Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Herby63, 22 dec 2020.

  1. Moest ook hier weer even wat inhalen qua lezen, (was even weg om nieuwe emmers te kopen want die doekjes voor het kwijlen helpen niet) Herby wat laat je toch fantastische dingen zien. Geweldig :thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    de pdf heb ik volledig, maar als je hem afdrukt weet je nooit hij correct is ingescand of correct is afgedrukt.

    en op deze schaal kan een paar mm verkeerd afgedrukt toch een groot verschil maken.

    Daarom zoek ik de boek om zeker te zijn.

    En inderdaad, de prijzen zijn schandalig
     
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Ik ben met de dwarsdoorsnede naar een copycenter gegaan, en de schaal bleek nagenoeg correct te zijn.
    Het is inderdaad voor de plannen zonder schaal dat ik het boek in "levende lijve" wilde.
    Het grote voordeel van de PDF is dat plannen over 2 blz mooi samengevoegd zijn, en in het boek er een blanco strook tussen is, ten minste als je de hardcover koopt, bij de paperback zit je nog met de verlijming.
    Ik denk dat ik uiteindelijk voor een 50£ een hardcover gevonden heb in Engeland, maar vind zo gauw de gegevens niet terug.

    PS net teruggevonden: 29,99£, met verzending kwam dat op 40€ via Amazon.co.uk
     
    *Hans* en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  4. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg


    zal dankzij brexit niet meer gaan.
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    In principe zou je nu zonder Britse BTW moeten kunnen kopen, dus nog goedkoper, want voor die waarde passeert het normaal de douane zonder formaliteiten, maar ik heb toen ook een paar maanden moeten zoeken, en nu zie ik ook geen exemplaar voor een redelijke prijs. Kijk zeker niet op Amerikaanse sites, want die gekken vragen 800 à 900 $ alsof het niets is.

    Ik denk dat het boek, in 1989 uitgegeven, sindsdien geen herdruk meer gekend heeft.
    Als je een mondje Italiaans spreekt, of alleen voor de plannen gaat, kan je proberen of het origineel, waar de AotS-versie op gebaseerd is, misschien nog te koop is, maar ik ben hem in ieder geval niet tegengekomen als ik op de naam van de auteurs zocht (Sergio Bellabarba en Giorgio Osculati).
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de leuke reacties.

    vervolg dag 149

    Luik voor de trap gemaakt van 0,5 x 3 linden waarvan de zijkanten met een zacht potlood ingestreken zijn, op een kartonnetje gekleefd, en afgeboord met een noten L-profiel dat in verstek gezaagd is. Na het drogen van de houtlijm heb ik een snipper gezwart papier tussen de hoeken van het kader gelijmd.

    IMGP4589.JPG

    Morgen verder, veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, pietsan, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er allemaal zeer verzorgd uit Herby, complimenten :thumbsup::thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de complimenten en de leukjes.

    Dag 151: 09/02/2021 1u20

    Montage van de traptreden: de basis is een beuken latje van 1,3 x 2,8 mm. De treden worden telkens 18° meer aan de achterzijde afgeslepen, hetzij met de Dremel met schuurschijf, hetzij met de schijfschuurmachine. Een inkeping van 2,8 x 1,3 mm met een sleutelvijl aangebracht zorgt voor een perfecte pasvorm tegen de beuken lat.
    IMGP4593.JPG

    Traphal: op het voordek, tegen het voorschot van de statiekajuit staat in beide hoeken een rechthoekige uitbouw die een draaitrap naar beneden verbergt. Aan bakboord staat de externe draaitrap daartegen. Daarvoor heb ik een balkje van 3 x 3 mm tegen de beuken lat van de trap geplaatst. De traphal zal dus latje voor latje vorm krijgen in de volgende dagen.
    IMGP4594.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Knap trappie...:thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer mooi uitgevoerd Herby:):)
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dank je Piet en Peter, maar er is nog veel werk aan.
    Zoals je ook vaststelde Piet, die traphalletjes en trap komen op een dek dat oploopt naar achter afloopt naar buiten en tegen de verschansing die naar binnen glooit. Niet vanzelfsprekend omdat passend te maken. Maar het is redelijk goed gelukt. :)
    En met een vleugje Danish Oil ziet het er allemaal wat mooier uit.
     
    Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  12. Mooi wentel trappie Herby :thumbsup:
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dank allen voor de aanmoedigingen,

    Dag 152: 10/02/2021 0u15

    Deuren van de 2 traphallen: onderdelen 211 losgemaakt uit het frame (bovenplaat van de traphallen) en 2x2 noten latten van 1 x 6 mm in de verstekbak op 30 mm lengte gezaagd. Per 2 op een blaadje papier gekleefd met houtlijm. Dit vormt de basis waarop de deuren gaan gemaakt worden.

    Dag 153: 11/02/2021 1u05

    Verder met de deuren van de 2 traphallen: samengesteld uit noten latjes van 1 x 1 mm en 0,5 x 3 mm, zo nodig in de lengte doorgesneden om smallere stukjes te bekomen.
    IMGP4595.JPG
    Het hoekprofiel dat regen de balkjes van 3 x 3 mm gekleefd zijn, vormen een "aanslag" waar de deuren en zijwanden tegen komen, om die makkelijker recht te bevestigen.

    veel modelbouwplezier,
     
    Flying Scotsman, TIMBERWOLF, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dag 154: 12/02/2021 1u05

    Een gaatje van 0,9 mm geboord voor de deurknop en een nagel er in gelijmd met SLO-Zap.

    Een gaatje van 3 mm geboord in het midden van het bovenste deurpaneel, uit gevijld tot 4 mm en een messing patrijspoortje er in gelijmd.

    De zijwanden van de traphal opgebouwd met noten latjes van 1 x 6 mm en 0,5 x 3 mm.
    IMGP4599.JPG

    Het centrale paneel onderaan is weer uit ceder fineer vervaardigd.
     
    Pingu57, TIMBERWOLF, Ronk en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    En het gaat maar door hier, netjes allemaal hoor Herby :wave
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig hoor, dit wordt een heel deftig, koninklijk jacht :)
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Ik ben het volledig met jullie eens :) :thumbsup::thumbsup:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Vervolg van dag 154:

    Met veel bloed, zweet en tranen een 10-puntige ster van 6 mm proberen te frezen.

    Na een paar pogingen ging het al vlot om de vector te ontwerpen, maar het reliëf gaf niet wat ik verwachtte (missende punten, de meest bizarre vormen, …) tot ik de omtrek van de ster nog eens over trok. Na een aantal mislukkingen
    IMGP4597.JPG IMGP4598.JPG
    IMGP4600.JPG


    kwam er een bruikbare ster tevoorschijn, die het center van de winch gaat sieren.
     

Deel Deze Pagina