Romeinse Rijnaak AD 148

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 25 feb 2022.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Amazone,
    Het Archeon is maar een tiental km bij mij vandaan. Ik ben er al diverse keren geweest, maar de laatste was al wat jaar geleden. Toen waren de Zwammerdam schepen daar nog niet.
    Nu zal ik zeker weer eens daar naar toe gaan.
    Bedankt voor de tip.
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    laatste weekend van mei zitten we daar met de tent Viking reanectmend anders moet je eens af komen als je tijd hebt kunnen we samen naar het schip gaan kijken ze hebben er ook een paar modellen staan ze staan naast het badhuis als ik het goed voor heb
     
    janzwart vindt dit leuk.
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Leuk, Hou ik in de gaten. Maken we een afspraak per PB.
     
    amazone vindt dit leuk.
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 3
    Er lijkt weinig schot in te zitten hier, maar dat is slechts uiterlijk. Ik heb afgelopen tijd het hele archeologische rapport doorgenomen en dat was een kluif.
    Ook de tekeningen goed bekeken en eigenlijk mis ik nog wat.
    Het wrak zelf, in het museum, is slechts geconserveerd. Er is niets aan gereconstrueerd. Wel is er een tekening van de boven en onderkant in gereconstrueerde vorm. Maar helaas niet van de zijkanten.
    Dat moet ik dus zelf zien te maken. Zo goed en zo kwaad als dat gaat.
    De moeilijkheid zit in de stevens. Het schip zelf is over 27,5 graden getordeerd. De achtersteven 20 graden naar links en de voorsteven 7,5 graad naar rechts.
    Ik heb tekeningen van beide zijkanten van het wrak, horizontaal gezien. Maar door die torsie ziet de bakboord zijde er anders uit dan de stuurboord zijde. En dus ook de mate waarin het vlak oploopt is van beide kanten gezien dus verschillend. Hoe groot is nu de heeve (het oplopen van het vlak) van voor en achtersteven? Dat is dus uit de tekeningen niet af te leiden.
    Daarom had ik ook graag een gereconstrueerde tekening van de zijkanten gehad. Maar ja, je kan niet altijd alles hebben.

    In het museum staat ook een 1:10 model. Dit is als studiemodel gemaakt, ook digitaal, om daarmee allerlei berekeningen van vaareigenschappen te kunnen doen.

    [​IMG]
    Foto: 1:10 Model in museum.

    De bouwer hiervan is dus ook tegen het hierboven beschreven probleem aangelopen. Hij heeft deze problemen opgelost door het wrak digitaal in te voeren en daarna op een groot aantal plaatsen digitaal de vorm te veranderen. Wel op een verantwoorde manier natuurlijk.
    Op grond hiervan is, voor het model, de heeve bepaald voor de voorsteven 11cm en voor de achtersteven 14 cm. (Van onderkant vlak tot onderkant stevens)
    Hieruit volgt voor het origineel 110 en 140 cm en op schaal 1:50 is dit 22 en 28 mm.
    Nu weet ik de hoogte, en de lengte van de heeve kan van de tekening worden afgelezen. Dat is 102 en 92 mm. Daartussen, 295 mm is het vlak dus vlak.
    Alleen de kromme van de bodem tussen de stevens en het punt waar het vlak begint moet ik een beetje inschatten. Maar dat is te doen.

    Wat ik nu als eerste ga doen is een bouwhelling maken.
    Maar dat is iets voor een volgende update





    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2024
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit lijkt me best nog wel een hele uitdaging te worden Jan, succes
     
    janzwart vindt dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    :feli: :)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Inderdaad, van harte gefeliciteerd Jan
    :feli:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :feli::bier::bier::beer:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Gefeliciteerd Jan! :feli: Better late than never!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  10. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Jan Zwart jarig (geweest)?
    Gefeliciteed.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Een dag te laat, maar evengoed nog van Harte Gefeliciteerd Jan, :beer:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jan, in Friesland zeggen ze wel eens: "Better let as net " ( beter laat als niet ) maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag.:feli:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  13. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Gefelisiteerd Jan :)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    En Hans achteran.... Nog van harte gefeliciteerd Jan!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. Van harte Gefeliciteerd, moet er toch een de laatste zijn ;)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 4
    Dan nu eindelijk iets van een soort bouw.
    Te beginnen met het vlak. Dat bestaat uit 4 planken van 50 cm breed en 25 m lang. Op schaal (1:50) dus 1 cm breed en 50 cm lang.

    [​IMG]

    Op een stuk spaanplaat heb ik twee blokken gelijmd op 50cm uit elkaar, en daarin de helling uitgezaagd en geschuurd van de voor- en achtersteven. Voorsteven is rechts. Ervoor liggen twee stukjes karton waarop ik de helling heb afgetekend. (Geschetst)
    Daaronder liggen de vier eiken vlak-planken.

    [​IMG]

    De lengte van de helling heb ik afgeleid uit de zij tekeningen.

    [​IMG]

    Hier zie het bovenaanzicht en onder het stuurboord zijaanzicht. (Voor is rechts) Dit is een niet gereconstrueerde tekening dus zoals het wrak is gevonden.
    Bij het maken van het 1:10 model heeft men ook een digitaal de grootte van de heve bepaald. Zie vorige update.
    Dus de hoogte en de lengte van de helling is bekend en de rest ertussen zo goed mogelijk geschat.

    [​IMG]

    En nu moet er een bocht in komen. Dat lukt door wat nat te maken en met een plankenbuiger.

    [​IMG]

    Daarna heb ik ze stijf tegen elkaar op de bouwhelling gespijkerd en met verdunde houtlijm ingesmeerd. Daarom het spaanplaat omwikkeld met plastic.

    [​IMG]

    Na droging is dit de bodem. Lijmvlekken weggeschuurd. Op de middelste foto ziet u op een kwart van de lengte van links op de tweede plank van onder een las. Mijn plank was daar slecht dus heb ik die plank in tweeën gebruikt.
    De originele planken zijn waarschijnlijk uit één stuk gemaakt en komen uit één boom van ongeveer 40 m hoog. Dat moet een boom geweest zijn uit een dicht bos want er zitten heel weinig knoesten in. De planken in het origineel hebben niet meer de originele lengte omdat waarschijnlijk door schade zowel in het voorvlak als het achtervlak er diverse kortere stukken in gezet zijn.
    Het schip is ongeveer 40 jaar in dienst geweest dus schade is zeker mogelijk geweest. Reparaties zijn met zekerheid later uitgevoerd omdat delen van de reparatie met nieuwer hout zijn uitgevoerd, bepaald met dendrologie.
    Deze reparaties ga ik niet nabouwen, dat is op deze schaal niet te doen (door mij).

    [​IMG]

    Om verder te kunnen gaan heb ik de tekeningen die ik nodig heb geprint op de juiste schaal en een paar samen geplakt tot een bouwtekening. De onderste tekening is van het gereconstrueerde vlak. Ik heb daarop op diverse plekken de breedte gemeten (in mm). Bij de voor- en achtersteven heb ik ook de lengte en de plaats van de lassen in de kimbalk aangegeven.

    [​IMG]

    Door de bodem op deze tekening te leggen kan ik de maten controleren. Kennelijk is het vlak nog iets te breed. Op het vlak heb ik met potlood aangegeven waar de spanten/liggers moeten komen.

    Na iets afschaven ligt het vlak er nu zo bij:

    [​IMG]

    Het vervolg is nu de kimdelen maken en ertegenaan lijmen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2024
  17. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    Heel interessant, een leuk project om te volgen!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt wel een heel rank scheepje Jan, heel erg leuk.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 5
    Er is weer een kleine voortgang te melden.

    [​IMG]

    De kimbalken zijn verder uitgehold en ook de verlengstukken aan de stevens zijn in vorm gebracht.

    [​IMG]
    Hier is te zien dat de onderkant van het stuurboordverlengstuk, op een klein puntje na de kromming van de heve volgt.

    [​IMG]
    Helaas ben ik dat aan bakboordkant vergeten en daar is het horizontale deel nu te dun om er een ronding in te krijgen.

    [​IMG]
    Het zal u opvallen dat nog niet alles perfect aansluit maar dat komt omdat ik de kimbalken nog niet op de juiste breedte heb geschaafd. De breedte moet 5,5 cm worden, dus er moet nog een hele cm af.

    [​IMG]
    En toen ik dit zag werd ik even heel boos op mezelf. Ik heb tijden besteed aan het uitzoeken hoe de lassen van de kimdelen eruit moeten zien. En toen ik de te lange kimbalken op de juiste lengte wilde inkorten deed ik dat zonder met de lassen rekening te houden. De horizontale delen van de kimbalken sluiten recht tegen elkaar aan maar de verticale delen vertonen een 4cm lange haaklas. En de ruimte daarvoor is er nu dus afgezaagd.
    Weg voortgang. Opnieuw beginnen.

    [​IMG]

    Nieuwe latjes opgezocht en met overmaat, voor de lassen, afgezaagd. En het uithollen kan weer opnieuw beginnen..

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2024
    TIMBERWOLF, Jaques, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina