is jammer van het model, de XXI is een heel mooi model en zal binnen kort wel veel op Ebay te koop staan omdat men hem niet goed gebouwt krijg net als de 7C, of hij duikt niet.

    Hein
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo hein



    ik heb de 7c en de u2540 en die doen het wel goed
    jos heeft ook de 7c en willem ook
    hoe kom je zo negatief over robbe duikboten

    ik ben van een 7c een 7 d aan het maken
    dat is dus de 7c verlengt en de drukbuis van de u2540 er in

    de boot van ronald heb ik gezien op het duikboot weekeinde in belgië
    er waren ook veel robbe boten bij die het wel deden
    dus ik denk dat naargelang je bouwkunst er wel een goed varend model van te maken is

    wat de fouten aan de u2540 betreft ik ga er niets aan veranderen
    ik laat de boot zoals hij is
    aan de buitenkant wel te verstaan
    binnen in gebruik ik de ervaring die ik met de 7c heb opgedaan
    eigenlijk heb ik nog NOOIT een model uit een bouwdoos gezien dat voldoet aan de werkelijkheid
    niet een model auto/vliegtuig/heli of boot voldoet aan de werkelijkheid
    zelfs jos hoe milimeter precies hij ook wil zijn (goede eigenschap van jos) kan nooit de werkelijkheid benaderen
    het blijft een model
    en ronald zwart das een hoofdstuk appart daar ga ik hier op het forum niet op in

    groetjes raf
     
  17. Guest

    Guest Guest

    Hallo Raf, in Neurenberg vorig jaar op het grote duikboot treffen heb ik veel 7C's gezien.
    De schepen die op snelheid moesten duiken deden het niet.
    De schepen die door de ervarene bouwers gemaakt zijn doken wel.
    En dat is zo jammer van het model, het wordt verkocht als duikend en het duikt standaard niet en het zwembad was 50 m lang dus aanloop genoeg.
    Dit is toch raar, of vindt jij het normaal?
    Er zijn ook modellen die wel kloppen als je ze als bouwdoos koopt.
    De 7C was nou ook niet even een beginners model betreffende bouw en prijs.
    De XXI is wel beter, ze hebben van de grote hoeveelheid kritiek wel geleerd.
    En nu kun je wel zeggen mijn boot vaart goed, maar hoeveel heb je er aan verandert?
    Het is jammer voor het geld wat het schip kost dat er zoveel gewijzigd moet worden.
    De eerste 7C's braken door als je ze bij de voor of achterkant uit het water pakte, of als je de buis dicht draaide trok je de schroefdraad kapot.
    Dat is toch jammer dat er zoveel geld wordt uitgegeven voor iets wat niet voldoet aan de verwachtingen.

    Hein
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo hein


    daar ben ik volledig mee eens
    ik heb trouwens wel 7c zien duiken zoals ze uit de bouwdoos kwamen
    maar ik moet er wel bij zeggen dat ze een rotvaart moesten hebben voor ze onder gingen

    mijn veranderingen zijn gering
    ik heb twee 12 volt moteren inplaats van die 6 volt die er bij zaten
    een pomp van kavan om de baxterzak te vullen en ledigen van 500 gr
    die is nu vervangen door een vaste ronde tank met 900 gr inhoud
    de voorste duikroeren zijn bestuurbaar gemaakt en de dichting is eentje van norbert brugge (bajonet sluiting)
    de stuursatng doorvoeren zijn vervangen door zelfbouw exemplaren waar ik meer vertrouwen in heb dan die rubber balgen
    dat was het zowat de 7c betreft
    maar wat zou het model gaan kosten als het wel degelijk zou moeten kunnen duiken
    die kleine heli die maar 2 minuten vkiegt is het speelgoed van het jaar geworden en dat ding krijgt zelfs een ervaren piloot haast niet in de lucht

    groetjes raf
     
  19. Guest

    Guest Guest

    Hallo Raf, wat jij schrijft is net wat ik bedoel.
    Er moet zoveel verandert worden om het schip goed varend te krijgen.
    En kijk eens wat het model dan kost.
    Bij Norbert Brüggen kun je mooie modellen kopen die goed zijn.
    En er zijn ook wel rompen voor een redelijke prijs die het wel doen.
    Ik ga nu zelf een Walrus maken en daar is de polyester romp voor besteld in Amerika.
    Daar zijn ook 7C en XXI te krijgen als zeer gedetaileerde rompen.
    De techniek beheersen de mensen wel maar alles staat en valt met de kwaliteit van de romp.
    De 7C en XXI zijn weer van ABS.
    Maak de romp dan bv 100 euro duurder en van epoxy of polyester.
    Veel mensen die met een van deze modellen zijn begonnen bouwen nooit meer een duikboot.
    Dus die zijn meteen verloren voor de hobby.
    Jammer is dat.
    Op het grote duikboot treffen in Neuernberg waren van de 50 boten er 39 van Robbe de 7C.

    Hein
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    ik zie je probleem met abs niet hoor
    de eigenlijke drukromp is van een zeer stevige buis gemaakt die zeker niet zal scheuren als je maar boven de 5 meter diepte blijft
    de buiten romp is inderdaad van abs maar heeft dan ook generlei invloed op het duiken
    het is de druk cylinder die stevig moet zijn de rest is maar om er EEN boot van te maken
    want die druk cylinder die past ook in een akuela of thypoon of noem maar op

    groetjes raf

    ps en 100 euro duurder dan zouden ze niet veel van die boten verkopen en daar draait het nu eenmaal om om verkoopcijfers
     

Deel Deze Pagina