router aankoop.

Discussie in 'CNC' gestart door michel pet, 15 mrt 2011.

  1. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Ik volg dit verslag met grote interesse. Als er weer ontwikkelingen zijn, laat ons weten a.u.b.

    Groet, Sinan
     
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    goed daar ben ik weer.
    de besteuring wordt weer aangepast.
    de reden is dat ik 2 machines gebruik en bijde machines andere setings hebben kwa drives dus heb ik 3 drives er bij bekocht en een 4 assig usb cnc kaart zelfde als ik al had maar dan met 4 assen.
    ik ga de voeding voor bijde machines gebruiken en door midel van een schakelaar kies ik welke set drives er aan gaan.
    voor de besteuring maakt dat niet uit want in de soft ware kies ik welke machine er gebruikt wodt en dus de juiste seting.
    aangezien er dus 7 drives in komen en 3 voedingen en de controller en de rest gaat de koffer niet meer voldoen dus ben ik op zoek naar een andere setup.
    ik heb nog een 6he 19inch kast staan klein model 23cm diep en ben nu aan het in meten of ik daar de besteuring in kan plaatsen.
    het geheel moet wel goed berijk baar zijn om dingen aan te passen wat in de koffer prima werkte.

    maandag komt het paket binnen met de drives en ook een pendant ben zeer benieuwd hoe die het gaat doen.

    [​IMG]
     
  3. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    pendant en drives zijn binnen.
    de pendant werkt prima .
    er zit een menu bij om de knopen zelf in te delen al is dat niet eens nodig maar kan dus wel prima.
     
  4. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    nieuwe kast is gekocht het is een 19inch kast geworden.

    [​IMG]
     
  5. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Michel, kun je nog eens samenvatten welke essentiële zaken je hebt moeten verbeteren/vervangen om de cnc goed werkende te krijgen?
    En graag ook de geschatte kostprijs van de verbeteringen.

    Nieuwe controllers/besturing is wel noodzakelijk dacht ik.
    Wat nog? Afscherming van de kabels?

    De bijgeleverde stappenmotors, kunnen die de nodige arbeid verrichten? Of zijn ze zwaar en goed genoeg van kwaliteit?

    De aluminium contructie op zich zit wel goed, ja? En de kogelomlopen en geleidingen ook waarschijnlijk, nog niets slechts gelezen hierover online.

    (ja, ik zit weer stiekem te lonken naar de eBay aanbiedingen... :oops:)
     
  6. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    kabels vervangen voor afgeschermde. http://www.scoob.net/index.php/cnc-electronics/olflex-eb-cy-4x0-75-cnc-motor-cable.html
    3x drive ebay 30 euro. http://www.ebay.com/itm/110924828709?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
    usb cnc kaart 140 euro. http://www.ebay.nl/itm/251158886272?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
    voeding de 24 volt kan wel maar kost je snelhijd dus draai ik op 48 volt had ik al 36 volt kan ook kost rond de 90 euro.http://www.scoob.net/index.php/power-supply/power-supply-36v-15amp.html

    stekers en kabels en klein matriaal lastig te bepalen.



    end stops moet niet wel handig kosten 30 euro meen ik.

    dit is globaal wat je nodig heb om een knape stuurkast te bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2013
  7. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Thx michel, da's een goed overzicht!
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    48V 10A voeding kost ong 50 euro op ebay en maakt m nog sneller/sterker.
     
  9. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    10 amp is wat aan de krape kant 3x 3 amp.
    als je in de toe komst nog een 4 as er bij wild nemen dan red je het niet 15 a 20 amp komt dan meer in de buurt.
     
  10. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Het enige wat ik niet zie zitten bij het "bouwen" van een cnc is zelf een frame ontwerpen/maken en zelf de desbetreffende kogelomlopen op maat laten maken/kopen.
    Dat is me iets teveel "gedoe" en gaat gegarandeerd verkeerd aflopen (bij mij). Want alles moet perfect passen natuurlijk.
    Dat gaat boven m'n petje zeg maar. (ook al goed dat ik dit besef ;))

    Dan blijft er enkel de mogelijkheid om zo'n volledige cnc te kopen in de uk en zelf de nodig upgrades uit te voeren (zoals Michel dat heeft gedaan).
    Ofwel moet ik een cnc-frame (incl. kogelomlopen) kopen (bv. bij carving-cnc.com) en dan zelf verder samenstellen (controller, drivers, spindle, etc).

    Ik heb nog eens goed zitten rekenen en tellen en het komt allebei ongeveer op hetzelfde neer eigenlijk.
    Hoe je het ook draait of keert, de totale prijs ligt telkens rond 1800 euro inclusief de meest noodzakelijk hardware of upgrades.
     
  11. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    uk ebay lijkt me goed koper puur om dat je geen invoer betaald en bij karving 100% zeker groot en zwaar dus ja.
    de ebay verzie is kompleet je zal de besturing moeten aan passen al werkt het wel maar voor hoe lang.
    en bij deze set zit ook de motor en de vfd en waterpomp complete set dus die na wat aanpassingen een prima router is .
     
  12. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Je hebt gelijk, minder gedoe als je een complete uk machine koopt en dan de nodige upgrades uitvoert.

    Wat de controller betreft. Hoe zit dat precies met de werking ervan?
    Ik lees bij planet cnc dat je enkel hun software (met licentie) kunt gebruiken, dus geen mach3 ofzo.
    Hoe zit dat met die usb controller vanop eBay? Welke software heb je daarvoor nodig?
    Vanwaar jouw keuze voor deze controller? Zijn er nog andere goede controllers te vinden op eBay? (ik bedoel dus waarvan men weet dat ze goed werken, dus niet zoals de origineel bijgeleverde controller)
     
  13. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Mach3 dus... Lol, 'k heb goed gekeken. Excuses... ;)
    Die van jou is dus geen clone van de planet usb cnc.
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    de controller die ik gebruik is een mach3 controller en je heb dus nog een licensie nodig.
    usb cnc is er ook nog daar zit de software bij.
    op zich maakt net niet zo veel uit welke controller je gebruikt het is maar net wat je aan spreekt.
     
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    de rest van de controllers ben ik niet bekend mee.
    anko werkt wel met usb cnc weet ik.
    planet cnc zit de software ook bij maar geen id hoe of wat.

    de controlller die ik heb heeft een hogere aan stuur snelhijd 200khz de andere hebben 100khz
     
  16. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Nog één vraagje over de keuze tussen parallel en usb aansluiting.

    In de handel zijn kabels verkrijgbaar die van usb naar parallel gaan.

    Kun je zo'n kabel gebruiken om je cnc aan te sturen?
     
  17. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Vaak niet..

    Ik werk met usbcnc cpu5a3... Erg makkelijk, plug en play op elke pc, em goedkoper dan dat kaartje + een mach3 licentie.
     
  18. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik zat al te denken, hoezo Mach3 licentie?
    Maar inderdaad, Mach3 kost ongeveer 140 euro.
    Waarom weet ik niet, maar ik had altijd in gedachten dan Mach3 gratis was. Ik weet niet hoe ik erbij kom.

    Dan mag je eigenlijk nog de goedkoopste parallel controller kopen vanop eBay, dan blijf je nog altijd die Mach3 licentie nodig hebben.
    USBCNC lijkt inderdaad de betere oplossing te zijn.

    Ook "usb cnc" is wat verwarrend op zich.
    Ik bedoel, aanvankelijk dacht ik dat het om één en hetzelfde product ging.
    Er zijn dus meerdere producten die usb cnc heten, met telkens hun eigen software. (Eding usbcnc vs. Planet usbcnc)
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Je kan Mach 3 gratis gebruiken tot 500 lijnen, goed genoeg om simpele vormen te frezen als ribben en spanten, maar als je een hele plaat vol heb met ribben.... dan ben je snel door de 500 G-code lijnen heen.

    USBcnc, blijft toch een stukkie duurder hoor, 30-50 euro voor een controller + 140 euro, voor 200 euro klaar. USB cnc de goedkoopste versie was iets van 300 euro denk ik. ( Mijn nieuwe machine wordt USB cnc cpu 4 + allerlei connectoren), de vorige was MAch3 , maar had problemen met een nieuwe computer en de printer poort).

    Cor
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    De 3asser is "maar" 250 oid...
     

Deel Deze Pagina