Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Herby63, 22 dec 2020.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    In 1 woord, Prachtig :):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Heel subtiel, komt mooi uit op deze manier:thumbsup:
     
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dank u voor de mooie woorden. :)

    Vervolg van bouwdag 99:
    Noten latjes 10,5 x 3 mm gelijmd tegen de zijkanten van de raamopeningen, 2mm binnen de voorzijde.

    Van de uitgelaserde deuren rechthoekige vulstukken gemaakt voor de onderpanelen van de deuren. Om de lasercut op te vangen heb ik deze verbreed met een noten lat van 1 x 6 mm en na drogen van de houtlijm op dikte van het paneel geschuurd.

    Dag 100: 20/12/2020 2u30

    De bijgeleverde in 4 mm beuken multiplex cirkels voor boven ramen en deuren uit het frame verwijderd, en op de middelste laag doorgesneden, zodat 2 dunnere cirkels bekomen worden.
    IMGP4479.JPG IMGP4480.JPG

    Het transparante celluloseblad voor de ramen over een oppervlakte die voldoende is voor 4 ramen, met 2 tinten grijs geschilderd (Vallejo 70.905 Blue grey pale en 71.119 White grey).

    Dan heb ik het uitgelaserde stuk van een raam gebruikt als mal om op de cellulosefilm de afmeting over te tekenen. Na uitsnijden enigszins bijgeschuurd tot ze alle 4 perfect passen.

    De raamkozijnen gemaakt uit noten 2 x 2 mm en geplaatst de kruislatjes in het raam gemaakt van noten 1 x 1 mm en gelijmd met PVA-lijm omdat dit kleurloos opdroogt indien er en beetje van tussen het latje en de cellulosefilm zou komen.

    Dag 101: 21/12/2020 2u45

    De bijgeleverde in 4 mm beuken multiplex cirkels voor boven ramen en deuren uit het frame deuren gemaakt voor de voorwand van de statiekajuit. De gaten in het onderste paneel dienden om een schroef in te draaien zodat de deur makkelijk in de opening geplaatst en terug verwijderd kan worden tijdens de opbouw en het passen.
    IMGP4484.JPG

    Deze gaten zijn afgedekt met ceder fineer, dat vroeger bij de betere sigaar zat. De hoekjes werden rond gemaakt met een tang om gaatjes te maken in lederen riemen.

    Gaatjes geboord voor de deurklinken met de Dremel met flexibele as. Eerst met 0,4 mm, dan met 0,7 mm en tenslotte met 1,0 mm en een koperen nagel met halfronde kop in gestoken.
    IMGP4485.JPG
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi gedaan Herby, je foto's kunnen wel een tikkie beter :rolleyes:
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    u vraagt, wij draaien :)
    IMGP4486.JPG
     
    Flying Scotsman, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dag 102: 22/12/2020 2u15

    Ik heb In Artcam kroontjes gevonden en deze gefreest op de CNC 3018 op een breedte van 6 mm, kleiner durfde ik niet gaan.
    IMGP4487b.jpg
    De onderliggende tekening is op schaal 1/24, dus 2 x groter dan het model.
    IMGP4488.JPG IMGP4489.JPG

    De deuren afgewerkt met diverse latjes van 1 x 1xmm en de deurkozijnen uit noten 0,5 x 3 in de lengte in de helft doorgesneden.
    IMGP4490.JPG

    De bogen boven deuren en ramen met goudverf geaccentueerd.
    De “Royal Coat of Arms” met Slo-ZAP geplaatst.
    De volledige voorwand van de statiekajuit met Danish Oil ingestreken
    IMGP4492.JPG
    Het is een plaatje, niet?

    Volgens AotS zit de Royal Coat of Arms niet in een kadertje, zoals Panart voorstelt;

    Veel modelbouwplezier,
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Marc w, pietsan, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    En dat is het:rofl::rofl:
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Grote paniek deze morgen, gisteren nog niets te zien, deze morgen een uitgesproken witte aanslag op het met Danish oil behandelde voorschot van de statiekajuit. Het was al enkel dagen subtiel aan het opkomen maar deze mrgen kon je er niet meer over heen kijken.

    gisteren IMGP4536.JPG
    Vandaag
    IMGP4537.JPG
    Links zoals deze morgen vastgesteld, rechts na het opwrijven met een doekje met een weinig D.oil
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Oh jee, wat jammer. :eek:
    Nu maar hopen dat het wegblijft na de tweede behandeling en het opwrijven.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Volgens Piet heeft dit geholpen, dus ik hoop het met jou.
    Ik heb ook de romp zo behandeld deze morgen.
    Tussen het aanbrengen op het dwarsschot en vandaag zit 21 dagen, al een paar dagen was de waas subtiel aan het komen, maar deze morgen was het plots veel erger ...
    Nu maar even een paar weken besteden aan het maken van dekgarnituur en kijken of de waas wegblijft, want opwrijven met een doekje met D.oil als alle ornamenten er al op zitten is niet vanzelfsprekend.
    Wordt vervolgd :)
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Waar detailfoto's al niet goed voor zijn.
    Op de laatste foto zag ik dat 1 van de horizontale indelingen van het linker raam verschoven was.
    Dit vlug even hersteld.
     
