Romeinse Rijnaak AD 148

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 25 feb 2022.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vallen en opstaan Jan, zeker als je op deze manier bouwt :rofl::rofl:
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    O ja. Dat is ook helemaal geen probleem alleen even een tegenvaller door eigen schuld.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben dan enkel de Hermione wat aan het bijschaven ( op mijn maniertje ), maar het klinkt me bekend in de oren.:oops::oops:
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  4. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Thuis
    Zo maar een vraag, is dit hetzelfde schip dat destijds voorbij kwam in het Britse programma Time Team?
     
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Pter, Inderdaad. Op 19 febr 2006 is het door Time team uitgezonden op channel 6.
    Het is in 1997 al gevonden bij De Meern.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  6. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Thuis
    Dat is een heel leuke aflevering. Zowiezo een zeer leuke show. Het Britse team was erg onder de indruk van de condities van het schip. Zoiets hadden ze nog nooit gezien.
    Voor diegene die deze aflevering van de boot van Jan wil zien, zeker een aanrader!
     
    janzwart en Herby63 vinden dit leuk.
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Even ter verduidelijking: Deze episode van time team gaat over het opgraven van DeMeern4. Deze is bijna twee keer zo groot als de eerder opgegraven DeMeern1.
    Ik maak een model van DeMeern1, dus niet van het schip in deze aflevering. DeMeern1 ligt tijdens deze aflevering al in Lelystad ter conservering en het TimeTeam is wel even daar op bezoek geweest. De Meern4 is (nog?) niet opgegraven. DeMeern1 wel, en die ligt nu geconserveerd in museum Hoge Woerd.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2022
    TIMBERWOLF, Ptèr, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Thuis
    Is alleen de grootte anders Jan?
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Nee. DeMeern1 heeft een kajuit en kombuis. DeMeern4 niet. De bodem van DeMeern4 heeft 8 planken die met pen en gat verbindingen onderling aan elkaar zijn gezet. Dit schijnt uit die tijd slechts bekend te zijn uit het Middellandsezee gebied. Het schip is ook ouder. Uit 80AD en DeMeern1 is uit 148AD. De omgeving schijnt ook omstreeks 80AD te zijn opgebouwd dus men vermoed dat dit schip ergens in het zuiden is gebouwd en met bouwmateriaal naar het Noorden is gevaren en daar is gebleven. DeMeern1 is waarschijnlijk hier gebouwd en iets kleiner omdat het geen zware bouwmaterialen hoefde te vervoeren. Het is hier slechts gebruikt ter bevoorrading van de forten.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  10. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Thuis
    Oke, correctie op mijn vorige bericht. Het is dus niet het schip dat Jan bouwt, maar een andere. :eek:
     
    janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hoi jan op 28 en 29 mei zitten we in Archeon als je tijd hebt kom gerust af dan gaan we naar de romeinse rijnaak kijken.
    we staan daar met de vikking tent dus je gaat ons wel moeten zoeken of we moeten ergens afspreken.
    laat maar horen wat je wil
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zie je de 28e.
     
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Op het ogenblik staat de bouw door omstandigheden even stil. Toch heb ik volgende week even tijd voor een bezoek aan het informatiecentrum van de Rijnlandroute.
    De Rijnlandroute is een nieuwe snelwegverbinding tussen Katwijk en Leiden. In dit gebied hebben de romeinen 2000 jaar geleden ook al een weg aangelegd. En van die weg langs de vroegere limes zijn een groot aantal palen uit die tijd teruggevonden. Veel van die palen worden door musea onderzocht maar een paar worden ter beschikking gesteld aan het publiek om er wat leuks van te maken. Ik ga proberen een plankje van een halve meter te bemachtigen en als dat lukt maak ik er nog een model van de Rijnaak van.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2024
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Je gaat je moeten haasten Jan, je krijgt exact 2 uur om "het eigen gemaakte aandenken mee naar huis" te nemen. :)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, In die 2 uur zagen ze er voor je een hartje uit voor je "mama" of zo. Dan mag je het zelf even lakken. Ik denk dat het meer een kinder actie is.
    Maar als ik er een plankje kan scoren zaag ik er zelf wel een paar latjes uit.
    Ik zal het laten weten
     
    Marcus Botanicus, Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  16. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    als je uitlegt voor wat je het wil gebruiken zal je ze zo wel mee krijgen denk ik maar dat hout is waarschijnlijk steen hard en ik weet niet of je dat wel goed kan bewerken zonder je gereedschap bot te maken

    ( ps mijn vrouwtje gaat al een dag voor mij en dan zal ik horen waar we ergens staan met de tent dan moet je niet alle tenten aflopen voor je me vind :) )
     
    janzwart vindt dit leuk.
  17. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Dit ziet er zeer mooi uit. Ik ga begin 2023 voor een week naar Nederland en ga dit museum eens bezoeken. Ik heb zelf al heel wat boeken en pdfs van Romeinse geschiedenis gelezen en ben altijd geïnteresseerd in hun scheepvaart.

    Marcus
     
    Pingu57 en janzwart vinden dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Update 6
    Even een verslag van mijn bezoek aan het informatiecentrum van de Rijnlandroute.

    [​IMG]

    Dit is een paal uit de gevonden Romeinse weg. Het is duidelijk dat hier geen plankje in zit om een model van te maken. Dit hout is niet geconserveerd dus waarschijnlijk al verder vergaan dan tijdens de opgraving.
    De opgravingssite met de weg zag er zo uit:

    [​IMG]

    Op een 100 meter zijn ongeveer 1000 palen gevonden, waarvan die hierboven er een is.
    Veel is voor onderzoek gebruikt maar een paar restanten zijn voor het publiek bestemd.
    Deze zijn in plakjes gezaagd en ter beschikking gesteld aan bezoekers van het informatiecentrum. Als je wilde kon je het oliën of lakken. Eventueel konden ze er een gaatje in boren voor een pennetje met een vlaggetje of zo.
    Ik heb een paar stukjes onbewerkt meegenomen.

    [​IMG]

    Romeins hout, gekapt in 123 AD. Van narigheid al uit elkaar gevallen. In het midden van het hout zijn duidelijk de jaarringen te zien. Dat gedeelte is inderdaad keihard en praktisch versteend, zoals Amazone reeds veronderstelde.
    Maar dat het echt is wordt bewezen door dit certificaat.

    [​IMG]

    Ik ga proberen om er iets van lading voor het model van te maken. Een paar kisten of tonnen of zo. Dat ziet u later wel.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2024
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Misschien kan je, op de lange weg, er 2 delen van maken en die naast elkaar in heldere resin te gieten om er een steun/plank voor je schip van te maken. Zo blijft het ook nog eens voor eeuwig geconserveerd.
     
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Ja Stephan, dat is ook een idee. Hou ik in gedachte.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina