Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Vervolg van 14 februari:

Nu er nog niet te veel kwetsbare elementen aan de romp hangen heb ik hem omgedraaid en de valse kiel bevestigd. ( noten 1,8 x 5 mm)
IMGP4606.JPG
IMGP4607.JPG

Veel modelbouwplezier,

Eigenlijk heet dit de slijtkiel, de valse kiel zit in het model... (het is U vergeven ;))

oeps, in het Engels heet die kiel die op de vloerdelen van de spanten ligt de "keelson" en de slijtkiel noemen zij de "false keel". Rare jongens die Engelsen :)
Bekijk bijlage 424191
In principe klopt dit ook Herby, het is in de modelbouw dat we het hebben over een valse kiel, het begin van het model waar alle spanten in worden gezet. Dit is natuurlijk bij een 'echt' schip niet zo.
De extra plank onder de kiel dient in feite om de werkelijke kiel te beschermen tegen slijtage en heet daarom in het Nederlands 'slijtkiel' terwijl de Engelsen dit inderdaad de valse kiel noemen, maar what's in a name...?

Dank allen voor de complimenten, aanmoedigingen, verbeteringen, duimpjes, buigingen of voor het indrukken van de leuk-knop.

Dag 157: 15/02/2021 1u00

De scharnieren voor het roer.

Panart voorziet 4 scharnieren, AotS toont er 5. Om 5 gelijke scharnieren te kunnen maken heb ik bij Kolderstok messingband van 0,6 x 2 mm gekocht. Dit stuk van 40 cm uitgegloeid boven het gasfornuis om makkelijker te kunnen plooien.

De 5 scharnieren voor op het roer geplooid in de goede vorm en op lengte gemaakt.
IMGP4614.JPG

Hartelijk dank voor de massa leukjes :) :thumbsup:

Dag 159: 17/02/2021 1u45

Verder met de scharnieren voor het roer.

Scharnieren met een 40-tal ingekorte en gezwarte messing nagels aan het roer bevestigd, zo ook de beugel voor de noodketting, waaraan 2 kleine ringetjes gesoldeerd zijn. Het patina van de nagelkoppen na het inkloppen bijgewerkt door met een penseel een weinig patina zwart aan te brengen en na enkele seconden met een reep huishoudpapier af te deppen. Het roer dry-fit op de hekbalk geplaatst. De vingerlingen daarbij voorzichtig over de hekbalk geschoven. Het past perfect.

Dag 160: 18/02/2021 1u45

Het roer terug verwijderd en het gat voor de helmstok gemaakt.

Vingerlingen bevestigd met 40 messing nagels en deze aangestipt met patina zwart.

IMGP4620.JPG

Het uiteinde van de helmstok geplooid (messing 1,5 mm) en de sierdop er aan gesoldeerd.

In principe klopt dit ook Herby, het is in de modelbouw dat we het hebben over een valse kiel, het begin van het model waar alle spanten in worden gezet. Dit is natuurlijk bij een 'echt' schip niet zo.
De extra plank onder de kiel dient in feite om de werkelijke kiel te beschermen tegen slijtage en heet daarom in het Nederlands 'slijtkiel' terwijl de Engelsen dit inderdaad de valse kiel noemen, maar what's in a name...?
Ik zat vanmiddag in één van mijn boeken te lezen en daar kwam ik toevallig de extra plank onder de kiel tegen. De officiële Nederlandse benaming is niet 'slijtkiel' alhoewel deze naam wel in gebruik is, maar 'loze kiel'. De verklaring die erbij staat is; Dikke plank onder tegen de kiel aangebracht, dienend ter bescherming van de kiel bij de tewaterlating en aan de grond lopen.

Dag 162: 20/02/2021 0u45

Helmstok, roer, valse kiel en galjoenscheg met Danish Oils ingestreken en opgewreven met een doek.

Latjes van 0,5 x 3 mm in de gaten van de bolders aan het voorkasteel gelijmd zodat de breedte van de openingen niet breder is dan 2 mm.

Dag 163: 21/02/2021 1u00

14 bolders voor het voorkasteel gemaakt van noten 2 x 4 m. Seriewerk, maar het blijft handwerk dus minieme verschillen blijven mogelijk.
IMGP4623.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dag 165: 23/02/2021 1u00

Normaal zou ik nu verder doen aan het potdeksel van het voorkasteel, maar in de voorhoeken wordt dit onderbroken door de kraanbalken, en die komen op het dek en dat dek kan maar geplaatst worden als alles er onder afgewerkt is, en daar hoort naast de voet van de boegspriet ook de “messenger” bij die gebruikt wordt om het anker op te halen, en die “messenger ligt een paar toeren rond de kaapstander, en die kaapstander mist nog 12 horizontale verstevigingen tussen de ribben? Pfff. Ik ga daar dan maar mee beginnen.

IMGP4625.JPG

Dank voor de positieve reacties en het vertrouwen :)

Dag 166: 24/02/2021 0u30

De kaapstander op zijn plaats, gecentreerd op de grondplaat, gelijmd.

De binnenkant van het voorschot afgewerkt met 4 noten latjes van 1 x 2 mm.
IMGP4627.JPG

Een noten lat van 1 x 6 mm geweekt en gebogen laten drogen zodat de ronding er inzit voor ik de openingen voor de bolders er in maak.
IMGP4628.JPG

Maar de plaatsing ervan zal nog even moeten wachten tot het onderdek van het bakdek geplaatst is, en dat kan maar als alles er onder afgewerkt is.

veel modelbouwplezier,

Back