Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

Hier twee foto's van de bovenlichten op 't originele schip; tegelijkertijd zijn deze foto's een voorbeeld waar de prive foto's van de Keizerlijke Familie een bron zijn van informatie met betrekking tot details.

1000237c.jpg

00084004.jpg

En hier zijn de schoorstenen en luchtinlaten tijdelijk geplaatst op het dek om een indruk te geven hoe het geheel er uit gaat zien. Vanzelfsprekend zijn de schoorstenen en luchthappers nog verre van klaar, maar ik vind dat het er al leuk uit begint te zien.

Standart had 24 Delaunay-Belleville boilers - het totaalgewicht van deze boilers bedroeg 680 ton.

De lucht voor deze boilers werd geforceerd aangezogen via acht ventilatoren met een diameter van 2m - deze waren in staat om per uur zo'n 320 ton lucht de ketelruimte in te blazen.

img0622cc.jpg

img0623na.jpg

Wat ik zo mooi vind aan die tijd van schepen.
Ze hadden zeilen voor als ze niet genoeg brandstof hadden of als ze de motoren niet gebruikten.
Ook die stoom ketels in die schepen vindt ik prachtig.

Precies het tijdperk van wind naar stoom.

Ik volg:)

@Pieberedmer

De stoommachines komen er inderdaad uit te zien, zoals in 't origineel. Ik heb gedetailleerde tekeningen van de stoommachines en gebruik die als basis voor de modelmachines. Ook hier zijn de originele tekeningen eerst in AutoCad nagetekend als basis voor de constructietekeningen. De bouw van de stoommachines is al voorzichtig begonnen (zoals ik eerder schreef zijn deze niet werkend).

Hieronder een tekening van de bakboordmachine - de stoommachines van Standart leverden samen een vermogen van bijna 12,000 pk. Haar topsnelheid lag net boven de 22 knopen.

portengine.jpg

@koentjuh1990

Hoewel Standart dus motorvermogen genoeg had, waren er toch zeilen aan boord. Ik ben tot nu toe nog geen foto's tegengekomen, die laten zien dat de zeilen ook daadwerkelijk gebruikt werden. Ik heb wel foto's van het werfmodel (schaal 1:96), die Standart laten zien met zeilen en ik heb foto's van het jacht van de moeder van de Tsaar, de Poolster, met haar zeilen gehesen.

largestandartmodelcph.jpg

polarstarwithsailsset.jpg

Groeten,

Harald

Hallo Harald,

Erg mooi zo'n doorkijk midscheeps (wat een behoorlijke lengte in beslag neemt zo te zien) maar waar laat je haar balast? Maak je de ketels van massief metaal? Bij mijn model de Hertog ligt haar ruim geheel vol met loodaccu's en staven gietijzer/plak lood om haar op de gewenste waterlijndiepte te krijgen. Mijn vorige model meette 188cm met een gewicht van 40 kilo, de Hertog heeft dezelfde diepgang en breedte alleen is zij "maar" 6cm langer en weegt 50 kilo. Hoeveel kilo wordt jouw model als zij vaarklaar is?

Verder alom bewondering.

groeten Paul

@P. Burghoorn

Paul,

De ketelruimte heb ik helemaal gereserveerd voor de accu's en de motoren; de ketelruimte meet 80 x 19 cm en de vloer van de ketelruimte ligt strak op de kiel, zoals zichtbaar op de spanttekening die ik eerder heb geplaatst.

De accu's wegen samen 11.1 kg en de beide motoren wegen samen 6.2 kg - het waterlijn correcte gewicht van het model is 47.5 kg. Ik heb wel het voordeel dat er relatief weinig gewicht boven het metacentrum zit - Standart had geen hoge dekopbouwen en afgezien van de masten en de schoorstenen zit er relatief weinig "hoog gewicht" (relatief ten opzichte van de huidige moderne schepen). Ik moet wel zorgen dat de sloepen zo licht mogelijk worden gebouwd want in totaal zijn er maar liefst 12 sloepen.

Bedankt voor je lovende woorden - ik verlang ernaar om in mei weer verder te kunnen gaan met bouwen; de periode van geen activiteit heeft nu al lang genoeg geduurd.
Groeten,

Harald

Sloepen

Om een indruk te geven van mijn "bezorgdheid" om het totaalgewicht van de sloepen, hierbij een bovenaanzicht van Standart waar de sloepen mooi op staan afgebeeld. In schaal 1:48 zijn de grootste sloepen bijna 25 cm lang.

gatopviewstandart.jpg

In deze tekening komt ook de slanke rompvorm mooi tot uitdrukking.
Groeten,

Harald

... en als we 't dan toch over mooie tekeningen hebben, deze er ook maar bij. Een dwarsdoorsnede waarbij de grote boilerruimte direct in 't oog springt.

In schaal 1:48 is deze tekening een wandversiering op zich ....

crosssectionstandart.jpg

Een jacht met kanonnen?

Daarnaast had Standart acht 47 mm Hotchkiss snelvuurkanonnen aan boord; deze waren niet ter verdediging maar dienden alleen om saluutschoten af te kunnen vuren.

Die zelfverdediging was ook niet echt nodig; als Standart onderweg was met de Keizerlijke Familie aan boord, ging er altijd een smaldeel van de Russisch Baltische vloot ter begeleiding mee (Standart was zelf ook ondergebracht bij de Baltische vloot).

h47revhtr.jpg

Nee - geen kleiduiven :rolleyes: ; lees het volgende bericht dat werd gepubliceerd in een Finse krant in 1911, net voordat de Tsaar had besloten daar de zomervakantie door te brengen:

"Notice to all mariners concerning seafaring regulations when the Russian Imperial Yacht is in Finnish waters: Fire will be opened on all commercial shipping and all yachts - whether motor, sail or steam - that approach the line of guard ships. All ships wishing to put to sea must seek permission not less than six hours in advance. Between sundown and sunrise, all ships underway may expect to be fired upon."

Het jaar daarvoor was namelijk een vissersboot die te dicht bij was gekomen volledig de grond in geboord .........

Da's wel wat anders dan kleiduiven toch!

Harald

Laatst bewerkt:
Hallo Harald,

Hahaha, nee dat begrijp ik dat ze niet met zo'n groot stuk geschut kleiduiven schieten, vandaar ":rolleyes:" . Wel een leuke anecdote uit de geschiedenis van haar bestaan. Bouw ze.

groeten Paul

Paul,

Ik vind zelf dat de geschiedenis van zo'n schip ook bij het bouwen hoort - ze is immers een onderdeel van de tijdsgeest van toen. Veel dingen die toentertijd gebeurden kunnen we ons vandaag de dag niet eens meer voorstellen.

Stel je voor - Beatrix "kleiduiven" schietend vanaf de "Groene Draeck" :rolleyes:

Weet je wel zeker dat je hierna geen schip meer bouwt? Als je toch weer zou beginnen aan een nieuw schip, werd het er dan weer een uit dezelfde periode?

Harald

Ja Harald, mijn besluit staat vast en mijn huis staat vol met schepen. Maar als het weer een scheepsmodel zou zijn dan heb ik er een aantal op mijn lijstje staan; sleper de Pieter Boele, lijner Lusitania en sleper Zwarte Zee I of II (waren vrijwel hetzelfde), en dan laat ik er nog een hoop vallen die ook mijn voorkeur hebben.

groeten Paul

Kan ik me wel enigszins voorstellen; voor mij is Standart het eerste model wat ik bouw sinds m'n achttiende. Al die jaren ertussen niets aan modelbouw gedaan!

De volgende staat bij mij al wel op de verlanglijst - weer een Russisch marineschip uit dezelfde periode: de Boyarin. Ook dit schip werd gebouwd op de werf van Burmeister & Wain, Kopenhagen.

boyarin19001904b.jpg

Thuis nog maar even niks zeggen ......
File:Boyarin1900-1904b.jpg

Laatst bewerkt:
Back