Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Herby63, 22 dec 2020.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik twijfel er niet aan dat je er wel een juiste oplossing voor hebt Herby, ik vermeld het slechts omdat ik het makkelijker had gevonden als ik het eerst had gedaan.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dag 31: 7/10/2020 1u00

    Openingen en uitsparingen voor de trappen gemaakt in onderdekken 21 (achterdek) en 22 (dak statiekajuit) en beide onderdelen op hun plaats gelijmd.
    Bazaanmast uitgelijnd
    IMGP4384.JPG IMGP4385.JPG IMGP4386.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57 en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dag 32: 8/10/2020 1u30

    De breedte van de spiegelplaat nagezien met het verloop van de huidstroken, en rekening houdend met de breedte van de meegeleverde ornamenten en spant 10 en spiegelplaat versmald zodat de huidstroken een vloeiende lijn volgen.

    Spantdelen die boven het dek uitsteken, en na het beplanken verwijderd moeten worden, aan de zijkanten en buitenkant licht ingezaagd om het later verwijderen te vergemakkelijken.

    Eerste huidbeplankingslat 6mm linden aangebracht aan bakboord en aan stuurboord. Spant 8 aan beide zijden nog wat bijgevijld voor een vloeiend verloop van de huidstroken

    IMGP4387.JPG
     
    Flying Scotsman, pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt weer een prachtig voorbeeld van hoe je een schip beplanken moet Herby, heel mooi wat je hier laat zien
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dank u Peter, vlug verder met een update :)

    Dag 33: 9/10/2020 0u50

    Huidstroken 2 en 3 aangebracht aan beide zijden. Linden latten aan de boegzijde 10 à 15 minuten in koud water gestoken, dan met de Mantua plankenbuiger voorgebogen, met klemmen op hun plaats in vorm laten drogen, en ten slotte gelijmd tegen spanten 2 en 6 tot 10 en spiegelplaat, en over de volle lengte tegen de voorgaande strook. Deze werden met kleine koperen nagels vastgezet op elke spant. De nageltjes zijn met een bektang er in geduwd. Waar nodig zorgt een strategisch geplaatste klem ervoor dat de stroken elkaar over de volledige breedte raken.
    IMGP4388.JPG

    10/10/2020: Patina zwart gaan halen bij Kolderstok modelbouw in Dordrecht :)

    Veel modelbouwplezier,
     
    Jaques, *Hans*, Flying Scotsman en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Kan er nog eentje bij? :)

    Dag 34: 11/10/2020 1u00

    3 huidstroken aangebracht aan het achterschip, aan beide zijden, boven de basislat.

    Dag 35: 15/10/2020 0u20

    2 bijkomende huidstroken aangebracht aan het achterschip, aan beide zijden, boven de basislat.

    Na drogen, het gedeelte dat boven het dak van de statiekajuit uitsteekt grotendeels met een hobbymes afgesneden.

    Dag 36: 17/10/2020 1u20

    Uitstekende beplanking boven de statiekajuit en aan de spiegelplaat afgevijld tot op het plaatniveau.

    1 huidstrook aangebracht, aan beide zijden, onder de basislat. Aan de boeg heel lichtjes verjongd over een lengte van ongeveer 6 cm.

    Holle wulf beplankt met linden latjes van 6 mm, in de lengte doorgesneden op 3 mm om beter de holte te volgen.

    IMGP4389.JPG

    Dag 37: 18/10/2020 1u30

    Uitstekende beplanking van de holle wulf aan de spiegelplaat afgevijld tot op het plaatniveau.

    De spiegelplaat vertoont aan bakboordzijde een te sterke bolling. Deze met linden en balsa plankjes beplakt en in vorm geschuurd.
    IMGP4391.JPG

    Huidbeplanking lat 2 onder de basislat aan bakboord en stuurboord voorgebogen en in vorm laten drogen, en na droging verlijmd.

    Huidlat 4 (3e onder de basislat dus), stuurboord verjongd over ongeveer 5 cm aan de boeg, geweekt in koud water en gefixeerd op de romp om in vorm te drogen.

    Dag 38: 19/10/2020 1u45

    Huidlat 4 (3e onder de basislat dus), stuurboord, aan de hekzijde geweekt in koud water en gefixeerd op de romp om in vorm te drogen.

    Huidlat 4 aan stuurboord gelijmd en latten 4 en 5 aan bakboord en 5 en 6 aan stuurboord aangebracht. Telkens de boegzijde verjongd over een lengte van 5 à 7 cm en aan de hekzijde schuin gevijld om in de ronding van de romp beter aan te sluiten tegen de vorige huidstrook.

    Dag 39: 20/10/2020 3u00

    Huidlatten 6, 7, 8, 9 en 10 aan bakboord en 7, 8, 9 en 10 aan stuurboord aangebracht. Huidstroken 8 en 9 komen vooraan in een punt tegen strook 7, en worden achteraan tot de helft van de breedte verjongd.

    Dag 40: 21/10/2020 4u30

    Huidlatten 11, 12, en 13 aan bakboord en stuurboord aangebracht. Huidstroken 11 en 12 komen vooraan in een punt tegen strook 10.
    IMGP4392.JPG
    IMGP4393.JPG

    Met strook 13 is de romp ter hoogte van de spiegel volledig beplankt.


    Vanaf nu verder vanaf de kiel.
    IMGP4390.JPG

    Zandstrook en stroken 2 en 3 passend gemaakt en gelijmd. Aan de hekzijde de latten tot niets verdund zodat de 2e laag huidbeplanking netjes gelijk komt met de nog aan te brengen fineer op kiel en “stern post”. Aan de boegzijde tot een punt verjongd om mooi aan te sluiten tegen de boeg. IMGP4395.JPG
    Tot zover maar weer, een forse sprong voorwaarts :)

    Veel modelbouwplezier,
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2020
    TIMBERWOLF, Flying Scotsman en Ronk vinden dit leuk.
  7. Schitterend om te volgen, bijzonder mooi verslag met goede toelichtingen
    :wave
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat gaat voortvarend zo Herby, netjes beplankt:thumbsup:.

    Eén opmerking, op de één na laatste foto plaats je een stalen liniaal, naar mijn idee om de zandstrook daar tegen aan te sluiten, echter bij de achtersteven gaat deze gang wat naar boven (respectievelijk op de foto naar beneden) Is het niet de bedoeling om die 1e gang gelijk te leggen met de liniaal?
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Piet,
    Die stalen lineaal is inderdaad om aan te duiden waar de zandstrook moet komen, maar dan wel van de 2e laag.
    Om te vermijden dat ik de 1e laag helemaal moet wegschuren laat ik die bijna 1 latbreedte wijken, en schuur die reeds schuin af aan de onderzijde. Als ik wat later de 2e huidlaag aanbreng zal die mooi aansluiten tegen de kiel, maar dat zien jullie later wel hoe ik dat aangepakt heb. Dus maak je niet ongerust :) het komt allemaal in orde, zoals gepland is.
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dag 41: 22/10/2020 3u30

    Huidlatten 4, 5, 6 en 7 aan bakboord en stuurboord aangebracht. Stroken 5, 6 en 7 vanaf spant 6 verjongd tot halve breedte ter hoogte van spant 9, om daarna terug te verbreden tot volle 6mm tegen de hekbalk.
    IMGP4396.JPG

    Dag 42: 23/10/2020 3u30

    Huidlatten 8, 9, 10 en 11 aan bakboord en stuurboord aangebracht.
    IMGP4398.JPG
    De spietjes dienen om de lat mooi tegen de voorgaande aan te drukken, nu er geen klemmen meer tussen kunnen.

