Neeeehhj... het is niet Rinus! Mijn hemel! Ricinus olie! Komt uit een noot... zoek maar op wiki! Ook wel castorolie genoemd. Denk mar aan het merk Castrol. Oude F1 bolides uit de jaren '50 vorige eeuw werden er mee gesmeerd. Jawel! En nog veel meer.
Die wonderolietoevoeging zit met een klein percentage in de meeste modelbrandstoffen.
Brandstof... Koel bewaren kan echt geen kwaad. Zolang de kan maar goed afgesloten weggezet is. Je kan de Kan zelfs iets toeknijpen om wat meer lucht eruit te halen. Hmmmm... Wijn bewaar je ook koel!
Hoe lager de temperatuur, des te lager de verdamping die optreedt.
Hoe heter de atmosfeer, des te meer water deze kan opnemen. Hoe koeler, des te minder... krijg je condensatie...
In de OS zitten standaard DIN metrische lagers. Je kan ze bij de lagerboer opsnorren. Niets bijzonders. Na te meten met de schuifmaat.
Of bij Hobby-In een setje de Irvine nemen. Die zijn prima (uit ervaring) en de prijzen conform wat er in de markt gebeurt... zelfs iets goedkoper... destijds...
Je kan ze ook via eBay.com... in de USA opsnorren bij de modelbouwafdeling of voor kwaliteitslagers van SKF, FAG etc kiezen. Die zijn dan wat duurder.
Hier bijvoorbeeld...
LAGERS prijs 40% KORTING, GEREEDSCHAP.
Het voorste lager hoort een dubbel metalen schild te hebben, het grote lager bij de kruktap volledig open.
Het lossen is kinderspel met een oventje of gasbrandertje. Oven op 170 graad (niet magnetron natuurlijk), dan verwarmt het geheel zeer gelijkmatig.
Met een klopje op een plankje vallen ze er zo uit. (Ovenwanten gebruiken)
Nadat je eerst de cilinderbus uitgenomen hebt (met de duim), kan je het zuigertje lossen.
Goed opletten welke zijde naar voren stond. Dat kan je weer goed zien aan de drijfstang die tegen het achterdeksel heeft staan schurken.
De krukas los je ook met een klopje. Niet met een hamer. Je mag alleen tikken op een moer. Niet op het draadeind. Doch met het handvat van een stevige schroevendraaier lukt het ook... of een blokje hout. Het motortje hou je in je hand... en zet je nimmer, maar dan ook nimmer never ooit in de bankschroef!!!!
Die wonderolietoevoeging zit met een klein percentage in de meeste modelbrandstoffen.
Brandstof... Koel bewaren kan echt geen kwaad. Zolang de kan maar goed afgesloten weggezet is. Je kan de Kan zelfs iets toeknijpen om wat meer lucht eruit te halen. Hmmmm... Wijn bewaar je ook koel!
Hoe lager de temperatuur, des te lager de verdamping die optreedt.
Hoe heter de atmosfeer, des te meer water deze kan opnemen. Hoe koeler, des te minder... krijg je condensatie...
In de OS zitten standaard DIN metrische lagers. Je kan ze bij de lagerboer opsnorren. Niets bijzonders. Na te meten met de schuifmaat.
Of bij Hobby-In een setje de Irvine nemen. Die zijn prima (uit ervaring) en de prijzen conform wat er in de markt gebeurt... zelfs iets goedkoper... destijds...
Je kan ze ook via eBay.com... in de USA opsnorren bij de modelbouwafdeling of voor kwaliteitslagers van SKF, FAG etc kiezen. Die zijn dan wat duurder.
Hier bijvoorbeeld...
LAGERS prijs 40% KORTING, GEREEDSCHAP.
Het voorste lager hoort een dubbel metalen schild te hebben, het grote lager bij de kruktap volledig open.
Het lossen is kinderspel met een oventje of gasbrandertje. Oven op 170 graad (niet magnetron natuurlijk), dan verwarmt het geheel zeer gelijkmatig.
Met een klopje op een plankje vallen ze er zo uit. (Ovenwanten gebruiken)
Nadat je eerst de cilinderbus uitgenomen hebt (met de duim), kan je het zuigertje lossen.
Goed opletten welke zijde naar voren stond. Dat kan je weer goed zien aan de drijfstang die tegen het achterdeksel heeft staan schurken.
De krukas los je ook met een klopje. Niet met een hamer. Je mag alleen tikken op een moer. Niet op het draadeind. Doch met het handvat van een stevige schroevendraaier lukt het ook... of een blokje hout. Het motortje hou je in je hand... en zet je nimmer, maar dan ook nimmer never ooit in de bankschroef!!!!