Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

2e vervolg van dag 106:

2e laag rompbeplanking verwijderd waar de messing en gelaserde houten ornamenten in de beplanking ingelaten worden.
IMGP4503.JPG


Messing strip op maat gemaakt zodat ze mooi aansluiten tegen de ronde schijfjes en 2 van de 5 houten decoraties aangebracht.
IMGP4504.JPG
 
Dag 102: 22/12/2020 2u15

Ik heb In Artcam kroontjes gevonden en deze gefreest op de CNC 3018 op een breedte van 6 mm, kleiner durfde ik niet gaan.
Bekijk bijlage 414995
De onderliggende tekening is op schaal 1/24, dus 2 x groter dan het model.
Bekijk bijlage 414996 Bekijk bijlage 414997

De deuren afgewerkt met diverse latjes van 1 x 1xmm en de deurkozijnen uit noten 0,5 x 3 in de lengte in de helft doorgesneden.
Bekijk bijlage 414998

De bogen boven deuren en ramen met goudverf geaccentueerd.
De “Royal Coat of Arms” met Slo-ZAP geplaatst.
De volledige voorwand van de statiekajuit met Danish Oil ingestreken
Bekijk bijlage 415000
Het is een plaatje, niet?

Volgens AotS zit de Royal Coat of Arms niet in een kadertje, zoals Panart voorstelt;

Veel modelbouwplezier,
topwerk:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
Dank u voor de aanmoedigingen

Dag 107: 27/12/2020 3u00

Om de ramen en de messing ornamenten mooi te kunnen schikken, moeten eerst alle ramen samengesteld worden.

Ik begin met de erkers.

De trapeziumvormige multiplexplaatjes voor onder en boven de raampartij aan de zijkanten en de voorkant voorzien van een noten lat 2 x 2 mm die gisteren voorzien werd van een groef. Na drogen werden de kopse kanten van deze noten latten gelijk geschuurd en ook voorzien van de groef met de scraper. De onderzijde en de bovenzijde van de lexan raampartijen aan de buitenzijde opgeruwd met een schuursponsje. Vervolgens de trapeziumvormige plaatjes er tegen gelijmd met vloeibare secondenlijm, zodat de capillaire werking ervoor zorgt dat het volledige oppervlag gelijmd is. Daarna 12 noten latjes 2 x 2 mm op maat gezaagd, gevijld en geplaatst om de verbinding tussen de boven- en de onderplaat te maken.


IMGP4505.JPG
IMGP4506.JPG
IMGP4507.JPG
 
Dank u voor de aanmoedigingen

Dag 107: 27/12/2020 3u00

Om de ramen en de messing ornamenten mooi te kunnen schikken, moeten eerst alle ramen samengesteld worden.

Ik begin met de erkers.

De trapeziumvormige multiplexplaatjes voor onder en boven de raampartij aan de zijkanten en de voorkant voorzien van een noten lat 2 x 2 mm die gisteren voorzien werd van een groef. Na drogen werden de kopse kanten van deze noten latten gelijk geschuurd en ook voorzien van de groef met de scraper. De onderzijde en de bovenzijde van de lexan raampartijen aan de buitenzijde opgeruwd met een schuursponsje. Vervolgens de trapeziumvormige plaatjes er tegen gelijmd met vloeibare secondenlijm, zodat de capillaire werking ervoor zorgt dat het volledige oppervlag gelijmd is. Daarna 12 noten latjes 2 x 2 mm op maat gezaagd, gevijld en geplaatst om de verbinding tussen de boven- en de onderplaat te maken.


Bekijk bijlage 415404 Bekijk bijlage 415405 Bekijk bijlage 415406
misschien kan ik beter aardappeltjes gaan verkopen op de markt, naast dergelijk werk verbleken we danig.:wave:wave:wave
 
Dank voor de mooie woorden, als je die aardappeltjes in staafjes snijdt en frituurt, en opdient met een klik mayonaise, kom ik er graag eens eentje stekken :)

Dag 108: 28/12/2020 2u15

Met noten latjes 1 x 1 mm de omlijsting van de ramen gemaakt en de kruisverdeling. Overeenkomstig de tekeningen in AotS is de verticale verdeling dubbel uitgevoerd.

Blokjes balsa uit restjes van de Smit Rotterdam in vorm gesneden en met schuurlat afgewerkt voor achter de messing versiering die boven de erker komt. Daarna deze blokjes die lijken op een part uit een meloen, gedrenkt in G4 (polyurethaan-lak). Dit dringt diep in de vezels en verglaast het hout. Dit vormt een ideale ondergrond om te beschilderen omdat het zachte hout geen verf meer opneemt.

De G4 tot morgen laten uitharden.
IMGP4508.JPG
 
Dank Heinrich en Velasque voor de mooie woorden en allen die op de leuk knop drukken.

Dag 109: 29/12/2020 2u15

Balsa blokjes licht opgeschuurd met een fijne schuurlat. Deze heeft een zachte kern, zodat het goed de ronding van het werkstuk volgt. Daarna 1 laagje Revell Aqua 36152 Blauw glanzend, met een penseel aangebracht. Door de textuur van de ondergrond geeft dit eerder een satijnglans.

IMGP4509.JPG
 
Vervolgens de materialen verzameld voor de 6 zijramen van de statiekajuit.

Dorpel en zijranden geef ik wat meer elegantie dan Panart voorschrijft door met een scraper er een klein profiel in te brengen. Daarom gebruik ik voor de dorpel noten 2 x 6 mm, en voor de verticale randen noten 2 x2 mm. De bogen zitten in multiplex 5 mm meet beukenfineer in de kit. Dat vind ik veel te dik. Ik heb ze doorgesneden en vlak geschuurd, zodat er nog 2 mm overblijft.

Op basis van de onderstaande compsiettekening ben ik begonnen met de montage. Hierbij lijm ik de verschillende onderdelen op een stukje papier. Zuinig als ik ben gebruik ik hiervoor papier van een rekening van winkel of resto, omdat dit heel dun is, en niet zichtbaar als het geheel op het schip geplaatst wordt. In tegenstelling tot wat Panart voorschrijft, maak ik geen openingen in de wand voor de ramen. Ik schilder de achterzijde van het plexiglas en plaats het geheel tegen de wand. Het nadeel is dat de prexi precies op maat gesneden/geschuurd moet worden om tussen het kader te vallen, het voordeel is dat het volledig gemonteerde raam op de ideale positie geplaatst kan worden, rekening houdend met de plannen van AotS en de ornamenten van Panart.
komposiet ramen.jpg


IMGP4511.JPG
 
Die goudkleur is gewoon het messing zoals dit 16 jaar na aankoop (en god weet hoelang ze in de winkel gelegen heeft) uit de luchtdichte verpakking komt. Ik heb nog altijd niet besloten of ik ze ga schilderen, zoals Piet aanbeveelt, of niet. Ik heb geen "oud goud" maar gewoon goud, en als ik het zo laat wordt het met de tijd automatisch "oud messing" :)
 
Nog niet eens zo heel lang geleden hebben we Piet met dit prachtschip beziggezien, en toen keek ik me de ogen al uit, maar dat doe ik nu weer met al die prachtige details die dan ook nog weer verfraaid worden door je. :wave
tussen haakjes, die messing kleur vind ik ook wel wat hebben, doet niet onder voor een goudkleur:offtopic::worship:
 
Nog niet eens zo heel lang geleden hebben we Piet met dit prachtschip beziggezien
Piet is dan ook een inspiratie voor ons allen :)

Ik heb deze bouwdoos al in 2004 gekocht, na een bezoek aan het scheepvaartmuseum in Amsterdam. Vroeger was er een modelbouwwinkel in de kelder.
Na het afbouwen van de Victory, kon ik eventjes geen touwtjes meer zien :), dus begin dit jaar ben ik even een zijspoor ingeslagen en heb 2 plastic modellen gebouwd. Toen deze af waren lag de keuze bij een volgend plastic model of deze.
Het instructieve bouwverslag van Piet en het feit dat deze al het langst in bezit is, waren de doorslaggevende argumenten om ermee te beginnen.
De aanvankelijke raming was om deze in een jaar of 5 te voltooien, maar dankzij verplicht telewerk sedert 16 maart 2020 vorder ik wat vlugger dan voordien.
 
