Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

Het spijt me dat ik de afgelopen jaren geen nieuwe berichten heb kunnen plaatsen - mijn werk heeft me helaas niet de mogelijkheid geboden om aan mijn model te kunnen bouwen zoals ik had gehoopt. Ik hoop de komende maanden meer regelmatig te kunnen berichten over de voortgang.

Harald

P.S.: hoe krijg ik deze draad naar "bouwverslagen schepen"? Mijn model is immers geen historisch zeiljacht maar een stoomjacht. :help:

Ik hoop de komende maanden meer regelmatig te kunnen berichten over de voortgang.

Harald

P.S.: hoe krijg ik deze draad naar "bouwverslagen schepen"? Mijn model is immers geen historisch zeiljacht maar een stoomjacht. :help:

Gelukkig, want dit is echt een schitterend model hoor;)
Oké, geen zelschip, maar wel Historisch

Germt

Het rode driehoekje linksonder aanklikken.
Het bericht wat je dan intypt ziet elke moderator.
Daarin dus het verzoek om "overplaatst" te worden richting bouwverslagen.

Stoommachines

De bouw van de stoommachines gaat verder daar waar ik zo'n twee jaar geleden helaas moest stoppen; foto's van de originele machines zal ik zo plaatsen. De machines zijn niet werkend, maar worden nagebouwd omdat er door de bovenlichten zo'n mooi beeld in de machinekamer is.

img1741xx.jpg

De cilinders en condenser worden, net als bij het origineel, bekleed met mahonie beplanking, bij elkaar gehouden met vernikkelde banden.

Heerlijk om weer te kunnen bouwen.

Harald

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp blijft het dus een statisch model?

:offtopic:
Gaat dit verslag nog terug naar zijn oorspronkelijke plaats of blijft het hier, gewoon uit interesse.

Germt

@Germt

Het jacht wordt een werkend model met als aandrijving elektromotoren; de stoommachines zijn inderdaad dus statisch.

Hier een foto uit 1895 net voordat de machines in het jacht geplaatst werden; de mahoniehouten beplating is nog niet aangebracht.

standartengine.jpg

Tja..... ik zou het jammer vinden, is zo makkelijker te volgen.
Maar goed, ik neem een abo als het terug gaat:(
Werkelijk fantastisch, ik kan er wat van leren......

Germt

Stoommachines

Hierbij een drietal foto's van de machines ten tijde dat het jacht gecommissioned werd (sorry - weet niet wat hier een goed Nederlands woord voor is - testvaarten misschien?).

standart28.jpg

Bij deze foto zitten we op het hoofddek en de prachtige afwerking van de machines en de machinekamer is duidelijk zichtbaar.

Harald

gecommissioned werd (sorry - weet niet wat hier een goed Nederlands woord voor is - testvaarten misschien?).

standart28.jpg

Bij deze foto zitten we op het hoofddek en de prachtige afwerking van de machines en de machinekamer is duidelijk zichtbaar.

Harald

In de vaart werd genomen denk ik
Decommisioned betekend iig. uit de vaart genomen, zoals laatst de USS Missouri, dus zou dit en enigszinds verklaarbare vertaling kúnnen zijn;)

Germt

:offtopic:Ik ga voor mijn eten zorgen:(
Ik zit hier te kwijlen van verbazing en (modelbouw) genot.....

Groet, Germt

Stoommachines

.. en nog weer een dek lager - we staan nu net boven de kiel tussen de massieve ondersteuningen waarop de cilinders liggen.

standart30.jpg

Let op hoe dicht de beide machines naast elkaar staan - Standart was gebouwd op basis van design requirements van de Keizerlijke Russische Marine en dus stonden de beide machines en de 24 ketels in compartimenten die een vijandelijke aanval zouden moet kunnen weerstaan.

Harald

Stoommachines

Het aanbrengen van de mahonie houten beplanking is voorzichtig begonnen; de schuifkasten achter de lage druk cilinders zijn bekleed; wacht op m'n nieuwe levering hout ......

Harald

img1748dk.jpg

Stoommachines

.. en maar eens even uitgeprobeerd hoe het er uitziet als de machines "in de benen" staan:

img1749x.jpg

Ben benieuwd hoe de machines eruit komen te zien als de beplanking helemaal rondom is aangebracht; met name de contrasterende vernikkelde banden en vernikkelde cilinderdeksels moeten er toch wel aardig chique uitzien tegen het gelakte mahonie.

Harald

Back