Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Ik heb het net even getest Piet, Het is cyanoacrylaatlijm, dus verkleurt niet als je er iets over zet. Wel trekt het product op die plaats niet meer in het hout, waardoor het meer glanst op die plekjes als er direct licht op zit.
Ik heb direct met een doek opgewreven en het verschil is minimaal. Ik kan ermee leven :)
Ik zie het, valt inderdaad reuze mee, als je het niet weet dan zie je het helemaal niet meer;)
 
Dank aan allen voor de morele steun.

Dag 90: 10/12/2020 1u30


Het volledige hoofddek opgeschuurd met schuurlatten 180, medium en fijn.
IMGP4462.JPG


Een noten lat van 1 x 2 mm rond gebogen en tegen de achterzijde van het achterdek gelijmd. Eenzelfde lat tegen de zijkanten aangebracht.

Begonnen met de beplanking van het achterdek. 4 rijen geplaatst. De gaten voor de bazaanmast en het roer uitgevijld met een halfronde sleutelvijl.

Dag 91: 11/12/2020 2u40

Verder met het beplanken van het achterdek, 14 rijen geplaatst
IMGP4463.JPG
 
De uitsparingen voor de bolders vind ik wel een mooi detail, had ik eerder moeten weten :rolleyes:. (alhoewel ze op het potdek ook niet echt misstaan....)
 
Dank u voor de aanmoedigingen.

Dag 92: 12/12/2020 1u00

Verder met het beplanken van het achterdek, 6 rijen geplaatst

De bakboorzijde van de romp opgewreven met een doek doordrenkt met white spirit om te proberen de witte waas die dagen na het aanbrengen van danish oil tevoorschijn komt te verwijderen.

Dag 93: 13/12/2020 1u10

De beplanking van het achterdek afgewerkt, 8 rijen geplaatst, en opgeschuurd.
IMGP4471.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Het is vooral voor de stevigheid dat ik de bolders inwerk in de verschansing, minder risico er eentje af te stoten. Ook in het voorkasteel plan ik deze in te werken.
In het voorkasteel zal dat niet meevallen Herby, want dat zijn er best wel veel met weinig tussen ruimte. En hoe doe je dat dan met de decoratie lijst die precies onder het potdeksel loopt waar de bolders op staan, want het moeten dan toch open ruimtes worden waar de bolders in staan waar je de lijst dan volgens mij niet voor kan zetten.

Ik bedoel de lijst direct onder de bolders,JPG_9197_4814_bewerkt-1.jpg
 
Ik ga dat doen net zoals bij het achterdek. Op de laatste foto zie je dat de buitenzijde nog open is. Daar komt alleen nog die houten sierlijst tegen. De totale dikte van de verschansing wordt zo vooraan 4,5 mm,: 0,5 mm binnen bekleding, 1,5 mm van de eerste huidlaag +1,5 mm opdikking geeft 3 mm waar de voet van de bolder met een dikte van 2 mm ingelaten wordt, en 1mm van de sierlijst, die ik integreer in de 2e beplanking in plaats van die er op te leggen.
De verschansing wordt afgedekt met het potdeksel dat ik uitvoer in een lat van 5 mm + een lat van 6 mm. Zo krijg ik nog wat profiel in het potdeksel in plaats van die voorgeschreven massieve 2 mm lat. Hoe dat er achteraan uitziet komt binnen een paar dagen.
De uitdaging wordt om in het potdeksel de rechthoekige openingen voor de bolders te snijden en deze te buigen naar de vorm van de verschansing, maar bij mijn Victory is dat ook gelukt, dus ik heb er vertrouwen in. :)
De uitdaging wordt de bolders in het voorschot, want dat is een 5 mm dikke multiblexplaat van spant 1, maar met de hulp van een freesje in de Dremel moet dat ook lukken.
 
Nou, als jij er vertrouwen in hebt, dan heb ik dat natuurlijk ook. ik zal het met belangstelling tegemoet zien ;)
 
Misschien wel aardig om te weten Herby, toen je hierboven de 'leuk' knop hebt ingedrukt, was dat precies de 10.000e keer dat iemand dat deed. Je verdiend hiermee geen prijs , maar wel een :wave
 
Dag 94: 14/12/2020 0u40

De hoogte van de verschansing van het achterdek licht bijgeschuurd. Begonnen met het kader rond het dak van de statiekajuit.

Een noten hoeklat van 2x2 mm op maat gezaagd in een verstekbak en op zijn plaats gelijmd aan de achterzijde van de trapopeningen.

Voornamelijk geprobeerd de decoratie voor de voorzijde van de statiekajuit uit de CNC 3018 te krijgen. Poging 3 is aanvaardbaar maar kan beter.
IMGP4474.JPG

Links onderaan de eerste poging: te diep en te veel aan de rechterkant van de lat.
Links bovenaan de tweede poging, veel beter, maar omdat ik de lat in zijn geheel tussen de andere beplanking wil lijmen, moeten ook de zijkanten weggefreesd worden. Het reliëf is ook nogal prominent aanwezig.
Rechts 2x de derde poging: profiel minder uitgesproken, niet goed gecentreerd op de lat en niet genoeg boven en onder het reliëf weggefreesd.
Het resultaat van de vierde poging is voor een volgende update :)

Veel modelbouwplezier,
 
Ik neem er met plezier genoegen mee Piet, dan maar een kleine update van de RC

Van voor naar achter, verder met het achterschot :)

Dag 95: 15/12/2020 0u40

Hoeklatten aangebracht aan de zijkanten van de trapopening, en het tussenschot afgetopt met een noten latje 1 x 2 mm.
IMGP4475.JPG
IMGP4476.JPG
 
Dank voor de complimentjes en de "leuks". :)

Dag 96: 16/12/2020 1u40

Plinten aan de achterwand van de statiekajuit aangebracht in noten 1 x 1 mm, in verstek gesneden. (zichtbaar op de laatste foto van de vorige update)

Ornamenten voor de voorzijde van de statiekajuit gefreesd.

Dag 97: 17/12/2020 2u00

Trap met 3 treden gemaakt uit noten 1,5 x 5 mm voor de zijkanten en 1 x 6 mm voor de treden. Dit is de trap van het achterdek naar het dak van de statiekajuit. (oeps geen foto gemaakt, maar het komt wel nog in beeld)


Een template gemaakt in polyesterkalkpapier met de omtrek van een geschutspoort en de 5 ringen in de scheepswand.

Deze over de geschutspoorten gepositioneerd en de plaats van de ringen overgezet op de binnenverschansing met een naald. De gaten voor de ringen geboord met een 0,8 mm boor in de Dremel met flexibele as.
IMGP4477.JPG



Veel modelbouwplezier,
 
Dag 98: 18/12/2020 1u30

De gefreesde ornamenten met goudverf geschilderd.

De voorwand van de statiekajuit beplankt met noten 1 x 6 mm waaronder de gefreesde ornamenten.


Dag 99: 19/12/2020 1u50

De openingen voor ramen en deuren op maat gevijld, de ronding met de Dremel met kleine schuurtol.

De in de kit aanwezige gelaserde houten decoratiestrip voor bovenaan met blauw en goudverf geschilderd en op zijn plaats gelijmd.

Dorpels in deur- en raamopening gelegd uit noten 1 x 6, waarbij de deurdorpels 1 mm uitsteken en de raamdorpels 1,5 mm

IMGP4481.JPG
 
Back
Top