    De romp is nu dicht met de eerste huidbeplanking.
    IMGP4399.JPG De X-vormige merktekens die je hier en daar ziet breng ik aan tijdens het pas maken van de latjes, zodat ik na het afnemen en bijwerken, en na het instrijken met lijm precies kan zien waar de lat moet gelegd worden.

    IMGP4400.JPG
    Oef, dat was spannend, Door de aangebrachte correcties aan de spanten was het een raadsel of de huid wel overal vloeiend zou lopen. Het ziet er veelbelovend uit, al zeg ik het zelf :)
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Herby, ik ben de laatste die zich ongerust maakt, ik vroeg me slechts af wat de reden is en die is nu helemaal duidelijk.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Die romp ziet er knap uit Herby :thumbsup::worship::thumbsup:
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Nog eentje voor het slapengaan?

    Dag 43: 24/10/2020 2u20

    Na een kleine 2 uur schuren met de hand (korrel 80, 180, schuurlat en fijne staalwol) is de romp mooi glad.
    IMGP4401.JPG

    De uitstekende latjes aan de spiegel met een nieuw x-actomesje afgesneden.

    De onderste lat van de holle wulf met een guts in vorm gestoken en met schuurlatje geschuurd.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Super strak beplankt :thumbsup:, mag ik graag zien.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dank je Piet, dit compliment van de meester streelt mijn ego :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dag 44: 25/10/2020 0u20

    Houten spiegeldecoratie met de ramen doorgesneden, want bij het laseren is het hout verschoven waardoor de bovenste decoratiestrip schuin stond.

    De diverse metalen decoratie verzameld en gepositioneerd op de spiegel.

    Dag 45: 26/10/2020 0u30

    Holle wulf met noten latjes 0,5 x 3 mm bekleed.

    Messing decoratie voor de holle wulf ontdaan van gietresten. De voorgestelde taferelen zijn in spiegelbeeld van de voorstelling in AotS.

    Sierlijst voor onder de holle wulf op maat geknipt. Verlijmen zal gebeuren na dat de “stern post” met noten latjes van 0,5 belegd is.

    Dag 46: 27/10/2020 2u30

    Spiegel onder de holle wulf met noten latjes 1 x 6 mm bekleed met de nerfrichting op 45° ten opzichte van de hekbalk, en met 2 geschutspoorten van 6 x 7 mm met de houtnerf horizontaal.
    IMGP4402.JPG

    De hoekjes doordrenkt met roze Zap, (zeer dunne cyanoacrylaatlijm) om splijten te verminderen

    De uitstekende randen afgevijld met schuurlat en halfronde sleutelvijl.
    IMGP4403.JPG
    Tussen holle wulf en onderkant van de spiegel is een 2,5 mm brede gleuf gelaten om de messing sierstrip in te laten.

    Veel modelbouwplezier,
     
    TIMBERWOLF en Ronk vinden dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dag 47: 28/10/2020 3u30

    De randen van de luizenplecht beplankt met bleke latjes 0 5 x 3 mm, in vorm gedroogd na weken in koud water.
    IMGP4404.JPG
    IMGP4405.JPG

    Boeg en galjoenscheg naar boven en naar voor verjongd met een schuurlat.

    Samenstellende delen van boeg en galjoenscheg uitgetekend.

    Kopse kant van boeg en galjoenscheg gefineerd met noten latjes 1 x 4 mm en 0,5 x 3 mm.

    1 kop van een “knight’s head” in vorm gezaagd/geschuurd/gevijld om te passen bij het metalen ornament.
     
  18. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Prachtige werk Herby en super-mooi romp beplanking!:thumbsup:
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dank u voor die mooie woorden Heinrich, jij kan er anders ook wat van, ik volg met belangstelling je verslagen van de Haarlem en de Blue Nose.
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een prachtig staaltje beplanken Herby, en een hele indrukwekkende derrière heeft ze gekregen hoor. :):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina