Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 18 okt 2019.

Tags:
  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    :worship::worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Jos Noordkamp

    Jos Noordkamp

    Lid geworden:
    2 dec 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Losser
    :wave:offtopic:geen woorden voor, prachtig wat een vakmanschap.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag het hekje gemaakt aan de voorkant van het cabine-dek en de twee staanders met de leuning van touwwerk voor het trapje,
    JPG_9226_4834_bewerkt-1.jpg
    Alle staanders zijn van 2 mm rondhout, het touw is 0,75 blank garen (Caldercraft) en de leuning (ligger) is van 1,5 x 4 mm beuken, alles is eiken gebeitst.
     
    janzwart, a3seidel, Herby63 en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb het hekwerk nog een tikkie aangepast en ga ondanks dat dat niet op de tekeningen staat aan de achterkant van het cabine dek ook nog een hekje plaatsen bij de rode kruisjes. (eigenlijk best wel vreemd dat daar geen hekje staat...??) Aan de zij (buiten) kanten hoeft geen hekwerk omdat daar het want van de grote mast komt te staan...
    JPG_9237_4842_bewerkt-1.jpg
    Verder is het plan om me bezig te gaan houden met de rusten en bewaar de lastige regelingen voor het galjoen voor de finale van de romp,
    JPG_9236_4841_bewerkt-1.jpg
    De rusten, van links naar echts; kruisrusten, pardoenrusten-grote mast, grootrusten, pardoenrusten fokke mast en de fokkerusten.
    De rusten zijn gemaakt van fineer (geen idee wat de houtsoort is) dus rondom plaats ik aan iedere rust een strookje 0,5 houten strip om de fineer rand weg te werken. (word vervolgd)
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2020
    Herby63, TIMBERWOLF, Wodkadrinker en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Aldus een 2e hekwerkje gemaakt aan de achterkant en de vaten geborgd die in de nis staan;
    JPG_9243_4843_bewerkt-1.jpg
    JPG_9244_4844_bewerkt-1.jpg
     
    Herby63, TIMBERWOLF, janzwart en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat is een mooi hekje. En strak. Maar is dit niet iets dat je tegen het eind vastzet? Met hekjes en reling en heb ik nare herinneringen.
     
    Jos Noordkamp vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je hebt wel een beetje gelijk, maar het hekje is niet alleen strak maar ook stevig, de staanders zitten middels voorgeboorde gaten zowel in het dek als in de reling gelijmd en ik ben de hele romp aan het afwerken voor ik aan de rondhouten en masten begin. Gewoon voorzichtig zijn, dan komt het wel goed (hoop ik:rolleyes:) de echt kwetsbare items zoals de lantaarns en vlaggenmast zet ik pas vast als de romp gereed is.
     
    a3seidel, Herby63, Jos Noordkamp en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met het plaatsen van de rusten, juffers en puttingijzers,
    De rusten van dit model krijgen géén afdek naald, omdat de stropgaten in de rusten zijn geboord. Rondom lijm ik een strookje noten van 0,5 mm dik om de triplexrand aan het zicht te onttrekken, die schuur ik dan gelijk met de rust en beits het geheel in eiken,

    de rand om de rust lijmen,
    JPG_9246_4845_bewerkt-1.jpg

    Alle rusten worden voorzien van een aantal spijkertjes zonder kop, zodat ze stevig in de scheepshuid kunnen worden verlijmd. Als de rust vast zit word het rondhout op lengte van de mast tijdelijk in het model geplaatst om de positie van de puttingijzers te bepalen zodat ze straks mooi in lijn staan met de hoofdtouwen van het want,
    JPG_9248_4846_bewerkt-1.jpg
    Vervolgens boor ik één voor één de gaten voor de nagels om de puttingijzers in de scheepshuid te verankeren en maak dan de puttingijzers in dit geval geheel van 0,5 mm zwart garen wat ik insmeer met lijm en vervolgens matzwart schilder, hetgeen er dan zo komt uit te zien;
    JPG_9249_4847_bewerkt-1.jpg
     
    Herby63, a3seidel, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Goeie tip met dat zwart garen. Ik was mijn hoofd al aan het breken hoe ik die krengen van ijzerdraad moest buigen. Zo kan het ook.
     
