RVS buigen met buigtang

Wie kan me vertellen of je RVS kan buigen met een buigtang met rol?
zoals deze buigtang.

1894315.jpg


Marcel
 
Ja...ik kan het met buigmachine, maar of het lukt met zo`n buiger????
Afhankelijk van: diameter/dik-of dunwandig
RVS drukpijpjes ,welke ook gebruikt worden voor remleidingen kan je zonder probleem met zo`n buiger maken.
Grotere diameters: met een buigmachine of met lasbochten.
kleine diameters buig ik met de handen tot 8mm(gebruik je duimen) om de bocht te ondersteunen om een radius te houden, anders knikt de bocht..en kan je opnieuw beginnen.

gr en suc6 Richard
 
Tja, je kunt ook willen taai dun rotspul in een krappe bocht frutselen met een schaar staak. Het antwoord luidt: Nope dat gaat nie lukken...:?
 
waarschijnlijk zal rvs breken!

Wat er ook breekt, niet het rvs.

Het meest waarschijnlijke is dat je de tang verbuigt. Met zeer dunwandige buis bestaat de kans dat het knikt. Het kost zeer veel kracht om het taaie rvs te buigen. Zonder hydrauliek is dat bijna niet te doen. Om knikken te voorkomen moet de buis worden gevuld met zand waarbij beide uiteinden worden dichtgelast of er moet gebruik worden gemaakt van een speciale geoliede veer die precies in de buis past. Na het buigen kan deze eruit worden getrokken. (vandaar ook de olie) De beste manier om rvs buis de bocht om te krijgen is walsen met een drie rollige wals. Specifieke hydraulische rvs buigers hebben vaak ook een rollenconstructie. Maar met beide methodes moet de rvs buis gevuld worden met zand of de buigveer.

Gaat het om massief rvs (ronde of vierkante staaf) dan wordt het nog moeilijker. Machinaal en warm stoken, maar vooral stukje bij beetje. Eén en ander hangt trouwens ook van het soort roestvaststaal af. Het rvs waar ze bijvoorbeeld douche en toilet accessoires van maken is zachter en machinaal koud te buigen. Maar die soort is weer minder geschikt voor zuren en constant bij zeewater. De hoogste kwaliteit A4 rvs is erg moeilijk koud vervormbaar en verspaanbaar.

Voor de modelbouw is de beste remedie om het niet van rvs te maken maar bijvoorbeeld van aluminium. Maar ook bij aluminium moet je oppassen bij het koud buigen. Ook hier geld: vullen en stukje bij beetje naar zijn nieuwe vorm brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zullen eerst de dikte van de pijp en wanddikte moeten weten!Anders kunnen we je weinig tips geven (althans ik).En dan waarschijnlijk in een buigtafel.

Groeten E.J.
 
Laatst bewerkt:
volle stangetjes (zo'n 8mm denk ik) zijn te buigen, maar wellicht niet met dergelijke tang.
Op mijn werk met zo'n werkbankklem met grote hefboom als buigarm, weet niet hoe dit heet.
Geen barsten of zo, hoefde ook niet verwarmd te worden.
 
Ik heb het met 20*2mm alu gedaan, uitlaatbocht voor mijn Helimax. Blijkbaar was er genoeg ruimte voor ontluchting en waar zand zit, kan geen (uitzettende) lucht zijn. Wel droog zand gebruiken en vullen door tegen de pijp te tikken.
 
Hallo,we kunnem hier wel allerlei hi-tec oplossingen verzinnen maar we zullen toch eerst de maten moeten weten,dacht ik zo.


Groeten E.J.
 
zag een poosje terug op discovery bij "how its made" dat ze voor trompetten eerst een water/zeep mengsel in de te buigen pijp goten, vervolgens in de vriezer (ik dacht -48 celcius of zoiets)
wachten tot het goedje bevroren was en vervolgens buigen. dat zeep was dacht ik om ervoor te zorgen dat het ijs mee buigt.
niet voor hobby doeleinden toepasbaar, maar wel leuk om te weten.
 
maar we weten nog steets de maten niet;)

rvs is op zich inderdaat taai maar zacht.
bij mij op school, gebruiken wij daar een automatice
buiger voor met 3 van die rollen.

mvg alex
 
hier komen uiteindelijk de maten:
de pijp is 15*2

Maar volgens mijn kan ik beter gewoon dunwandige stalen preciesie buis (CV pijp) neem en daar gewoon iets van zinkpray eroverheen spuiten.
 
2 keer haaks buigen...

wat moet het worden?
waarvoor?
waarom?
hoezo?
waarom niet?
hoe lang?
hoe kort?
dik, dun, hooog, laag, breed, smal?

Een klein beetje uitleg vergroot de kansen op slagen enorm omdat er misschien wel alternatieven zijn.


Voor de liefhebber:

RVS is niet zacht maar gruwelijk hard voor standaard ongeharde metaalbegrippen. Om er een beetje een goed gat in te boren heb je dan ook cobalt boren nodig welke extreem hard en slijtvast zijn. Het zagen van rvs gebeurd ook met zogenaamde schroeizagen. deze zagen zijn extreem hard met een kleine vertending. Door met hoge druk te zagen verhit het rvs waardoor het makkelijker zaagt. Een gewone zaag is na een paar sneden als stomp. De hardheid van rvs komt mede door de aanwezigheid van veel chroom in de legering.

Als iemand kennis heeft gemaakt met zacht rvs dan is het geen echt roestvaststaal.
 
Back
Top