Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dag 48: 29/10/2020 2u00

De tekening van de galjoenscheg verknipt in de individuele delen. De bedoeling is deze op notenfineer uit te zetten, op een manier dat de nerf van het fineer de lengte van het stuk volgt.

De tekeningen van de onderdelen van de galjoenscheg 2x overgetekend op de plaat notenfineer (Aeronaut 1 mm x 10 cm x 100 cm).

Holle wulf geschilderd met Revell Aqua color 36152 Blauw glanzend, omdat ik dat in huis heb en amper gebruikt. In het licht geeft het een mooie warme tint die mooi contrasteert met de aan te brengen metalen ornamenten.

Kopse kant van de hekbalk gefineerd met noten lat 0,5 x 5 mm en na drogen de uitstekende rand weggesneden en gelijk gevijld met de dikte van de kiel.

Dag 49: 30/10/2020 0u30

Notenfineerplaat aan de achterzijde met schilderstape beplakt, en met de Hegner figuurzaag ruim uitgezaagd.
IMGP4407.JPG


Scheepshelling van Model Shipways gemonteerd.
 
Dag 50: 31/10/2020 3u30

Alle delen voor het fineren van de zijkanten van de galjoenscheg ruw in vorm geschuurd om de schotel- en bandschuurmachine.

De delen voor de stuurboordkant passend geschuurd met de Dremel met flexibele as en schuurblaadje 220.

Dag 51: 1/11/2020 4u00

De delen voor de stuurboordkant verlijmd en de kiel over de ganse lengte gefineerd met noten latjes van 1 x 6 mm. De verticale lassen in de latten van de kiel verspringen ongeveer 3 cm (5 voet) met de verticale lassen aan de bakboordzijde, om een verticale “scarph” te suggereren.

De delen voor de bakboordkant passend geschuurd met de Dremel met flexibele as en schuurblaadje 220 en verlijmd en de kiel aan deze zijde over de ganse lengte gefineerd met noten latten 1 x 6 mm, waarbij de verticale las overeenkomt met de tekening A3/3 in AotS.
IMGP4410.JPG

Tussen de eerste huidlaag en de fineer is ongeveer een millimeter plaats gelaten om de 2e huidlaag in te laten.
 
Nog eentje voor het slapengaan?

Dag 43: 24/10/2020 2u20

Na een kleine 2 uur schuren met de hand (korrel 80, 180, schuurlat en fijne staalwol) is de romp mooi glad.
Bekijk bijlage 412451

De uitstekende latjes aan de spiegel met een nieuw x-actomesje afgesneden.

De onderste lat van de holle wulf met een guts in vorm gestoken en met schuurlatje geschuurd.
Wauw dat is strak:wave
 
Dank u voor de mooie woorden en likes.
Tussen het priegelen door nog een stukje uit het werfregister.

Dag 52: 2/11/2020 2u30

Kopse kanten van het fineer effen geschuurd met een schuurlat, en de holle kant van de galjoenscheg met een halfronde sleutelvijl.


Boegbeeld met een grote schroevendraaier een beetje open gepraamd. Na een weinig bijvijlen van oneffenheden aan de binnenzijde van de “engelen” past dit nu perfect op de gefineerde galjoenscheg.
IMGP4411.JPG


Hekbalk bekleed met fineer.
Koperen sierprofiel tussen onderste deel van het hek en de holle wulf geplaatst met roze Zap.
IMGP4412.JPG


Prettig jaareinde, geniet, met mate, en volgend jaar hopelijk vlug weer met mateN :) :bier:
 
oeps, hips :bier:, deze tekst hoort nog bij de laatste foto in vorige post :)

Dag 53: 3/11/2020 2u00

De onderrand van de spiegel beplankt met noten latjes 1x6 mm, en een messing sierprofiel precies in de vorm van de onderrand gebogen. Hole wulf inclusief de onderrand van de onderste lat van de spiegel blauw geschilderd.
 