    pietsan, Pingu57 en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nee, dat geloof ik graag Herby, eerst maar even een paar weken aanzien.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb het sterke vermoeden dat de witte waas meer aan de houtsoort lag, dan aan de Deense olie, omdat ik dit verschijnsel alleen aan de romp had. De schotten heb ik afgewerkt met sapeli fineer uit eigen voorraad en daar had ik geen last van deze witte waas. Ik heb overigens de romp niet alleen opgewreven, maar na behandeling met de olie, waarna de witte waas dus tevoorschijn kwam heb ik de hele romp ook opnieuw geschuurd met een fijne korrel (320) toen opnieuw behandeld met de olie en na gewreven met een zachte doek waarna de waas niet meer terug kwam.(tot op heden nooit geen witte waas meer gezien:))
     
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Aha, en ik heb de schotten met dezelfde 1x6mm latjes bekleed als de romp !
    De romp heb ik voor het nastrijken deze morgen ook opgeschuurd met een nogal fijnkorrelige schuurlat waarop geen korrel vermeld is, maar ik vermoed rond de 600.
    Na instrijken het vel huishoudpapier omgeplooid en nogmaals gewreven tot er een egaal patina te zien was.

    Ik vermoed ook dat het opschuren van het dak van de statiekajuit eergisteren en gisteren bijgedragen heeft tot de witte waas. Hoewel ik al het stof opgezogen heb, bleek er hier en daar nog een ophoping. Na afborstelen met een stugge borstel ziet het al wat beter uit. :)
    Ik moet nu toch eerste het dekmeubilair voor onder het voorkasteel maken voor ik die spanten en de huidbekleding kan afwerken; tegen dan zijn we een paar weken verder.
     
    Ronk en pietsan vinden dit leuk.
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dag 103: 23/12/2020 2u50

    De onderste messing sierlijst op de buitenzijde van de romp ga ik tussen de beplanking leggen en niet er op, zodat ze iets subtieler aanwezig is.

    Op de plaats waar de rusten komen en waar de kanonpoortversiering komt, wordt deze sierlijst onderbroken. Onder de kanonpoortversiering moet wel een latje van 1 mm dik en even hoog als de sierlijst gelijmd worden.

    Vandaag dus de houten vulstukjes voor aan de geschutsopeningen en de messing sierlijst op maat gemaakt en geplaatst. Ik ben gestopt voor de rust van de bazaanmast, omdat het achterste strookje sierlijst moet aangepast worden aan de erker en zijn versiering.

    De messingstrip werd waar nodig in vorm gebogen en gevijld en met SLO-Zap, aangebracht op het hout, gelijmd.
    IMGP4493.JPG

    Ten slotte de uitstekende lat aan de verschansing van de luizenplecht in hoogte teruggebracht tot de bovenkant van het messing sierprofiel.
    IMGP4496.JPG
     
    Jaques, Flying Scotsman, *Hans* en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dag 104: 24/12/2020 2u15

    Na dat ik bekeken had hoe de erkers opgebouwd gaan worden, en doordat de onderste messing sierlijst in de huidlaag aangebracht wordt in plaats van er op; heb ik toch besloten de sierlijst verder te plaatsen onder de nog aan te brengen erker met zijn versiering. Daardoor kan ik verder met 3 rijen noten beplanking die de basis vormt voor het aanbrengen van de “fries” en de erker.

    Dus de onderste sierlijst afgewerkt en er boven 3 rijen noten 1 x 6 mm aangebracht.
    IMGP4497.JPG

    Nog wat gelaserde houten ornamenten goud geschilderd. Ik doe telkens 1 druppel goudverf op een schaaltje, en daar kan ik dan tussen 15 en 20 minuten de gouden ornamentjes mee schilderen. Meer verf uitgieten is zinloos omdat deze acrylverf redelijk vlug te dik wordt om nog te verwerken.

    Dag 105: 25/12/2020 1u30

    Nog wat gelaserde houten ornamenten goud geschilderd.

    Het materiaal voor 1 erker verzameld en voorbewerkt.

    Dag 106: 26/12/2020 3u30

    De laatste gelaserde houten ornamenten goud geschilderd.
    IMGP4502.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Marc w, TIMBERWOLF, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Vervolg dag 106:

    Het materiaal voor de andere erker verzameld en voorbewerkt. De voorgeschreven 2 x 2 mm latten voor het raam van de erker met een Artesania latina scraper van een groef voorzien, zodat het wat meer lijkt op het profiel in de tekeningen in het boek AotS.
    InkedIMGP4500_LI.jpg

    Het lexan gedeelte op maat gesneden, opgeruwd met een schuursponsje en aan de binnenzijde geschilderd met Vallejo Model Air 71.255 Light blue RLM65, 71.119 White grey en Model Color 70.905 Blue grey pale om reflectie van lucht en water na te bootsen.
    IMGP4501.JPG
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland

Deel Deze Pagina