Robbe vs Walkera??

Je hebt gelijk Chow ! ;)

Maar dit is altijd al het beginners probleem geweest met een Coaxiaal of FP is het buiten gewoon niet fijn vliegen als er wat wind is!
Heb je een van beidden zo ik vandaag van de gelegenheid gebruik maken om buiten te gaan vliegen, het is nu zo windstil dat je zelfs met een Syma S107 buiten kan vliegen :D

Las dit zo dus ik denk mooie kans om even met mijn mSR en 120SR buiten te spelen. Dus naar een veld gereden midden in een bos. Nou dat viel nog tegen zeg, bij een heel klein zuchtje wind werd het ,zoals Chow zo mooi zei, windsurfen :) En dan was ik meestal niet in staat om hem vliegend terug te halen, met een 'noodlanding' als gevolg. Wat wel aardig ging was het hooveren, op lage hoogte anders werd het een vlieger. Ongelooflijk wat een snelheid die kleine helies halen zeg, vooral met wind mee :D

En op gras kan zo'n ding al helemaal niet kapot. Misschien laat ik wel kunstgras leggen in mijn huiskamer... ;)

Maar een CP is de oplossing dus. Een grote FP heeft niet zoveel nut denk ik, want de 120SR kon wel iets beter tegen de wind dan de mSR, maar zeker niet 4 maal beter (is 4 maal zwaarder). Eerder zo'n 1,5 maal, hooguit.

Ik heb hetzelfde ervaren. Is gewoon geen lol aan om achter een heli aan te rennen of 90% van de tijd bezig te zijn dat ding bij je in de buurt te houden. Hier in de tuin bijvoorbeeld voel ik af en toe een lichte bries. Dan weet ik al dat het hopeloos wordt. Ik begin er dus niet aan.. Ik ga een CP bouwen in de loop van de komende periode.. Hopelijk tegen de tijd dat ie klaar is heb ik inmiddels zoveel ervaring met m'n nieuwe speeltje en simmen dat ik die een beetje kan vliegen..

Is een Blade SR een mooie CP om buiten mee te vliegen of toch ook een beetje te licht voor wat wind.
Blade SR is ook een FP heli toch? edit: had het mis, is toch een CP - http://www.horizonhobby.co.uk/aeroonline/e2eflite/e2_eflh1500_blade_sr/e2_eflh1500_blade_sr.html
De blade mcp is misschien een beter alternatief want die heeft niet zo'n probleem met een beetje wind, mede omdat ie flybarless is denk ik. Ik vind het een super heli om nieuwe dingen mee te oefenen. Vandaag een rondje inverted gevlogen :cool: en een weer een paar keer gecrasht in hoog gras en zonder schade :D

Laatst bewerkt:
Blade SR is ook een FP heli toch? edit: had het mis, is toch een CP - E-Flite Blade SR
De blade mcp is misschien een beter alternatief want die heeft niet zo'n probleem met een beetje wind, mede omdat ie flybarless is denk ik. Ik vind het een super heli om nieuwe dingen mee te oefenen. Vandaag een rondje inverted gevlogen :cool: en een weer een paar keer gecrasht in hoog gras en zonder schade :D

De mcp is toch ook een fp? Of heb ik het mis?
Toch maar eens even kijken.

Dan zou ik beter naar de Blade 400 of 450 kunnen gaan. Niet dat ik deze al kan vliegen maar met de Blade 450 krijg ik gratis les van een vlieginstr.
Dit geeft mij toch een beetje te denken en vlieg ik met een nitro heli.

Was vanmiddag goed te vliegen, en waar ik vlieg dat is zo'n beetje het grootste tocht gat van Nederland.
Toch deed mijn schatje het prima in de wind, lekker gevlogen!
Tot mijn maingear lekker ff ging strippen :-(

Huh dit snap ik niet Pheter, leg eens uit :-)

Wanneer ik een Blade 450 in de modelshop zou kopen, krijg ik gratis vliegeles van een vlieginstructeur met een heli op brandstof. Hetgeen betekent dat je verbonden bent met de receiver van de instr.

Misschien had ik het onduidelijk omschreven.

hallo iedereen,

ik zal me even voor stellen in dit topic.
nou ik ben dus Sander en heb ook net een robbe arrow plus flybarless gekocht in dortmund (op de beurs).
zelf heb ik al best veel ervaring met de rc wereld.
ik vaar met offshore powerboads (al een kliene 16 jaar) en dit op wedstrijd nivo, NK's en om het jaar ga ik ook naar een WK als ik me heb geplaatst hiervoor. heb vorig jaar in hongarije het WK gevaren, en van de 64 deelnemers uit mijn klasse ben ik 10e geworden:D. dat is niet verkeert toch 10e van de wereld worden.

ook heb ik wat rc auto,s (staat in mijn onderschrift) maar deze zijn voor de fun.
ook heb ik wat vleigtuigjes van depron gemaakt en vliegt erg leuk.

maar nu is er ook een heli bij gekomen.:p.
ook puur voor de fun.
alleen heb even wat vraagjes over dit toestel.

hoe moet ik het toestel afstellen en waar moet ik opletten.
en dan met name de CG.
ik heb het vermoeden dat de neus veels te zwaar is.
als ik hem optil aan het dekseltje dan hangt hij best veel naar voren.
dus de staart gaat eerst een cm of 3 / 3,5cm de lucht in en dan komt pas het toestel los.
ook als ik opstijg gaat hij meteen naar voren en moet en moet dan de stik van mijn zender naar met toe halen en als ik de stik los laat dus in het center zet dan gaat toch nog iets vooruit.
ook als ik vlieg staat de heli helemaal naar voren, dus de neus omlaag en de kont omhoog.
volgens mij houd de giro hem wel op zijn plek.
als ik de giro dicht draai dan blijf hij maar vooruit gaan en moet hem op de zender zeker voor 50% terug treken.

nou heb ik al wel wat gelezen dat als je het toestel optilt dat hij gewoon recht moet hangen dus het CG moet op middenas zitten.

ik heb de accu al omgedraait zodat de kabels er van voren uitkomen, zo is de accu al een 5 tot 6 mm naar achter gegaan en de kont komt nu nog maar 1,5 tot 2 cm als eerste van de grond.
dit vloog al wel beter maar hij wil nog steeds naar voren.
ik heb de trim helemaal open staan dus ik denk dat de accu nog meer naar het midden moet.
alleen gaat dit niet want hij zit al tegen het klepje aan.

zijn er meer mensen die dit probleem hebben??
zou ik anders misschien een lootje op de staart kunnen plaken??

er zit een 1000mAh lipotje in.

Gr Sander.

Ha Sander,

Je moet de rotorbladen precies naar voor en achter laten wijzen en dan de heli in het midden haaks aan de rotor kop optillen, dan weet je het exacte zwaarte punt van de heli.
Mocht ie dan nog nose heavy zijn, zou je een lipo saver (die je toch wel nodig hebt) ergens aan de staart kunnen monteren voor wat tegengewicht.
Verder moet je er goed op letten dat de heli vlak staat tot hij gebonden is met de zender, om de gyro te laten initialiseren.
Bij een flybarless mag de gyro nooit uitstaan want anders kun je er niet mee vliegen, zelfs de beste piloten niet.

Ik hoor het wel!

Ha Sander,

Je moet de rotorbladen precies naar voor en achter laten wijzen en dan de heli in het midden haaks aan de rotor kop optillen, dan weet je het exacte zwaarte punt van de heli.
Dat gaat dus niet want er zit geen flybar op. Dus de rotorkop haaks op de romp en dan optillen aan de bladhouders of zo.

Willem.

Ha Sander,

Mocht ie dan nog nose heavy zijn, zou je een lipo saver (die je toch wel nodig hebt) ergens aan de staart kunnen monteren voor wat tegengewicht.
Verder moet je er goed op letten dat de heli vlak staat tot hij gebonden is met de zender, om de gyro te laten initialiseren.
Bij een flybarless mag de gyro nooit uitstaan want anders kun je er niet mee vliegen, zelfs de beste piloten niet.

Ik hoor het wel!
hey, idd ik heb er al een liposaver tussen gezet ;), ik ken de gevaren er van.
ook staan de giro's nu op ongeveer 50% (zo stond hij al ingestelt.)
ik het boekje stond dat ik alleen de elev/aile exe nog moest afstellen. als dat nodig is.
ik heb hem idd wat meer open gezet anders kwam ik bijna niet achteruit.

Dat gaat dus niet want er zit geen flybar op. Dus de rotorkop haaks op de romp en dan optillen aan de bladhouders of zo.

Willem.
ik heb een standaard gemaakt waar ik de heli in kan hangen als ik de rotorkop haaks zet.

ik heb nog niks aan de CG veranderd maar denk toch dat ik deze moet verplaatsen naar achter want hij wil maar naar voren gaan. zelfs als ik de nickgiro verder open zette 80% ongeveer.
kan ik dat doen door er een lootje bij de tailrotor te plaatsen.??
of kan ik ook het finetje (zwaart) dat in het midden van de tailboom zit wat vergroten. zodat deze meer druk geeft op de tailboom??

ik vind het dus best lastig vliegen zo als hij wel vooruit schiet en langzaam naar achter reageert.

ik heb vanmiddag gevlogen in de thuin 8,5 x 10 meter, groot zat denk ik om even te oevenen.
alleen ik heb de tailrotor gemold die kwam tegen de schuting aan :(.
omdat hij dus niet stil blijft hangen in de lucht (hij gaat steeds naar voren, heel langzaam).

dus wat zeggen jullie voordat ik meer sloop.
accu naar achter, (dit liefer niet anders moet ik wat van het klepje afhallen.)
lootje bij de tailrotor,
of het midden finnetje iets vergroten.

gr Sander.

Laatst bewerkt:
Ha Sander,

Je strooit hier met termen die ik eigenlijk niet ken, wat bedoel je met "CG" en wat is "finetje (zwaart)" en zo ook "nickgiro"?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld ;)

Wel gek dat ie van jou zo naar voren hangt, die van mij doet het wel een klein beetje maar niet zo erg als bij jou, zo je misschien even een paar foto's kunnen posten om het te zien ? :D

PS lipo saver aan de achterkant gemonteerd?

hahaah.

in de vliegtuigen is CG : Center Gravity.
het finnetje is deze :
en dan de gene links.

umm ja de nickgiro ??
zo staat het in het boekje. het kan ook de pitch-axis zijn.
dit staat er ook bij hahah ;).

en moet even een draadje soldeeren om de liposaver netjes naar achter te kunnen plaatsen.

alleen Photo Bucket doet het even niet, ze zijn er mee bezig en kan nu niet inloggen.

gr Sander.

Ha Sander :D,

Nou de tail fin heet meestal "Vertical stabilizer" (ik heb het ook niet verzonnen ;))
De Nick, noemen wij meestal Elevator, maar je hebt gelijk "nick" wordt ook wel eens gebruikt.
CG wist ik echt niet, weer wat geleerd !! :D meestal praten ik/wij over balans...

Ben toch benieuwd naar die foto, ik heb een hele lange 1000mah lipo en die steekt uit de battery holder, en nog hangt ie maar een klein beetje naar voren, met de lipo saver als contra hangt ie vrijwel keurig recht.

nou hier het balans.
door de lipo saver is het balans veel verder naar achter gekomen.
en als ik de accu nu naar achter schuif komt hij nog beter in balans.
op de foto heb ik wat lijnen gezet.

hij hing nog verder naar voren, zonder liposaver

Kopievanrobbearrow1plus024.jpg

robbearrowplus024.jpg

robbearrowplus025.jpg

met de accu naar achter, bijna niet te zien op de foto maar balans is nu wel goed denk ik.
vlieg nu erg lekker blijft mooi stil hangen en reageert super :D.
robbearrowplus027.jpg

robbearrowplus026.jpg

gr Sander.

nou hier het balans.
door de lipo saver is het balans veel verder naar achter gekomen.
en als ik de accu nu naar achter schuif komt hij nog beter in balans.
op de foto heb ik wat lijnen gezet.

hij hing nog verder naar voren, zonder liposaver

met de accu naar achter, bijna niet te zien op de foto maar balans is nu wel goed denk ik.
vlieg nu erg lekker blijft mooi stil hangen en reageert super :D.

gr Sander.

Ik heb idem dito heli.
mooie manier om de balans van de heli te bekijken.
Maart als je de lipo meer naar achteren schuift is deze tijdens de vlucht en trillingen ook mogelijk dat deze zo weer naar voren schuift?

Heb je een liposaver hiervoor?

Back