robitronic scalpel

ik heb vorige week een scalpel gekocht en ik zit nog met een paar vragen.
wat is de rijhoogte dat je moet gebr met nieuwe banden
wat voor kleur van veren gebr jullie op de wagen
mvg
Ik heb de rijhoogte op 2mm staan omdat de schroefjes niet helemaal verzonken zijn in het chassis en ik nog niet de moeite heb genomen ze verder te verzinken (met de hand gaatje dieper maken). Ik rij verder met de standard voorveren. Achter heb ik een oliegevulde schokbreker, een glassfiber T-bar en de witte standaard veertjes op de pod zitten. ;)

Even een paar plaatjes van mijn Scalpel. Zit nog geen servo in, moet ik nog kopen. Komt waarschijnlijk ook een brushless in, moet daar een andere motorplaat voor hebben (RA2068 of RA2069)

Kapje vandaag even gespoten. Ziet er wel aardig uit voor wat spuitbus werk :D

Foto-A4KSDSGN.jpg

Foto-FLWPHRTJ.jpg

Foto-C7RGWC4D.jpg

Foto-R8LS4S7A.jpg

Foto-4V4ZEAKP.jpg

Foto-7EEBN6HC.jpg

Ik heb de rijhoogte op 2mm staan omdat de schroefjes niet helemaal verzonken zijn in het chassis en ik nog niet de moeite heb genomen ze verder te verzinken (met de hand gaatje dieper maken). Ik rij verder met de standard voorveren. Achter heb ik een oliegevulde schokbreker, een glassfiber T-bar en de witte standaard veertjes op de pod zitten. ;)

Ik heb de voorste 2 schroefjes (in het bumperbalkje) juist expres niet verder verzonken. Slijten die tenminste ipv me bodemplaatje. De ruimte dat ze uitsteken is ongeveer 0.5 mm dus dar maak ik me niet zo'n zorgen om.
Waar ik me wel zorgen om maak zijn die irritante ABT transponder kables op de baan. aan het einde van het rechte stuk is het gewoon een schans voor die kleine lage sclapel :D wel grappig gezicht maar helaas slecht te besturen als je na die kabels net moet insturen voor een chicane.

vandaag wat getest met de scalpel echt veel grip heb ik nooit gevonden
mijn vraag wat rijden jullie van banden op een laag grip piste
en wat kan je nog veranderen om je wagen wat rustiger te krijgen
mvg

vandaag wat getest met de scalpel echt veel grip heb ik nooit gevonden
mijn vraag wat rijden jullie van banden op een laag grip piste
en wat kan je nog veranderen om je wagen wat rustiger te krijgen
mvg
Ik rij met gesmeerde soft banden voor en supersoft achter in Heemskerk bij RC Speedworld (bekend van de M-Auto wintercompetitie).

Om de auto minder driftig op de rechte stuken te malen, kun je de alu A-arms gebruiken om 4° caster te zetten op de voorwielen. daarvan wordt het korte chassis merkbaar rustiger bij hoge snelheden.

Ik rij met gesmeerde soft banden voor en supersoft achter in Heemskerk bij RC Speedworld (bekend van de M-Auto wintercompetitie).

Om de auto minder driftig op de rechte stuken te malen, kun je de alu A-arms gebruiken om 4° caster te zetten op de voorwielen. daarvan wordt het korte chassis merkbaar rustiger bij hoge snelheden.

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met een zenuwachtige auto.
Ik heb de wielen ten opzichte van elkaar goed uitgelijnd d.m.v. lineaal en gradenboog :D meer niet eigenlijk. Aan de andere kant ik rijd op een parcours gemaakt voor 1:10 auto's dus heb een beetje speling (baanbreedte ongeveer 2-3 meter op het rechte stuk)

Wel heb ik ook vaker grip problemen. Ik rijd nu met de standaard banden achter en de yellow dot banden voor. de voorbanden hebben een beetje minder grip dan de standaard banden en word dus ligtjes onderstuurd. Dit is in tegenstelling tot de 1:10 en 1:5 met de scalpel prima te houden naar mijn gevoel.
Ik wil nog de supersoft banden en mischien het 6-cellen chassis aanschaffen. Dat moet de rijzekerheid zeker bevorderen.

even een vraagje: Past die LRP fusion motor nu wel of niet in de scalpel?

