Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

vervolg dag 4:

Monteren van spant 1 (delen 1 en 1a, na het opschuren van de lasersnede

Plan A3/3 uitgesneden langs de kiel om beter te kunnen overnemen op het model

IMGP4293.JPG
 
Dag 5: 9/08/2020 2u

Aftekenen van de rabbet line, rekening houdend met de nog toe te voegen valse kiel; conclusie: alle spanten zitten 2 mm te laag, spant 1 zelfs 12 mm.

Vulstukjes van 2 mm onder spanten

Uitmeten van de hoogte van dek 1 tot 10 en vergelijken met hoogte op plan


Dag 6: 10/08/2020 0u30

Vulstukjes gelijmd in de sleuven van de kiel voor de spanten 4 tot en met 10 van 2 mm en spant 3 van 2,5 mm

Dag 7: 11/08/2020 1u30

Boegsectie van de kiel geschuurd volgens plan AotS en roetranden van de lijmoppervlakken opgeschuurd

IMGP4295.JPG

IMGP4296.JPG


Aanpassing van spant 1 uitgetekend, opgepast: positie spant 1 van model is ongeveer 1 cm meer voorwaarts dan spant 1 in AotS, waardoor deze de rabbet line raakt op horizontale lijn IV in plaats van net onder III.
IMGP4297.JPG



Om zeker te zijn van de maatvastheid van de plannen waar geen schaal bij staat heb ik een exemplaar van AotS Royal Yacht Caroline besteld via Amazon.co.uk
 
Lijkt mij een hele opgaaf Herby om een bestaande kit zo aan te passen... misschien is scratch dan nog een stuk eenvoudiger? Ziet er wel indrukwekkend uit.
 
Hallo Piet,
Ik heb ook al zitten denken dat volledig scratchen een beter idee zou zijn, vooral omdat de positie van de spanten in de kit niet overeenkomt met deze in de plannen van AotS.
Dat is ook de reden waarom ik niet meteen het werfregister wouw publiceren., maar nu dat het resultaat toch bevredigend is, ga ik dagelijks een deeltje met jullie delen.
In de volgende dagen gaan jullie zien welke ingrijpende structurele ingrepen zich nog opdrongen.
 
Dag 8: 19/08/2020 0u15

Boek nog niet ontvangen (On the way, but running late)

Onderzijde van de muliplex spiegelplaat onderdeel 11 lichte ronding gegeven overeenkomstig de houten decoratie die in de kit zit.


Op 11/08 een exemplaar van AotS Royal Caroline besteld.

Op 28/08 nog steeds niet ontvangen en de verkoper om vervanging of terugbetaling verzocht.

Op 29/08 bericht gekregen van de verkoper dat hij Royal Mail zal interpelleren, en een mail van Amazon.co.uk, dat mijn creditcard terug zal gedebiteerd worden met het gecrediteerde bedrag.

Dus maar weer op zoek naar een betaalbaar exemplaar.

Vandaag, 7/09/2020 is het nieuwe hard cover-boek AotS Royal Yacht Caroline toegekomen.

Ik beschikte wel over een .tif-versie, maar bij de meeste plannen staat geen schaalmaat, waardoor ik niet kon controleren of een afdrukje op de huisprinter geen afwijking gaf.
 
Hoi Herby,
Mooi dat je de bouw toch in dit verslag gaat presenteren. In het begin hield ik mijn uren ook precies bij. Maar de afgelopen maanden is het er bij mij ingeschoten. Moet ik een beetje gaan schatten.
Mijn stoeltje staat klaar om de bouw te volgen.
Gr. Peter
 
Thx Peter,
Bij mijn eerste schip, de Flying Fish had ik een gemotiveerde raming van het aantal uur werk: ongeveer 4 uur per dag gedurende 4 maanden, kwam il op zo'n 500 uur.
Bij de Victory schat ik ongeveer 10.000 uur besteed te hebben, inclusief studiewerk.
Nu wil ik toch een iets nauwkeuriger raming, en het steekt niet op 10 uur als zij af is hoor, maar wie niet zelf bouwt beseft niet welke "bovenmenselijke" inspanning wij leveren. :)
 