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De fokkerusten aan BB zijn gereed,

    Op onderstaande foto is te zien dat de rusten met nageltjes aan /in de scheepshuid worden bevestigd voor extra stevigheid + de onder-schenkel voor de slingerpardoen (voorbrampardoen) die op de pardoenrust komt te staan samen met de staande pardoen (voorstengenpardoen). De staande pardoen word evenals de hoofdtouwen van het want stijf gezet met juffers en talrepen en de slingerpardoen krijgt een takel van twee enkelschijf blokken. Verschil tussen staande- en slingerpardoen is dat de staande pardoen een vaste pardoen is en de slingerpardoen kan indien nodig verzet worden,
    JPG_9253_4851_bewerkt-1.jpg
    Hieronder 2 plaatjes van de fokkerust en de pardoenrust,
    JPG_9254_4852_bewerkt-1.jpg
    JPG_9256_4853_bewerkt-1.jpg
     
    PapaHotel, janzwart en Herby63 vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het maken van het puttingijzer zou je wat mij betreft iets uitgebreider mogen uitleggen Piet. Absoluut mooi gelukt zo. Je begint hier om de juffer met een halve steek? Je gaat om de spijker in de huid en weer terug naar de juffer?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, Hans heeft gelijk. Ik was de foto's eerst op de tablet aan het bekijken en ik dacht kijk later op de pc dan zie ik het wel. Maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe je dit doet. Heb wel een idee dat het knoopje in de rust zit. Of staat dit ook in jouw vaardigheden?
     
    Jos Noordkamp vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je kan de procedure vinden op de 1e pagina van mijn topic over tips en weetjes zoals het gaat als de stropgaten open zijn aan de buitenkant en er later een afwerklat (naald) tegen gelijmd moet worden. https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/ post 3

    Omdat hier de gaten in de rusten zijn geboord gaat het iets anders; ik sla de nagel in het berghout waar het putting ijzer aan vast komt niet helemaal vast en leg daar het touw omheen waarna ik de nagel vast tik en het touw dus op die manier aan de onderkant al vast zit. Dan haal ik de twee eindjes van onder naar boven door het stropgat en leg het om het jufferblok en leg er dan een halve steek in die ik fixeer met een beetje slow-zap (sec. lijm) waarna ik de losse eindjes met een scherp hobbymesje afsnij. Daarna leg ik met een dun touwtje een heel klein bindsel om de dubbele draad onder tegen de nagel zodat het touw bij elkaar word getrokken wat ik ook fixeer met een klein druppie lijm en de losse eindjes weer wegsnij. Misschien voor velen ietwat bewerkelijk, maar wel een mooi resultaat als het klaar is en het voordeel van touw is dat het altijd past en je de juffers allemaal even netjes en strak op de rusten kunt plaatsen exact op de zelfde hoogte te zien op de foto's:)
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
    Herby63, Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Knoopje zit hier niet in de rust, dat is wel zo wanneer de gaten open zijn aan de buitenkant van de rusten, zie post hierboven.
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, dan laat ik het morgen zien aan de hand van stap voor stap foto's, ik hoor het wel.... (toveren met touw voor beginners;))
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Die juffertjes kijken er zelf ook wat verbluft van...kijk maar.. duidelijk verhaal zo! Bedankt.
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je bent altijd welkom Hans, graag gedaan.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja ik had hem al gevonden, is duidelijk verhaal zo, ik heb er maar gelijk een pdf je van gemaakt voor de tablet, kan ik het als naslagwerk gebruiken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hoosterw en pietsan vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Die halve steek zit dan bovenop het juffertje?
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Klopt Stephan, lijkt ogenschijnlijk een zwakke plek, maar komt echt nooit meer los omdat de vloeibare lijm in het touw trekt en hard word, wegens de gleuf in de juffer is na het aantrekken van het touw de halve steek niet of nauwelijks zichtbaar. gewoon een keer proberen (oefenen) als je het ook zo wilt doen. Al mijn gestropte blokken voor het lopend want zitten op de zelfde manier vast en er is er nog nooit één los gekomen....:)
     
    a3seidel en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina