Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dag 22: 26/09/2020 2u30

Spanten 1 tot en met 8 aan de bovenzijde ingestreken met verdunde houtlijm op de contactvlakken met vals dek 16.


Vulstukken 15 en 23 aan bakboord- en stuurboordzijde van de kiel gelijmd.
IMGP4353.JPG


Onderkant van spant 9 nog een beetje afgeschuind met Dremel met schuurtol.

Spantdelen 1b tot 7b geplaatst en onderdek 20 en de hoogte op elk spant uitgemeten en vergeleken met plan A3/3 AotS. Afwijkingen variëren van 4 mm af te schuren in spant 1b tot 0.3 mm te verhogen bij spant 2b.

De ronding van spant 1a is niet realistisch, veel te rond, dus spant 1a afgetekend met als boog spant 2a, en op schijfschuurmachine ruw afgeslepen.
 
Dank u voor de mooie woorden en de "leukjes".

Dag 23: 27/09/2020 4u55

Met houtlijm strookjes stevig papier gelijmd aan de onderzijde van spanten 2b en 6b, tot een dikte van 0,25 à 0,3 mm.

Spantdelen 1B tot 7B proefgeplaatst en hoogte gecontroleerd met een dun latje hardhout. Latje aandrukken ter hoogte van spant 5 (laagste punt), en gecontroleerd of de uit te voeren correcties volgens opmeting, het dek een vloeiende zeeg zullen geven.

Spantdeel 1B en 7B op maat geschuurd met schotelschuurmachine.

Vervolgens telkens met het latje de zeeg gecontroleerd en 1 voor 1 de spantdelen 2B tot 6B bijgewerkt.

Uiteindelijk onder spantdeel 1B 1mm terug toegevoegd en de papiertjes onder spantdeel 2B teruggebracht tot 1 laag (0,15 mm).

Spantdelen 1B en 7B gelijmd. Na een laatste controle met het hardhouten latje op de zeeg in de lengterichting, alle spantdelen van 2B tot 6B gelijmd.

Aan de hand van plannen A3/1 en a3/3 AotS de positie en afmetingen van de openingen voor de fokkemast, grootmast en 2 dekroosters afgetekend op onderdek 20. Openingen voor de roosters uitgezaagd op maat met de Hegner figurzaag.


Spant 9 en 10 in de kiel gelijmd.

Met een koord aan spant 10 de kiel loodrecht gepositioneerd en vals dek 17 gelijmd op spanten 7, 8 en 9. Door het verplaatsen van spant 10 is vals dek 17 nu te kort, dus heb ik 2 vulstukjes onder onderdeel 17 gelijmd tot tegen spant 10.
IMGP4359.JPG
 
Dag 24: 28/09/2020 1u30

Dekopeningen voor de masten opgevuld met rondjes, geslepen uit resthout, en bij de dekluiken met de resten van het uitzagen waar de openingen groter moesten worden. Onderaan telkens een plakje multiplex 0,6mm gelijmd voor de stevigheid.
IMGP4360.JPG


Uitsparing voor de hoofdmast in de kiel op 3mm meer naar achter uitgezaagd.

Gaten voor voor- en hoofdmast geboord, 1mm kleiner dan de mastdiameter en afgewerkt met een halfronde vijl tot een rondhout met passende diameter er vlot door schuift.
IMGP4361.JPG


Helling van de kiel volgens plan Aots A2/1: 3mm dieper achteraan dan vooraan. Net voor het roer is de diepgang 6,3 cm en net voor de boeg omhoog buigt 6,0 cm tot aan de waterlijn.

Diameter en helling van de masten ten opzichte van de waterlijn opgemeten op plan AotS H19:

- boegspriet = 27,5°

- voormast = 2°

- hoofdmast = 1,5°

- bazaanmast = 4°

Dikte van de masten bij doorvoer hoofddek:

- boegspriet = 7,8 mm

- voormast = 8,65 mm

- hoofdmast = 10,55 mm

- bazaanmast = 6,7 mm

Tot zo ver, tot de volgende update, veel modelbouwplezier,
 
Dat is nog maar het begin, Koos, ik ben nu aan de decoratie en de ramen aan de zijkant bezig, dat is pas een puzzel, om AotS te combineren met de accessoires van Panart, maar dat zien jullie een beetje later wel :)
 
Dag 25: 29/09/2020 1u30

De hellingen van de masten uitgezet met plaklint en zwart touw op de muur van de hobbyruimte.
IMGP4362.JPG


Openingen in vals dek 16 groter gemaakt en een rond geslepen vulstukje op gekleefd zodat de hoofdmast uitgelijnd is in alle richtingen. Met de voormast wacht ik nog even omdat ik geen rondhout in de gepaste maat heb, en omdat deze nog uitgericht kan worden met het dek van het voorkasteel.

De Boegspriet uitgelijnd door de rechthoekige opening in spant 1 aan de onderzijde schuin uit te vijlen, tot de boegspriet op de kiel rust die voor de luizenplecht omhoog steekt.

Tot de volgende update wens ik jullie veel modelbouwplezier,
 
Super veel "leukjes" gekregen vandaag, dat is zeer motiverend om verder te bouwen en het gebruikte materieel en de verbruikte materialen toe te lichten, en natuurlijk om verder te bouwen :thumbsup:

Dag 27: 3/10/2020 1u15

De uiteinden van onderdek 16 aan de spanten gelijmd en bij spanten 4 en 5 een verstevigingsblokje er onder gelijmd omdat het dek wegens de verlenging en aangebrachte multiplexplaatje iets stijver is dan de rest van het dek en de dekrondte minder vlot wil volgen.
IMGP4369.JPG


De boven het hoofddek uitstekende delen van spant 6 afgezaagd en tegen de zijkanten van spantdeel 6C gelijmd en een latje van 0,5 mm onder de zijkanten gelijmd om de dikte van de zaagsnede te compenseren. Het dek ter hoogte van spant 6 vlak geschuurd. Afstandslatjes op dek 16 gelijmd tegen spant 7, ter versteviging van het bovendeel van spant 6/6C. Spant 6C aan de bovenzijde 1,7 mm verlaagd met de schotelschuurmachine. Spantdeel 6C op zijn nieuwe plaats gelijmd loodrecht op de waterlijn.
IMGP4370.JPG

IMGP4371.JPG

IMGP4372.JPG


De boven het hoofddek uitstekende delen van spant 8 afgezaagd en tegen de zijkanten van spantdeel 8C gelijmd en een latje van 0,9 mm er op gelijmd.
IMGP4373.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Dank u voor de mooie woorden :)

Dag 28: 4/10/2020 0u40

Spantdeel 7C op spant 7 gelijmd.

Spantdeel 8C op zijn nieuwe plaats gelijmd loodrecht op de waterlijn.

Spantdelen 8B met 4,5 mm verhoogd en tegen de achterzijde van spantdeel 8C gelijmd.

Spantdeel 9B met 2,5 mm verhoogd op de voorziene plaats gelijmd

Spantdeel 10B met 2 mm verlaagd en op de voorziene plaats gelijmd

IMGP4374.JPG
IMGP4375.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Om zeker te zijn van de maatvastheid van de plannen waar geen schaal bij staat heb ik een exemplaar van AotS Royal Yacht Caroline besteld via Amazon.co.uk

Merk je eigenlijk een verschil in de tekeningen of schaalafwijkingen tussen de afgedrukte pdf van de Aots en het bestelde boek Royal yacht Caroline.
 
Herby, ik ben iets te laat, want de delen zijn al verlijmd. Maar ik had spijt dat ik de raampjes en deurtjes niet eerst in (ik meen spant 7c) had gemaakt, omdat dit een stuk lastiger is wanneer dit deel al op het model is verlijmd, zie; Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47 | Pagina 20 | ModelbouwForum.nl Het is een stukje makkelijker om dit op je werktafel te doen. Ik zou het zeker even bekijken alvorens je het dak op de cabine gaat leggen.
 
Hoi Newbie, ik ben met een PDF van de doorsneden naar een gespecialiseerd copycenter geweest (usb-stick), Bij die doorsnede staat een schaal in voet en in cm. Die PDF was maar een fractie off-scale om op 1/48 af te drukken. In het boek is dat echter een tekening zonder schaalvermelding, en op 2 pagina's gedrukt, met een witte rand tegen de middenmarge. Opmeten van de gedrukte schaalverdeling toont dat dit in het boek afgedrukt is op 1/96, wat dus correct lijkt. De meerwaarde van de PDF's die ik heb is dat iemand heel veel moeite gedaan heeft op de tekeningen die op 2 pagina's gedrukt zijn, aan elkaar te zetten tot 1 tekening..
 
Hallo Piet, daar is het al veel te laat voor :), maar ik heb ook die bedenking gemaakt. Hoe ik dit elegant opgelost heb, zie je in één van de volgende weken (constructiedag 100)
 
Dag 29: 5/10/2020 2u10

De voeg opgevuld met blokjes balsa.
IMGP4376.JPG


Na het op de juiste hoogte lijmen van het onderdek voor de luizenplecht, de balsa ruw in model gesneden met een hobbymes en geschuurd met een schuurlatje. Daarna ingestreken met verdunde houtlijm om te vermijden dat bij het aanbrengen van de eerste huidbeplanking, de lijm in het balsahout trekt en de latjes terug los komen.
Twee grenen balkjes van 5x5 mm uit de voorraad op de lengte van het dak van de statiekajuit ingekort, geweekt in water op kamertemperatuur en opgespannen laten drogen zodat ze de dekrondte in lengterichting aannemen en na het uithalen van de hoeken van spanten 6, 7 en 8, op hun plaats gelijmd. Na het drogen de bovenzijde van de balkjes in vorm geschuurd zodat ze de dekrondte in dwarsrichting volgen.

Dag 30: 6/10/2020 2u00

De omtrek van de spiegelplaat onderdeel 11, afgetekend op multiplexplaat (onderdeel 21, onderdek statiekajuit, omdat dit vervangen wordt door een bredere plaat) en uitgezaagd met de Hegner figuurzaag. Spiegelplaat op de steunen van de holle wulf gepositioneerd, en de inkepingen afgetekend, uitgesneden met hobbymes en bijgevijld met een sleutelvijl tot de spiegelplaat de correcte positie inneemt. De breedte van de spiegelplaat wordt niet verminderd overeenkomstig Aots, omdat de ornamenten in de bouwdoos breder zijn, en niet zomaar versmald kunnen worden.
IMGP4378.JPG
IMGP4380.JPG



Onderdeel 11B (dekondersteuning tegen de spiegel) zowel aan de bovenzijde als aan de achterzijde bol geslepen op de schotelschuurmachine en afgewerkt met een schuurlat.

Met een latje op spanten 9 en 10 de plaats van onderdeel 11B afgemeten en gelijmd.
IMGP4377.JPG


Een nieuw onderdek voor het achterdek gemaakt uit triplex 1 mm, in 2 delen, gesplitst op spant 10, omdat door de helling van dit spant het onmogelijk is om dit onderdek over zowel spant 8 als spant 9 te schuiven.

Opening in het achterste deel van dit onderdek gemaakt voor het roer.
IMGP4382.JPG
 
Back
Top