Happy newyear :friends::bye::beer:

Ik ga maar direct weer een kleine update bijeen scharrelen :)

Dag 54: 4/11/2020 0u45

De afmetingen van het roer aangepast aan de tekening A3/3 in AotS en de kopse kanten gefineerd met notenhout.

Dag 55: 5/11/2020 1u45

De zijkanten van het roer gefineerd, de achterrand in noten 1,5 x 5 mm er aan gelijmd, de voorzijde afgeschuind en de uitsparingen voor de scharnieren gevijld.
IMGP4483.JPG
plan_5 uitsnede roer.jpg


De opening voor het roer in de holle wulf geboord met een 3mm boor, uitgefreesd en gevijld met een ronde vijl van 4 mm en een halfronde sleutelvijl.

Veel modelbouwplezier,
 
Dag 56: 6/11/2020 1u15

De hoogte van spanten 1, 2 en 3 nagemeten en aangepast zodat spantdelen 1a, 2a en 3a de goede hoogte hebben om het onderdek van het voorkasteel te dragen.

Dag 57: 7/11/2020 2u30

Nog een laatste correctie aangebracht aan de hoogte van spantdeel 1a en de bovenste delen van spant 2, zodat het voorkasteeldek in een rechte lijn in lengterichting ligt.

De bovenkant van het bovenste berghout uitgetekend en een geleidelat erboven vastgepind, er op lettend dat voor- en achterzijde precies gepositioneerd zijn, en dat de geleidelat een mooi vloeiende zeeg heeft. Het berghout zal in meerdere delen aangebracht worden. De las tussen de delen van het berghout wordt van een “scarph” voorzien, met een tussenafstand van 19 cm (30 voet is een gangbare lengte voor planken in het 18e eeuwse Engeland).
IMGP4413.JPG
IMGP4414.JPG
IMGP4414b.jpg
Dit detail uit de vorige foto toont de las tussen 2 planken.

Veel modelbouwplezier,
 
Laatst bewerkt:
Dag 58: 8/11/2020 3u30

De gaten voor de ankertrossen in de boeg uitgemeten en met een 2 mm boor doorgeboord , daarna geruimd met een 3 mm boor en een ronde sleutelvijl. Na het aanbrengen van de 2e huidlaag moeten deze nog op de definitieve afmeting gebracht worden.

De bovenste berghouten zwart geschilderd (Humbrol Enamel 80 zwart satin).

De binnenzijde van het voorste schot (spant 1 boven het hoofddek) beplankt, de onderste lat 1 x 6 mm, secondenlijm aangebracht rond de ankerkluizen, om splinteren bij het uitvijlen te beperken, en daarboven met noten latjes 0,5 x 3 mm beplankt.

Dag 59: 9/11/2020 3u30

Bovenste berghout licht opgeschuurd en van een 2e laag zwarte verf voorzien.

Traphal insert voor trap naar statieverblijf: wanden en vloer opgebouwd met latjes 0,5 x 3 mm op papier geplakt, haaks verlijmd en reeds 3 treden draaiend naar bakboord aangebracht.

Dag 60: 10/11/2020 3u30

Bovenste berghout van een 3e laagje verf voorzien om een egale satijnglans te bekomen.

Traphal-insert voorzien van nog 4 bijkomende treden.
IMGP4416.JPG


Voorste schot (spant 1) aan de voorzijde bekleed met noten 1 x 6 mm en de ovale opening voor de boegspriet uitgevijld.

Noten latten van 1,5 x 5 mm in vorm gemaakt voor onder het bovenste berghout. Aan de boeg een lip van 1 mm dik gevijld die in de “rabbet” valt en achteraan een “scarph” van 10 mm voor de las met de volgende plank.

