Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

Ik heb een grote interesse in het Rusland van voor 1917 (het jaar van de Russische revolutie) via mijn grootvader meegekregen en ben meerdere malen in Rusland geweest. Bij een van mijn eerste bezoeken, bezocht ik in St. Petersburg het marine-museum; hier staan modellen van alle schepen die door de Keizerlijke Russische Marine zijn ontworpen in schaal 1:48 (vanaf Peter de Grote tot Nicolaas II). De Russen waren ook toentertijd al technisch goed bezig en dat komt onder andere tot uitdrukking in het ontwerp van hun schepen.

Ik kan iedereen dat marine museum aanraden - vooral natuurlijk de modelbouwers onder ons :cool:

Aha, vandaar. Ook de Russen hadden zo hun miskleunen in hun ontwerpen, denk maar aan de zes schroevige ronde schijf Popov... en enkele pre-dreadnoughts. Maar het statenjacht wat je nu aan het bouwen bent is werkelijk een prachtschip wat meteen mijn aandacht trok. Ik ben er vast van overtuigd dat zij een prachtmodel wordt!

groeten Paul

Paul,

Zeker hadden de Russen ook hun maritieme miskleunen, maar ja - hoe zegt Cruyff dat ook al weer "elk nadeel heb z'n voordeel" :mrgreen:

Leuk dat je dat voorbeeld aanhaalt van die Popov; de Russische Tsaar Alexander II (de grootvader van de eigenaar van mijn jacht, Nicolaas II) was zo overtuigd dat admiraal A.A. Popov het bij 't rechte eind had, dat hij opdracht gaf tot de bouw van een jacht, gebaseerd op een ontwerp van Popov. De bijzondere rompvorm zou meer stabiliteit geven en dus zouden de passagiers minder snel zeeziek worden. In Glasgow werd dat jacht, de Livadia, gebouwd in 1880 op de werf van John Elder & Co. Tijdens de reis van Glasgow naar de Zwarte Zee kwam het onbestuurbare schip in een storm en werd dusdanig zwaar gehavend dat ze als Keizerlijk Jacht niet meer kon worden gebruikt. Ze heeft lange tijd dienst gedaan als reserve-schip en sleet haar dagen uiteindelijk als kolenbunker.

Hieronder een fotootje van het prachtige ontwerp van de heer Popov:

livadia.jpg

Ik zal m'n best doen niet de nieuwe Popov te worden en daarmee je vertrouwen te beschamen ....

Groeten,

Harald

En hier een foto van een model van de Livadia, waarop misschien beter te zien is met wat voor gedrocht we eigenlijk te doen hebben ..

livadiamodel.jpg

Het interieur van de Livadia was overigens fantastisch mooi - echt een drijvend paleis.

Harald

Arie,

Volgens mij had de Livadia "maar" drie schroeven - onder elke schoorsteen een stoommachine met directe aandrijving op de schroefas; ik kan het nakijken als ik weer thuis ben.
Groeten,

Harald

Ik dacht 6 schroeven omdat het ontwerp van de Livadia gebaseerd is op dat van de Popov.
Maar goed, 3 schroeven is ook knap.

Arie

liv001.jpg

toch een hele uitdaging deze na te bouwen, niet dat ik hieraan zou beginnen, maar iets niet alledaags, overigens op google meerdere russische paddle steamers, mooie dingen.

gr. roelie

Zandbak

@Archibald H.

Helaas niet! Ik had gehoopt begin april de bouw weer op te kunnen pakken, maar door m'n werk zal ik nog anderhalve maand geduld moeten hebben. Ik zit namelijk sinds november 2007 in Saoedie Arabie en het was de bedoeling dat ik eind maart klaar zou zijn. We hebben wat vertraging dus ik hoop nu eind mei thuis te zijn. Dan neem ik drie maanden vrij en hoop ik dat er meer voortgang in de bouw komt; m'n handen jeuken al 31 maanden. Elke dag lees ik het forum en kijk naar de voortgang bij de bouwverslagen van anderen.

Ik heb er in 't begin aan gedacht om bijvoorbeeld dekhuizen, sloepen, e.d. als modules hier in Arabie te maken, maar heb het uiteindelijk niet aangedurfd. Bouwen in de veel hogere luchtvochtigheid hier en dan gebouwde modules terugnemen naar Zweden leek me niet raadzaam. We hebben ooit een keer een antieke houten doos uit India meegenomen, waar door het "uitdrogen" enorme scheuren in zijn ontstaan.

Bedankt voor je interesse - ik hoop gauw te kunnen beginnen.

Harald

Ik zie deze voor het eerst, en ik moet zeggen dat ik het een enorm mooi schip vind, en een schitterend model ook.

@Ko van Dixhoorn

Gelukkig ben ik sinds eind mei weer thuis bij vrouw en kinderen. We zijn sinds een paar dagen terug van vakantie en heel voorzichtig is de bouw van m'n model weer gestart. Ik ben begonnen met de (niet werkende) modellen van de triple expansie stoommachines (omdat je daar zo'n mooi uitzicht op hebt via de bovenlichten) en met het achterste dekhuis.

Dit dekhuis diende als officiele ontvangstruimte / eetzaal bij staatsbezoeken. Daarnaast had de Tsaar zijn werkkamer in het voorste gedeelte van dit dekhuis. In schaal 1:48 is dit dekhuis zo'n 60 cm lang en 15 cm breed. Ik zal later wat foto's van het originele dekhuis exterieur en interieur plaatsen .. en natuurlijk zo snel mogelijk foto's van de voortgang van het model....:p

Groeten,

Harald

Harald (H T R) is al een hele tijd niet meer op het forum geweest:

Laatste activiteit: 20 juli 2010 17:02

Ik vrees dat dit mooie project een niet bedoeld einde heeft gevonden, of laten we hopen een hele lange vertraging heeft opgelopen.

Groet,

Ad Bakker

Back