Inderdaad!! "bovenmenselijke" inspanning!
Ik probeer ook altijd geïnteresseerd te zijn als ik iemand bezig zie in haar of zijn hobby. Of het nu breien of haken is. Als iemand er enthousiast over is luister ik altijd even geïnteresseerd...
Zo had ik ook pas iemand hier in huis. Hij zag dat ik schepen bouwde en ik begon enthousiast te vertellen... hij keek 2 seconden en ging over iets anders beginnen :rolleyes:
Ik was ook het enthousiasme van vertellen gelijk kwijt... Maar ik dacht.... zie je nu niet hoe mooi werk dit is? Zie je nu niet dat ik zere schouders hebt van het knopen? Zie je nu niet dat ik zoveel uren bouwwerk hebt gedaan?.
Zo zie je maar.... niet iedereen snapt iedereen..
 
Dag 9: 10/09/2020 1u40

Licht opschuren van de koolranden van het lasersnijden van alle spanten en andere onderdelen van de structuur, om een betere hechting van de houtlijm te bekomen.

Begonnen met latjes te lijmen aan spant 5 waar deze kleiner is dan spant 8 op tekening AotS. En spant 7 van de bouwdoos wordt aangepast naar spant 12 van de AotS-tekeningen.

Drie verschillende technieken worden hierbij aangewend:

- latjes 20 à 30 minuten weken, plooien en laten drogen op het spant, en na drogen verlijmen met houtlijm;

- de holle kant van het spant uitzagen met een figuurzaagmachine en er een blokje tegen lijmen;

- de zijkanten van het spant afzagen en er een blokje tussen lijmen. Dit is maar interessant als de buitenzijde het goede profiel heeft, zoals bij spant 3 van de bouwdoos


Dag 10: 11/09/2020 0u45

Verder opdikken van spanten 5, 6 en 7.

Afmeten van de correcties van spant 4 op basis van spant 5 in AotS.

Dag11: 12/09/2020 2u00

Verder opdikken van spanten 2, 3, 8.

Dag12: 13/09/2020 1u30

Verder opdikken van spanten 1, 2, en 9.

Dag 13: 14/09/2020 0u10

Verder opdikken van spant 1.

Dag 14: 15/09/2020 0u35

Verder opdikken van spant 1.

AotS spant 8 uitgesneden en afgetekend op bouwdoos spant 5. Spant 8 staat zowel op de tekeningen A1/2 (spantenplan achter) als A1/3 (spantenplan voor). Tussen beide is er een minieme afwijking, en bij alle twee is er enige afwijking tussen bakboord en stuurboord.


Achterspantenplan AotS gespiegeld.jpg
Achterspantenplan AotS gespiegeld2.jpg


Ik heb de helft gescand en dan gespiegeld en naast elkaar gezet voor een perfect symmetrisch spantenplan.


Dag 15: 16/09/2020 0u45

Tekening van de achterspanten uitgeknipt op spant 8, en afgetekend op spant 5 van de bouwdoos.
 
Vervolg dag 15

Ook het voorspantenplan in 2 gesneden, gespiegeld en in word achter elkaar gezet.

Voorspantenplan AotS gespiegeld.jpg
Voorspantenplan AotS gespiegeld2.jpg


Tekening met de voorste spanten uitgeknipt op spant 5, en afgetekend op spant 4 van de bouwdoos. Hierbij vastgesteld dat de spant bovenaan nog wat breder moet, dus nog een latje tegen gelijmd.

IMGP4334.JPG
IMGP4333.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Dag 16: 17/09/2020 2u00

Spant 5 in vorm geschuurd met de schotel- en bandschuurmachine.

Tekening van de achterspanten uitgeknipt op spant 10, en afgetekend op spant 6 van de bouwdoos.

Spant 6 verder opgedikt waar nodig.

Tekening van de voorspanten uitgeknipt op spant 5, en afgetekend op spant 4 van de bouwdoos.

Tekening van de voorspanten uitgeknipt op 1/3 voorbij spant 3, en afgetekend op spant 3 van de bouwdoos.

Tekening van de voorspanten uitgeknipt op spant 1, en afgetekend op de achterzijde van spant 1 van de bouwdoos.

Spanten 4, 3 , 2 en 1 in vorm geschuurd en ruw afgeschuind.

De gleuf in de kiel waar spant 1 in valt, naar achter geruimd, zodat spant 1 ongeveer 1 mm achter het voorschot valt, zodat bij beplanking van dit schot met noten latjes van 1 mm de positie overeenkomt met de plannen van AotS. Er was voldoende speling met hulpdek 16 dat deze niet aan de voorzijde moest bijgewerkt worden.

Een latje noten van 1 mm aan de voorzijde van de gleuf voor spant 1 in de kiel gelijmd.

Dag 17: 18/09/2020 0u20

Spant 6 verder opgedikt waar nodig.

Dag 18: 19/09/2020 3u30

Achterspantenplan AotS iets kleiner dan spant 10 uitgesneden en afgetekend op spant 6 van de bouwdoos.

Achterspantenplan AotS op spant 12 uitgesneden en afgetekend op spant 7 van de bouwdoos.

Achterspantenplan AotS halverwege tussen spant 12 en 13 uitgesneden en afgetekend op spant 8 van de bouwdoos.

Spanten 6, 7 en 8 op de schotel- en bandschuurmachine in vorm geschuurd.

IMGP4340.JPG


Spanten 1 tot en met 8 ruw afgeschuind met de schotelschuurmachine en afgewerkt met een grove schuurlat.

Vulstukken 15 en 23 op maat gezaagd en geschuurd (verdikking van de kiel voor spant 1 en tussen spant 1 en 2).

Spanten 1 tot en met acht voorlopig in de kiel geplaatst en met een voorgebogen lat de afschuining gecontroleerd. Waar nodig met de hand bijgeschuurd.
De vorm van de spiegel wordt bepaald door de onderdelen spant 10, afstandshouders 18 en spiegelplaat 11. Spant 10, hoewel hellend opgesteld, zit mede door de aanpassing aan de “stern post” niet op de juiste plaats, noch in de juiste helling. Dus eerste op de kiel de plaats voor de nieuwe gleuf voor spant 10 bepaald, zodat de onderzijde ervan, na beplanking met een enkele laag noten van 1 mm dik op de juiste plaats komt. Nieuwe gleuf voor spant 10 uitgezaagd en bijgevijld met schuurlat.

IMGP4341.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Klaar voor het volgende hapje? :)

Dag 20: 24/09/2020 1u15

Onderdelen 18 gelijk geschuurd met Dremel met schuurtol, schuurstokjes en vijl. De buitenste steunen ongeveer 1,5 mm aan de achterzijde kleiner gemaakt om een bolling in de spiegel te krijgen. Doordat het onderste gedeelte van de steunen 18 gelijk blijft, komen de onderhoeken van de spiegel automatisch een beetje naar omlaag, wat met de tekeningen van AotS overeenkomt, en ook met het gelaserde houten ornament voor de spiegelraampartij.

IMGP4344.JPG


Tijd voor de eerste lijm: de onderdelen 18 aan spant 10 gelijmd met Titebond original wood glue.

IMGP4346.JPG
IMGP4347.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Dag 21: 25/09/2020 1u30

Spanten 9 en 10 aan de onderzijde schuin geschuurd.

Spanten gecontroleerd met een aan boegzijde voorgebogen lat om de afschuining te controleren. Waar nodig enigszins bijvijlen.

Kiel, spanten en hulpdekken uitgericht op de bouwplank met hulp van legoconstructie en hardhouten lat. Alle multiplexonderdelen met beukenfineer zijn zo krom als een sikkel, zelfs na een tiental jaar onder een gewicht doorgebracht te hebben.
IMGP4348.JPG


Spanten 1 tot en met 8 en vals dek 16 aan de onderzijde ingestreken met verdunde houtlijm op de contactvlakken met elkaar en de kiel.
IMGP4349.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Back
Top