Dat is het... tegenwoordig is het al snel dat alles bijna ready to run moet zijn (en ook is) en deze vaardigheden niet meer nodig zijn. Maakt het voor de jongere generatie een stuk lastiger als ze wel van scratch moeten beginnen. Beetje dezelfde discussie als in het algemeen; de tijd is gewoon veranderd. Plus; vroegah ging je naar een ambachtsschool/LTS, dat is totaal veranderd tegenwoordig en ligt een echt handvaardige opleiding niet meer klaar voor de jeugd.
Die discussie liep 47 jaar geleden ook al... De 'hardcore modelbouwer' van toen kocht een oud wandmeubel bij de lommerd en maakte daar met tekeningen een modelschip van.
En keek minzaam of minachtend (al naar gelang zijn humeur) neer op jongelui zoals ondergetekende (toen 20 jaar) die een 'Schnellbaukasten' van Robbe of Graupner kochten.
"Da's toch geen modelbouw? Plastic lijmen kan elke ..."
Ja, dat zal....
En in de loop der tijd heeft deze ouwe sok de modelbouw ook zien veranderen:
van 'Schnellbaukasten' werd het 'ARTR' (Almost Ready To Run) oftewel: je moest nog wat details en stickers op je bootje plakken en het kon te water.
En van ARTR werd het RTR: Accu laden, 4 penlights in de zender en gaan met die banaan.
En de afgelopen jaren zie je wéér een nieuwe ontwikkeling: 3D-geprinte modellen. Eerst vond ik dat ook niks, totdat ik een van onze clubleden aan het werk zag om een simpel slepertje voor zijn kleinkinderen te ontwerpen. Uiteindelijk ga je je dan nog veel meer verdiepen in alle details van zo'n model; daar kon Robbe of Graupner een puntje aan zuigen. Nou ja, die bouwen geen modelschepen meer...
En stiekem is voor zo'n 3D geprint model óók het beheersen van technieken nodig. Want zo'n model heeft ook een houten dek; moet ook verlichting voeren en heeft ook motoren, schroefassen en -kokers nodig en schroeven...
Kortom: de technieken veranderen wellicht, maar de drang om iets zelf te maken blijft. Misschien niet bij het eerste RTR modelletje, maar later... Ik hou de moed er in!
En zolang er nog van die sukkels zijn zoals wij, die hele verhalen op een forum zetten om iemand een beetje te helpen... Gaat goedkomen!