Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

De anker beschermplaat aan SB zit er op,
JPG_9299_4882_bewerkt-1.jpg

Verder de boegspriet en de kluiverboom op maat gezaagd, respectievelijk 8 mm dik en 205 mm lang en 5 mm dik en 150 mm lang, beide worden slechts één mm taps gemaakt, dus van 8- naar 7- en van 5- naar 4 mm.
De ankers schoon gemaakt en hier en daar de bramen weg gevijld, de stokken zaten in de kit, maar of ik die ga gebruiken is nog niet zeker. De gaten waren te groot dus die heb ik dicht gemaakt en boor er nieuwe in en als het niet mooi is maak nieuwe stokken van notenhout.
En de twee juffers voor achter op de fokkerusten aan ringen gezet voor de pardoens,
JPG_9300_4883_bewerkt-1.jpg

Ik zou nieuwe stokken maken. Zo mooi als nu alles gemaakt is, past dit niet echt. Ik denk dat je het blijft zien. dat die gaten opgevuld zijn.

Ik zou nieuwe stokken maken. Zo mooi als nu alles gemaakt is, past dit niet echt. Ik denk dat je het blijft zien. dat die gaten opgevuld zijn.
Was ik al een beetje van plan eigenlijk om nieuwe te maken, niet zo zeer voor de gaten, maar ze zijn van triplex wat altijd een minder fraaie rand (zijkant) geeft en de vorm van de stokken die kan ik zo gauw nergens terug vinden. Nagenoeg alle ankers uit die tijd hebben een gebogen onderkant en een rechte bovenkant. Op het originele bouwplan wat ik op pdf heb zijn de stokken ook anders van vorm, dus het zullen wel 2 andere worden...

Vandaag de boegspriet en kluiverboom op lengte gemaakt en wat taps geschuurd (het verloop is voor beide slechts één mm) tevens het ezelshoofd en het zadel gemaakt van notenhout,
JPG_9305_4888_bewerkt-1.jpg

De kop van de spriet die net als de gaten in het ezelshoofd 5 mm moest worden heb ik deze keer gedraaid, wat eigenlijk makkelijker is dan de kop schuren omdat hij nu perfect centraal staat.

Nadat alles vast is gelijmd is dit het resultaat, (waarschijnlijk overbodig om te vermelden, maar alles moet natuurlijk mooi in lijn staan met de as (kiel) van het model)
JPG_9311_4891_bewerkt-1.jpg

ff in het model geplaatst voor de eind controle en dat ziet er goed uit:)
JPG_9308_4889_bewerkt-1.jpg

Back