Bouwverslag Saab 91D Safir

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 28 feb 2017.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.981
    Locatie:
    Ederveen
    O en die fanjet had wel een forse shimmy op het neuswiel, dat probleem krijg je er ook bij, hij moet stevige veren hebben, en krijg je die dan wel weer omgetrokken met remmen.... Maar WTF, als je het wilt proberen, kan altijd natuurlijk!
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  2. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
    Weet jij meer van hoe ze dat gemaakt hebben?
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.963
    Locatie:
    Den Haag
    Je ziet bij dat Fanjet model het neuswiel zo heen en weer wapperen, dat ik denk dat het vrij draaiend is.
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.981
    Locatie:
    Ederveen
    Nee een shimmy ontstaat. Het is dat heftig heen en weer klapperen van het neuswiel. Komt bij gesleepte wielen voor. Wordt vaak een shimmy damper gemonteerd als maatregel.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2020
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.139
    Locatie:
    Zuidelijk
    Klopt helemaal, je hebt gelijk! Vanaf 20 knopen heb je rudder. Bij de Fokker F50 en de Dash8 is 60 knopen de max voor tiller gebruik . Maar dan nog, respect voor de diff brake boys!
     
  6. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.156
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com
    Voor die snelle jongens wel ja.

    Maar in de kleine luchtvaart vaak toegepast, DA/DV20 Katana, Rallye 150, Magnaghi 650 en zo zijn er nog wel meer.
    Zo ook deze Saab Safir.

    Mogelijkheid zou kunnen zijn als je electrische remmen toepas dat je deze koppelt aan een Electron Retracts GS-200 controller, die is voorzien van een gyro zodat je door middel van remmen en de ingebouwde gyro er zeker van ben dat je rechtdoor gaat.

    Voorkomt geen shimmy dus daar moet je zeker wat tegen kunnen doen, de spanning moet net zo veel zijn dat het neuswiel niet te makkelijk draait maar ook weer niet te zwaar zodat je de bocht niet om komt.
    En zal met wat cross wind zeer lastig te besturen zijn op een model.


    Weet nog wel dat ik eens een Rallye 150 aan het proefdraaien was met best veel wind, toen ik terug wilde taxiën kreeg ik met geen mogelijkheid de staart door wind heen.
    Dat was dan uitstappen en met de hand de staart in de wind zetten met het gevaar dat ie net zo hard weer terug draaide, dan was er nog maar 1 mogelijkheid en dat was Zoef (de golfkar trekker) ervoor en terug slepen :cool:
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.963
    Locatie:
    Den Haag
    Dat wordt dus lekker veel lopen voor Kim! :D
     
  8. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
    Dat is goed voor m'n Coronakilo's
     
  9. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Foto: Stefan Holm
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kvlasblom vindt dit leuk.
  10. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
    Moet ik nou ook nog een rooksysteem toevoegen??
     
  11. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Wat denk je zelf? ;-)
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.232
    Locatie:
    groningen
    De vraag stellen is 'm beantwoorden.

    :)


    jan.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  13. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
    Frits37 vindt dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.139
    Locatie:
    Zuidelijk
    Leuk verhaal!

    Ik heb trouwens ook nog eens ooit aan de Saab gesleuteld....op school in de jaren '90 bij de ROC/Anthony Fokker toen nog aan de Binckhorstlaan in Den Haag.
    Volgens mij had ik een klusje aileron kabels afstellen maar dat weet ik niet meer zeker.

    Geen idee of de PH-AFS (Anthony Foker School) ook zo echt gevlogen heeft....
    [​IMG]
     
    Berto, kvlasblom en HansH vinden dit leuk.
  15. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
  16. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik kwam nog een bijzondere Safir tegen: testbed voor een (verkleinde versie van de) Saab J29 Tunnan vleugel. Ik schat eind jaren '40.

    Safir with Tunnan wings.jpg

    De J29:
    070036_MA_l.jpg


    Safir with Tunnan wings2.jpg
     
    AER, MadRay66 en kvlasblom vinden dit leuk.
  17. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Smoke on
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kvlasblom vindt dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.232
    Locatie:
    groningen
  19. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
    Dankjewel, super interessant! Ik heb niet alles gelezen hoor, maar stukjes wel. Ook over shock absorbers.
     
  20. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
    Bij nader inzien kan/wil de Electron retracts niet gebruiken zoals ik ze in mijn tekening voor de hoofdpoten heb gezet, omdat het draaipunt van de poot dan aan de verkeerde kant zit.

    (Dit leek eerst geen gigantisch probleem te zijn; ik had een beetje gemiddeld/concessie gedaan (het wiel stond 6,8mm te ver vanaf de romp, op kwartschaal leek mij dat vergefelijk). Waar ik wel mee zit is de vering; wegens de locatie van het draaipunt van de retracts (aan de andere kant van de poot dan bij de echte) kon ik poten niet laten veren zoals het hoort. In deze situatie moest de veer in de poot de poot uitgedrukt houden, dus sterker zijn dan het gewicht van het model. Zo kon ik harde landingen wel opvangen, maar bij taxiën zou ik geen vering hebben. Ik wil echter dat de vering juist werkt, dus ingedrukt wordt als het model op de grond komt, en daarna nog klappen op kan vangen.)

    Electron Retracts verkoopt ook een actuator, maar ik ben gewaarschuwd dat die bedoeld zijn voor het bedienen van deuren voor landingsgestellen, ze hebben een thrust van 60 Newton. Of dit genoeg zou zijn is maar de vraag.
    (Om later op terug te komen: ik heb deze ook in mijn ontwerp zitten voor mijn neuspoot!!)


    b92db7dc-48e2-4f6a-85c2-688f1702f24d.jpg

    Even heel simpel gedacht; 60 Newton is op aarde ongeveer 6kg, 6kg x de arm van 16.37mm is de kracht op de bovenkant van de poot. Dit gedeeld door de lengte van de poot 116.5mm geeft de mogelijkheid om dus 0,84kg, of 840g te tillen....het wiel inclusief rem is 320g... Zoals ik zei is dit te simpel gedacht, want je hebt met verschillende hoeken te maken. Een vriend zei tegen mij, "Bij volle uitslag met de hevel op 45°, trekt/duwt de actuator nog maar met 4200 gram, als ik het goed heb. Dan zou de rekensom zijn: 4200 x 16.37 = 68754 : 116.5 = 590 gram - 320 gram = 270 gram voor poot en weerstand. Het wordt toch kiele, kiele, denk ik.".

    0009865d-2732-4bb9-b4d5-70cbc0bc7f8a.jpg

    Ik heb drie opties;

    1. Gebruik de actuator toch, en bouw een veer in om het gewicht van het wiel te compenseren. Hierdoor wordt het omhoog duwen van het wiel even moeilijk als het omlaag trekken, omdat de veer dan meehelpt omhoog.
    2. Gebruik twee actuators per poot (duur!).
    3. Gebruik de retract, die sterker is, en pas deze aan. Het moeilijke hiervan is dat de retracts stoppen bij toename van current, dus hebben niet een bepaalde bewegingslengte. Misschien dat dit ook een voordeel is, maar ik weet niet zeker of ik ze in juiste werking kan krijgen.

    Knipsel.JPG
     

Deel Deze Pagina