En nu vlug verderbouwen :)
 
Dat heet het Corona-effect Peter, de hobby strompelt net iets vlugger dan anders, maar wat je nu al te zien hebt gekregen is 4 maanden "werk", niet echt een sneltreinvaart ook hé :) de eerste lat van de 2e huidlaag zit er nog maar op.
Maar intussen goede vaart aan het maken, kijk maar vlug hieronder:

Dag 61: 11/11/2020 2u30

Noten latten van 1,5 x 5 mm voor het achterste deel van de plank tussen de berghouten voorzien van de “scarph” en het geheel onder het bovenste berghout gelijmd en na droging van een laagje Deense olie voorzien.

Onderste berghout bakboord en stuurboord op maat gemaakt, geweekt in een kabelgoot wegens de grote lengte, met de hand gebogen en op de romp vastgezet om te drogen.

Na drogen losgemaakt, de boven- en onderrand rond geschuurd en van een eerste laag zwarte verf voorzien.

De traphal-insert voor de statiekajuit en het onderste deel van de spiegel met Deense olie ingestreken.


Dag 62: 12/11/2020 4u30

Onderste berghout stuurboord opgeschuurd met medium schuurlat en een derde laagje verf geschilderd.

Beide berghouten op hun plaats gelijmd.

Een aantal noten latten 1 x 6 mm versneden op 19 cm lengte, de eindjes zijn 6,5 cm dus nog een paar stukjes va, 12,5 cm gesneden om een 3-laags verband te maken, waarbij elke rij 1/3 van de lengte van een plank verspringt, zodat om de 4 rijen de verticale naad op de zelfde plaats ligt.

Eerste rij onder de berghouten en 2 rijen er boven begonnen.

IMGP4417.JPG
 
Zo te zien op de laatste foto zitten er wat kleine deukjes in je onderste berghout, waarschijnlijk komt dit door het vast pinnen. Dit voorkom je door een latje tussen de pin en het te verlijmen hout te leggen.

Verder valt er niets van te zeggen, mooi strak werk:thumbsup:
 
Precies Piet, goed opgemerkt, hoewel dit notelaren zou moeten zijn, hebben die latten van 2 x 6 een pluizige structuur en laten zich bij nat maken indrukken door de pushpins. Nadat ik dit bemerkte heb ik voor de volgende latten telkens stukjes resthout er tussen gestoken. Weer een les geleerd "the hard way" :)
 
Dag 63: 13/11/2020 5u30

Houten ornamenten blauw geschilderd, en die voor de spiegel ook het reliëf in goud (Vallejo Model Color 70.996)

Messing profielen op maat gemaakt voor tussen de houten spiegelversiering.

Plexi voor de ruiten met een brede platte borstel aan de achterzijde geschilderd met acryl verf (Vallejo Model Air 71.049 Medium sea gray, 71.048 Engine gray, 71.015 Dark green RLM71 en 71.057 Black)
IMGP4418.JPG
IMGP4419.JPG


Onderste houten versiering gelijmd op de spiegel.

Na het passen van de ruimte voor het messing profiel de houten raampartij gelijmd op de spiegel.

Tussen de ramen 3 noten latjes 0,5 x 3 verticaal gelijmd en aan de bovenzijde afgewerkt met 5 latjes in waaiervorm.

Dag 64: 14/11/2020 3u00

Houten gebogen profiel gemaakt uit 3 eindjes noten 0,5 x 3 mm op elkaar gelijmd rond een mal.
IMGP4420.JPG


Na drogen van de houtlijm, het profiel losgemaakt van de mal en geïmpregneerd met dunne secondenlijm om splijten te beperken.
IMGP4421.JPG
IMGP4422.JPG


Na het schuren van de onder en bovenzijde tot een profiel met een dikte van 1,5 mm overblijft, geschilderd met goudkleurige verf.
IMGP4423.JPG


Bovenzijde van de spiegel aan de binnenzijde bekleed met restlatjes van de 1e rompbeplanking (linden 1,5 x 6 mm) en daarna met noten 1 x 6 mm.

Aan de buitenzijde met noten latjes 0,5 x 3 mm, en de bovenzijde in vorm geschuurd zodat het potdeksel horizontaal komt te liggen.
IMGP4424.JPG
 
Back
Top