Die goudkleur is gewoon het messing zoals dit 16 jaar na aankoop (en god weet hoelang ze in de winkel gelegen heeft) uit de luchtdichte verpakking komt. Ik heb nog altijd niet besloten of ik ze ga schilderen, zoals Piet aanbeveelt, of niet. Ik heb geen "oud goud" maar gewoon goud, en als ik het zo laat wordt het met de tijd automatisch "oud messing" :)
Hou er wel rekening mee dat messing met de jaren een (minder mooie) bruine kleur gaat krijgen, wat absoluut niet meer op messing en/of goud lijkt. Als je de huidige kleur mooi vind is een synthetische transparante lak raadzaam om de kleur te behouden. Als kanttekening, er zijn ook vele mensen die dan weer het verouderde messing mooi vinden, maar je moet er wel even goed over nadenken.
Op het messing (als het al messing is) van Mantua zit al iets van een coating, maar deze houdt het verouderen op de lange duur niet tegen, het krijgt hierdoor zelfs een wat vlekkerig motief.

ps, had ik al vermeld dat je héél mooie dingen maakt en je eigen inbreng is vaak een geslaagde een verbetering. Ik heb trouwens op mijn model ook de gaten in de romp voor de ramen niet gemaakt, achteraf wel een heel klein beetje spijt, want ik heb er een led-lampje in gehangen en dat schijnt nu alleen door de ramen en deuren in het voorste schot:rolleyes:. Maar qua constructie is het zonder de gaten wel beter te fabriceren...
 
Hallo Piet,

Ik herinner me niet dat je het aanbrengen van verlichting in je bouwverslag opgenomen hebt. Dit is ook zeer interessant, welke componenten je gebruikt hebt en hoe en waar je deze geplaatst hebt.

Zou het helpen de messing ornamenten met Danish oil in te strijken, of moet ik de airbrush en acrylvernis boven halen?

Mvg,
 
Hallo Piet,

Ik herinner me niet dat je het aanbrengen van verlichting in je bouwverslag opgenomen hebt. Dit is ook zeer interessant, welke componenten je gebruikt hebt en hoe en waar je deze geplaatst hebt.

Zou het helpen de messing ornamenten met Danish oil in te strijken, of moet ik de airbrush en acrylvernis boven halen?

Mvg,
Het is gewoon een heel klein lampje met een nog veel kleiner batterijtje Herby, dat zat ooit vast aan een hobby-mes en is slechts 30 mm lang. Daar bind ik dan een touwtje aan en laat het zakken door het trapgat in het achterschot en dan is het net of er licht brand in de cabine,
JPG_1149_6034_bewerkt-1.jpg JPG_1159_6036_bewerkt-1.jpg Het lampje blijft eeuwigheden branden op zo'n batterijtje wat ook in horloges zit. Dus er is verder niets ingebouwd of aan gesloten, wel leuk in het donker:).

Danish oil op metaal daar heb ik helaas geen ervaring mee, dus dat zou ik niet weten hoe dat uitpakt, dat zou je dan moeten proberen. Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels omdat het toch meer een product is voor op hout. Ik gebruik voor ornamenten (als ik ze niet schilder) gewoon synthetische transparante lak, maar ik neem aan dat dit ook wel gaat met acrylvernis. De water gedragen lakken van vandaag de dag zijn minstens zo goed als de synthetische...
 
Back
Top