Vanavond weer aardig chirurgische precizie het tapijt opgerold in Heemskerk. :thumbsup: Zo raar dat je na een halve accu leegrijden ineens een enorme afwijking met sturen krijgt (lees compleet van de baan wegspringt om hard in de kant te belanden omdat alles onbestuurbaar wordt). :evil:

scalpel_carpet_ripper1.jpg

scalpel_carpet_ripper2.jpg

Zat het nou in de lagers of alleen er omheen. Ik zag BYM ook al breien met het tapijt :D
Dat is in de lagers. En tussen het diff en de kogeltjes van het diff. :evil: 5 minuten rijden, 10 minuten peuteren (kun je je accu's mooi weer bijladen :?).

even een vraagje: Past die LRP fusion motor nu wel of niet in de scalpel?
De Fusion past prima in de Scalpel. Is gewoon een 370-formaat (iets dikker dan de 300).

scalpel_rollerbank.jpg

Hier op een 13 dollar kostende rollenbank die eigenlijk gemaakt was voor een Mini-Z AWD. ;)

zonder luchtweerstand :D

je bent beter met een mamba/tekinset

geen gedoe meer met vuil in je motor , meer trekkracht als de borstel motortjes
en je rijd langer met eenzelfde batterij

zelf heb ik de 5400 en de 8000 motor , de 8000 op zes cellen gaat veels te hard
de 5400 gaat op vier of zes cellen meer dan hard genoeg , ik rijd er meer als 10 minuten mee op een setje 1400's

alleen zijn de esc's ietsje langer en daardoor voor zes cellen wat lastiger in te bouwen

zonder luchtweerstand :D

je bent beter met een mamba/tekinset

geen gedoe meer met vuil in je motor , meer trekkracht als de borstel motortjes
en je rijd langer met eenzelfde batterij

zelf heb ik de 5400 en de 8000 motor , de 8000 op zes cellen gaat veels te hard
de 5400 gaat op vier of zes cellen meer dan hard genoeg , ik rijd er meer als 10 minuten mee op een setje 1400's

alleen zijn de esc's ietsje langer en daardoor voor zes cellen wat lastiger in te bouwen
Als ik flink met mijn duim erop duw (ondertussen kunnen beide achterwielen op de meet- en conische rollen) dan loopt dat dingetje met volle accu's toch nog 71km/u. Dat is dus met een behoorlijke rolweerstand. Voor mij snel genoeg want ik heb op de baan waar ik rij al menig brushless hard in de kant zien gaan. :? ;) En voor de competitie gaan we allemaal met dezelfde motor rijden, dus dan is brushless eigenlijk geen keus of een te dure keuze. :cool:

De Fusion past prima in de Scalpel. Is gewoon een 370-formaat (iets dikker dan de 300).

scalpel_rollerbank.jpg

Hier op een 13 dollar kostende rollenbank die eigenlijk gemaakt was voor een Mini-Z AWD. ;)

Klopt dat het 370 formaat is maar zoals je ook kunt zien bij de mamba setjes zijn de motoren iets langer waardoor ze al gauw niet in de scalpel passen.
Ik twijfel nog tussen de mamba 5400 en de lrp fusion...

Bij Racing-Paradise Rijden ze allemaal met Mamba Max, een idiale keuze om een Corally SP12X af te troeven met LRP Sphere Competition & LRP Vector 4.5

De mamba motortjes passen prima in de Scalpel. Wel een andere motormount gebruiken (RA2069), daar zitten de schroefgaten op de juiste plek voor de motortjes met een kleinere diameter.

Kloppen de snelheden van die rollerbank wel? Want een mini-z heeft veel kleinere banden dan een scapel...

Diameter van de band heeft hier niets mee te maken, het gaat om de omtrek van de roller die voor een bep. snelheid een aantal rpm moet maken.

Gisteren weer een aardig doosje uit Hong Kong mogen ontvangen. Hierin o.a. twee LiPo's van 850mAh 2S1P 15C/25C. Dus die parallel zetten levrt 1700mAh aan 7,4V op. In combinatie met de Fusion moet dat toch een absolute knaller worden. :lol: ;) Het wordt alleen even passen en met met de ESC en ontvanger. :? De onvanger kan staand voor de antennehouder. De ESC, een GM SX3R, heb ik uit elkaar getrokken zodat ik die uit kan vouwen, in een krimkous kan doen à la brushless ESC en plat op één van de LiPo's kan leggen. 8O

Door het oproken van 4 1400 cellen (1x IB1400 en 3x VTEC1400HV) heb ik eigenlijk minder vertrouwen in de huidige/nieuwe generatie NiMH cellen dan in LiPo's gekregen. Het blijft toch raar dat cellen van een paar weken oud, geladen conform de specs van de fabrikant (max. 2000mA, -3,5mV/cell, met een Ultramat 14, handwarm/max. 40°C) of gewoon spontaan ontbranden tijdens het laden of na een half uur volledig zichzelf hebben ontladen. Met mijn anderhalf jaar oude XRay 1100mAh cellen heb ik nog nooit problemen mee gehad, zelfs niet met geregeld snelladen op 3300mA. :cool:

scalpel_2x2s1p_lipos.jpg

Back